Hifimöbel i lärk - ytbehandling?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Hifimöbel i lärk - ytbehandling?

Inläggav CODY » 2021-01-05 01:18

Hej,

Detta är endast delvis hifirelaterat, eftersom det rör möbler, men jag skulle vilja ha lite synpunkter på hur man bör ytbehandla lärk för inomhusmöbler.

Jag har byggt bord, bänk och skänk, rätt grova saker, för utomhusbruk av lärk som varit ute i ca 60 år (en smörjramp för bil). Dessa är vackert rödfärgade och doftar underbart. De var dock torra i ytskiktet och jag penslade på linolja som gjorde att träet mörknade.

Nu har jag genom en kompis fått tillgång till 15 år gamla plankor och ska bygga en hifimöbel. Virket är torrt, men har en "oljig" yta. Det finns ju inget behov av behandling eftersom möbeln ska stå inomhus och träet är hårt. Min fråga är alltså främst estetisk.

Jag kommer att posta en skiss!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Hifimöbel i lärk - ytbehandling?

Inläggav petersteindl » 2021-01-05 02:56

Bygg en simbassäng. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-01-05 15:11

Har haft en segelbåt byggd med lärkträ. Mycket vackert och bra trä att använda i våta miljöer. Behandlade med "sedvanlig" blandning av terpentin och linolja. För inomhusbruk har jag ingen aning, men skulle nog inte använda något annat än olja. Rådfråga i målarfärgbutik.
Blir kul att se bilder på den möbeln.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-01-05 16:27

Jag skulle provat Osmo hårdvaxolja, halvmatt ofärgat. Bara att gnida in med trasa och slipa med 1000-papper mellan varven tills man fått önskad yta.
Det har alltid givit toppenresultat på alla träslag jag provat, blir i stort sett lika bra eller bättre än sprutad halvmatt lack.
Trasan med torkande olja måste dock förvaras i brandsäker burk, alternativt eldas upp i kaminen eller grillen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2021-01-05 18:48

petersteindl skrev:Bygg en simbassäng. :)

Alltså, vi får se Peter. Kan inte lova något 8)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2021-01-05 18:56

galder skrev:Har haft en segelbåt byggd med lärkträ. Mycket vackert och bra trä att använda i våta miljöer. Behandlade med "sedvanlig" blandning av terpentin och linolja. För inomhusbruk har jag ingen aning, men skulle nog inte använda något annat än olja. Rådfråga i målarfärgbutik.
Blir kul att se bilder på den möbeln.

Tack Galder!

Lärk är mycket vackert. Det gamla virket jag använde mörknade ganska mycket av linoljan. Blir till att prova lite :) I morgon börjar jag såga!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2021-01-05 19:03

paa skrev:Jag skulle provat Osmo hårdvaxolja, halvmatt ofärgat. Bara att gnida in med trasa och slipa med 1000-papper mellan varven tills man fått önskad yta.
Det har alltid givit toppenresultat på alla träslag jag provat, blir i stort sett lika bra eller bättre än sprutad halvmatt lack.
Trasan med torkande olja måste dock förvaras i brandsäker burk, alternativt eldas upp i kaminen eller grillen.

Det kan bli mycket läckert. Jag har nog tänkt en matt yta.

I höstas slipade jag och oljade ca 150 kvm furugolv med halvmatt Osmo. Verkligen läcker yta. Den verkar inte färga alls. Har även använt den på ekfanér.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2021-01-05 19:27

Bild
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-01-06 13:57

Det var en rejäl hifi-möbel. Mycket apparater kanske, som skall få plats där. Kan nog bli snyggt det där.
Allt ändträ döljs väl antar jag. Sådant brukar annars kunna bli mörkare än övriga ytor, då det brukar suga åt sig mer vätska där.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-06 16:27

Kan man få be om en lite större bild? Can't see shit captain!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2021-01-06 19:41

galder skrev:Det var en rejäl hifi-möbel. Mycket apparater kanske, som skall få plats där. Kan nog bli snyggt det där.
Allt ändträ döljs väl antar jag. Sådant brukar annars kunna bli mörkare än övriga ytor, då det brukar suga åt sig mer vätska där.

Ändträ finns ju på skivorna, men endast där. Får överväga en list kanske?

Den är i dubbelbredd, dels för att kunna ha två skivspelare i bredd, dels för att det passar där den ska stå. 1200x900x45 blir de ungefärliga måtten (skissen är måttsatt). Övre skivan blir två tum tjock och de undre en tum. På nedre hyllan ska det vara LP-skivor och de övre ska rymma apparater och ev CD-skivor. Ett eller två hjul ska sitta under, i mitten på undre skivan, för bärighet. Får se om det behövs andra arrangemang mht detta.

Ett annat uppslag är överskriva i betong.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2021-01-06 19:43

jonasp skrev:Kan man få be om en lite större bild? Can't see shit captain!

Alltså, skulle gärna hjälpa men det är ett screenshot från sketsch-up. Kolla på telefonen :D
Oh, by jingo!

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2021-01-11 14:06

Kanske en självklarhet men bygg först så att du får spillbitar och prova olika behandlingar på dem.
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-01-11 14:14

CODY skrev:

Alltså, skulle gärna hjälpa men det är ett screenshot från sketsch-up. Kolla på telefonen :D

Får väl titta på din telefon när vi träffas nån gång!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-01-12 00:30

Hur ställer du dig till klarlack CODY? Inte att förakta. Det beror på hur mycket skydd för träet man vill ha. Lärk är rötbeständigt, men det är inte ädelträ. Om man inte vill ha fläckar från vin, vatten och kroppsvätskor kan det nog vara bra med lite skydd som gör ytan lätt avtorkningsbar. Annars verkar ju hårdvaxolja fungera bra till de mesta ute i stugorna, i alla fall på hårdare träslag. Olja, alltså vanlig, inte "Danish", bör man prova först - det kan förändra utseendet mer radikalt.

Mina amatörmässiga 2 cents.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-01-12 01:36

DQ-20 skrev:Hur ställer du dig till klarlack CODY? Inte att förakta. Det beror på hur mycket skydd för träet man vill ha. Lärk är rötbeständigt, men det är inte ädelträ. Om man inte vill ha fläckar från vin, vatten och kroppsvätskor kan det nog vara bra med lite skydd som gör ytan lätt avtorkningsbar. Annars verkar ju hårdvaxolja fungera bra till de mesta ute i stugorna, i alla fall på hårdare träslag. Olja, alltså vanlig, inte "Danish", bör man prova först - det kan förändra utseendet mer radikalt.

/DQ-20

Hårdvaxolja skyddar fint mot vin vatten mm. Den är inte lika tålig som klarlack men det är enkelt att bättra på ett ställe som fått nån mindre skada.
Osmo är riktigt bra. När den torkat så är den godkänd för livsmedel dessutom. Köksbänkar osv.
Jag rekommenderar helmatt Osmo. Den tar fram struktur och variationer i träet på ett väldigt fint vis.

När man lagt på ett första lager och det torkat efter ca 24 timmar så är det inte tidskrävande att slipa av ytan, det ska bara slipas av snabbt för att bli av med lite ojämnheter i ytan. En bordsskiva tar kanske 1 minut att slipa av. Andra och eventuellt tredje lagret blir jämnt och fint tack vare första slipningen. Abralon 500 funkar bra men det går nog att köra med 1000 papper också som nämnts tidigare.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-12 02:21

paa skrev:Jag skulle provat Osmo hårdvaxolja, halvmatt ofärgat. Bara att gnida in med trasa och slipa med 1000-papper mellan varven tills man fått önskad yta.

För hand eller med maskin? Ser bil/båt polish framför mig där gäller maskin , om det ska bli bra . Hur många appliceringar?

Det Johan är inne på. Några olika oljor

1. Ta reda på vilket träslag det är du ska olja in och ifall det är behandlat tidigare. Dubbelkolla sen att oljan du väljer passar till just ditt trä.

2. Ta hänsyn till hur ytan du ska olja in används. Om det är mycket slitage, som t.ex. på ett golv, kan en hårdvaxolja vara att föredra, medan en vaxolja är bättre till möbler som inte utsätts för lika mycket påfrestning. Om ytan används till matlagning, såsom en skärbräda, bör oljan vara lukt- och smakfri.

3. Fundera på om oljan ska vara helt färglös eller om du vill att den ska framhäva en viss ton eller nyans. Du behöver också ta ställning till om oljan ska ge en matt eller glansig finish.

https://www.bygghemma.se/reportage-och- ... a-inomhus/

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2021-01-12 12:21

paa skrev:
CODY skrev:

Får väl titta på din telefon när vi träffas nån gång!

:D Kom kom!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2021-01-12 12:31

DQ-20 skrev:Hur ställer du dig till klarlack CODY? Inte att förakta. Det beror på hur mycket skydd för träet man vill ha. Lärk är rötbeständigt, men det är inte ädelträ. Om man inte vill ha fläckar från vin, vatten och kroppsvätskor kan det nog vara bra med lite skydd som gör ytan lätt avtorkningsbar. Annars verkar ju hårdvaxolja fungera bra till de mesta ute i stugorna, i alla fall på hårdare träslag. Olja, alltså vanlig, inte "Danish", bör man prova först - det kan förändra utseendet mer radikalt.

/DQ-20

Jamenvafan inte vin på sterion!!!

Jag har Osmo på golvet sedan ett halvår. Och det är väldigt glatt och fint. Ytan är vackert sidenmatt. Det håller länge, säger golvsliparen som rekommenderar detta före lack. Fördelen - estetiskt - är att det tränger in i träet och blir ett med det. Ytan kan då repareras lätt. Jag har för övrigt redan hällt och torkat bort vin från Osmo-golvet.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2021-01-12 12:34

Juanth & Baffel och andra

Jag ska provbehandla ett par bitar och lägger upp bilder i morgon. Väldigt fin och röd lärk som vuxit långsamt i moränjord.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-16 16:26

CODY skrev:Juanth & Baffel och andra

Jag ska provbehandla ett par bitar och lägger upp bilder i morgon. Väldigt fin och röd lärk som vuxit långsamt i moränjord.

Hur gick det? Nyfiken . :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-01-17 02:13

CODY skrev:Juanth & Baffel och andra

Låter som fin lärk!
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2021-01-18 20:20

Sorry, det kommer :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2021-02-03 18:46

Det är för kallt för att vara i verkstaden just nu. Men ni kommer att bli uppdaterade, var så säkra!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-03 22:34

CODY skrev:Det är för kallt för att vara i verkstaden just nu. Men ni kommer att bli uppdaterade, var så säkra!

Jag tror det när jag ser det.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till DIY-forum