Den bästa subwoofern .....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav I-or » 2021-02-04 12:35

Man kan lära sig enormt mycket om precis hur mycket vår hörsel fokuserar på frekvensgången genom att leka med en parametrisk equalizer. Jag rekommenderar alla som inte har provat att göra detta för hela det hörbara frekvensområdet eftersom jag tror att många polletter kommer att trilla ned. Prova hur en topp låter och prova hur en dal låter, variera bandbredden och notera hur musikåtergivningen förvandlas (för frekvenser över ca 100 Hz är dock frekvensgång och distorsion inte allt eftersom spridningen blir ytterligare en parameter här).

I hifi-lingo kan baskaggen förvandlas från "långsam" och "odefinierad" till "snabb" och "taktfull" när man korrigerar bort en topp i frekvensgången. "Timing" och "samspel" mellan basist och trumslagare framgår också tydligare. "Rumskänslan" ökar och syntarna låter "fetare" när låg-/infrabasen blir kraftigare etc, etc.

Utöver detta har vi distorsion som yttrar sig som att "tyngden" försvinner, "mikrodetaljerna" maskeras eller att det låter "beslöjat". Eventuellt försvinner "spelglädjen" mellan musikerna. I värsta fall är distorsionen så kraftig att svår "lyssningströtthet" inträder.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-04 12:51

Aha parametrisk equalizer säger du I-or. . Undrar om denna duger till . Bara för att testa att EQa :
https://neutroncode.com/player

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-04 12:58

Den fungerar utmärkt, jag använder Neutron Player i mobilen för att ekvalisera hemska standard-in-ears till välljudande superhörlurar. Notera dock att equalizern är bunden till själva spelaren och därmed inte fungerar system wide.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-04 14:19

I-or skrev:Ja, notera att jag inte skrev att man fullt ut skulle låta basmodulens frekvensgång motsvara inversen av rumsbidragen, bara att man skulle utnyttja stigningen mot låga frekvenser (som kan vara runt 5-10 dB vid 20 Hz relativt 50-80 Hz). Så här tycker olika lyssnare om saken:

Tack för genomgången. Notera att jag med "knepigt" inte menade "diskutabelt" utan "svårt" (i alla fall för mig). Intressant att det var en sådan tydligt skillnad mellan tränade och otränade lyssnare. Ett par dB hit eller dit kan man ju svälja, men 10 dB extra kapacitet är ju inte direkt snutet hur näsan.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-02-04 14:19

Tangband skrev:
FBK skrev:
Bill50x skrev:Man får tolka hcl's inlägg. Att addera en sub är inte lätt och ofta blir resultatet sämre utan. Jag har testat några hembyggen samt Audio-Pro (en tidig modell, minns inte modellen) och det blir bara katastrof. Att det brummar och låter basigt, javisst, men det har inget med musik att göra. Att integrera en subwoofer i en existerande och välljudande anläggning torde tillhöra bland det svåraste man kan ge sig på när det gäller uppgradering.

/ B

Dem jag lyssnat på har varit perfekt integrerade så då har jag väl haft tur då. Men jag gillar inte att man gör många en otjänst med att skriva som hcl gjorde och hånfullt ovanpå det också. Och det behövs inga tolkningar för att se det.

Ojoj 8O .
Jag tycker inte HCL var hånfull då han ju faktiskt bara beskrev hur han upplevde ljudet från DD10 Velodyne ?
Han skriver att det var en av de sämsta subbasar han någonsin testat och det får han väl skriva ?

Smaken är ju olika och jag antar att för HCL är det viktigast att melodierna i basen spelas på ett bra sätt och att det även är viktigt att subbasen inte försämrar ljudet då den kopplas in i anläggningen. Andra får tycka annorlunda.
Det finns förresten gott om subwoofers som försämrar ljudet vid inkoppling , oavsett hur noggrant de justeras eller placeras. Det innebär väl helt enkelt att de spelar med sämre artikulation än topparna .

Jag har inte själv hört DD10 Velodyne så det kan säkert hända att jag skulle gilla den. :)
Den kanske är bra ? :)
Min kompis har troligen hört den men inte köpt den, vilket torde innebära att den inte höll måttet, eller att det fanns bättre kandidater.

