Den bästa subwoofern .....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav I-or » 2021-02-06 12:55

goat76 skrev:I-or, jag har inte riktigt greppad vad du gör eller vad du gjort yrkesmässigt, finns det några exempel på kommersiellt framtagna högtalare som du varit med och utvecklat? Och isåfall, vilka har dessa högtalare varit om man får fråga?

Jag har utfört konsultuppdrag inom alla upptänkliga grenar av akustik och strukturdynamik (+ några som jag aldrig hade kunnat tänka mig), bl.a. åt en känd dansk högtalartillverkare och några bolag inom PA, men vad de har gjort med resultaten har jag inte närmare följt upp.

Mer i närtid har det handlat om utveckling av högtalarelement/mikrofoner/vibratorer för mobiltelefoner, laptops, tv och billjud. Dessutom utveckling av konsumentprodukter som hörlurar och BT-högtalare. Hifi är tyvärr ett pyttelitet område rent kommersiellt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-06 13:04

JonasB skrev:
I-or skrev:Om du bara ser till att ha kontroll över frekvensgången kring delningsfrekvensen kommer det att fungera utmärkt. Det är alltså inte alls speciellt svårt att integrera basmodulerna med topparna.

Om jag har subwoofers med lite distorsion och bra(=inte ojämn?) frekensgång samt har kontroll över frekvensgången kring delningen så har jag "den bästa subwoofern" eller iaf bland dom bästa med optimal integration?
Vad betyder egentligen kontroll över frekvensgången? Att den ska vara rak innan, vid och efter delning?

Ja, konstant frekvensgång runt delningsfrekvensen i lyssningspositionen för systemet som utgörs av basmoduler + toppar är avgörande för integrationen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-06 13:11

I-or skrev:
JonasB skrev:
I-or skrev:Om du bara ser till att ha kontroll över frekvensgången kring delningsfrekvensen kommer det att fungera utmärkt. Det är alltså inte alls speciellt svårt att integrera basmodulerna med topparna.

Om jag har subwoofers med lite distorsion och bra(=inte ojämn?) frekensgång samt har kontroll över frekvensgången kring delningen så har jag "den bästa subwoofern" eller iaf bland dom bästa med optimal integration?
Vad betyder egentligen kontroll över frekvensgången? Att den ska vara rak innan, vid och efter delning?

Ja, konstant frekvensgång runt delningsfrekvensen i lyssningspositionen för systemet som utgörs av basmoduler + toppar är avgörande för integrationen.

Även en bit under och över delningsfrekvensen också, väl ?

Typ om delningsfrekvensen är 100 Hz så bör det kanske vara rakt upp till 200 Hz mätt utan filter ( För subbasen ) och rakt ned till 50 Hz ( boomern ) ?
Eller tänker jag fel nu ?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-06 13:40

I-or skrev:
goat76 skrev:I-or, jag har inte riktigt greppad vad du gör eller vad du gjort yrkesmässigt, finns det några exempel på kommersiellt framtagna högtalare som du varit med och utvecklat? Och isåfall, vilka har dessa högtalare varit om man får fråga?

Jag har utfört konsultuppdrag inom alla upptänkliga grenar av akustik och strukturdynamik (+ några som jag aldrig hade kunnat tänka mig), bl.a. åt en känd dansk högtalartillverkare och några bolag inom PA, men vad de har gjort med resultaten har jag inte närmare följt upp.

Mer i närtid har det handlat om utveckling av högtalarelement/mikrofoner/vibratorer för mobiltelefoner, laptops, tv och billjud. Dessutom utveckling av konsumentprodukter som hörlurar och BT-högtalare. Hifi är tyvärr ett pyttelitet område rent kommersiellt.

Tack för svaret. :)

Det är tyvärr inte mycket som talar för att HiFi kommer få ett framtida uppsving, iallafall inte i nuvarande form med ett par stora lådhögtalare centralt placerade i ett vanligt vardagsrum. Kanske kan någon form av projicerat ljud bli räddningen för HiFi i framtiden?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-06 13:48

Tangband skrev:Även en bit under och över delningsfrekvensen också, väl ?

Typ om delningsfrekvensen är 100 Hz så bör det kanske vara rakt upp till 200 Hz mätt utan filter ( För subbasen ) och rakt ned till 50 Hz ( boomern ) ?

Hur basmoduler och toppar bör uppträda över och under respektive passband beror på hur brant filtreringen är. Med flacka filter ökar kraven här eftersom överlappningen är större. I slutänden är det dock bara den totala frekvensgången som räknas för optimal integration.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-06 14:01

goat76 skrev:
I-or skrev:

Tack för svaret. :)

Det är tyvärr inte mycket som talar för att HiFi kommer få ett framtida uppsving, iallafall inte i nuvarande form med ett par stora lådhögtalare centralt placerade i ett vanligt vardagsrum. Kanske kan någon form av projicerat ljud bli räddningen för HiFi i framtiden?

If you can't beat them join them.. Om vi tar subbar. I dessa sonustider. Konstruera något vettigt som går hem i stugorna. En sub som är tilltalande rent designmässigt OCH som har bra ljud . Tex :
https://audiosciencereview.com/forum/in ... ood.15677/

De allra flesta subbar ÄR fula som stryk. Fattar inte varför tillverkare av subbar inte kan få dem någotsånär snygga.

En stor ful fet kub. Vem blir lycklig av det? ( annat än bli lycklig av det bra ljudet, men det räcker ju inte för den stora breda allmänheten)

Nä, tillverka en snygg tvbänk med inbyggd vettig sub plus vettiga högtalare . Såklart inte optimalt vad det sen kommer till placering av högtalare men återigen : If you can't beat them join them.... De stora dugliga hifitillverkarna får väl resonera som skådisar kan göra dvs : jag är bara med i den här actionfilmen för att få pengar , sen kan jag ägna mig åt att skådespela i seriösa bra filmer.
Senast redigerad av Baffel 2021-02-06 14:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-02-06 14:05

Tangband skrev:
I-or skrev:
JonasB skrev:

Även en bit under och över delningsfrekvensen också, väl ?

Konstant fasgång för båda elementen runt delningen är ett sätt att få bra integrering vid och omkring delningen.
Ett tvåvägs 4:e ordningens LR-filter ger dettta, liksom att Duelund Synchronfilter ger detta vid flervägsfilter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-02-06 14:32

jansch skrev:Tänkte på ensak till, när vi lyssnar på MUSIK, hur förlåtande hörseln är för pitch.
En modern tongenerator är helt oustanding (dax, inte dags...för en kommentar från Morello?) jämfört med hörseln. Är det bra? Såklart, annars hade all musik låtit skit.

Vissa musiker, främst violinister skiljer på en sänkt halvton och en höjd halvton för att det ska låta rätt. Samtidigt spelar dom med kraftigt vibrato, vibrato är ju en pitchförändring. Varför låter inte det fel/falskt?

Lyssna t.ex på Tina S på Youtube. Världens bästa rockgitarrist tekniskt sett, tycker jag. I låten The Loner "drar" hon upp toner mer än en helton, både med handen och svajarm.
Lyssna även på hennes Moonlight sonata där hennes teknik och snabbhet helt enkelt är omänsklig. Hon är tonåring på inspelningarna.

Varför låter det så rätt när det är så "falskt"?
Och omvänt ....Spela blinka lilla stjärna på gitarr i c dur och dra upp a tonen från g - varför låter det inte bara fel utan också falskt?

Hörseln.... näe, MUSIKALITET är outgrundligt.
Därför har jag de senaste 25 åren nerdat in på hur och varför musik skiljer sig från andra ljudupplevelser.

Om vi lyssnar på exemplen med Tina S är det ju så att hon bänder, svajar och använder vibrato.

Jag tror att man som kulturell musiklyssnande varelse har ett mått av erfarenhet och en föreställning om vad som är rätt ton (i t ex en spelad skala i en låt, ÄVEN om man inte hört den förut) och så länge den "träffas", (bänds upp till, vibrato runt etc.) känns allt rätt och allt svajande runtomkring denna tolkas av hjärnan som "konstnärlig frihet".
Det är i det ögonblick en "bend" t ex inte når fram till vad vi tycker är rätt ton som det låter "surt".

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-06 21:38

avr7000 skrev:
jansch skrev:Tänkte på ensak till, när vi lyssnar på MUSIK, hur förlåtande hörseln är för pitch.
En modern tongenerator är helt oustanding (dax, inte dags...för en kommentar från Morello?) jämfört med hörseln. Är det bra? Såklart, annars hade all musik låtit skit.

Vissa musiker, främst violinister skiljer på en sänkt halvton och en höjd halvton för att det ska låta rätt. Samtidigt spelar dom med kraftigt vibrato, vibrato är ju en pitchförändring. Varför låter inte det fel/falskt?

Lyssna t.ex på Tina S på Youtube. Världens bästa rockgitarrist tekniskt sett, tycker jag. I låten The Loner "drar" hon upp toner mer än en helton, både med handen och svajarm.
Lyssna även på hennes Moonlight sonata där hennes teknik och snabbhet helt enkelt är omänsklig. Hon är tonåring på inspelningarna.

Varför låter det så rätt när det är så "falskt"?
Och omvänt ....Spela blinka lilla stjärna på gitarr i c dur och dra upp a tonen från g - varför låter det inte bara fel utan också falskt?

Hörseln.... näe, MUSIKALITET är outgrundligt.
Därför har jag de senaste 25 åren nerdat in på hur och varför musik skiljer sig från andra ljudupplevelser.

Om vi lyssnar på exemplen med Tina S är det ju så att hon bänder, svajar och använder vibrato.

Jag tror att man som kulturell musiklyssnande varelse har ett mått av erfarenhet och en föreställning om vad som är rätt ton (i t ex en spelad skala i en låt, ÄVEN om man inte hört den förut) och så länge den "träffas", (bänds upp till, vibrato runt etc.) känns allt rätt och allt svajande runtomkring denna tolkas av hjärnan som "konstnärlig frihet".
Det är i det ögonblick en "bend" t ex inte når fram till vad vi tycker är rätt ton som det låter "surt".

Stefan

Jag tycker att du har helt rätt!

"konstnärlig frihet" är ju i detta fall mer än så.... Det är ju ett "målande" av toner där upplevelsen förstärker känslan i musiken.
Ibland känns ju dissonans t o m rätt, även om det överraskar lyssnaren. Typiskt exempel är Jan Johanssons "Visa från Utanmyra" där basstämman blir en melodistämma mellan verserna och där han markerar två toner, e/eb, som upplevs klart dissonant i A-moll. Fast på ett överraskande positivt sätt när Jan johansson spelar.

Håller också med dej om att när en ton "bänds upp" (eller omvänt) skapar en förväntan, man nästan håller andan, tills tonen når rätt pitch.
När det gäller vibrato "tål vi" (och tycker det är vackert) till en viss grad där vi helt plötsligt reagerar negativt. Typexempel är Birgit Nilsson och Pavarotti där deras röster antagligen var så slitna på slutet att vibratot fick ett för brett frekvensspektra.

Däremot blir "blinka lilla stjärna" klart plågsam med både "bending" och uttalat vibrato, Varför? Kanske för att musiken generellt följer grundläggande harmoni.... en gissning.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-06 21:42

Öva upp känslan . Pitcha rätt. 2:30 in i videon.

Del 2 länkar jag bara till enbart för hans sköna kommentar kring ett riff :
" A Sheriff with mirrored sunglasses callling you boy"
För övrigt ang.olika harmonier, kan man lyssna på i den videon
https://youtu.be/L7P6S75oleM

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-02-07 01:30

Eftersom det verkar finnas en del som vet allt om hur det ska vara så varför bygger ingen av dem en sådan sub eller subbar ? Det skulle ju vara extra intressant med en sådan byggtråd och ge andra tips på hur de ska bygga. :idea: För det finns ju en del som bygger, men de är inte så mycket delaktiga de trådar där det pratats om hur allt ska vara. :?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-07 09:32

FBK skrev:Eftersom det verkar finnas en del som vet allt om hur det ska vara så varför bygger ingen av dem en sådan sub eller subbar ? Det skulle ju vara extra intressant med en sådan byggtråd och ge andra tips på hur de ska bygga. :idea: För det finns ju en del som bygger, men de är inte så mycket delaktiga de trådar där det pratats om hur allt ska vara. :?

Jag tror att det är såhär:

1. INGEN på detta forum har endera varken kompetens eller kunskap ELLER tillgång till de verktyg som krävs för att bygga en subwoofer i klass med Genelec 7360. Tro inte annat . Om en sån person fanns skulle väl denna jobba på Genelec eller hos Revel ?

2. På Genelec, Revel och många andra kända seriösa företag har de ingengörer som är dels väldigt begåvade, dels är heltidsanställda med ritande, konstruerande, mätande, lyssnande och konstruerande varenda eviga dag .

3. Det vore väl konstigt om en Åsa-Nisse lik konstruktör ( som mig själv och alla andra här utan undantag ) som har tid att sitta på forum och skriva hela tiden ens kan komma i närheten av de resultat Genelec presterar ?

Självbedrägeri är nog en av de laster som gör DIY så intressant, men man lär sig mycket och det är gott nog.

4. En DIY:ares största fördel är obegränsat med tid.

Som DIY:are kan man därför ibland överträffa billigare färdiga subwoofers ( under 10000 :- ) helt enkelt för att budgeten för den färdiga baslådan varit för liten .
Saken är väldigt annorlunda då firmorna inte behövt tänka lika mycket på ekonomin , dvs tillverkat en sub för 24000:- eller mer, som inte behöver bli full med kompromisser.
Senast redigerad av Tangband 2021-02-07 10:06, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-07 09:49

Tangband så borde det ju vara . Några spånskivor , en såg, borrmaskin , sticksåg ,lite lim och skruv har väl många hemma hos sig. Bara för den skull skapas inte en subwoofer av världsklass.

Eller... :) Du är inne på detta med pris prestanda på subwoofers.Vad jag förstår av I-or så om man bara bygger en subwoofer med rätt avstämning , vettig tex port och sedan ekvivalisera så varför skulle man inte kunna DIYa och klå en Genelec 7360? Bäst att sätta " kring "bara". Inte jag men någon DIYare här med hyfsad erfarenhet av att bygga subwoofer. Svårt att tro det dock,men frågan kan man ju ställa. :)

Lösning för servostyrning kan en DiYare köpa till dessutom.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-07 10:26

Tangband skrev:Jag tror att det är såhär:

1. INGEN på detta forum har endera varken kompetens eller kunskap ELLER tillgång till de verktyg som krävs för att bygga en subwoofer i klass med Genelec 7360. Tro inte annat . Om en sån person fanns skulle väl denna jobba på Genelec eller hos Revel ?

2. På Genelec, Revel och många andra kända seriösa företag har de ingengörer som är dels väldigt begåvade, dels är heltidsanställda med ritande, konstruerande, mätande, lyssnande och konstruerande varenda eviga dag .

3. Det vore väl konstigt om en Åsa-Nisse lik konstruktör ( som mig själv och alla andra här utan undantag ) som har tid att sitta på forum och skriva hela tiden ens kan komma i närheten av de resultat Genelec presterar ?

Självbedrägeri är nog en av de laster som gör DIY så intressant, men man lär sig mycket och det är gott nog.

Som DIY:are kan man därför ibland överträffa billigare färdiga subwoofers ( under 10000 :- ) helt enkelt för att budgeten för den färdiga baslådan varit för liten .
Saken är väldigt annorlunda då firmorna inte behövt tänka lika mycket på ekonomin , dvs tillverkat en sub för 24000:- eller mer, som inte behöver bli full med kompromisser.

Nu är det förstås två olika saker att producera något som ska generera vinst åt ett företag och ett "hemmabygge". Det finns säkert de som kan skapa nära nog samma saker mer eller mindre hemmavid. Hemmavid behöver heller inte tas samma hänsyn till att skapa en säljbar produkt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-02-07 10:49

Tangband skrev:
FBK skrev:Eftersom det verkar finnas en del som vet allt om hur det ska vara så varför bygger ingen av dem en sådan sub eller subbar ? Det skulle ju vara extra intressant med en sådan byggtråd och ge andra tips på hur de ska bygga. :idea: För det finns ju en del som bygger, men de är inte så mycket delaktiga de trådar där det pratats om hur allt ska vara. :?

Du har säkert rätt, men på punkt 1 så får man ibland känslan att en del verkar tro att de har kompetens då de har förklaringar på allt och då borde ju ha kunskap till att bygga. En annan sak som slog mig nu och som jag funderat över är tilltron till Ingvars högtalare. Enligt ägarna så är dessa burkar en gåva ovanifrån som inget kan matcha, men om de vore så bra så borde väl Öhman vara anställd av någon av de stora drakarna för länge sedan. Tror mer på att han har varit skicklig när han byggde upp varumärket Ino och av någon anledning fick alla som köper dem att tro att de är de enda burkarna i världen som inte färgar signalen. För det har man ju hört ofta att allt annat färgar ljudet.
Har du lyssnat på Ino? om, vad tycker du när du jämför emot Genelec?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-02-07 11:02

FBK skrev:Har du lyssnat på Ino? om, vad tycker du när du jämför emot Genelec?

Jag har inte lyssnat på inos basmoduler och jämfört med Genelecs, men jag har lyssnat på ino piP och Genelecs olika små monitorer och upplevelsen är att inos högtalare försvinner mer i ljudbilden, ljudet släpper bättre, medan man anar var Genelecs högtalarlådor står.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-02-07 11:04

Jag brukar inte ha svårt för designen på sådant som ser ut på ett sätt på grund av dess funktion, med dessa Genelecbasar är lite svåra alltså. Dom ser dessutom billiga ut, på bild iaf.
Antar att dom "ser bättre ut" efter att ha lyssnat :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-07 11:11

FBK skrev:En annan sak som slog mig nu och som jag funderat över är tilltron till Ingvars högtalare. Enligt ägarna så är dessa burkar en gåva ovanifrån som inget kan matcha, men om de vore så bra så borde väl Öhman vara anställd av någon av de stora drakarna för länge sedan.

Jag tror Öhmans utgångspunkt har varit att skapa högtalare till sig själv i första hand. Sedan ville folk köpa högtalare av honom. Numera tycks han hellre ägna han sig åt att rita ljudrum av olika slag. Varför skulle han vilja vara anställd av de stora drakarna? Han är väl så självständig han kan bli i sitt nuvarande utövande på sina villkor?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-07 11:20

FBK skrev:
Tangband skrev:

Du har säkert rätt, men på punkt 1 så får man ibland känslan att en del verkar tro att de har kompetens då de har förklaringar på allt och då borde ju ha kunskap till att bygga. En annan sak som slog mig nu och som jag funderat över är tilltron till Ingvars högtalare. Enligt ägarna så är dessa burkar en gåva ovanifrån som inget kan matcha, men om de vore så bra så borde väl Öhman vara anställd av någon av de stora drakarna för länge sedan. Tror mer på att han har varit skicklig när han byggde upp varumärket Ino och av någon anledning fick alla som köper dem att tro att de är de enda burkarna i världen som inte färgar signalen. För det har man ju hört ofta att allt annat färgar ljudet.
Har du lyssnat på Ino? om, vad tycker du när du jämför emot Genelec?

1.

Har jag lyssnat på Ino ? Svar ja, har t.o.m. haft Ino piP under ett år och det är en bra högtalare på akustisk gles musik med stora begränsningar i bl.a ljudtryck .

Jag har hört Ino pi60 många gånger även i hemmamiljö och den är betydligt bättre ( kan spela högre ) . Enligt min mening finns det dock rätt många bättre högtalare för strax över 15000:- , - de flesta aktiva. Adam audio i den prisklassen tillsammans med de nyare Genelecarna ( med klass D steg ) är tex bättre. Linns dsp högtalare med exakt-tekniken låter bättre än Ino tycker jag . De passiva nuvarande Linnarna är dock sämre.
Magnepan 3,7 är bättre än pi60.
Ovanstående är subjektiva uppfattningar från mig vad jag tycker. Andra får tycka annorlunda.

2.

På din sista fråga du ställer så hade jag såklart haft Ino idag om jag varit tillräckligt nöjd med ljudet. Som alla högtalare färgar de förstås ljudet jämfört med verkligheten. Det är lite skrattretande att det finns de som tror att de inte färgar ljudet. Jag tror inte ens konstruktören påstår att de inte gör det ? Om man bara ser till den kunskap som konstruktörer på forumet äger så skulle Peter Stendls ägg lika gärna kunna vara bättre ? Eller Carlssons oa52 ?
Eller Kevin Voecks Revel högtalare för 50000:- ?

Jag tror det är nyttigt att låna hem grejor regelbundet och testa noggrant själv för att dra egna slutsatser.
Senast redigerad av Tangband 2021-02-07 11:36, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-07 11:29

paa skrev:
FBK skrev:Har du lyssnat på Ino? om, vad tycker du när du jämför emot Genelec?

Jag har inte lyssnat på inos basmoduler och jämfört med Genelecs, men jag har lyssnat på ino piP och Genelecs olika små monitorer och upplevelsen är att inos högtalare försvinner mer i ljudbilden, ljudet släpper bättre, medan man anar var Genelecs högtalarlådor står.

Den där upplevelsen att de ”försvinner” är till dels en färgning vid 1,4 kHz ( en liten puckel på 1 dB hos Ino pi60 ) avsedd att korrigera för ett av stereosystemfelen och det kan man delvis fixa i Genelecs SAM monitorer. Om man vill det. Direktiviteten i Genelecs högtalare mäter även mycket bättre än Inos. Det påverkar ljudet på ett speciellt sätt.

Betänk att de flesta inspelningar och mixningar är gjorda med monitorer som mäter rakt ( inte har stereosystemskompensation ) eller mäter förfärligt ( Yamaha ns10 )

Forskningen från bl.a Olive/Toole säger att det bör mäta rakt. Så det finns ingen koncensus.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-07 11:48

Jag tror inte det räcker med den lilla korrektionen vid 1.4 kHz du nämner. Gör du en sådan avsätts det även i andra riktningar. Vill man det? Nej, koncensus om hur det ska vara eller ens låta finns knappast. Inte minst är det en fråga om man vill reproducera något som finns i verkligheten eller skapa/producera något som kanske inte ens excisterar annat än elektriskt och pyttsas ut i högtalare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-02-07 12:37

Man får väl också komma ihåg under jämförelser med saker att är det så att en grunka förskönar och den andra avslöjar? Eller förskönar den ena och den andra är neutralare? Finns ju kombinationseffekter både med rum, men annan använd utrustning och med programmaterial. Sen finns det ju andra fallgropar som om man t.ex. har eget programmaterial så kommer man ihåg hur det lät vid inspelningen oavsett när det var, medans om man skall använda sig av F/E-test så bör man koppla om snabbt för att kunna höra några skillnader. Sen finns det andra (med vilka jag i större utsträckning sympatiserar med) som vill spela på grunkorna i sin hemmaanläggning över en längre tid innan man kopplar om. Sen finns det ju också de som litar på någon helt annans intryck ifrån en helt annan anläggning som man oftast inte ens har hört och är övertygade om att de då också får ett neutralt ljud hemma ihop med helt andra grejor.
Så hör man var en högtalare står så kanske det är ärligare än att inte höra var dom står t.ex. även om det förstås är mycket mera tilltalande att inte höra deras position. Men när det gäller stereosystemskorrektioner så finns det nog inget som löser att man får direktljud till fel öra om man inte jobbar med minst en center. Kanske 4 framsystem är ännu bättre på att återge positioneringen men förmodligen så får man andra fenomen som inte är önskvärda. Så vilket fel kan man stå ut med och tycka att det stör så lite att det är fortfarande en neutralisk återgivning man har är nog i viss mån individuellt.

/Harry

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-07 13:18

Harryup skrev:Man får väl också komma ihåg under jämförelser med saker att är det så att en grunka förskönar och den andra avslöjar? Eller förskönar den ena och den andra är neutralare? Finns ju kombinationseffekter både med rum, men annan använd utrustning och med programmaterial. Sen finns det ju andra fallgropar som om man t.ex. har eget programmaterial så kommer man ihåg hur det lät vid inspelningen oavsett när det var, medans om man skall använda sig av F/E-test så bör man koppla om snabbt för att kunna höra några skillnader. Sen finns det andra (med vilka jag i större utsträckning sympatiserar med) som vill spela på grunkorna i sin hemmaanläggning över en längre tid innan man kopplar om. Sen finns det ju också de som litar på någon helt annans intryck ifrån en helt annan anläggning som man oftast inte ens har hört och är övertygade om att de då också får ett neutralt ljud hemma ihop med helt andra grejor.
Så hör man var en högtalare står så kanske det är ärligare än att inte höra var dom står t.ex. även om det förstås är mycket mera tilltalande att inte höra deras position. Men när det gäller stereosystemskorrektioner så finns det nog inget som löser att man får direktljud till fel öra om man inte jobbar med minst en center. Kanske 4 framsystem är ännu bättre på att återge positioneringen men förmodligen så får man andra fenomen som inte är önskvärda. Så vilket fel kan man stå ut med och tycka att det stör så lite att det är fortfarande en neutralisk återgivning man har är nog i viss mån individuellt.

/Harry

+1 på detta.

Vill man komma långt i jakten på det perfekta ljudet landar man nog även i detta :

1. Lyssna inte på auktoriteter. Man kan dock lära av dem, om det förbättrar ens egen kunskap.
De kan lyssna på helt annat sätt än du själv värdesätter hur ljud ska låta. Många gånger har jag blivit lite besviken och tänkt: ”jaha, det var inte bättre än såhär ” . Det gör att man tillslut blir ganska luttrad.

2. Skaffa en bra inre referens hur det ska låta = gå mycket på konserter.

3. Lyssna inte på andras hifi-råd. Man kan dock dra vissa slutsatser om 9 av 10 är nöjd med en produkt. Då bör man provlyssna själv hemma. Om man vill alltså. :)

4. Långtidstester avgör i längden. Har en högtalare en färgning så kommer man tillslut inte stå ut med den , eftersom man hör den på alla inspelningar tillslut. Det blir en slags sameness som är tråkig.

5. Lyssna på många högtalare i hemmamiljö ! Testa olika förstärkare. Var noggrann med installationen. Tekniken har gått framåt i många avseenden. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-07 13:47

Tangband skrev:Vill man komma långt i jakten på det perfekta ljudet landar man nog även i detta :

1. Lyssna inte på auktoriteter. Man kan dock lära av dem, om det förbättrar ens egen kunskap.
De kan lyssna på helt annat sätt än du själv värdesätter hur ljud ska låta. Många gånger har jag blivit lite besviken och tänkt: ”jaha, det var inte bättre än såhär ” . Det gör att man tillslut blir ganska luttrad.

3. Lyssna inte på andras hifi-råd. Man kan dock dra vissa slutsatser om 9 av 10 är nöjd med en produkt. Då bör man provlyssna själv hemma. Om man vill alltså. :)

4. Långtidstester avgör i längden. Har en högtalare en färgning så kommer man tillslut inte stå ut med den , eftersom man hör den på alla inspelningar tillslut. Det blir en slags sameness som är tråkig.

5. Lyssna på många högtalare i hemmamiljö ! Testa olika förstärkare. Var noggrann med installationen. Tekniken har gått framåt i många avseenden. :)

Du har väl själv knappast undvikit flera av de punkterna?

1. Du brukar hänvisa till just auktoriteter.

2. Inre referens kan vara svårt för många. Det är stor skillnad på olika musiktyper, en del finns inte annat än som förmedlad av högtalare.

3. Det gör vi alla. även du. Varifrån skulle du annars fått dina infall ifrån? Du ger oss med denna lista en del förslag!

4. I en del fall vänjer sig folk vid hur det låter och bortser från brister. Känner inte till någon som bara kört en och samma anläggning livet ut. Inte ens namnkunniga som Carlsson, Steindel, Öhman eller vem du vill.

5. Det tror jag många gör. En del vägrar att ens placera dem på bästa plats eller ens göra något åt lyssningsrummet som kan vara gynnsamt. Tekniken går framåt men inte så snabbt. Ett par Quad ESL konstruerade på 50-talet är förvånansvärt högpresterande även idag.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-07 14:12

Tangband skrev:

Detta är nog något av knasigaste och mest förmätna jag läst på detta forum. Jag har ju läst ganska många av dina inlägg och din kompetens i fråga om fysik i allmänhet och högtalare i synnerhet är ungefär noll. Det finns dock en liten klick på det här forumet som kan väldigt mycket och som har solis, teoretisk grund att stå på. Du är helt enkelt helt fel person att försöka bedöma andras kompetens.

Genelc-subben du pratar om är ingenting mer än en ganska konventionell basreflexlåda med slitsport. Vad är det för objektiva prestandamätningar du vilar på när du höjer den skyarna?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-07 14:13

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Vill man komma långt i jakten på det perfekta ljudet landar man nog även i detta :

Du har väl själv knappast undvikit flera av de punkterna?

1. Du brukar hänvisa till just auktoriteter.

2. Inre referens kan vara svårt för många. Det är stor skillnad på olika musiktyper, en del finns inte annat än som förmedlad av högtalare.

3. Det gör vi alla. även du. Varifrån skulle du annars fått dina infall ifrån? Du ger oss med denna lista en del förslag!

4. I en del fall vänjer sig folk vid hur det låter och bortser från brister. Känner inte till någon som bara kört en och samma anläggning livet ut. Inte ens namnkunniga som Carlsson, Steindel, Öhman eller vem du vill.

5. Det tror jag många gör. En del vägrar att ens placera dem på bästa plats eller ens göra något åt lyssningsrummet som kan vara gynnsamt. Tekniken går framåt men inte så snabbt. Ett par Quad ESL konstruerade på 50-talet är förvånansvärt högpresterande även idag.

1. Man kan hänvisa till vad auktoriteter sagt eller skrivit. Det är inte detsamma som att lyssna till dem eller att hålla med. :)

2. Håller med om just musiktyperna. Är det elektronisk musik så finns det inte nån riktig referens.
Håller inte med om att en inre referens skulle vara svårt för många. Alla kan lyssna på levande musik . :)

3. 10 av 10 var nöjda och lyriska internationellt på DIY-forumet över Aiyima a04 tpa3251 och dess prestanda. Måste testas ! :) Och den var riktigt bra både objektivt och subjektivt 8)

4. Nej självklart . Är intresset stort för tex bilar kör man ju inte omkring med en Volvo 242 hela livet heller ?
Ett genuint intresse medför att man följer med i utvecklingen och hela tiden är nyfiken på nya apparater eller högtalare. Att sitta nöjd är eftersträvansvärt, men självbedrägeri.

5. Håller med dig, förutom att jag inte tycker att Quad esl från 50-talet är speciellt högpresterande. Dina magnepan är betydligt bättre....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-07 14:17

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:En annan sak som slog mig nu och som jag funderat över är tilltron till Ingvars högtalare. Enligt ägarna så är dessa burkar en gåva ovanifrån som inget kan matcha, men om de vore så bra så borde väl Öhman vara anställd av någon av de stora drakarna för länge sedan.

Jag tror Öhmans utgångspunkt har varit att skapa högtalare till sig själv i första hand.

Vad får dig att tro det?
Ingvar nyttjar ju inte själv en bråkdel av de modeller han torgför.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-07 14:31

Morello skrev:
Tangband skrev:
3. Det vore väl konstigt om en Åsa-Nisse lik konstruktör ( som mig själv och edit : nästan alla andra här ) som har tid att sitta på forum och skriva hela tiden ens kan komma i närheten av de resultat Genelec presterar ?

....Det finns dock en liten klick på det här forumet som kan väldigt mycket och som har solis, teoretisk grund att stå på.

Håller med om att mitt inlägg nog var lite tillspetsat

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-07 14:45

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag tror Öhmans utgångspunkt har varit att skapa högtalare till sig själv i första hand.

Vad får dig att tro det?
Ingvar nyttjar ju inte själv en bråkdel av de modeller han torgför.

Det är självklart kommersiella syften bakom. Inget fel med det tycker jag.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-07 14:46

Tangband skrev:
Morello skrev:
Tangband skrev:
3. Det vore väl konstigt om en Åsa-Nisse lik konstruktör ( som mig själv och edit : nästan alla andra här ) som har tid att sitta på forum och skriva hela tiden ens kan komma i närheten av de resultat Genelec presterar ?

....Det finns dock en liten klick på det här forumet som kan väldigt mycket och som har solis, teoretisk grund att stå på.

Håller med om att mitt inlägg nog var lite tillspetsat

Nä, det är väl bra att du är ärlig och säger din åsikt, att någon av Åsa-Nissarna tar illa upp är väl svårt att undvika. :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi