Vinyl som mp3 ..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Vinyl som mp3 ..

Inläggav xeizo » 2006-03-11 11:00

.. har jag aldrig orkat hålla på med, men nu fick jag ett litet ryck efter Lingo/Axis-tråden. Här är ett exempel på hur det kan bli:

http://user.faktiskt.io/xeizo/brandx1.mp3

utrustning som användes:

NAD 5120
Ortofon MC-15 Super MkII
Technics SH-305MC
Proton D-540
"jättelånga lakritssnören" till;
Phonic MM-1002
"jättedåligt lakritssnöre" till;
M-Audio Audiophile 2496
Debian GNU/Linux "Testing" 2.6.15-8
OSS-drivrutin
Audacity 32-bit "floating point" 44,1kHz
LAME 3.98 Alpha 3 2006-03-10, egenkompilerad
320kbps CBR

ganska kul att hålla på faktiskt, Brand X tex har jag aldrig sett på CD, det var Phil Collins hobbyband "på den tiden" med Percy Jones på bas och John Godsall på gitarr mfl

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-11 12:09

I flickvännens Pro-Media datorhögtalare låter det väl OK, möjligen lite vasst i nedre diskanten.... Kanske basen är lite undflyende, men det kan bero på att baskuben står på golvet en bit bort :lol:

Men har Phil C spelat sådan här studiomusikermuzak? Hade jag ingen aning om, kul att höra!

Hemma har jag en LP12:a kopplad till ett Extigy extern ljudkort som i sin tur förbinds med datorn via en 5 m usb-kabel. Och det låter tillräckligt bra för mig, framför allt när vinylskivan aldrig släppts på cd. Ett exempel är tex Henske & Yesters "Farewell Aldebaran" från 69, inspelad på Zappas skivbolag Straight Records. Den skivan var långt före sin tid med sin blandning av skruvad folkmusik, psychodelia och syntklanger. Den kunde lika gärna spelats in idag.

En kompetent gjord mp3:a i 320 kB är mycket svår att skilja från en wav-fil. Om jag däremot rippar en vinyl till wav och bränner en cd från den filen är det en liten men klar skillnad mot vinyl direkt. Inte så mycket ljudet, klangbalans och så, men det är lite mer kropp och värme i vinyl-direkt.

Personligen rippar jag numera originalmaterial (vinyler, cd, radio etc) i flac. I alla fall teoretiskt ska det handla om oförstörande komprimering.

/ B

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-03-11 23:09

i flac. I alla fall teoretiskt ska det handla om oförstörande komprimering.

All lossless komprimering är oförstörande. Dessutom mycket enkelt att prova praktiskt genom att konvertera WAV->lossless->WAV och sedan göra en binär-diff (dvs ett program som jämför två filer för att se om de är exakt lika).

Om någon lossless algoritm skulle misslyckas i detta enkla test så skulle det garanterat finnas att läsa här på faktiskt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-12 18:35

silvervarg skrev:
i flac. I alla fall teoretiskt ska det handla om oförstörande komprimering.

All lossless komprimering är oförstörande. Dessutom mycket enkelt att prova praktiskt genom att konvertera WAV->lossless->WAV och sedan göra en binär-diff (dvs ett program som jämför två filer för att se om de är exakt lika).

Om någon lossless algoritm skulle misslyckas i detta enkla test så skulle det garanterat finnas att läsa här på faktiskt.

Teknisk håller jag med dig. En wav som konverteras till flac och sedan tillbaka igen är troligen identisk med ursprungsfilen.

Men digitaliseringen (av en ursprunglig analog signal) är ju i sig "förstörande", så begreppet lossless är ju bara halva sanningen. Men visst, det är en ytterligare komprimering utan ytterligare förluster :-)

/ B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-19 21:19

låter det väl OK, möjligen lite vasst i nedre diskanten.... Kanske basen är lite undflyende

Sådär, nu har jag modifierat inspelningsförfarandet en bit:

http://user.faktiskt.io/xeizo/brandx_mod.mp3

hörs det någon skillnad?

Bättre eller sämre vinylripp? Vad har jag gjort?

Det är fortfarande Linux och OSS-drivrutiner så det finns ännu utrymmer för ytterligare tweakar om det skulle behövas. Jag valde samma låt även om den inte är en Hifi-referens-låt, för att nu är den ändå en referens för hur just den här rippen kan låta. Faller det väl ut kan man köra med dom föredragna inställningarna på fler skivor. Tänk på att volymmatcha, för det är inte exakt samma volym på millimetern.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-19 22:29

xeizo skrev:
låter det väl OK, möjligen lite vasst i nedre diskanten.... Kanske basen är lite undflyende

Sådär, nu har jag modifierat inspelningsförfarandet en bit:

http://user.faktiskt.io/xeizo/brandx_mod.mp3

hörs det någon skillnad?

Bättre eller sämre vinylripp? Vad har jag gjort?

Det är fortfarande Linux och OSS-drivrutiner så det finns ännu utrymmer för ytterligare tweakar om det skulle behövas. Jag valde samma låt även om den inte är en Hifi-referens-låt, för att nu är den ändå en referens för hur just den här rippen kan låta. Faller det väl ut kan man köra med dom föredragna inställningarna på fler skivor. Tänk på att volymmatcha, för det är inte exakt samma volym på millimetern.

Ber om ursäkt, min citerade kommentar var ett skämt :-)
Ljudåtergivningen på min särbos dator är kass med två skrikor på varsin sida om skärmen och en sk sub-bas nere på golvet.... Visst, mina 29:- högtalare på jobbet (enbart till för systemljud) låter sämre, men välljud är det inte frågan om. Det låter, punkt slut.

