Morello skrev:jansch skrev:Morello skrev:Nej, det är inte virtuell jord - det är per definition jord. En virtuell jordpunkt är en nod som har en annan DC-potential, men som är signalmässigt lågohmig mot jord.
Men... en batteridriven hörlursförstärkare är ju inte lågohmig mot jord? Bara i det fallet där signaljord via t.ex RCA-kabel som sedan är kopplad till moder jord via motstånd/kondensator så som jag skrev....
Hade jag nåt syftningsfel?
Jag vet inte vad du menar; huruvida apparaten går på batteri eller ej spelar förstås ingen roll. Det låter kanske som du förväxlar signaljord (apparatens interna referens) med skyddsjord.
Morello - har du läst båda mina inlägg i denna tråd?
I mitt första inlägg finns en beskrivning på skillnaden mellan skyddsjord och signaljord. Menar du att det är något fel på den?
Eller menar du att en signaljord som inte har kontakt med skyddsjord inte kan kallas för en virtuell jord. Vi är väl överens om att virtuell betyder konstlad/skapad. Alltså, den interna referenspotentialen i olika apparater och som inte är kopplad till jord - får den kallas för signaljord?
Du tar upp ETT fall hur man kopplar ihop signaljord (eller borde jag istället skriva "interna referenspotential"?) med jord (skyddsjord). Om man ska beskriva
så tycker jag i varje fall att man ska skriva generellt eller beskriva olika fall som jag faktiskt gjorde, inklusive AC-koppling mot skyddsjord.
Frågan är då, kan även utrustning som INTE är kopplad till "moder jord" ha en signaljord och som då är en virtuell jord. Svaret från dej är förhoppingsvis ja.
I dessa tider med alla bärbara apparater och trådlös överföring är det ju inte direkt ovanligt. Dessutom är alla nätanslutna apparater med platt stickpropp ( typ C Europlug) ju utan skyddsjord.
ENLIGT MIN ÅSIKT har alla dessa en signaljord som är virtuel. Dessas sigaljordspontential har ingen som helst referens til jord (skyddsjord) , vare sig AC eller DC. I dessa tider, med en halvmeter snö och -3grader i Trosa kan ju signaljorden variera i potential (med skyddsjord som referens ) avsevärt i det torra inomhusklimatet. Det kan ju t o m gnistra till när jag tar i min wifi-högtalare.
Nu är det ju så att denna tråd handlar om att Baffel söker kunskap och använder en BATTERIDRIVEN hörlursförstärkare som exempel.Ska vi då upplysa honom om att den inte har någon "jord" för den är inte AC kopplad till skyddsjord via ett motstånd och en konding?
Utgå från Baffels undran om jord och rätta mina 2 inlägg, rätta det som är fel. Han är ju värd att få ett korrekt svar på sin fråga......eller hur?
För tydlighets skull vore det ju bra om du specifikt citerade mina felaktigheter så han inte lär sig fel.