Oeldling skrev:hifikg skrev:Frisk skrev:...Fast än idag finns det ju inget bättre än Ino Audio, så länge man driver de med en NAD 208 eller möjligtvis Rotel RB1090!

Det är sådant som Carlsson- vs Ino-klanerna slåss om på sina möten. Grymma battles!
Jag hade mina aningar som nu nu ni verkar bekräfta. Det är helt klart lite Knutby sekt över både ino och Karlsson har man väl börjat med det och enbart kör en av dessa och klassar sig själv som medlem vågar man inget annat än tycka Karlsson eller ino är bäst. Spelar ingen roll om man ställer dem mot något 10 ggr så dyrt eller något med 10grr bättre värden är man nu med i sekten är man. Själv vågar jag inte ens gå in på ämnes sidorna här på forumet i frukta vad man kan bli indragen i. Jag har bara hört par original oa5 i gott skick och par renoverade oa51 med Peerles element inte speciellt imponerad av något av dess, måste helt enkelt va mig det är fel på ! . Ino skulle jag så sjukt gärna vilja höra är dom som kvalitén från japan ? Spelar dom lika brett som Christina Aguilera röst register så många frågor ... skulle jag nu komma över ett par ino skulle det vara mitt bästa eller sämsta köp !

OA5 skulle jag nog se upp med i och med att basarna Philips 9710, kan vara slut, pga av upphängningen (går att åtgärda förvisso) . Så även om de du lyssnade på var i original och hade till synes bra basar behöver inte alls fallet vara då. P.g.a upphängningen i lådan /baffeln har X-max minskat , ganska rejält i värsta fall Då låter de dåligt och distar. Övriga modeller Sonab/Carlsson blev de nog bättre modell för modell , i takt med åren / decennierna gick. I takt med att kvalitén på högtalarelement utvecklades och blev bättre blev även (med dagens öron om man lyssnar) högtalarna bättre. Misstänker att att den sista modellen, OA 52.2 låter bäst. Den modellen modelleras det för övrigt en hel del kring även nu för tiden. . avr7000 kan mer om det . Han testar nu bl.a. intressanta nya element , för eventuell placering i just OA 52.2.
OA 12 är en av de modeller från 70- talet som herr Carlsson verkade vara riktigt nöjd med. Den modellen , med nya element och delningsfilter framtagna av Ingvar Öhman kan man nog att få tag i för runt 3500 kr. Är nog absolut värt för dig att lyssna på och se om de faller dig i smaken. Vem vet .
Men som sagt, skippa OA5 orna.