Skam till sägandes, din fil har jag inte avlyssnat på min egen anläggning. Det blir vid tillfälle....

/ B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-19 23:27

Hehe :D Ok, eftersom du inte har hör och ingen annan heller vad det verkar så kan jag lika gärna avslöja skillnaden;

a. jag hade MC-trafon i "fel" läge i det tidigare klippet, på 15 Ohm och som av ett rent sammanträffande låter det faktiskt lite vasst i 15 Ohm. Det var därför jag tog dig på allvar ;) På det nya klippet är trafon ställd på 30 Ohm vilket ger väsentligt lägre utnivå men också en betydligt mer balanserad tonkurva.

b. jag ändrade den resisitiva lasten på MC-ingången till medelvärdet, vilket jag subjektivt tyckte lät "snällast".

Sen hade jag tänkt ställa om samplingen vid inspelning till triangelformat dither eftersom Svante talade sig varm för det, det gjorde jag också, men jag "glömde" att Audacity måste startas om för att förändringar skall ha effekt :( Så triangelfomat dither kommer i nästa klipp :) Då blir det också originalsamplat i 96kHz/32-bitars, så får vi se om det kan bli ännu mer smooth?

Men se förtusan till att ha bättre högtalare då :mrgreen:

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2006-03-20 14:33

Tjabba Xeizo,

Kul med BrandX, jag har den här vinylen själv, (nånstans) en riktigt höjdare då (-79?) och ja....den andra rippen låter bättre, den första lät lite "re-mastrad" med hissad och lite påfrestande diskant, den andra betydligt mjukare och bättre balanserad.

Lyssnar på ett Soundblaster Audigy med SONY MDR CD550 hörlurar.

Användarvisningsbild
ignatz

Inläggav ignatz » 2006-03-21 17:28

Bill50x skrev:Och det låter tillräckligt bra för mig, framför allt när vinylskivan aldrig släppts på cd. Ett exempel är tex Henske & Yesters "Farewell Aldebaran" från 69, inspelad på Zappas skivbolag Straight Records. Den skivan var långt före sin tid med sin blandning av skruvad folkmusik, psychodelia och syntklanger. Den kunde lika gärna spelats in idag.
/ B

Bill50x, är det Judy Henske du pratar om?
Har ett svagt minne av att hon var gift med en Yester? Den rösten glömmer man inte om man en gång fått förmånen att höra den. Tyvärr är ju hennes vinylplattor inte stapelvaror i det här landet och även om jag inte hänger på vinylsajter eller ebay varje vecka och kollar efter hennes namn så ryser jag varje gång jag kollar på mina Andrew Vaachs-böcker och plockar då fram samlingscd:n som kom för ett par år sedan. Var i h-e fick du tag i plattan???

En av avund uppylld ignatz som ödmjukt ber om ursäkt för offtopic-inlägget

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-21 22:41

ignatz skrev:
Bill50x skrev:Och det låter tillräckligt bra för mig, framför allt när vinylskivan aldrig släppts på cd. Ett exempel är tex Henske & Yesters "Farewell Aldebaran" från 69, inspelad på Zappas skivbolag Straight Records. Den skivan var långt före sin tid med sin blandning av skruvad folkmusik, psychodelia och syntklanger. Den kunde lika gärna spelats in idag.
/ B

Bill50x, är det Judy Henske du pratar om?
Har ett svagt minne av att hon var gift med en Yester? Den rösten glömmer man inte om man en gång fått förmånen att höra den. Tyvärr är ju hennes vinylplattor inte stapelvaror i det här landet och även om jag inte hänger på vinylsajter eller ebay varje vecka och kollar efter hennes namn så ryser jag varje gång jag kollar på mina Andrew Vaachs-böcker och plockar då fram samlingscd:n som kom för ett par år sedan. Var i h-e fick du tag i plattan???

En av avund uppylld ignatz som ödmjukt ber om ursäkt för offtopic-inlägget

Visst är det Judy Henske. Som var (är fortfarande tror jag) gift med Jerry Yester som bland annat spelat i Lovin Spoonful. Farewell Aldebaran köpte jag året efter den kom ut men blev av med den vid ett inbrott -83. Till slut hittade jag en kille i USA som hade skivan och rippade den som tack för två cd´s med "Ordo Equitum Solis" :-) Bilder på originalomslaget och texter hittade jag på nätet så jag har gjort mig en alldeles egen CD som bara finns i två ex, mitt och USA-killens....
Det finns ett Judy Henske-forum (http://www.judyhenskefan.com/forum/) där hon själv kliver in ibland och svarar på frågor.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-21 23:14

Ännu mer OT, sorry.
Surfade in på Judy Henskes forum och en nyhet är att Farewell Aldebaran finns utgiven på CD! Jag klev på Amazon.co.uk och döm om min förvåning när jag även hittade en vinyl till det låga priset av £20. Tidigare har jag sett skivan för 120 dollar typ.....

/ B

Användarvisningsbild
ignatz

Inläggav ignatz » 2006-03-22 14:30

Bill50x skrev:Ännu mer OT, sorry.
Surfade in på Judy Henskes forum och en nyhet är att Farewell Aldebaran finns utgiven på CD! Jag klev på Amazon.co.uk och döm om min förvåning när jag även hittade en vinyl till det låga priset av £20. Tidigare har jag sett skivan för 120 dollar typ.....

/ B

You´re my man!

Beställde ett ex (av cd:n, tråkmåns som man är numera) på amazon å passade på att ta ett ex av liveplattan som fanns där oxå.

Tack!

/ignatz

Återgå till Generellt om hifi