Placering av subwoofers!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Placering av subwoofers!

Inläggav steveo1234 » 2021-01-13 16:52

DVD-ai skrev:Jag vill bara inflika att jag till dagens datum aldrig har upplevt placering av basmoduler bakom lyssnaren som något gångbart.
Både egna tester hemma i tre olika boenden och hos andra men även lyssning hos personer med basmoduler bakom eller tätt intill lyssnaren.
Då har det testats med bakre modulerna på allt mellan 0.5-2m bakom lyssnaren och på olika höjd i flera fall.

Det har inte blivit naturligt på något vis, främst i området kring delningen har det upplevts som om det blir svårt med övertygelsen i hjärnan att ljudet verkligen kommer framifrån.
Så det kan nog finnas sammanhang som gör det mindre lämpligt att ha basmoduler bakom/nära lyssnaren.

Intressant! Har basarna bakom sittplats varit tidsjusterade, stått längre från lyssnarna än frambasarna, eller bara varit "drag and drop"?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-01-13 17:04

Nu visste jag ju från början om att jag inte hade mycket till val på placeringen av basar i mitt tv-rum, men förvånande nog har jag aldrig upplevt problem med den placeringen. ( En vänster fram, en vänster bak och två stackade höger om lyssningsposition (profX) ). Men det funkar kanske enbart med lila basmoduler. 8) :mrgreen: Och detta trots att det INTE är Ino-filter utan standard ut från min Pioneer-receiver (MCACC på).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-13 19:44

Ja, oftast går det bra om man förlitar sig på psykoakustiken och inte audiofilnojar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-13 20:46

Har heller aldrig gillat basar bakom lyssningsplats. Oavsett om det mäter bra/bättre eller inte.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-01-14 19:13

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:Jag vill bara inflika att jag till dagens datum aldrig har upplevt placering av basmoduler bakom lyssnaren som något gångbart.
Både egna tester hemma i tre olika boenden och hos andra men även lyssning hos personer med basmoduler bakom eller tätt intill lyssnaren.
Då har det testats med bakre modulerna på allt mellan 0.5-2m bakom lyssnaren och på olika höjd i flera fall.

Det har inte blivit naturligt på något vis, främst i området kring delningen har det upplevts som om det blir svårt med övertygelsen i hjärnan att ljudet verkligen kommer framifrån.
Så det kan nog finnas sammanhang som gör det mindre lämpligt att ha basmoduler bakom/nära lyssnaren.

Intressant! Har basarna bakom sittplats varit tidsjusterade, stått längre från lyssnarna än frambasarna, eller bara varit "drag and drop"?

Det har bland annat varit på samma avstånd som främre basarna och med en mängd olika placeringar. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-01-15 09:45

DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:

Det har bland annat varit på samma avstånd som främre basarna och med en mängd olika placeringar. :)

Oh ok!
Jag upplever samma som dig om ljudet från bakre basarna antingen når mig före/samtidigt ljudet från de främre basarna eller om nivån på bakre basarna inte ligger något lägre än frontljudet. Jag vill att ungefär en 1/3-1/6 av basen ska komma bakom lyssningsplats och gärna att den ska vara justerad elektriskt motsvarande ca en meters fördröjning också.

Jag är dock fascinerad över hur många på forumet här som inte använder sig av elektrisk avstånd, nivå och eq justering för basen. Jag kanske har haft besvärliga lyssningsrum men , jag skulle aldrig fått det att funka..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2021-01-15 10:10

Hur gör ni för att bestämma vilken fördröjning det behövs för kompensering av avstånd?

Måttband från element till lyssningsplats eller någon typ av mätning?

Om man har basar i någon form av pipa/horn, mäter man då avstånd ifrån element eller honmynning, (om man nu mäter fysiskt med hjälp av tex. måttband)

Eller hur gör ni?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2021-01-15 10:17

smile skrev:Hur gör ni för att bestämma vilken fördröjning det behövs för kompensering av avstånd?

Om man har basar i någon form av pipa/horn, mäter man då avstånd ifrån element eller honmynning, (om man nu mäter fysiskt med hjälp av tex. måttband)

Eller hur gör ni?

Xtz room analyzer visar avståndet i meter. Ju mer DSP-EQ man matar in, ju längre blir avståndet.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-01-15 10:34

smile skrev:Hur gör ni för att bestämma vilken fördröjning det behövs för kompensering av avstånd?

Eller hur gör ni?

Enklast är att låta bioreceivern mäta ljudet. De brukar vara ganska bra på att mäta avstånd iaf. Kom ihåg att det kan vara ganska stor skillnad mellan fysikt avstånd och akustiskt (eller iaf elektriskt) avstånd.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-15 11:31

Eller hur gör ni?

Mäter i REW. Man kan se på när kurvorna summerar sig snyggt ifrån bas mot mellanregister. Bioreceivers tror jag inte ett dugg på.
Problemet som jag upplever kan möjligen bero på att ljudtrycket för att få en jämn frekvensgång ibland kommer enbart framifrån, ibland enbart bakifrån och ibland i någon slags kombination. För film är en sak men för musik så vill jag absolut ha allt framifrån.

mvh/Harry

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-01-15 11:34

steveo1234 skrev:

Eller hur gör ni?

Enklast är att låta bioreceivern mäta ljudet. De brukar vara ganska bra på att mäta avstånd iaf. Kom ihåg att det kan vara ganska stor skillnad mellan fysikt avstånd och akustiskt (eller iaf elektriskt) avstånd.

Håller med.
Jag kör reciverns mätmetod för att kontrollera frekvensgång och få avstånd. Sen finjusterar jag utifrån det. Man behöver ju inte använda inställningen som apparaten kommer fram till, men det är ju en bra utgångspunkt tycker jag.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-01-15 12:21

Kraniet skrev:
steveo1234 skrev:

Eller hur gör ni?

Håller med.
Jag kör reciverns mätmetod för att kontrollera frekvensgång och få avstånd. Sen finjusterar jag utifrån det. Man behöver ju inte använda inställningen som apparaten kommer fram till, men det är ju en bra utgångspunkt tycker jag.

Frekvensgång också? Då har du haft bättre receivrar än jag haft :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 12:29

P.g.a. de totalt dominerande rumsbidragen hör vi inte tidsskillnader mellan basmodulerna, så eventuella justeringar till det bättre här kommer av påverkan på frekvensgången.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-15 12:38

Mot bakgrund av det som anförs av Isidor med flera är det ju lite festligt att se så många som placerat samtliga bashögtalare invid den främre väggen i salongen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 12:58

Ja, detta bör man bara göra om man ekvaliserar och då bör man även helst placera basmodulerna i hörnen. Vi har alltså följande rekommendationer:

1. Utan ekvalisering: bästa möjliga basåtergivning, d.v.s. jämnast möjliga frekvensgång uppnås med basmodulerna framför/bakom lyssningspositionen.

2. Med ekvalisering: bästa möjliga basåtergivning uppnås via maximal verkningsgrad i kombination med elektronisk korrektion. Detta kräver hörnplacerade basmoduler, så nära varandra som möjligt (om uppställningen är symmetrisk i breddled så blir det akustiskt sett samma sak att placera basmodulerna i vänster och höger hörn).

Observera att detta inte är några konstiga påhitt, bl.a. Harman har kommit fram till samma sak efter stora undersökningar i massor av olika lyssningsrum. Det hela är helt enkelt en logisk följd av att vi inte hör riktning för låga frekvenser i normala lyssningsrum.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2021-01-15 13:43

I-or, exakt hur rekommenderar du att ekvaliseringen görs i alternativ 2? Mätpunkter och önskad målkurva? Bara sänka toppar eller också höja dalar?

Jag har basarna i bägge främre hörnen (2st 15” i varje hörn) och har ekvaliserat utifrån ett medelvärde av fem mätpunkter uppmätt i öronhöjd i lyssningspositionen. Sen ekvaliserat till en ungefärlig Harman House curve.

Stereokoppling eller monokoppling av basarna? Jag kör stereo nu.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 13:59

Jag skulle i ett typiskt fall höja dalarna maximalt 6 dB, men detta är naturligtvis en kapacitetsfråga, har man ljudtryckskapacitet bör man använda den. Om du sitter stilla när du lyssnar räcker det med att optimera för en mottagarposition. Nästan all musik har monokopplad bas, så i praktiken spelar det ingen större roll om man stereokopplar basen. Vissa rapporter framhåller dekorrelationen mellan ljudfälten med stereokopplade högtalare som en fördel för frekvensgången, men när man ändå ekvaliserar så är detta en icke-fråga.

Ska man vara hardcore verkningsgradsmässigt kan det möjligen finnas någon liten fördel med monokoppling, men då sannolikt bara för akustiska upptagningar (som kan ha kanalskillnader i basen) och då behöver man nog sällan 4 stycken 15"-element för att återge ljudtrycksnivån hur som helst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-15 14:01

rajapruk skrev:
(2st 15” i varje hörn)

8O Vad är det för element? 8O
-Innehar F-skattsedel-

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2021-01-15 14:21

JBL 1501fe heter mina basar. I slutna lådor. Aktivt drivna med dsp-korrektion och Hypex nc400-steg.
Mdf-lådor byggda med dämplimning inspirerat av en gammal användare som hette Isidor som skrev kloka saker på forumet för länge sedan. Tror i-or skulle gilla honom.

Jag fyllde mina små baslådor med skumgummi (öppen cell jyskmadrass). Men det lärde jag mig senare av i-or att det var dumt. Tar verkningsgrad. Men jag orkar inte ändra det nu.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-15 14:37

Isidor var ett bättre namn. I-or får mig att tänka på en åsna. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-01-15 14:41

I-or skrev:[...]
2. Med ekvalisering: bästa möjliga basåtergivning uppnås via maximal verkningsgrad i kombination med elektronisk korrektion. Detta kräver hörnplacerade basmoduler, så nära varandra som möjligt (om uppställningen är symmetrisk i breddled så blir det akustiskt sett samma sak att placera basmodulerna i vänster och höger hörn).
[...]

När jag gjorde så (EQade subbar i vardera framhörn), fick jag ganska bra vid lyssningsplats men väldigt ojämn basåtergivning både på andra ställen i rummet och i angränsande rum. När jag i stället placerade basarna mot högtalarväggen dels c:a 1/4 in från vardera sidovägg och dels på höjden (2 stycken basreflex på varann i två "torn") fick jag bättre vid lyssningsplats (en dipp runt 60 Hz som var borta) och en jämnare basåtergivning i såväl rummet som i angränsande rum. EQ av en topp vid c:a 30 Hz gjorde jag i båda fallen, även om toppen var mycket värre vid hörnplaceringen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 16:45

Zappa skrev:Isidor var ett bättre namn. I-or får mig att tänka på en åsna. :)

I-or, envis som en åsna.

Sedan var det hela även en liten anspelning på Star Trek: The Motion Picture, där en utomjordisk civilisation har hittat Voyager I ute i rymden och ordentligt modifierat denna forskningssond så att den bättre skulle kunna utföra sitt uppdrag. Sonden i en übergrym version återvänder till jorden och kräver att få möta sin skapare, annars kommer den att förinta planeten. Problemet är dock att den kallar sig V-ger eftersom namnskylten är full med damm och att ingen därför fattar vad den menar förrän man med en hårsmån lyckas förhindra den slutgiltiga undergången.

Så, vid återvändandet blev Isidor till I-or, liksom Voyager blev till V-ger. 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-15 16:48

Å var kommer pseudonymen "isidor" från?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-15 16:56

Isidor är en extremt omtyckt magiker, vilket inte vill säga lite. Tänk dig en magiker fast absolut underbar, där har du Isidor. Magi och humor med publikengagemang är huvudingredienserna när Isidor uppträder. Välj mellan Closeup-show, mingelmagi eller scenshow. För att boka Isidor till ditt evenemang kontakta boka@underproduktion.se

Se Isidor trolla bort ojämnheter i frekvenskurvorna. :mrgreen:

https://underproduktion.se/isidor/

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 17:08

Morello skrev:Å var kommer pseudonymen "isidor" från?

Farsans inofficiella "call-sign" (anropssignal för Morello :wink:) i flygvapnet. Inte lika coolt som Maverick, Iceman, Cougar, Merlin och Jester i Top Gun, men man tager vad man haver.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-15 17:13

Men bättre än Clown Penis

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 17:29

MichaelG skrev:
När jag gjorde så (EQade subbar i vardera framhörn), fick jag ganska bra vid lyssningsplats men väldigt ojämn basåtergivning både på andra ställen i rummet och i angränsande rum. När jag i stället placerade basarna mot högtalarväggen dels c:a 1/4 in från vardera sidovägg och dels på höjden (2 stycken basreflex på varann i två "torn") fick jag bättre vid lyssningsplats (en dipp runt 60 Hz som var borta) och en jämnare basåtergivning i såväl rummet som i angränsande rum. EQ av en topp vid c:a 30 Hz gjorde jag i båda fallen, även om toppen var mycket värre vid hörnplaceringen.

Mina råd gäller för någorlunda normala rum, där man optimerar för lyssningspositionen. Med hörnplacering exciterar man rumsmoderna maximalt, vilket ger en maximalt ojämn frekvensgång om man inte ekvaliserar (vilket man naturligtvis bara kan göra för specifika positioner).

1. Om man vill ha en jämn frekvensgång över en stor lyssningsarea bör man flytta ut basmodulerna från hörnen och dessutom placera dem framför/bakom lyssningsarean.

2. Om man har en för lyssningspositionen asymmetrisk placering i breddled eller om sidoväggarna inte har samma egenskaper, så kan man möjligen reducera en dal i frekvensgången i lyssningspositionen om man flyttar in basmodulerna från hörnen. Typiskt sett vinner man dock ingenting på detta.

3. Man kan möjligen vinna en del på att flytta upp basmodulerna i höjdled, speciellt när takhöjden är stor. Typiskt sett vinner man dock ingenting på detta.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 17:30

Baffel skrev:Men bättre än Clown Penis

[ YouTube ]

:mrgreen:

Då skulle jag bli C-is med ovanstående logik.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-15 17:35

I-or skrev:
Zappa skrev:Isidor var ett bättre namn. I-or får mig att tänka på en åsna. :)

I-or, envis som en åsna.

"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-15 17:41

I-or skrev:
Baffel skrev:Men bättre än Clown Penis

[ YouTube ]

Då skulle jag bli C-is med ovanstående logik.

He he :mrgreen:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi