Vad har Pink Floyed egentligen gjort...

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Vad har Pink Floyed egentligen gjort...

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-21 22:30

Satte mig i soffan och tonerna ur "The Wall" strömma ur piParna.

Pang. Allt satt där. Inga konstigheter med rumsresonanser, överdrivna röster eller mullrig bas. Spelade riktigt, riktigt högt innan jag ens insåg att jag gjorde det - det var ju så rent, dynamiskt .... som en bal på slottet.

Det knepiga är att nästan inga andra skivor funkar... laleh var småtrevligt med, men mycket låter riktigt, riktigt dåligt...

(Rummet är riktigt värdelöst ordnat för ljud, men det skall åtgärdas. Det kräver tjejen efter att vi varit hos Iö ;-))

Så hur kan Pink Floyed lyckas där alla andra går bet? Är de gudar?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: Vad har Pink Floyed egentligen gjort...

Inläggav Haakan_W » 2006-03-21 22:34

Kaffekoppen skrev: Är de gudar?

jepps...time eller wish you were here eller money eller the wall på hög nivå är så sjukt bra att det inte går att matcha nästintill ;)

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2006-03-21 22:42

Mjo, the wall tycker jag låter riktigt bra.
Synd bara att gruppen helt verkar ha bytt ljudfilosofi sen Waters lämnade gruppen.
The final cut tycker jag också låter alldeles ypperligt (bättre än the wall rent ljudmässigt, om än kanske inte musikaliskt), men det är nog den sista skivan av Pink Floyd som jag tycker låter bra, när man kommer till momentary lapse of reason så är det komprimerat och tråkigt i jämförelse och samma sak med division bell.

Waters verkar ju dock ha fortsatt att sikta på välljud på sina soloskivor(kan dock inte påstå att jag lyssnat särskilt mycket på dem, eftersom att musiken inte riktigt faller mig i smaken), så Pink Floyd är nog inte gudar när det gäller kvalitet, däremot verkar herr Waters vara det.

Dock kan ju ingen ta ifrån Pink Floyd att dom är gudar när det gäller musiken :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-21 22:42

Pink Floyd fan man varit länge (köpte min första 1973) och de flesta av deras alster går att avnjuta på väldigt hög nivå utan konstigheter. Är inte så kunnig i inspelningsteknik att jag vet riktigt varför men det låter sällan obehagligt av någon anledning. The Wall eller Dark Side Of The Moon är några av mina absoluta favoriter. Precis som Kaffekoppen säger, det funkar sällan med liknande pådrag med andra produktioner i denna genre.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-21 23:16

jag har the pulse på lasedisk den är en mumsbit i samlingen
bara den titeln är värd att köpa en ld-spelare
sedan har jag the dark side of the moon
ungefär den enda anledningen till att ha en sacd-spelare
allt avnjutes brutalt högt
deras livecd the pulse som avslutas med en bang är en rysare för grannarna i radhuslängan(närmsta grannen gillar pf med :wink: )
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-22 08:10

Jag undrar om mitt musikintresse hade varit lika stort utan PF.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-22 08:30

Ja, det finns ju en anledning att Pink Floyd var bäst som band:

Roger Waters - totalt ljudfreak, experimentell av bara den och allmänt nyfiken, skrev också intressanta texter. Tyvärr ansedd som diktatorisk och mobbare av Richard Wright(till den grad att stackars Richard var färdig för psyket).

David Gilmour - värvad till bandet av skivbolaget efter att stackars Madcap spårat ur. Syftet med värvningen av Gilmour var att tillföra musikalitet till bandet, Gilmour var redan en ansedd gitarrist. Tyvärr ingen låtskrivare alls, han skrev sin första egna låt först när han var i Pink Floyd. Förutom allmänt musikalisk, kunde mao säga till Waters vad som skulle eller inte skulle funka harmoniskt, så har han(fortfarande) en bra röst

Nick Mason - det är inte mycket skrivet om honom, men det är bara att lyssna; dom tunga rullande, dånande trumkompens mästare. Har faktiskt en speciell feeling som man sällan hör annars.

Richard Wright - bandets verkliga doldis, ännu mer än Nick Mason, svårt att säga om han är underskattad eller överskattad. Sant är dock att Waters på sin tid ville spela många av hans grejor åt honom och gnällde friskt och när Waters lämnade var Wright ett sådant vrak att Gilmour faktiskt spelade det mesta av Wrights prylar åt honom på "A momentary lapse of reason". På"Division Bell" spelar dock Wright själv. Frågan är vad han tillfört musikaliskt? Kanske har han bara varit en katalysator i dusterna mellan Waters och Gilmour?

Som vanligt, den femte medlemmen:

Alan Parson - som satte standarden med "The Dark Side of The Moon", därifrån räcker det med hälften så bra för att det skall vara outstanding.

Jag håller med om att "The Final Cut" är sista skivan med bra ljud, "A momentary lapse of reason" låter tom bitvis nästan illa. "Division Bell" är något bättre.

Waters soloskivor låter mycket bra, och som vanligt är ljudexperimenten legio, på "Radio K.A.O.S" hade Waters tom uppfunnit ett eget 2-kanals surround som faktiskt låter mycket bra. Finns även med på "Amused to Death". Och nu gör karln Opera! Ambitionerna har knappast flagnat :)

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-03-22 08:49

I en dokumentär om "Dark side of the moon" för nåt år sen knappt så sa Waters att en ambition var att trots pålägg och processande så skulle musiken och ljudeffekterna ha LIVE-känsla. Jag har aldrig sett/hört PF live men kan nog tycka att dom lyckats bra med denna ambition iaf på 70-tals plattorna och det är väl därför dom låter så bra.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-22 10:13

Richard Wright är nog både underskattad och överskattad. På TDSotM skrev han flera av låtarna och tillförde (även enligt Waters) mycket till bandet. På The Wall gjorde han minimalt och de flesta klaviaturpåläggen gjordes av Gilmour, Ezrin och Kamen.

En stor faktor för Dark Side tror jag är att de hade spelat de flesta låtarna live innan. Det gjorde att de kunde framföra dem med auktoritet och självförtroende, och kanske att de vågade experimentera utan att tappa bort kärnan i musiken. De var ett band och ingen ihopplockad studioprodukt.

Trumsoundet är makalöst och det känns som att det låter bättre ju mer man drar på. Där är det verkligen bara grannarna som sätter stopp, och det är inte så vanligt med studioinspelade trummor.

Kan inte nog rekommendera DVD:n Classic Albums: The Dark Side of the Moon. Underbart att se dem berätta om hur inspelningen gick till, och även gripande att se dem tala om varandra med sådan respekt.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-03-22 10:27

xeizo!

Du har ju fattat galoppen! Håller med dig rätt av...

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-22 10:42

det mästa har väl tillkommit innan hysterien med komprimering började

det är synd att man inte gick på någon consert
den ljusshowen som uppvisas på min ld var nog fantaskisk att se live

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2006-03-22 11:07

Delicate sound of thunder är också en bra platta. Ljudet är svinbra för en liveplatta, tycker jag.

/B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-22 11:22

xeizo skrev:på "Radio K.A.O.S" hade Waters tom uppfunnit ett eget 2-kanals surround som faktiskt låter mycket bra. Finns även med på "Amused to Death".

Var det verkligen Waters som "uppfann" Qsound?

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-03-22 11:35

Nej

Sting hade det på en platta som kom ut något år före.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-22 12:27

Mmm, så var det nog, han bara "fann" vilket ändå är ganska kreativt:

http://en.wikipedia.org/wiki/QSound

http://www.qsound.com/2002/

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-03-22 13:09

xeizo skrev:Nick Mason - det är inte mycket skrivet om honom, men det är bara att lyssna; dom tunga rullande, dånande trumkompens mästare. Har faktiskt en speciell feeling som man sällan hör annars.

Nick Mason är väll den absolut mest underskattade i det gänget, hans "fictious sports" från 1981 är fan i mej det bästa soloprojektet någon floyd gjort vid sidan av Syd Barretts "Opel"!

En platta som rekomenderas starkt om ni kan få tag på den, sång av den exentriske Robert Wyatt och komp av Carla Bley Big Band, det svänger så in i hälsingland och samtidigt finns det där riktigt skruvade som PF har i sina bästa stunder!

Lite info om plattan

/ptr

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-03-22 13:16

Den främste Pink Floyd medlemen måste ju ändå vara orginalmedlemmen Syd Barrett.

Han var ju bärare av hela idén, vad det gäller Pink Floyd. Tyvärr lämnade han ju bandet kring 70 tror jag.

Men jag kan rekommendera Syd Barretts soloalbum. Mycket intressant och orginell musik.

Mvh

Användarvisningsbild
DeadPony

Inläggav DeadPony » 2006-03-22 13:30

Är det någon annan som tycker att the Wall plattan är fruktansvärt ångestframkallande? Dark Side of the Moon också till en viss del.
Hujja, får rysningar när jag tänker på det, tunga plattor.

/DeadPony

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-22 13:41

Woland, det lustiga är att det finns en del hardcorefan som anser att PF slutade när Syd Barret slutade.

Till dem kan man bara rekommendera hans singelskiva "The madcap laughes" där han gör sig till totalt åtlöje. Maken till nerknarkat bottennapp får man leta efter. Samtidigt gick PF från klarhet till klarhet. Hade det inte varit för Gilmour och Waters tillsammans så tror jag inte stordåden hade skapats.

/Joachim

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-03-22 14:21

pinnen skrev:Nej

Sting hade det på en platta som kom ut något år före.

det e väl skit samma vilket ljud den "karln" har det e ju skit ändå :evil:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-03-22 15:23

Margaux skrev:

"Woland, det lustiga är att det finns en del hardcorefan som anser att PF slutade när Syd Barret slutade. "

"The madcap laughes" är ju ett mästerverk. Pink Floyd har egentligen tre faser:

1: Pink Floyd blev sämre efter Syd Barrett.

2. Pink Floyd blev ännu sämre efter Roger Waters

3. Pink Floyd är ibland forfarande ganska bra.

Mvh

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-22 15:29

woland skrev:"The madcap laughes" är ju ett mästerverk. Pink Floyd har egentligen tre faser:Mvh

Fel

madcap är inte ens en komplett färdig skiva. Han sjunger falskt, gör omtagningar m.m. Visst finnst det en känsla av kuriosa som är av intresse men att kalla det för mästerverk är verkligen överdrivet.

The Wall är ett mästerverk, I wish you were here är ett mästerverk, DSOTM är ett mästerverk.

Men det är kul att diskutera :wink:

/Joachim

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-22 15:31

Margaux skrev:
woland skrev:"The madcap laughes" är ju ett mästerverk. Pink Floyd har egentligen tre faser:Mvh

Fel

madcap är inte ens en komplett färdig skiva. Han sjunger falskt, gör omtagningar m.m. Visst finnst det en känsla av kuriosa som är av intresse men att kalla det för mästerverk är verkligen överdrivet.

The Wall är ett mästerverk, I wish you were here är ett mästerverk, DSOTM är ett mästerverk.

Men det är kul att diskutera :wink:

oj vad vi är överens :)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-03-22 15:40

Margaaux skrev:

"The Wall är ett mästerverk, I wish you were here är ett mästerverk, DSOTM är ett mästerverk. "

Håller med om att de tekniskt sett är skapliga, med de saknar något som kallas känsla:

Frånvaron av Syd Barrett är här påtaglig. Han gjorde ju Pink Floyd till något orginellt, som de sedan aldrig nådde upp till.

Mvh

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2006-03-22 15:42

Varför ens jämföra PFs olika faser? Det är ju helt olika typer av musik.
Ungefär som att säga att Metallica är bättre än Eagles.
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-22 16:08

jag tycker om the division bell olikt alla andra
detta var ju skivan som gorde TT JAG fick ögonen för bandet och den andra tidigare musiken

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-22 16:14

profbd skrev:jag tycker om the division bell olikt alla andra
detta var ju skivan som gorde TT JAG fick ögonen för bandet och den andra tidigare musiken

Fast magin försvann i o m Final cut. Skivorna därefter lyssnar jag mkt sällan på. Jag kommer ihåg när jag köpte Final Cut LP:n på Glerups i Lund när jag gick på högstadiet. Månaders sparande och 3 mils resa för att köpa den. Det var tider de.... 8)

/Joachim

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-22 16:25

Månaders sparande och 3 mils resa för att köpa den. Det var tider de....

Det var i fördatorisk tid det där :lol:

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-22 16:33

profbd skrev:
Månaders sparande och 3 mils resa för att köpa den. Det var tider de....

Det var i fördatorisk tid det där :lol:

Fast jag hade faktiskt en Vic 20 med hela 2.5 kB i prämärminne. Man laddade primärminnet direkt från en bandstation varje gång man skulle köra nåt spel eller något annat:-).

/Joachim

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-22 18:18

OlA-68 skrev:
pinnen skrev:Sting hade det på en platta som kom ut något år före.

det e väl skit samma vilket ljud den "karln" har det e ju skit ändå :evil:

Precis! :mrgreen:

För övrigt så är The Wall den sista riktigt bra PF-plattan, även
om A Momentary Lapse of Reason har en del ljusa stunder...

Bild
Live 8.

PS: Räkna med en MoLt-recension av Waters Dark Side of Roskilde! :)

Nästa

Återgå till Musikstugan