Är inte :lol: :lol: :lol: :lol: hånfullt. Ni som stödjer hans inlägg gör folk en STOR otjänst då jag säger att detta stämmer inte. Jag har lyssnat på flera DD subbar som varit korrekt integrerade och de låter minst lika bra som Ino basar utan den minsta tvekan. Hade någon skrivit skit om Inos basar så hade det blivit ett jävla liv. Men att smutsa ner något som är super bra om man ställer in dem korrekt är inte okej tycker jag. Man gör folk en otjänst med att sprida dynga som inte stämmer och jag gillar det inte alls. Det är sådan här smörja som får en att tröttna på det här forumet. Och eftersom det är jag som skriver det så stämmer inte det jag skriver, men hcl inlägg är sant. Och då är alla Velodyne DD skräp. Det är bar att hoppas att folk som läser detta lyssnar och testar själva och inte tror på den smörja som ni sprider.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-04 14:28

I-or skrev:Man kan lära sig enormt mycket om precis hur mycket vår hörsel fokuserar på frekvensgången genom att leka med en parametrisk equalizer. Jag rekommenderar alla som inte har provat att göra detta för hela det hörbara frekvensområdet eftersom jag tror att många polletter kommer att trilla ned. Prova hur en topp låter och prova hur en dal låter, variera bandbredden och notera hur musikåtergivningen förvandlas (för frekvenser över ca 100 Hz är dock frekvensgång och distorsion inte allt eftersom spridningen blir ytterligare en parameter här).

I hifi-lingo kan baskaggen förvandlas från "långsam" och "odefinierad" till "snabb" och "taktfull" när man korrigerar bort en topp i frekvensgången. "Timing" och "samspel" mellan basist och trumslagare framgår också tydligare. "Rumskänslan" ökar och syntarna låter "fetare" när låg-/infrabasen blir kraftigare etc, etc.

Utöver detta har vi distorsion som yttrar sig som att "tyngden" försvinner, "mikrodetaljerna" maskeras eller att det låter "beslöjat". Eventuellt försvinner "spelglädjen" mellan musikerna. I värsta fall är distorsionen så kraftig att svår "lyssningströtthet" inträder.

Jag har sett en del inlägg både på faktiskt.io och utrikes där digital "time-alignment" anses ge stor skillnader. Slutsatsen har då varit att det är super-viktigt att "tajmalajna" sina högtalare på millimetern när. Och det låter ju sig göras digitalt. Men jag undrar om det ändå inte är tonkurveförändringarna man hört. Flyttar man elementen i djupled ändras ju fasen och elementen summerar annorlunda i olika riktningar.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-04 14:36

FBK skrev:Är inte :lol: :lol: :lol: :lol: hånfullt. Ni som stödjer hans inlägg gör folk en STOR otjänst då jag säger att detta stämmer inte. Jag har lyssnat på flera DD subbar som varit korrekt integrerade och de låter minst lika bra som Ino basar utan den minsta tvekan. Hade någon skrivit skit om Inos basar så hade det blivit ett jävla liv. Men att smutsa ner något som är super bra om man ställer in dem korrekt är inte okej tycker jag. Man gör folk en otjänst med att sprida dynga som inte stämmer och jag gillar det inte alls. Det är sådan här smörja som får en att tröttna på det här forumet. Och eftersom det är jag som skriver det så stämmer inte det jag skriver, men hcl inlägg är sant. Och då är alla Velodyne DD skräp. Det är bar att hoppas att folk som läser detta lyssnar och testar själva och inte tror på den smörja som ni sprider.

Känns som ditt liv just handlar väldigt mycket om dig och dina upplevelser.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-02-04 14:58

DQ-20 skrev:
I-or skrev:Man kan lära sig enormt mycket om precis hur mycket vår hörsel fokuserar på frekvensgången genom att leka med en parametrisk equalizer. Jag rekommenderar alla som inte har provat att göra detta för hela det hörbara frekvensområdet eftersom jag tror att många polletter kommer att trilla ned. Prova hur en topp låter och prova hur en dal låter, variera bandbredden och notera hur musikåtergivningen förvandlas (för frekvenser över ca 100 Hz är dock frekvensgång och distorsion inte allt eftersom spridningen blir ytterligare en parameter här).

Jag har sett en del inlägg både på faktiskt.io och utrikes där digital "time-alignment" anses ge stor skillnader. Slutsatsen har då varit att det är super-viktigt att "tajmalajna" sina högtalare på millimetern när. Och det låter ju sig göras digitalt. Men jag undrar om det ändå inte är tonkurveförändringarna man hört. Flyttar man elementen i djupled ändras ju fasen och elementen summerar annorlunda i olika riktningar.

/DQ-20

Oavsett vad det är som ändras så hänger ju fas och delay ihop även om man justerar dom var för sig. I ett digitalt filter med lite högre kvalité i vart fall är det inget som helst problem att höra skillnader på någon cm hit eller dit. Och det finns ju minnesplatser i filter så det är ju inget problem med att hoppa mellan inställningarna för att kontrollera om en skillnad går att höra oavsett vad den beror på och det har jag ihop med andra gjort blint och inget problem alls med att föredra det med bästa justeringen när det gäller delay. Så när det gäller hur folk resonerar om vad som är hörbart eller inte så kan det ju vara så att det händer något mer i dessa digitala apparater när man justerar med delay. Men det är tröttsamt att läsa om att det inte ger en hörbar skillnad eftersom det är så enkelt att kontrollera om man bara spelar vanlig musik. Något hörbart händer som påverkar melodistämmer och bättre ordning i musiken generellt och inte i något speciellt register.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-02-04 15:13

DQ-20 skrev:
FBK skrev:Är inte :lol: :lol: :lol: :lol: hånfullt. Ni som stödjer hans inlägg gör folk en STOR otjänst då jag säger att detta stämmer inte. Jag har lyssnat på flera DD subbar som varit korrekt integrerade och de låter minst lika bra som Ino basar utan den minsta tvekan. Hade någon skrivit skit om Inos basar så hade det blivit ett jävla liv. Men att smutsa ner något som är super bra om man ställer in dem korrekt är inte okej tycker jag. Man gör folk en otjänst med att sprida dynga som inte stämmer och jag gillar det inte alls. Det är sådan här smörja som får en att tröttna på det här forumet. Och eftersom det är jag som skriver det så stämmer inte det jag skriver, men hcl inlägg är sant. Och då är alla Velodyne DD skräp. Det är bar att hoppas att folk som läser detta lyssnar och testar själva och inte tror på den smörja som ni sprider.

/DQ-20

Nej det handlar inte om mig, utan Velodyne DD10 och de andra modellerna i den serien DD12 och DD18 Hur kan ni vara säkra på ett hcl ställt in den rätt? Jag har ju hört korrekt inställda DD10 och DD18 och de lät fantastiskt bra.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-04 15:20

DQ-20 skrev:Jag har sett en del inlägg både på faktiskt.io och utrikes där digital "time-alignment" anses ge stor skillnader. Slutsatsen har då varit att det är super-viktigt att "tajmalajna" sina högtalare på millimetern när. Och det låter ju sig göras digitalt. Men jag undrar om det ändå inte är tonkurveförändringarna man hört. Flyttar man elementen i djupled ändras ju fasen och elementen summerar annorlunda i olika riktningar.

/DQ-20

Ja, precis så är det. Vad många lyssnare hänför till förändringar i tidsdomänen uppfattas av hörseln som förändringar i frekvensgången. Här kan man se hur frekvensgången runt delningsfrekvensen påverkas av icke tidskorrigerade basmoduler som är placerade ca 3 dm till 1 m bakom huvudhögtalarna:

LR4delay.jpg
LR4delay.jpg (25.15 KiB) Visad 4364 gånger

Även ca 34 cm (1 ms löptidsskillnad) ger en påverkan på frekvensgången som är hörbar och för större avstånd blir det ganska illa. Dessutom finns tydligt hörbara skillnader kvar ända upp till minst 200 Hz för lite större löptidsskillnader. Vad man bör inse är att vid vetenskapligt utförda lyssningstest har man sett till att hålla frekvensgången konstant och bara på olika sätt variera lågfrekvensfördröjningen, vilket medför att de hörbara skillnaderna försvinner.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-04 15:34

FBK skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Nej det handlar inte om mig, utan Velodyne DD10 och de andra modellerna i den serien DD12 och DD18 Hur kan ni vara säkra på ett hcl ställt in den rätt? Jag har ju hört korrekt inställda DD10 och DD18 och de lät fantastiskt bra.

Vet att när du skriver positivt om en produkt så är den bra. Du har tipsat mig om både det ena och andra , det har hjälp mig . :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-04 15:38

I-or skrev:Den fungerar utmärkt, jag använder Neutron Player i mobilen för att ekvalisera hemska standard-in-ears till välljudande superhörlurar. Notera dock att equalizern är bunden till själva spelaren och därmed inte fungerar system wide.

Aha ,intressant. :D

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-04 16:13

Ny ledtråd :

Laminar Spiral Enclosure (LSE™) Technology

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-02-04 16:25

I-or skrev:
DQ-20 skrev:Jag har sett en del inlägg både på faktiskt.io och utrikes där digital "time-alignment" anses ge stor skillnader. Slutsatsen har då varit att det är super-viktigt att "tajmalajna" sina högtalare på millimetern när. Och det låter ju sig göras digitalt. Men jag undrar om det ändå inte är tonkurveförändringarna man hört. Flyttar man elementen i djupled ändras ju fasen och elementen summerar annorlunda i olika riktningar.

/DQ-20

Ja, precis så är det. Vad många lyssnare hänför till förändringar i tidsdomänen uppfattas av hörseln som förändringar i frekvensgången. Här kan man se hur frekvensgången runt delningsfrekvensen påverkas av icke tidskorrigerade basmoduler som är placerade ca 3 dm till 1 m bakom huvudhögtalarna:

LR4delay.jpg

Även ca 34 cm (1 ms löptidsskillnad) ger en påverkan på frekvensgången som är hörbar och för större avstånd blir det ganska illa. Dessutom finns tydligt hörbara skillnader kvar ända upp till minst 200 Hz för lite större löptidsskillnader. Vad man bör inse är att vid vetenskapligt utförda lyssningstest har man sett till att hålla frekvensgången konstant och bara på olika sätt variera lågfrekvensfördröjningen, vilket medför att de hörbara skillnaderna försvinner.

Fast om man håller sig till vad apparater som är köpbara ger så är inte avståndet så exakt från gång till gång. Beroende på hur mycket filter som används så går processortiden upp och fysiskt avstånd stämmer inte med inmatad kompensation. Och förstås så betyder det också att köper man en lite billigare apparat så kan det ge ett helt annat resultat jämfört med en mera potent apparat. Sen kan man ju tänka sig att man får olika bra digitaldelar och man får olika bra programvaror i dom även om texten i broschyrer ger vid handen att allt är lika.

Men dessa frågor om hörbart eller inte gäller även passiva filter och om det kan man läsa en hel del om DVDais tråd om hans noggranna vedermödor att tämja bas med analoga filter och flera basmoduler. Jag är faktiskt lite förvånad över att det för så många här räcker med att lyfta in några basmoduler och stapla upp och att allt är löst. Eller är det verkligen så?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-04 16:45

Tangband skrev:Ny ledtråd :

En slitsport, alltså. Dock har Genelec inte riktigt prickat rätt vad gäller strömningsmekaniken.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-04 17:02

Imorgon är det slipsfredag.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-04 17:16

Harryup skrev:Oavsett vad det är som ändras så hänger ju fas och delay ihop även om man justerar dom var för sig. I ett digitalt filter med lite högre kvalité i vart fall är det inget som helst problem att höra skillnader på någon cm hit eller dit. Och det finns ju minnesplatser i filter så det är ju inget problem med att hoppa mellan inställningarna för att kontrollera om en skillnad går att höra oavsett vad den beror på och det har jag ihop med andra gjort blint och inget problem alls med att föredra det med bästa justeringen när det gäller delay. Så när det gäller hur folk resonerar om vad som är hörbart eller inte så kan det ju vara så att det händer något mer i dessa digitala apparater när man justerar med delay. Men det är tröttsamt att läsa om att det inte ger en hörbar skillnad eftersom det är så enkelt att kontrollera om man bara spelar vanlig musik. Något hörbart händer som påverkar melodistämmor och bättre ordning i musiken generellt och inte i något speciellt register.

Det var absolut inget ifrågasättande av upplevelsen eller hur den åstadkommits. Du verkar ju ha grejat med digitala delay och tocke ganska länge, och som jag upplever det, mycket seriöst. Inte så att jag litar blint på dina empiriska observationer, men något ditåt. Min fundering var snarare vad det är man egentligen hör. Jag har nämligen inte hittat något hållbart för "time-alignment" i högtalare som har att göra med att "ljudet skall komma samtidigt". I princip inga högtalare återger ju fyrkantsvågor som ser ut som sockerbitar på rad och konsensus verkar vara att det spelar ingen roll. IÖ menar att man kan höra det på t.ex. svävningsförloppet hos en violin som spelar två toner, men det får anses vara överkurs och kuriosa. Det är fasen som spelar roll och om man hoppar över en eller en halv period när man limmar ihop flankerna är inte i hela världen. Så, är det själva avståndsjusteringen i sig eller är det den tonkurvepåverkan man får genom att man förskjuter fasen med en viss fast tid (som innebär olika fasförskjutning beroende på frekvens). Fasen påverkas ju dels av överföringsfunktionen av element+filter, dels av den fysisk placering (eller "delay").

Om man tittar på de högtalare som justerat elementens vågformscentrum i djupled får man ju då en extra fasskillnad pga av det fysiska avståndet i djupled, men också pga av den fasgång som följer av elementens tonkurva (inkl. filter). Om man fixerar sina element i djupled efter vågformscentrum får man mecka med delningsfiltret så att fasgången (akustiskt) blir som man vill. Beroende på avstånd och frekvens blir det några grader hit eller dit.

Så, min hypotes förutsatte hela tiden att delay gav klart hörbara skillnader, men inte i tidsdomänen i sig utan som förändringar i tonkurvan som dessutom blir lite olika vid olika frekvenser.

Fridens liljor,

DQ-20 a.k.a. Åsa-Nisse
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-04 17:30

https://sfmpro.ca/audio/la-technologie- ... precision/

Herrejösses vad mycket gallimathias! Det är ju som sagt en enkel slitsport som krökts en aning för att apssa formen på kabinettet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-02-04 17:45

DQ-20, dina inlägg har aldrig varit något som helst problem. Och frågor är heller inget problem, inte ens ifrågasättanden är ett problem.
Bara att det är lite för liten nyfiken ibland ifrån en del som säger så är det inte! Om man har observerat något och inte vet orsaken så är det ju kanske inte så lätt att veta orsaken. Att hänvisa till vetenskap som något som inte skall ifrågasättas ser jag inte som en absolut sanning. Faktiskt inte ens vetenskapligt korrekt. Är inte saker repeterbara så finns det kanske ingen skillnad men kan man repetera något så lär det finnas något som skaver. Jag jobbar dagligen ihop med ingenjörer både inom elektronik och mekanik och vi ifrågasätter det mesta. Och det visar sig då och då att man inte har tänkt på allt och saker som ibland ser ut som likvärdiga uppställningar kan ibland på något vis skilja sig så att saker inte är identiska. Och ibland så tar man saker för givna som man faktiskt inte borde göra.
Faktiskt är det så att det finns en del här som delar mina upplevelser (även ingenjörer) men man bara inte orkar hålla med för att försöka kämpa emot som t.ex. även inom det kära ämnet fötter. Man får fysiken förklarad och så är det utrett. Så ja är lite allergisk emot auktoritetstro i alltför stor utsträckning i synnerhet när den som berättar hur det är inte ens har hört hur det låter. Jag är alltid öppen för att felorsaken eller möjligen beskrivningen av är felaktig eller i vart fall suddig men att lösningen är att det som hörs inte hörs pga av Newton, Fourier eller Tesla köper jag inte alltid.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-04 18:04

Att ifrågasätta tex Newtons idéer/lagar i sig då ska det allt till en Einstein. Att bli ifrågasatt hur man använder/applicerar Newtons lagar kan Ulla Svensson, fysiklärare på högstadiet i Grums göra.
Senast redigerad av Baffel 2021-02-04 18:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-04 18:04

Morello skrev:https://sfmpro.ca/audio/la-technologie-laminaire-en-spirale-lse-des-enceintes-genelec-reproduit-les-basses-frequences-avec-une-grande-precision/

Herrejösses vad mycket gallimathias! Det är ju som sagt en enkel slitsport som krökts en aning för att apssa formen på kabinettet.

Icke, det är bara du som är dum i kolan. Har du aldrig sett ett 200-meterslopp? Alla startar på olika platser men när löparna är ute ur kurvan så är alla mer eller mindre i fas. Läs igen: I FAS! Titta nu på bilden och tänk på luftmolekylerna som de löpare de är, så kan du kanske dra rätt slutsatser för en gångs skull. En vanlig rak port är ju som T-centralens rullband till Blå linje: snabba och långsamma om vartannat, ingen riktig ordning och vad fan har folk i Solna att göra egentligen?

/DQ-20

Brasklapp. Oavsett marknadsföringsavdelningens poetiska förmåga så är det en ganska fiffig teknisk lösning när man ändå gjuter höljet.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-04 18:07

I-or skrev:

En slitsport, alltså. Dock har Genelec inte riktigt prickat rätt vad gäller strömningsmekaniken.

Du som är expert på detta, utveckla gärna.
Här ses principen. (genomskärningen visar den billigaste 7040 modellen )

De båda subwoofrarna som spelar tonhöjden upplevt bättre än REL S5 heter Genelec SAM 7360 , har digitala ingångar och dsp filter.
https://www.genelec.com/7360a
Senast redigerad av Tangband 2021-02-04 18:16, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-02-04 18:13

I-or skrev:

Vad är felet, den är lite smalare på mitten än vid ändarna, och dess ändar både inåt och utåt slutar med en liten radie och en fas.
Dvs alla rätt i min bok, och helt enligt Roozens' rön.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-04 18:22

Tangband skrev:
I-or skrev:

Du som är expert på detta, utveckla gärna.
Här ses principen. (genomskärningen visar den billigaste 7040 modellen )

De båda subwoofrarna som spelar tonhöjden upplevt bättre än REL S5 heter Genelec SAM 7360 , har digitala ingångar och dsp filter.
https://www.genelec.com/7360a

Va , vad är det där? En hornhögtalarsubb? Eller Tramsmission Line subb? TM har inte I-or varit nådig emot. :mrgreen:

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2021-02-04 18:23

Aldrig sett så många in/ut-gångar på en subwoofer förut :)
Står att den är ”smart”. På vilket sätt är den smart?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-04 19:23

rajapruk skrev:Aldrig sett så många in/ut-gångar på en subwoofer förut :)
Står att den är ”smart”. På vilket sätt är den smart?

Den är intelligent .
https://audioxpress.com/news/Genelec-In ... -Amplifier

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-02-04 19:28

Finns en på forumet som har både Genelec sub och DD18 och om jag inte mins fel så skrev han att Velodyne lät bättre.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-04 19:49

Här testas DD18
Distorsionsnivåer och div mäts.

https://data-bass.com/#/systems?_k=uz6tb7

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-04 20:15

Här en bild på en liten del som kan göras med GLM systemet som Genelec använder.
Det går att styra manuellt eller med en mätmik .
Här på 8351 högtalaren men principen är densamma på SAM subbarna.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-04 21:18

paa skrev:
I-or skrev:

Vad är felet, den är lite smalare på mitten än vid ändarna, och dess ändar både inåt och utåt slutar med en liten radie och en fas.
Dvs alla rätt i min bok, och helt enligt Roozens' rön.

Hehe, du har helt rätt, men Roozen har missat en avgörande del han också. Jag tänker dock, för en gångs skull, smyghålla lite på denna viktiga pusselbit. 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi