Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Bygg en simbassäng.
galder skrev:Har haft en segelbåt byggd med lärkträ. Mycket vackert och bra trä att använda i våta miljöer. Behandlade med "sedvanlig" blandning av terpentin och linolja. För inomhusbruk har jag ingen aning, men skulle nog inte använda något annat än olja. Rådfråga i målarfärgbutik.
Blir kul att se bilder på den möbeln.
paa skrev:Jag skulle provat Osmo hårdvaxolja, halvmatt ofärgat. Bara att gnida in med trasa och slipa med 1000-papper mellan varven tills man fått önskad yta.
Det har alltid givit toppenresultat på alla träslag jag provat, blir i stort sett lika bra eller bättre än sprutad halvmatt lack.
Trasan med torkande olja måste dock förvaras i brandsäker burk, alternativt eldas upp i kaminen eller grillen.
galder skrev:Det var en rejäl hifi-möbel. Mycket apparater kanske, som skall få plats där. Kan nog bli snyggt det där.
Allt ändträ döljs väl antar jag. Sådant brukar annars kunna bli mörkare än övriga ytor, då det brukar suga åt sig mer vätska där.
jonasp skrev:Kan man få be om en lite större bild? Can't see shit captain!
CODY skrev:jonasp skrev:Kan man få be om en lite större bild? Can't see shit captain!
Alltså, skulle gärna hjälpa men det är ett screenshot från sketsch-up. Kolla på telefonen
DQ-20 skrev:Hur ställer du dig till klarlack CODY? Inte att förakta. Det beror på hur mycket skydd för träet man vill ha. Lärk är rötbeständigt, men det är inte ädelträ. Om man inte vill ha fläckar från vin, vatten och kroppsvätskor kan det nog vara bra med lite skydd som gör ytan lätt avtorkningsbar. Annars verkar ju hårdvaxolja fungera bra till de mesta ute i stugorna, i alla fall på hårdare träslag. Olja, alltså vanlig, inte "Danish", bör man prova först - det kan förändra utseendet mer radikalt.
Mina amatörmässiga 2 cents.
/DQ-20
paa skrev:Jag skulle provat Osmo hårdvaxolja, halvmatt ofärgat. Bara att gnida in med trasa och slipa med 1000-papper mellan varven tills man fått önskad yta.
Det har alltid givit toppenresultat på alla träslag jag provat, blir i stort sett lika bra eller bättre än sprutad halvmatt lack.
Trasan med torkande olja måste dock förvaras i brandsäker burk, alternativt eldas upp i kaminen eller grillen.
paa skrev:CODY skrev:jonasp skrev:Kan man få be om en lite större bild? Can't see shit captain!
Alltså, skulle gärna hjälpa men det är ett screenshot från sketsch-up. Kolla på telefonen
Får väl titta på din telefon när vi träffas nån gång!
DQ-20 skrev:Hur ställer du dig till klarlack CODY? Inte att förakta. Det beror på hur mycket skydd för träet man vill ha. Lärk är rötbeständigt, men det är inte ädelträ. Om man inte vill ha fläckar från vin, vatten och kroppsvätskor kan det nog vara bra med lite skydd som gör ytan lätt avtorkningsbar. Annars verkar ju hårdvaxolja fungera bra till de mesta ute i stugorna, i alla fall på hårdare träslag. Olja, alltså vanlig, inte "Danish", bör man prova först - det kan förändra utseendet mer radikalt.
Mina amatörmässiga 2 cents.
/DQ-20
CODY skrev:Juanth & Baffel och andra
Jag ska provbehandla ett par bitar och lägger upp bilder i morgon. Väldigt fin och röd lärk som vuxit långsamt i moränjord.
CODY skrev:Juanth & Baffel och andra
Jag ska provbehandla ett par bitar och lägger upp bilder i morgon. Väldigt fin och röd lärk som vuxit långsamt i moränjord.
CODY skrev:Det är för kallt för att vara i verkstaden just nu. Men ni kommer att bli uppdaterade, var så säkra!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 223 gäster