Aleph skrev:Så CD skulle inte vara färgad menar du??
Du kanske ska återgå till dampungarna
Det skadar inte med vänlighet i inläggen. Arroganta spydigheter gör inget bra.
Nog är det så, att det går att påvisa färgningar från nästan vilket medium som helst, det är bara att använde det helt fel! Man kan exempelvis spela in musik vid extremt svag nivå, exempelis -60 dB peak på CD-mediet. Då hör man störnivån på grund av det begränsade bitdjupet.
Av ditt inlägg får jag dock intrycket att du tror att det är rätt lätt att höra en perfekt digitalisering (systemets egenskaper alltså) med 16 bitar och 44,1 kHz samplingsfrekvens?
Om du tror det har du nog inte undersökt det alls (jag har gjort det många gånger). Jag tror att du skulle gå bet, även om du fritt fick välja musikprogrammaterial, och om testen gjordes i din anläggning som du känner utan och innan. CD-systemet är oerhört mycket bättre än de flesta tror.
Att utvärdera ett analogt mendium som vinyl är svårare eftersom det är ogörligt att separera system- från apparategenskaper. Praktiska prover visar dock med önskvärd tydlighet att färgningarna är oerhört mycket större. Jag tror inte jag överdriver om jag säger att de är 50 ggr större, men det är förstås svårt att jämföra dem. Dock är dessa 50 ggr större färgningar rätt små de med, så man skall förstås inte överdriva problemen.
Den som undersöker det finner dock att det är i princip omöjligt att skilja "vinyl" från "vinyl+CD". Medan det är rätt lätt att skilja "CD" från "vinyl+CD", ergo: CD-systemets färgningar är försummbara jämfört med den bästa tänkbara vinylgravering+pressning man kan åstadkomma.
Aleph skrev:Svante skrev:En sak till som talar till CDns fördel är priset. En CD- eller DVD-spelare behöver inte kosta många tusenlappar, medans en skivspelare som ska vara något att ha lätt drar iväg... För att inte tala om att skivor och nål slits och måste bytas, dvs det finns en driftskostnad också.
Så du menar att en CDspelare inte slits, att lasern håller för evigt,...
Det ser jag inte att Svante påstår. Så vitt jag kan läsa att han skriver så skriver han om att vinylskivor och nål slits. Håller du inte med om det? Och håller du inte med om att CD inte slits av avspelning?
Aleph skrev:...att CD skivorna är avspelbara efter sisådär 30 år?
Det tror inte jag.
Att tro är rätt meningslöst, det är bättre att undersöka. Det finns gott om CD från 1982 och 1983 i min samling, och de fungerar allihopa perfekt efter 24 år. Du tror inte att de kommer att fungera om 6 år? Hmmm...
Det kommer de nog att göra, men betyder inte att det inte kan finnas enstaka fall av CD som kan påverkas av tidens tand (CDr påverkas definitivt, även omd et skiljer mycket mellan olika tillverkares processer) och att enstaka kan sluta att fungera, men detta är saker som man kan undersöka genom accelererade åldringsstudier.
Sådana har gjorts, och det finns inte mycket som talar mot, att 99% av alla CD som inte ligger ute i snön och solen, kommer att klara 100 år med lätthet.
Aleph skrev:Sen tillkommer det faktum att spelare som är några år nu, säg 7-10 år har så pass dålig dac i sig att en uppgradering eller ny spelare nästan är nödvändig för att kunna tillgodogöra CD mediets fördelar. Detta kan faktiskt.se också dra iväg en del.
/B
BB PCM63 har en verklig upplösning om mer än 20 bitar, och den har tillverkats i snart 15 år, så jag tror inte man skall överdriva utvecklingspotentialen hos CD-mediet. Vi tangerade vad som går att åtadkomma för 15 år sedan. Det gäller förstås inte alla apparater på amrknaden, men de bästa. Sedan dess har förvisso utvecklingen fortsatt, men det är primärt för lagring med 24 bitars upplösing eller ditåt, som utvecklingen gjorts. En sådan systemutveckling (356 ggr högre upplösning än CD-systemet) möjliggör ju mycket intressanta mäjligheter, exempelvis att man slipper tänka på att spela in på mediet så starkt som möjligt, och till om med kan spela in absolutnivåer! Filmvärlden har ju förstått detta för många år sedan, och kanske kommer även musikvärlden att vakna en dag.
Vi får se...
Angående CD-standardens ålder: Huvuddelen av redbook (Philips) var formulerad och klar 1980, men CD-systelmet som sådant var inte en allmänt accepterad internationell standard förrän 1981-82, då också (1982) de första CD-spelarna kom ut på marknaden. Jag köpte en Philips CD100.
Dess laser fungerar än idag, och den har gått ungefär 24 000 timmar (jag körde spelaren 8 h/dag under många år, just som livslängdsexperiment, och avslutade experimentet för ca tio år sedan, när den gått 23 000 timmar utan att gå sönder - sedan dess har den bara spelats lite då och då), det vill säga hittills
12 ggr längre än olyckkorparna hävdade (2000 h) att lasrarna skulle hålla.
Vi får se om jag startar upp experimentet igen...
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).