bja47 skrev:En förstärkare jobbar i klass A om den har halva max strömmen genom slutrör/transistor/Mosfet (aktiva element)
I klass B jobbar förstärkaren med 2 halvor aktiva element, ett som matar ström i positiva delen och den andra aktiva elemetet jobbar bara under den negativa delen av signalen.
I klass AB går en liten viloström i tomgång genom de aktiva elementen. Jobbar i klass A för små signalnivåer och vid starkare signaler övergår förstärkaren att jobba i klass B.
I klass C jobbar bara ett aktivt element under antingen positiva eller negativa signalen, Denna klass är typiskt för sändare, då en resonanskrets matas och genererar en ren sinussignal (modulerad)
I klass D jobbar de aktiva elementen helt digitalt, On eller OFF. Genom att lågpassfiltrera signalen kan man utvinna pulstågssignalens modulation. (frekvens/pulsbredd/pulsintervalls modulation)
/bengt
Nä!
I alla andra sammanhang när det gäller digitalteknik är "on" och "off" ett statusläge som inte kan översättas med en absolut längd på en puls.
Jag har skrivit det tidigare.... om man använder pulsens längd, som i en klass D förstärkare, är det ett
analogt värde. Filtret i utgångskretsen "laddas" bl.a så länge pulsen varar och påverkas av stig- och falltid.
Bara det faktum att pulsen kan ha en varaktighet i vilken tid som helst och inte slaviskt följer en binär talföljd gör den till analog.
Samma sker i en vanlig D/A omvandlare där åtminstone den minst signifikanta bit:en blir ett val mellan "s
kall jag översätta den till en "etta" eller "nolla", den ligger ju någonstans mitt emellan" - resultatet blir då brus.
I digitalteknik förvissar man sig om att värdet är "ett" eller "noll", inget annat! 0,95 eller 0,7 eller 0,2 eller 0,011 finns inte. Valet är "ett" eller "noll".
Styrkan i detta är att status värdet är
absolut och kodas om till standarder som t.ex att ett A = 1000001. Då kan ett "A" aldrig vara 1 0 0 0 0 0 0,95 utan 0,95 översätts till "1" och om det är fel sker omläsning genom t.ex att en CRC CHECK som konstaterar felet och felet korrigeras.
Så sker inte i ett klass D slutsteg utan 0,95 accepteras med distorsion som konsekvens.
(Som vanligt lite dålig liknelse...)