Moderator: Redaktörer
JonasB skrev:Det kanske går att åstadkomma lika bra med ett analogt filter?
Harryup skrev:Digitala delningsfiler låter inte likadant oavsett prisklass. Lät en av våra medicinska elektronikingenjörer kika på en Benchmark DAC-1 och mitt BSS 366T för att se om det gick att göra något för att få dom bättre. Han skrattade åt DAC-1 och sa att den var feldesignad så den ville han inte ta i när jag berättade vad den kostade så tyckte han att det var bedrägeri. BSS'n var tillräckligt bra redan så han trodde att förutom att byta lite kondingar till något lite nyare så fanns det inget särskilt att göra. Han tyckte att jag skulle sälja DAC-1 och använda BSS'n som en variabel DAC.
JonasB skrev:Menar du att analoga filter generellt är bättre? Vad är en variabel DAC?
JonasB skrev:Harryup skrev:Digitala delningsfiler låter inte likadant oavsett prisklass. Lät en av våra medicinska elektronikingenjörer kika på en Benchmark DAC-1 och mitt BSS 366T för att se om det gick att göra något för att få dom bättre. Han skrattade åt DAC-1 och sa att den var feldesignad så den ville han inte ta i när jag berättade vad den kostade så tyckte han att det var bedrägeri. BSS'n var tillräckligt bra redan så han trodde att förutom att byta lite kondingar till något lite nyare så fanns det inget särskilt att göra. Han tyckte att jag skulle sälja DAC-1 och använda BSS'n som en variabel DAC.
Menar du att analoga filter generellt är bättre? Vad är en variabel DAC?
Fanfaktiskt skrev:JonasB skrev:Menar du att analoga filter generellt är bättre? Vad är en variabel DAC?
Variabel utgångsnivå så att volymen kan justeras. Minidsp + mätmick ger bra resultat, 90dB S/N, förutsatt att man kör digitalt in. EQ, framför allt till subbarna, kan nog inte överskattas. ADC>DAC blir nog inte så värst bra. Om du har dator med hyfsat ljudkort och utgångsnivå och kan låna en mätmick, så kan du utvärdera lösningen gratis. En Raspberry Pi med DAC kanske är ännu billigare?
Harryup skrev:NEj, verkligen inte. Men jag menar att alla DSP låter inte lika precis som alla analoga filter inte heller låter lika. Inga filter låter heller bättre än hur dom är inställda. Personligen så använder jag inga analoga filter alls.
JonasB skrev:Fanfaktiskt skrev:JonasB skrev:Menar du att analoga filter generellt är bättre? Vad är en variabel DAC?
Variabel utgångsnivå så att volymen kan justeras. Minidsp + mätmick ger bra resultat, 90dB S/N, förutsatt att man kör digitalt in. EQ, framför allt till subbarna, kan nog inte överskattas. ADC>DAC blir nog inte så värst bra. Om du har dator med hyfsat ljudkort och utgångsnivå och kan låna en mätmick, så kan du utvärdera lösningen gratis. En Raspberry Pi med DAC kanske är ännu billigare?
Tack! Jag har en Minidsp 2x4 och även en mick med ljudkort. Jag vill gärna använda förstärkarens pre.out eftersom det är den jag använder som mediaspelare. Det borde finnas något bättre än Minidspn?Harryup skrev:NEj, verkligen inte. Men jag menar att alla DSP låter inte lika precis som alla analoga filter inte heller låter lika. Inga filter låter heller bättre än hur dom är inställda. Personligen så använder jag inga analoga filter alls.
Men visst är Inos omtyckta filter analogt?
JonasB skrev:...
Tack! Jag har en Minidsp 2x4 och även en mick med ljudkort. Jag vill gärna använda förstärkarens pre.out eftersom det är den jag använder som mediaspelare. Det borde finnas något bättre än Minidspn?
...
Fanfaktiskt skrev:JonasB skrev:...
Tack! Jag har en Minidsp 2x4 och även en mick med ljudkort. Jag vill gärna använda förstärkarens pre.out eftersom det är den jag använder som mediaspelare. Det borde finnas något bättre än Minidspn?
...
Det var förresten miniDSP 2x4 HD som hade 90dB S/N. Mest flexibelt och prisvärt blir nog en liten dator. Raspberry Pi 4 med en liten pekskärm och DAC bör väl gå på 3-4000kr. Du får då mediaspelare, delningsfilter, DSP och DAC i en låda(två?). Okto dac8 går på 10 000kr men tror den kräver dator. Den är dock topptestad: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14705/
Frågan som bör ställas är om det är en bra idé kvalitets/kostnadsmässigt att köra ADC>DAC?
JonasB skrev:När jag tänker efter så skulle det vara bra om jag kunde ta pre.out för frontarna för att ha möjlighet att köra pure direct. Sedan ha högpassfilter till frontarna och låg- och högpass till basmodulerna med olika delay. Det kanske finns någon analog studiopryl som fixar det om inte dspar inte är bra nog.
Harryup skrev:JonasB skrev:När jag tänker efter så skulle det vara bra om jag kunde ta pre.out för frontarna för att ha möjlighet att köra pure direct. Sedan ha högpassfilter till frontarna och låg- och högpass till basmodulerna med olika delay. Det kanske finns någon analog studiopryl som fixar det om inte dspar inte är bra nog.
Tänkte du köra ett passiv filter till frontarna och olika delay till olika basar? Hur vet du att du behöver olika delayer? Av någon anledning så är det en del som kör med passiva filter och digitala filter till basarna och tycker det går bra. Personligen har jag aldrig tyckt att det är särskilt bra. Om man köper ett så dåligt filter så att det inte duger att köra topparna aktivt digitalt så är jag inte övertygad om att det funkar bra i basen heller. När det gäller studiogrunkor så har BSS filter som är mycket flexibla och fungerar utmärkt att köra för topparna också så att man faktiskt kan ställa timing rätt för frontarna i förhållande till basarna.
/Harry
RogerGustavsson skrev:Okto DAC:en du länkar till är väl endast stereo utan DSP/delningsfilter? Manualen för Okto DAC8 verkar heller inte visa DSP/delningsfilter.
MiniDSP finns i flera versioner. Ska du köra analogt ut från förstärkaren har du inget val utan det blir ADC-DAC. Ino's delningsfilter är inte lika flexibla. Det går förstås att lägga en DSP i den digitala domänen in till förstärkaren. Det något jag själv har funderat på eftersom jag har aktiva analoga delningsfilter efter försteget. Givetvis är det då endast digitala källor där DSP:n är aktiv. Om du ska köra på Raspberry Pi 4 med en liten pekskärm och DAC, ska du verkligen ha insignalen digitalt till din förstärkare?
RogerGustavsson skrev:Det här de, https://www.hypex.nl/dsp-solutions/
Var det inte någon som rapporterade knöligt interface eller något sådan?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 4 gäster