Vad är största drivkraften - musiken eller apparaterna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vem är du?

Jag har min anläggning för att kunna spela mina älskade fonogram/min älskade musik!
77
55%
Jag har mina fonogram för att kunna spela min älskade hifi-anläggning, med alla sina fina tillbehör!
10
7%
De är i princip lika stora delar av min hobby. Jag känner samma passion för apparaterna som till musiken.
53
38%

Antal röster : 140

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-03-18 12:02

Har man en bra återgivning blir så mycket mer musik rolig. Nästan alla musik är fantastisk live därför att skapandemomentet är så magiskt. Är återgivningen bra så finnns det goda möjligheter att få återuppleva detta magiska ögonblick när musiken "blir till". I detta läge förskjuts mina kriterier en aning och jag njuter på ett annat plan än om jag bara lyssnar på min favvo musik. Till och med "hifi-tingel-tangel" kan vara njutbart :)
ett bra rum!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-18 15:15

När du skriver det där kommer jag av någon outgrundlig orsak att tänka på hur mycket jag ogillar när de som är ansvariga för produktionen av CD-fonogram inte öppnar reglarna någon sekund (eller mera) innan musiken börjar. :x

Jag talar nu om akustisk musik förstås.

Jag tycker det är ett avskyvärt missdåd att låta ljud-flödet starta i samma ögonblick som första tonen gör det. :evil:

Man skall förstås tona in atmosfären helst minst 4 sekunder i förväg, så tonerna startar från konserthusmiljön :P , och inte från ett vakuum. :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-03-19 01:00

IngOehman skrev:Man skall förstås tona in atmosfären helst minst 4 sekunder i förväg, så tonerna startar från konserthusmiljön :P , och inte från ett vakuum. :?

Absolut! Och gärna låta konserthusklangen hänga kvar några sekunder efter det att musiken slutat, så att klangen hinner dö ut riktigt också. De (alltför få) skivor jag har där man tillåter detta, tillför helt klart en extra dimension till musiken.

Hälsn. Michael

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-19 01:10

Det där sista saknar jag nog ofta mer än introt...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-20 08:22

Jag är nog mer en intro-sucker. :) Speciellt om det är inspelat i en kyrka med precis hörbara gatuljud (kanske en spårvagn) och ett svagt susande.

De där sekunderna innan första tonen sätts an är andlösa.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-20 09:19

Jag svarade førsta alternativet. Men jag fuskar med høgtalarbygge och førstærkarbygge, men det ær av mera tekniskt intresse. Nær det gæller førstaære har jag varit tvungen att bygga sjælv eftersom markanden inte klarar av att bygga en apparat med dom funktioner jag vill ha.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-03-20 09:59

IngOehman skrev:När du skriver det där kommer jag av någon outgrundlig orsak att tänka på hur mycket jag ogillar när de som är ansvariga för produktionen av CD-fonogram inte öppnar reglarna någon sekund (eller mera) innan musiken börjar. :x

Jag talar nu om akustisk musik förstås.

Jag tycker det är ett avskyvärt missdåd att låta ljud-flödet starta i samma ögonblick som första tonen gör det. :evil:

Man skall förstås tona in atmosfären helst minst 4 sekunder i förväg, så tonerna startar från konserthusmiljön :P , och inte från ett vakuum. :?

Vh, iö

Jag håller absolut med!
Det första spåret på en Cd skulle kunna vara ett par minuters upptagning innan själva spelningen då man hör lite sorl och stolar som flyttas för att få med lite ambiens i inspelningen. När sedan själva musiken börjar vid spår 2 är det då lättare att förstå inspelningen och varför det låter som det gör. Det första spåret kan man ju då också hoppa över om man vill.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-20 10:32

Det är mer givande att förbättra stereon på en komponent än att köpa en skiva till, för då kommer alla skivor att låta "bättre", så det känns mer relevant att tänka apparat - trots att det är skivorna det gäller.

Roligare att snickra baslådor än att gå och bläddra/trängas i musikaffären också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-20 10:34

Almen skrev:(kanske en spårvagn)

flirt med hetsporren??
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-20 11:27

Nattlorden skrev:
Almen skrev:(kanske en spårvagn)

flirt med hetsporren??
Haha, nä faktiskt inte. :)

Min favorit i det avseendet är Lucy van Daels inspelning av Bachs violinsonater och -partitor i en kyrka i... tjaa, är det månne Rotterdam? Härlig ambiens, i alla fall, med ett hörbart trafikbrus.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-20 11:32

stereotypen skrev:Det första spåret på en Cd skulle kunna vara ett par minuters upptagning innan själva spelningen då man hör lite sorl och stolar som flyttas för att få med lite ambiens i inspelningen. När sedan själva musiken börjar vid spår 2 är det då lättare att förstå inspelningen och varför det låter som det gör. Det första spåret kan man ju då också hoppa över om man vill.

Haha, det låter ju alldeles lysande! :)

Jag har en live-DVD med King Crimson, där första spåret är en helt statisk bild över publiken mot scenen och man ser folk irra omkring litet och leta efter sina platser. Sedan kommer Robert Fripp in och kör sina soundscapes för loopad gitarr i typ fem minuter, och först därefter kommer hela bandet in och kör skiten ur japanerna.

Det får faktiskt den effekten att rummet liksom presenteras först.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-03-20 12:11

Precis, man hinner komma i rätt stämning innan musiken börjar flöda. Detta tycker jag tillför en extra dimension i lyssnandet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-20 13:05

När det gäller att väga irritationen av närklippta starter mot närklippta slut, så tycker jag det är viktigt att ha med i ekvationen att närklippta starter är mycket vanligare. :(

Sluten har ju nästan alltid med en efterklingingssvans, så även om man skulle öska sig mera, så är det i praktiken sällan så illa stympas som starterna.

Vh, iö

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-03-20 17:03

Jepp, helt klart är det viktigt att få lyssna in rummet några sekunder. Då får man ju en chans att "infinna sig" så att säga.

Varje spår ska också få tona ut helt i rummet, och inte snabbt fejdas ned. Det är respekt för musiken och lyssnaren tycker jag.

Mvh

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-03-21 22:31

MKo skrev:En fråga bara, du som konstruerar egna jätte fina ljudåtergivare, hur känner du när du utvecklar och/eller lyssnar till en just färdig utvecklad högtalare som blivit lyckad?

Finns det något uns av tillfredsställelse att du lyssnar på en skapelse du lyckats få fram gott resultat, eller är det helt bortslaget... dvs, du ställer det nya högtalar paret på sina platser men lyssnar först en annan gång när själva intresset för att enbart avnjuta musik infinner sig?

Ja, vad säger konstruktören själv? :)

Obs! Jag har inga baktankar utan är rent nyfiken, själv om och när jag konstruerar något så är jag ute efter den ultimata sanningen/korrektheten vilket innebär att jag inte skulle hålla på "tweaka" i vanlig mening som en del audiofiler håller på, för när jag nått resultatet jag satt upp som mål så är jag färdig o då är det bara ren musik njutning som gäller. Dock till en början skulle jag känna stor tillfredsställelse över en lyckad konstruktion som dock skulle avta med tiden förståss.

mvh Michael

Knuffar upp frågan! :)

mvh Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-22 23:29

MKo skrev:En fråga bara, du som konstruerar egna jätte fina ljudåtergivare, hur känner du när du utvecklar och/eller lyssnar till en just färdig utvecklad högtalare som blivit lyckad?

Jag har inga projektplaneringar eller tidplaner, eller ens någonsin en idé om att något projekt skall bli verklighet.

Därför är det så, att en högtalare inte kan vara annat än lyckad om den blivit färdig. Är den inte lyckad så är den ju inte färdig.

Hur jag känner? Stolt i bästa fall. Fast å andra sidan känner jag ju till alla de tjugo gånger fler projekt som lades ned för det gick inte att få dem användbara räknat med min egen kvalitetsmall, så så mycket att vara stolt över finns egentligen inte. De som lyckas är ju alltid hjälpta av lyckliga omständigheter.

Finns det något uns av tillfredsställelse att du lyssnar på en skapelse du lyckats få fram gott resultat, eller är det helt bortslaget... dvs, du ställer det nya högtalar paret på sina platser men lyssnar först en annan gång när själva intresset för att enbart avnjuta musik infinner sig?

Som sagt, utan att använda dem är det omöjligt att ens veta om de är färdiga. För det mesta tar det ju många år att utveckla de system som alls blir färdiga, och det normala är dessutom att de är klara i minst något halvår innan jag inser att de verkligen är det.

Ja, vad säger konstruktören själv? :)

Obs! Jag har inga baktankar utan är rent nyfiken, själv om och när jag konstruerar något så är jag ute efter den ultimata sanningen/korrektheten vilket innebär att jag inte skulle hålla på "tweaka" i vanlig mening som en del audiofiler håller på, för när jag nått resultatet jag satt upp som mål så är jag färdig o då är det bara ren musik njutning som gäller. Dock till en början skulle jag känna stor tillfredsställelse över en lyckad konstruktion som dock skulle avta med tiden förståss.

Njae... För mig är det trots allt alltid musiken som är objektet, så jag tänker inte så mycket på varken högtalarna eller någon annan del av kedjan när jag lyssnar. Tänker jag på tekniken är det ju ett tecken på att något är fel, och för det mesta när det händer, så beror det på att jag sitter och lyssnar på någon annans konstruktioner. 8)

Vh, iö

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2006-03-25 01:24

Valde Alt. 1

Inte för att jag uppnått den nivå på återgivningen hemma som jag är nöjd med, det finns en hel del som skulle kunna bli bättre, utan valet av alt. 1 är mer utav ett lyssnarfilosofiskt ställningstagande, eller hur man nu ska uttrycka det. Anläggningen är helt enkelt ganska ointressant jämfört med musiken. Utan bra musik och film finns det ingen anledning för mig att optimera ljudåtergivningen, tack och lov finns det massvis med bra musik och film, mer än vad man hinner med att höra och se på till och med.

Jag lägger ner klart mer tid på att kolla upp ny musik och få tag i rätt skiva än att fundera på vilka nya hifiprylar jag vill införskaffa. Möjligen funderar jag ganska mycket på hur jag ska få till rumsakustiken bättre, men det blir mest inget annat än funderingar då pengar till kostsamma akustikingrepp lyser med sin frånvaro just nu... :cry:

Fast jag har fortfarande råd att då och då införskaffa en och annan skiva/dvd-film, och det är nog ändå det viktigaste.

Nattlorden skrev:
Roligare att snickra baslådor än att gå och bläddra/trängas i musikaffären också

Hallå vilken tid lever du i? :wink:
Jag står nästan aldrig i skivaffären och trängs (har nog dessutom aldrig upplevt trängsel i en skivaffär, åtminstone inte de senaste åren).
Nej nuförtiden finns det ju en massa bra skivsajter som säljer massvis med begagnade skivor (och nya förstås). Nästan varje gång jag besöker skivaffärer blir jag besviken över deras dåliga utbud och deras (oftast) höga priser. Av alla de skivutgåvor jag har hemma som är svåra att få tag idag har jag nog handlat 95 % av dem på internet. Och tack vare fildelningen kan man ofta få tag i och lyssna igenom intressanta skivor ordentligt hemma före köp. Internet konkurrerar enkelt ut skivaffärer när det handlar om skivköp för min del. Utbudet, priserna och enkelheten är oslagbart.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi