Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Man skall förstås tona in atmosfären helst minst 4 sekunder i förväg, så tonerna startar från konserthusmiljön, och inte från ett vakuum.
![]()
IngOehman skrev:När du skriver det där kommer jag av någon outgrundlig orsak att tänka på hur mycket jag ogillar när de som är ansvariga för produktionen av CD-fonogram inte öppnar reglarna någon sekund (eller mera) innan musiken börjar.![]()
Jag talar nu om akustisk musik förstås.
Jag tycker det är ett avskyvärt missdåd att låta ljud-flödet starta i samma ögonblick som första tonen gör det.![]()
Man skall förstås tona in atmosfären helst minst 4 sekunder i förväg, så tonerna startar från konserthusmiljön, och inte från ett vakuum.
![]()
Vh, iö
Almen skrev:(kanske en spårvagn)
Haha, nä faktiskt inte.Nattlorden skrev:Almen skrev:(kanske en spårvagn)
flirt med hetsporren??
stereotypen skrev:Det första spåret på en Cd skulle kunna vara ett par minuters upptagning innan själva spelningen då man hör lite sorl och stolar som flyttas för att få med lite ambiens i inspelningen. När sedan själva musiken börjar vid spår 2 är det då lättare att förstå inspelningen och varför det låter som det gör. Det första spåret kan man ju då också hoppa över om man vill.
MKo skrev:En fråga bara, du som konstruerar egna jätte fina ljudåtergivare, hur känner du när du utvecklar och/eller lyssnar till en just färdig utvecklad högtalare som blivit lyckad?
Finns det något uns av tillfredsställelse att du lyssnar på en skapelse du lyckats få fram gott resultat, eller är det helt bortslaget... dvs, du ställer det nya högtalar paret på sina platser men lyssnar först en annan gång när själva intresset för att enbart avnjuta musik infinner sig?
Ja, vad säger konstruktören själv?
Obs! Jag har inga baktankar utan är rent nyfiken, själv om och när jag konstruerar något så är jag ute efter den ultimata sanningen/korrektheten vilket innebär att jag inte skulle hålla på "tweaka" i vanlig mening som en del audiofiler håller på, för när jag nått resultatet jag satt upp som mål så är jag färdig o då är det bara ren musik njutning som gäller. Dock till en början skulle jag känna stor tillfredsställelse över en lyckad konstruktion som dock skulle avta med tiden förståss.
mvh Michael
MKo skrev:En fråga bara, du som konstruerar egna jätte fina ljudåtergivare, hur känner du när du utvecklar och/eller lyssnar till en just färdig utvecklad högtalare som blivit lyckad?
Finns det något uns av tillfredsställelse att du lyssnar på en skapelse du lyckats få fram gott resultat, eller är det helt bortslaget... dvs, du ställer det nya högtalar paret på sina platser men lyssnar först en annan gång när själva intresset för att enbart avnjuta musik infinner sig?
Ja, vad säger konstruktören själv?
Obs! Jag har inga baktankar utan är rent nyfiken, själv om och när jag konstruerar något så är jag ute efter den ultimata sanningen/korrektheten vilket innebär att jag inte skulle hålla på "tweaka" i vanlig mening som en del audiofiler håller på, för när jag nått resultatet jag satt upp som mål så är jag färdig o då är det bara ren musik njutning som gäller. Dock till en början skulle jag känna stor tillfredsställelse över en lyckad konstruktion som dock skulle avta med tiden förståss.
Roligare att snickra baslådor än att gå och bläddra/trängas i musikaffären också
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster