Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Det sitter ett förkopplingsmotstånd (R639) för att begränsa inrusningsströmmen till trafen. Det är inte helt ovanligt att sådana ger sig med tiden. Trafen startar alltså med 4,7 ohm i serie (vilket begränsar inrusningen till cirka 40 A). På sekundärsidan finns en timer som drar ett relä efter någon sekund varpå 4,7-ohmaren är kortsluten.
Det kan vara så att reläet och/eller timern är defekt varpå 4,7 ohmaren blir groteskt varm och brinner av efter en kort stund.
Du verkar vara något på spåren; mätte precis och resistansen är oändlig oavsett om steget är påslaget eller ej.
Morello skrev:Har du kontrollerat att R639 är helt (4,7 ohm)? Är det avbrott där startar inte steget.
Du kan enkelt kolla detta utan att ens lyfta på locket eller ansluta apparaten till elnätet. Slå på steget och mät mellan fas och nolla på nätsladden. Är det mer än cirka 5 ohm har du problemet inringat.
Morello skrev:Morello skrev:Har du kontrollerat att R639 är helt (4,7 ohm)? Är det avbrott där startar inte steget.
Du kan enkelt kolla detta utan att ens lyfta på locket eller ansluta apparaten till elnätet. Slå på steget och mät mellan fas och nolla på nätsladden. Är det mer än cirka 5 ohm har du problemet inringat.
Om du läst mitt inlägg och gjort som jag skrev, så hade steget varit igång för länge sedan.
Morello skrev:OM du hade mätt på nätsladden så hade säkringarna i brunnen ingått i mätningen och hade sett att det var avbrott. Är du med nu?
Oavsett vilket så är det ju bra att steget hoppade igång utan större ingrepp.
Morello skrev:Har du kontrollerat att R639 är helt (4,7 ohm)? Är det avbrott där startar inte steget.
hifikg skrev:Jag har en reparatör i Västerås som kan vara värd att prova, 40 år i branschen
genstruktur skrev:hifikg skrev:Jag har en reparatör i Västerås som kan vara värd att prova, 40 år i branschen
Jasså? Kan du förmedla kontakt?
hifikg skrev:genstruktur skrev:hifikg skrev:Jag har en reparatör i Västerås som kan vara värd att prova, 40 år i branschen
Absolut. Tony heter reparatören o finns på Audio Video Center i Västerås, lite långt kanske, men om du inte hittar någon på närmare håll så, 021 120709
genstruktur skrev:hifikg skrev:genstruktur skrev:
Absolut. Tony heter reparatören o finns på Audio Video Center i Västerås, lite långt kanske, men om du inte hittar någon på närmare håll så, 021 120709
Tack!
Jo en bit men kanske går att skicka till honom tänkte jag. Om jag inte hittar något närmare.
genstruktur skrev:https://www.elektronikcentrum.se/
Tar emot NAD 208.
genstruktur skrev:https://www.elektronikcentrum.se/
Tar emot NAD 208.
P1200VB skrev:genstruktur skrev:https://www.elektronikcentrum.se/
Tar emot NAD 208.
Tack för tipset. Bor själv i Göteborg och det kan vara bra att känna till om jag skulle få problem med min NAD 208.
P1200VB skrev:Det som förvånar mig lite är att Hi-Fi klubben inte längre reparerar NAD 208 men de verkar reparera ännu äldre modeller så som NAD 2400. Jag har en kollega som köpte en sådan för några månader sedan och den var inne på service hos dom för inte alls längesedan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster