Hjälp mig att knåpa ihop ett delningsfilter!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Hjälp mig att knåpa ihop ett delningsfilter!

Inläggav Tangband » 2021-01-22 19:45

RogerGustavsson skrev:Du blandar alltså in DSP i ekvationen? Jag avser analoga aktiva filter. Om du blandar in flera korrektioner har du ju inte en fast avrullning. Om jag t.ex. kör med analoga aktiva filter, väljer jag att ha analog PEQ endast i basen (under 300 Hz).

Aha, då förstår jag :) .
Men även analoga aktiva filter bör skräddarsys till en specifik konstruktion. Och där duger inte skolboksfilter om det ska bli bra. Av ovannämnda argument i tråden.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2021-01-22 19:54

Jag tror att det ger sig själv.
Håller man på med PEQ och DSP, så mäter man och korrigerarar. Annars rattar man i blindo. Eller dövo. 8O :D
Vad jag menar är att, det närmast är självklart.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-24 13:40

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Du blandar alltså in DSP i ekvationen? Jag avser analoga aktiva filter. Om du blandar in flera korrektioner har du ju inte en fast avrullning. Om jag t.ex. kör med analoga aktiva filter, väljer jag att ha analog PEQ endast i basen (under 300 Hz).

Aha, då förstår jag :) .
Men även analoga aktiva filter bör skräddarsys till en specifik konstruktion. Och där duger inte skolboksfilter om det ska bli bra. Av ovannämnda argument i tråden.

Dessvärre är det inte många som skräddarsyr sina aktiva analoga filter utan rapporter glatt skillnaden mot de passiva filtren.

Föregående

Återgå till DIY-forum