Rew Room Simulator vs verkliga verkligheten.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Rew Room Simulator vs verkliga verkligheten.

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-22 11:38

Har enbart testat simulering vs den verkliga verkligheten på mina frontar, flytt enligt simuleringen har stämt bra med uppmätta resultat.

Kunde såklart inte hålla mig ifrån att testa att lägga in en sub i programmet!
Enda platsen där det kanske, med skohorn en stor burk vaselin och milt våld skulle kunna gå med en traditionell sub förstärker som jag förväntat mig mitt "problemområde"

Drog omkring lådan i rummet och hittade en oförskämt jämn kurva, visst var det mindre stöd överlag men suget att testa med en liten sub väcktes!

Funderar på om det inte är en ev bug eller kanske ett känt fel som uppstår i program av denna typen då det blev lite för jämn kurva :?

Måtten är b370xd355xh195
Placerar jag subben 50% av längden på rummet så blir det lite för jämnt för att kunna stämma, vad är era erfarenheter runt simulering vs verkligheten?

https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... alsim.html
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Rew Room Simulator vs verkliga verkligheten.

Inläggav I-or » 2021-01-22 14:54

Jag kollade faktiskt REW:s Room Simulator härom veckan och resultaten såg inte helt korrekta ut. Bl.a. har man snubblat programmeringsmässigt på nollmoden (och därmed frekvensgången för riktigt låga frekvenser). Det verkar finnas en del andra konstigheter också, men jag orkar inte utreda närmare vad som har gått snett. Detta är synd eftersom gränssnittet är mycket smidigt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-22 15:40

I-or skrev:.., men jag orkar inte utreda närmare vad som har gått snett.

Vi på forumet uppskattar som tusan att du delar med dig av din kunskap och att du hjälper till I-or MEN glöm inte bort att du skriver på forumet för ditt eget höga nöjes skull . Du ska ju inte känna det som ett jobb. :)

Ovan nämnda gäller såklart även alla andra halv och helproffs som skriver på forumet . :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-22 16:11

I-or skrev:Jag kollade faktiskt REW:s Room Simulator härom veckan och resultaten såg inte helt korrekta ut. Bl.a. har man snubblat programmeringsmässigt på nollmoden (och därmed frekvensgången för riktigt låga frekvenser). Det verkar finnas en del andra konstigheter också, men jag orkar inte utreda närmare vad som har gått snett. Detta är synd eftersom gränssnittet är mycket smidigt.

Gränssnittet är väldigt fint som du säger, att kunna se vad som händer i höjd längd och bredd i realtid är helt lysande!
Hjälper det något om man sänker f3 för att få bort problemet du nämner eller får man bara ytterligare fel?

Hur ser ditt program ut, är det något du tänkt att släppa för nerladdning eller hur har du tänkt?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-22 17:12

Jag tycker det korresponderar rätt väl mot mätningar, när man väl fått till dämpning på begränsningsytorna. Nu har jag ett väldigt symmetriskt rum, så det kan ju hjälpa.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-01-22 18:04

I-or skrev:Jag kollade faktiskt REW:s Room Simulator härom veckan och resultaten såg inte helt korrekta ut. Bl.a. har man snubblat programmeringsmässigt på nollmoden (och därmed frekvensgången för riktigt låga frekvenser). Det verkar finnas en del andra konstigheter också, men jag orkar inte utreda närmare vad som har gått snett. Detta är synd eftersom gränssnittet är mycket smidigt.

I:or När du skriver "nollmoden", menar du tryckförändringar (frekvensgång) i rummet av frekvenser vars våglängder är större än 2 x största rumsmåttet (?) eller den som normalt brukar anges som 1.0.0, vanligen mot rummet slängd?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-24 00:28

Nyfikenheten tog över, rotade fram en sub som varit i en bil en gång i tiden, en liten portad låda med en JBL GT4 12"
Avstämningen har jag inte en susning om så gjorde den till en såpass sluten jag kunde, täppte igen portarna så gott det gick och då jag mätte direkt framför elementet så fick jag en betydligt snällare avrullning neråt i frekvens.
Perfekt sluten, nej!
Men såpass så man kan bilda sig en uppfattning? Ja det skulle jag säga :)

Hörnet där det kanske skulle få plats en låda, där rew room sim sa att jag skulle få en peak ser ut såhär.
Enbart GT4, inga andra högtalare igång, ingen eq och delad vid 80hz i förstärkaren
Micken vid lyssningsplats.

IMG_20210123_225818.jpg
IMG_20210123_225818.jpg (1.23 MiB) Visad 784 gånger

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-24 01:29

Och där simuleringen visade att det skulle vara jämnas respons.
Samma sak här, inga andra högtalare igång, ingen eq och delad vid 80hz i förstärkaren
Micken vid lyssningsplats.

Simuleringen visade sig pricka rätt hos mig iaf!

IMG_20210123_225914.jpg
IMG_20210123_225914.jpg (1.45 MiB) Visad 767 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-24 18:07

Adhoc skrev:

I:or När du skriver "nollmoden", menar du tryckförändringar (frekvensgång) i rummet av frekvenser vars våglängder är större än 2 x största rumsmåttet (?) eller den som normalt brukar anges som 1.0.0, vanligen mot rummet slängd?

Under den lägsta egenfrekvensen för rummet, d.v.s. med en våglängd som är större än 2 x största rumsdimensionen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-24 19:11

Evil_Homer skrev:
I-or skrev:Gränssnittet är väldigt fint som du säger, att kunna se vad som händer i höjd längd och bredd i realtid är helt lysande!
Hjälper det något om man sänker f3 för att få bort problemet du nämner eller får man bara ytterligare fel?

Hur ser ditt program ut, är det något du tänkt att släppa för nerladdning eller hur har du tänkt?

Jag orkar inte göra en s.k. stand-alone-version med grafiskt gränssnitt.

Däremot hittade jag huvudproblemet med REW, man har sjabblat med dämpningen, alltså absorptionsfaktorn i det här fallet. Man har inte använt hysteresdämpning, vilket är det korrekta här. Detta är ett mycket vanligt misstag i alla möjliga modala sammanhang. Om man ökar absorptionsfaktor ("Surface Absorptions") till drygt det dubbla mot vad som är korrekt, så fungerar REW Room Simulation hyggligt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-24 19:11

Evil_Homer skrev:
I-or skrev:Gränssnittet är väldigt fint som du säger, att kunna se vad som händer i höjd längd och bredd i realtid är helt lysande!

Däremot hittade jag huvudproblemet med REW, man har sjabblat med dämpningen, alltså absorptionsfaktorn i det här fallet. Man har inte använt hysteresdämpning, vilket är det korrekta här. Dessutom har man skalat dämpningen fel. Detta är ett mycket vanligt misstag i alla möjliga modala sammanhang. Om man ökar absorptionsfaktorn ("Surface Absorptions") till drygt det dubbla mot vad som är korrekt, så fungerar REW Room Simulation hyggligt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-24 19:21

I-or skrev:
Evil_Homer skrev:

Däremot hittade jag huvudproblemet med REW, man har sjabblat med dämpningen, alltså absorptionsfaktorn i det här fallet. Man har inte använt hysteresdämpning, vilket är det korrekta här. Dessutom har man skalat dämpningen fel. Detta är ett mycket vanligt misstag i alla möjliga modala sammanhang. Om man ökar absorptionsfaktorn ("Surface Absorptions") till drygt det dubbla mot vad som är korrekt, så fungerar REW Room Simulation hyggligt.

Intressant! Detta är vad jag experimentellt kommit fram till, men kunnat förklara.

Återgå till Generellt om hifi