Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Ja, notera att jag inte skrev att man fullt ut skulle låta basmodulens frekvensgång motsvara inversen av rumsbidragen, bara att man skulle utnyttja stigningen mot låga frekvenser (som kan vara runt 5-10 dB vid 20 Hz relativt 50-80 Hz). Så här tycker olika lyssnare om saken:
Tangband skrev:FBK skrev:Bill50x skrev:Man får tolka hcl's inlägg. Att addera en sub är inte lätt och ofta blir resultatet sämre utan. Jag har testat några hembyggen samt Audio-Pro (en tidig modell, minns inte modellen) och det blir bara katastrof. Att det brummar och låter basigt, javisst, men det har inget med musik att göra. Att integrera en subwoofer i en existerande och välljudande anläggning torde tillhöra bland det svåraste man kan ge sig på när det gäller uppgradering.
/ B
Dem jag lyssnat på har varit perfekt integrerade så då har jag väl haft tur då. Men jag gillar inte att man gör många en otjänst med att skriva som hcl gjorde och hånfullt ovanpå det också. Och det behövs inga tolkningar för att se det.
Ojoj.
Jag tycker inte HCL var hånfull då han ju faktiskt bara beskrev hur han upplevde ljudet från DD10 Velodyne ?
Han skriver att det var en av de sämsta subbasar han någonsin testat och det får han väl skriva ?
Smaken är ju olika och jag antar att för HCL är det viktigast att melodierna i basen spelas på ett bra sätt och att det även är viktigt att subbasen inte försämrar ljudet då den kopplas in i anläggningen. Andra får tycka annorlunda.
Det finns förresten gott om subwoofers som försämrar ljudet vid inkoppling , oavsett hur noggrant de justeras eller placeras. Det innebär väl helt enkelt att de spelar med sämre artikulation än topparna .
Jag har inte själv hört DD10 Velodyne så det kan säkert hända att jag skulle gilla den.![]()
Den kanske är bra ?![]()
Min kompis har troligen hört den men inte köpt den, vilket torde innebära att den inte höll måttet, eller att det fanns bättre kandidater.
I-or skrev:Man kan lära sig enormt mycket om precis hur mycket vår hörsel fokuserar på frekvensgången genom att leka med en parametrisk equalizer. Jag rekommenderar alla som inte har provat att göra detta för hela det hörbara frekvensområdet eftersom jag tror att många polletter kommer att trilla ned. Prova hur en topp låter och prova hur en dal låter, variera bandbredden och notera hur musikåtergivningen förvandlas (för frekvenser över ca 100 Hz är dock frekvensgång och distorsion inte allt eftersom spridningen blir ytterligare en parameter här).
I hifi-lingo kan baskaggen förvandlas från "långsam" och "odefinierad" till "snabb" och "taktfull" när man korrigerar bort en topp i frekvensgången. "Timing" och "samspel" mellan basist och trumslagare framgår också tydligare. "Rumskänslan" ökar och syntarna låter "fetare" när låg-/infrabasen blir kraftigare etc, etc.
Utöver detta har vi distorsion som yttrar sig som att "tyngden" försvinner, "mikrodetaljerna" maskeras eller att det låter "beslöjat". Eventuellt försvinner "spelglädjen" mellan musikerna. I värsta fall är distorsionen så kraftig att svår "lyssningströtthet" inträder.
FBK skrev:Är inte![]()
![]()
![]()
hånfullt. Ni som stödjer hans inlägg gör folk en STOR otjänst då jag säger att detta stämmer inte. Jag har lyssnat på flera DD subbar som varit korrekt integrerade och de låter minst lika bra som Ino basar utan den minsta tvekan. Hade någon skrivit skit om Inos basar så hade det blivit ett jävla liv. Men att smutsa ner något som är super bra om man ställer in dem korrekt är inte okej tycker jag. Man gör folk en otjänst med att sprida dynga som inte stämmer och jag gillar det inte alls. Det är sådan här smörja som får en att tröttna på det här forumet. Och eftersom det är jag som skriver det så stämmer inte det jag skriver, men hcl inlägg är sant. Och då är alla Velodyne DD skräp. Det är bar att hoppas att folk som läser detta lyssnar och testar själva och inte tror på den smörja som ni sprider.
DQ-20 skrev:I-or skrev:Man kan lära sig enormt mycket om precis hur mycket vår hörsel fokuserar på frekvensgången genom att leka med en parametrisk equalizer. Jag rekommenderar alla som inte har provat att göra detta för hela det hörbara frekvensområdet eftersom jag tror att många polletter kommer att trilla ned. Prova hur en topp låter och prova hur en dal låter, variera bandbredden och notera hur musikåtergivningen förvandlas (för frekvenser över ca 100 Hz är dock frekvensgång och distorsion inte allt eftersom spridningen blir ytterligare en parameter här).
I hifi-lingo kan baskaggen förvandlas från "långsam" och "odefinierad" till "snabb" och "taktfull" när man korrigerar bort en topp i frekvensgången. "Timing" och "samspel" mellan basist och trumslagare framgår också tydligare. "Rumskänslan" ökar och syntarna låter "fetare" när låg-/infrabasen blir kraftigare etc, etc.
Utöver detta har vi distorsion som yttrar sig som att "tyngden" försvinner, "mikrodetaljerna" maskeras eller att det låter "beslöjat". Eventuellt försvinner "spelglädjen" mellan musikerna. I värsta fall är distorsionen så kraftig att svår "lyssningströtthet" inträder.
Jag har sett en del inlägg både på faktiskt.io och utrikes där digital "time-alignment" anses ge stor skillnader. Slutsatsen har då varit att det är super-viktigt att "tajmalajna" sina högtalare på millimetern när. Och det låter ju sig göras digitalt. Men jag undrar om det ändå inte är tonkurveförändringarna man hört. Flyttar man elementen i djupled ändras ju fasen och elementen summerar annorlunda i olika riktningar.
/DQ-20
DQ-20 skrev:FBK skrev:Är inte![]()
![]()
![]()
hånfullt. Ni som stödjer hans inlägg gör folk en STOR otjänst då jag säger att detta stämmer inte. Jag har lyssnat på flera DD subbar som varit korrekt integrerade och de låter minst lika bra som Ino basar utan den minsta tvekan. Hade någon skrivit skit om Inos basar så hade det blivit ett jävla liv. Men att smutsa ner något som är super bra om man ställer in dem korrekt är inte okej tycker jag. Man gör folk en otjänst med att sprida dynga som inte stämmer och jag gillar det inte alls. Det är sådan här smörja som får en att tröttna på det här forumet. Och eftersom det är jag som skriver det så stämmer inte det jag skriver, men hcl inlägg är sant. Och då är alla Velodyne DD skräp. Det är bar att hoppas att folk som läser detta lyssnar och testar själva och inte tror på den smörja som ni sprider.
Känns som ditt liv just handlar väldigt mycket om dig och dina upplevelser.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Jag har sett en del inlägg både på faktiskt.io och utrikes där digital "time-alignment" anses ge stor skillnader. Slutsatsen har då varit att det är super-viktigt att "tajmalajna" sina högtalare på millimetern när. Och det låter ju sig göras digitalt. Men jag undrar om det ändå inte är tonkurveförändringarna man hört. Flyttar man elementen i djupled ändras ju fasen och elementen summerar annorlunda i olika riktningar.
/DQ-20
FBK skrev:DQ-20 skrev:FBK skrev:Är inte![]()
![]()
![]()
hånfullt. Ni som stödjer hans inlägg gör folk en STOR otjänst då jag säger att detta stämmer inte. Jag har lyssnat på flera DD subbar som varit korrekt integrerade och de låter minst lika bra som Ino basar utan den minsta tvekan. Hade någon skrivit skit om Inos basar så hade det blivit ett jävla liv. Men att smutsa ner något som är super bra om man ställer in dem korrekt är inte okej tycker jag. Man gör folk en otjänst med att sprida dynga som inte stämmer och jag gillar det inte alls. Det är sådan här smörja som får en att tröttna på det här forumet. Och eftersom det är jag som skriver det så stämmer inte det jag skriver, men hcl inlägg är sant. Och då är alla Velodyne DD skräp. Det är bar att hoppas att folk som läser detta lyssnar och testar själva och inte tror på den smörja som ni sprider.
Känns som ditt liv just handlar väldigt mycket om dig och dina upplevelser.
/DQ-20
Nej det handlar inte om mig, utan Velodyne DD10 och de andra modellerna i den serien DD12 och DD18 Hur kan ni vara säkra på ett hcl ställt in den rätt? Jag har ju hört korrekt inställda DD10 och DD18 och de lät fantastiskt bra.
I-or skrev:Den fungerar utmärkt, jag använder Neutron Player i mobilen för att ekvalisera hemska standard-in-ears till välljudande superhörlurar. Notera dock att equalizern är bunden till själva spelaren och därmed inte fungerar system wide.
I-or skrev:DQ-20 skrev:Jag har sett en del inlägg både på faktiskt.io och utrikes där digital "time-alignment" anses ge stor skillnader. Slutsatsen har då varit att det är super-viktigt att "tajmalajna" sina högtalare på millimetern när. Och det låter ju sig göras digitalt. Men jag undrar om det ändå inte är tonkurveförändringarna man hört. Flyttar man elementen i djupled ändras ju fasen och elementen summerar annorlunda i olika riktningar.
/DQ-20
Ja, precis så är det. Vad många lyssnare hänför till förändringar i tidsdomänen uppfattas av hörseln som förändringar i frekvensgången. Här kan man se hur frekvensgången runt delningsfrekvensen påverkas av icke tidskorrigerade basmoduler som är placerade ca 3 dm till 1 m bakom huvudhögtalarna:
Även ca 34 cm (1 ms löptidsskillnad) ger en påverkan på frekvensgången som är hörbar och för större avstånd blir det ganska illa. Dessutom finns tydligt hörbara skillnader kvar ända upp till minst 200 Hz för lite större löptidsskillnader. Vad man bör inse är att vid vetenskapligt utförda lyssningstest har man sett till att hålla frekvensgången konstant och bara på olika sätt variera lågfrekvensfördröjningen, vilket medför att de hörbara skillnaderna försvinner.
Tangband skrev:Ny ledtråd :
Laminar Spiral Enclosure (LSE™) Technology
Harryup skrev:Oavsett vad det är som ändras så hänger ju fas och delay ihop även om man justerar dom var för sig. I ett digitalt filter med lite högre kvalité i vart fall är det inget som helst problem att höra skillnader på någon cm hit eller dit. Och det finns ju minnesplatser i filter så det är ju inget problem med att hoppa mellan inställningarna för att kontrollera om en skillnad går att höra oavsett vad den beror på och det har jag ihop med andra gjort blint och inget problem alls med att föredra det med bästa justeringen när det gäller delay. Så när det gäller hur folk resonerar om vad som är hörbart eller inte så kan det ju vara så att det händer något mer i dessa digitala apparater när man justerar med delay. Men det är tröttsamt att läsa om att det inte ger en hörbar skillnad eftersom det är så enkelt att kontrollera om man bara spelar vanlig musik. Något hörbart händer som påverkar melodistämmor och bättre ordning i musiken generellt och inte i något speciellt register.
Morello skrev:https://sfmpro.ca/audio/la-technologie-laminaire-en-spirale-lse-des-enceintes-genelec-reproduit-les-basses-frequences-avec-une-grande-precision/
Herrejösses vad mycket gallimathias! Det är ju som sagt en enkel slitsport som krökts en aning för att apssa formen på kabinettet.
I-or skrev:Tangband skrev:Ny ledtråd :
Laminar Spiral Enclosure (LSE™) Technology
En slitsport, alltså. Dock har Genelec inte riktigt prickat rätt vad gäller strömningsmekaniken.
I-or skrev:Tangband skrev:Ny ledtråd :
Laminar Spiral Enclosure (LSE™) Technology
En slitsport, alltså. Dock har Genelec inte riktigt prickat rätt vad gäller strömningsmekaniken.
Tangband skrev:I-or skrev:Tangband skrev:Ny ledtråd :
Laminar Spiral Enclosure (LSE™) Technology
En slitsport, alltså. Dock har Genelec inte riktigt prickat rätt vad gäller strömningsmekaniken.
Du som är expert på detta, utveckla gärna.
Här ses principen. (genomskärningen visar den billigaste 7040 modellen )
De båda subwoofrarna som spelar tonhöjden upplevt bättre än REL S5 heter Genelec SAM 7360 , har digitala ingångar och dsp filter.
https://www.genelec.com/7360a
rajapruk skrev:Aldrig sett så många in/ut-gångar på en subwoofer förut
Står att den är ”smart”. På vilket sätt är den smart?
paa skrev:I-or skrev:Tangband skrev:Ny ledtråd :
Laminar Spiral Enclosure (LSE™) Technology
En slitsport, alltså. Dock har Genelec inte riktigt prickat rätt vad gäller strömningsmekaniken.
Vad är felet, den är lite smalare på mitten än vid ändarna, och dess ändar både inåt och utåt slutar med en liten radie och en fas.
Dvs alla rätt i min bok, och helt enligt Roozens' rön.