Sub-bas engagerar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Sub-bas engagerar

Inläggav eljulio » 2021-02-08 12:37

Hej,

Det är med stort intresse jag har tagit del av tråden som nyligen blev låst. Jag tillhör kategorin "okunnig", men intresserad. Det jag är lite nyfiken på är vilka mått man kan bygga en kompetens sub i? Hur platt kan den vara tex? Och ändå vara högkapabel. Om en sub tex. ska få plats under vår soffa så får den inte bygga mer än ca. 15 cm på höjden. Det är ju väääääldigt platt. Går det ens?

Mvh :D

Användarvisningsbild
Plymotonic
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-03-09
Ort: the Distillery

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav Plymotonic » 2021-02-08 12:50

eljulio skrev:Hej,

Det är med stort intresse jag har tagit del av tråden som nyligen blev låst. Jag tillhör kategorin "okunnig", men intresserad. Det jag är lite nyfiken på är vilka mått man kan bygga en kompetens sub i? Hur platt kan den vara tex? Och ändå vara högkapabel. Om en sub tex. ska få plats under vår soffa så får den inte bygga mer än ca. 15 cm på höjden. Det är ju väääääldigt platt. Går det ens?

Mvh :D


Hej,

jag håller med - det är inte sällan som de bästa trådarna här börjar spåra :mrgreen:

Själv tillhör jag kategorin "fåkunnig", men väldigt intresserad.

Det är klart att det går - lite inspiration kan du få här:

https://www.sigbergaudio.no/en/collections/dronn-subwoofere/products/dronn-101

Bygg något liknande med en 8" eller en 10" "low profile".


/ply
Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav eljulio » 2021-02-08 13:09

Plymotonic skrev:
eljulio skrev:Hej,

Det är med stort intresse jag har tagit del av tråden som nyligen blev låst. Jag tillhör kategorin "okunnig", men intresserad. Det jag är lite nyfiken på är vilka mått man kan bygga en kompetens sub i? Hur platt kan den vara tex? Och ändå vara högkapabel. Om en sub tex. ska få plats under vår soffa så får den inte bygga mer än ca. 15 cm på höjden. Det är ju väääääldigt platt. Går det ens?

Mvh :D


Hej,

jag håller med - det är inte sällan som de bästa trådarna här börjar spåra :mrgreen:

Själv tillhör jag kategorin "fåkunnig", men väldigt intresserad.

Det är klart att det går - lite inspiration kan du få här:

https://www.sigbergaudio.no/en/collections/dronn-subwoofere/products/dronn-101

Bygg något liknande med en 8" eller en 10" "low profile".


/ply


Det var precis den jag fick inspiration från! Men den är ju trots sin "platthet" något för hög, närmare 3 cm... :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav Kalejdokom » 2021-02-08 13:13

Detta har diskuterats tidigare. Vill minnas att det räcker om det finns några cm luft bakom magneten om den ventileras via polstycke/magnet.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav eljulio » 2021-02-08 13:16

Kalejdokom skrev:Detta har diskuterats tidigare. Vill minnas att det räcker om det finns några cm luft bakom magneten om den ventileras via polstycke/magnet.


Ok! Volymmässigt på bredd och längd finns det ju hyffsat mycket att spela på. Nåväl, keep it coming ni som har någon form av kompetens på området.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav Kalejdokom » 2021-02-08 13:16

Det finns ju baselement som inte bygger så mycket på djupet, t.ex:
https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... 10-44.html

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav DQ-20 » 2021-02-08 13:18

eljulio skrev:Hej,

Det är med stort intresse jag har tagit del av tråden som nyligen blev låst. Jag tillhör kategorin "okunnig", men intresserad. Det jag är lite nyfiken på är vilka mått man kan bygga en kompetens sub i? Hur platt kan den vara tex? Och ändå vara högkapabel. Om en sub tex. ska få plats under vår soffa så får den inte bygga mer än ca. 15 cm på höjden. Det är ju väääääldigt platt. Går det ens?

Mvh :D


Ja, det går om du har ett element med rimligt låg bygghöjd som INTE är ventilerat bakåt genom polstycket, typ Peerless-liknande konstruktioner med talspoleventilation i form av hål i membranet under dammkåpan. Vissa element, som Seas Extreme, har ju både hål under dammkåpan och ventilation bakåt så det går inte heller. Extrema former gör dock att man inte kan betrakta trycket i lådan som uniformt och basreflexlösningar blir lite knepigare. För slutna moduler bör det dock inte vara några större problem. Men om totalhöjden under soffan endast är 15 cm så blir det nog att se sig om efter platta specialelement, t.ex. från SB Acoustics. Helt utan kompromisser blir det ju inte. Men fin får lida pin. Så tror i alla fall jag.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav DQ-20 » 2021-02-08 13:20

Kalejdokom skrev:Det finns ju baselement som inte bygger så mycket på djupet, t.ex:
https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... 10-44.html


Jepp. Men den induktansen är inte att leka med.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav I-or » 2021-02-08 13:45

Man kan förstås göra en liten urfräsning bakom en ventilerad motor för att spara någon cm eller så. Det räcker att lämna ca 1 cm för luftrörelser här. Vad gäller lådans dimensioner har man inga större begränsningar vare sig man väljer slutet eller basreflex om man håller den största dimensionen under 1,5 m eller så. Vill man göra lådan ännu längre får man tänka till lite m.a.p. placering av element och port.

Det är dock möjligt att man kan lokalisera basmodulen om den befinner sig i stort sett rakt under bakdelen.
Senast redigerad av I-or 2021-02-08 13:50, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav eljulio » 2021-02-08 13:49

I-or skrev:Man kan förstås göra en liten urfräsning bakom en ventilerad motor för att spara någon cm eller så. Det räcker att lämna ca 1 cm för luftrörelser här. Vad gäller lådans dimensioner har man inga större begränsningar vare sig man väljer slutet eller basreflex om man håller den största dimensionen under 1,5 m eller så. Vill man göra lådan ännu längre får man tänka till lite m.a.p. placering av element och port.


Härligt! Jag hoppades att du skulle skriva och förstås Peter också, som jag betraktar som väldigt kunnig. OM jag någon gång skulle ge mig i kast att bygga något själv och stoppa "under rumpan" så vill man ju att det ska bli bra! Om det nu kan bli bra förstås... Tex. hur blir det att ha en bas under lyssnarplats och den upplevda återgivningen? Integration med toppar, osv. Det måste ju vara superkvalitet med tanke på att jag har äggen på väggarna. Jag har för övrigt väldigt bra bas i rummet som det är, men om man nu ska titta på detaljnivå så...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav I-or » 2021-02-08 13:55

Risken för lokalisering minskar dock linjärt med minskande delningsfrekvens och man kan också placera elementet så långt från bakdelen (eller egentligen öronen) som möjligt (men fortfarande under soffan, förstås).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav eljulio » 2021-02-08 14:01

I-or skrev:Risken för lokalisering minskar dock linjärt med minskande delningsfrekvens och man kan också placera elementet så långt från bakdelen (eller egentligen öronen) som möjligt (men fortfarande under soffan, förstås).


Spännande. Så om jag förstår dig rätt då, så går det att få till en sådan dold lösning med riktigt bra kvalitet, givet att man gör det på rätt sätt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav I-or » 2021-02-08 14:13

Ja, det går bra och om du har en vägg kanske 0,7-1 m ifrån basmodulen behöver du knappast oroa dig för lokalisering heller. Soffan kommer antagligen att stjäla en aning ljudtryckskapacitet, dock.
Senast redigerad av I-or 2021-02-08 14:15, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav Tangband » 2021-02-08 14:14

eljulio skrev:Hej,

Det är med stort intresse jag har tagit del av tråden som nyligen blev låst. Jag tillhör kategorin "okunnig", men intresserad. Det jag är lite nyfiken på är vilka mått man kan bygga en kompetens sub i? Hur platt kan den vara tex? Och ändå vara högkapabel. Om en sub tex. ska få plats under vår soffa så får den inte bygga mer än ca. 15 cm på höjden. Det är ju väääääldigt platt. Går det ens?

Mvh :D

Inte platt men kanske intressant ändå:
2 st Peerless xls 10 med lågt Q och stark motor i 2 lådor på vardera 20 liter slutet med LT ( minidsp? ) i ditt rum med äggen borde kunna spela på ganska bra. :) . Driv med Behringer a800.
Total kostnad med Mdf utsågat omkring 8000:- . Om man vill bygga själv ....

Användarvisningsbild
andyman_se
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 2010-05-05
Ort: Uddevalla

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav andyman_se » 2021-02-08 14:47

Om planen är att gömma basar så går det ju på flera sätt. Jag har byggt in 2st SLS 12" i en mediabänk så att dom blir osynliga.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav Baffel » 2021-02-08 14:54

Låter som en kul idé. Om nu soffan inte är lämplig och du inte är för fäst vid den samt inte tycker det är för bökigt så skaffa en ny lämplig soffa som du kan lassa in en subwoofer under.

Dessutom är väl soffor byggda i sektioner . Bygg in en basshaker in med . Blir det riktigt skak i baken. :mrgreen: Kanske aningens barnsligt dock.

Det andyman säger är väl också värt att lura över.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav Adhoc » 2021-02-08 15:21

I-or skrev:Man kan förstås göra en liten urfräsning bakom en ventilerad motor för att spara någon cm eller så. Det räcker att lämna ca 1 cm för luftrörelser här. Vad gäller lådans dimensioner har man inga större begränsningar vare sig man väljer slutet eller basreflex om man håller den största dimensionen under 1,5 m eller så. Vill man göra lådan ännu längre får man tänka till lite m.a.p. placering av element och port.

Det är dock möjligt att man kan lokalisera basmodulen om den befinner sig i stort sett rakt under bakdelen.


Fetade: Så gjorde jag på lådan för mina tidigare Bremen-basar. I bakstycket, 19 mm tjockt, frästes hål bakom polstycket. En plåtrondell 3 mm tjock + tunn packning skruvades fast över hålet från utsidan => 16 mm extra luftspalt inuti.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav eljulio » 2021-02-08 15:58

I-or skrev:Ja, det går bra och om du har en vägg kanske 0,7-1 m ifrån basmodulen behöver du knappast oroa dig för lokalisering heller. Soffan kommer antagligen att stjäla en aning ljudtryckskapacitet, dock.


Från vägg till soffans bakkant är det ca. 110 cm. Så till eventuell subbas kan det handla om 115-120 cm. från subens yttermått. Centrum blir väl ytterligare 20-40 cm antar jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-08 16:28

Fösta gången jag såg de där platta norska subbarna, mätte jag utrymmet under min soffa. Knappt 20 cm hade jag om minnet inte sviker.

Den där platta Dayton-basen verkar inte ge några vettiga kurvor, eller? Sluten låda ger begränsad lägre bas.

Antar att det kan vara liknande för det norska alternativet. Hur ska det gå att få typ 110 dB vid 20 Hz? Ska väl flyttas runt 6 liter luft?

Hoppas ni snillen som kan det här kommer med några förslag.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav eljulio » 2021-02-08 16:43

RogerGustavsson skrev:Fösta gången jag såg de där platta norska subbarna, mätte jag utrymmet under min soffa. Knappt 20 cm hade jag om minnet inte sviker.

Den där platta Dayton-basen verkar inte ge några vettiga kurvor, eller? Sluten låda ger begränsad lägre bas.

Antar att det kan vara liknande för det norska alternativet. Hur ska det gå att få typ 110 dB vid 20 Hz? Ska väl flyttas runt 6 liter luft?

Hoppas ni snillen som kan det här kommer med några förslag.


Jag gillar snillen, särskilt frikostiga sådana som delar med sig här. Det känns väldigt förmånligt! :)

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav JonasB » 2021-02-08 17:16

https://stereointegrity.com/product/bm-mkv/
Denna kanske kan vara ett alternativ om du orkar beställa från USA. Har dock inte simulerat den.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav eljulio » 2021-02-08 17:32

JonasB skrev:https://stereointegrity.com/product/bm-mkv/
Denna kanske kan vara ett alternativ om du orkar beställa från USA. Har dock inte simulerat den.


Tack för tips!

Kanske kan denna tråd utvecklas till "bygg den ultimata platta subben"! :D

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav eljulio » 2021-02-08 17:36

Baffel skrev:Låter som en kul idé. Om nu soffan inte är lämplig och du inte är för fäst vid den samt inte tycker det är för bökigt så skaffa en ny lämplig soffa som du kan lassa in en subwoofer under.

Dessutom är väl soffor byggda i sektioner . Bygg in en basshaker in med . Blir det riktigt skak i baken. :mrgreen: Kanske aningens barnsligt dock.

Det andyman säger är väl också värt att lura över.



Nja... blir ingen shaker inte... sitter ju i vardagsrummet och lyssnar med braskamin som "skärm" att titta på. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav I-or » 2021-02-08 17:43

Om avståndet till bakväggen är över ca 1,7 m kommer den första störande reflektionen från taket. Kortare avstånd försvårar lokalisering, men tydligt skillnad till det bättre blir det nog inte förrän avståndet är nedåt 1 m. Det bör ändå gå att undvika lokalisering om man flyttar elementet så långt åt sidan som möjligt.

Det blir stor skillnad vad gäller elementval om man har ca 15 eller ca 20 cm att tillgå. Man behöver ca 2 cm för membranrörelser, ca 1 cm för luftrörelser bakom motorn och ca 1 cm för väggtjocklek (om det kniper kan man halvera detta), vilket ger ca 11-12 respektive 16-17 cm för elementhöjden (mätt till framkant på korgen, centrum av surrounden rör sig bara hälften så mycket som konen). För 11 cm är man begränsad till små element eller lågprofilvarianter, medan man för 16 cm har ganska mycket att välja mellan.

(Detta påminner en hel del om komponentpackning för mobiltelefoner, där enstaka tiondelar av mm är en väsentlig skillnad. Det finns i princip inte plats för någonting därinne.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav eljulio » 2021-02-08 17:52

I-or skrev:Om avståndet till bakväggen är över ca 1,7 m kommer den första störande reflektionen från taket. Kortare avstånd försvårar lokalisering, men tydligt skillnad till det bättre blir det nog inte förrän avståndet är nedåt 1 m. Det bör ändå gå att undvika lokalisering om man flyttar elementet så långt åt sidan som möjligt.

Det blir stor skillnad vad gäller elementval om man har ca 15 eller ca 20 cm att tillgå. Man behöver ca 2 cm för membranrörelser, ca 1 cm för luftrörelser bakom motorn och ca 1 cm för väggtjocklek (om det kniper kan man halvera detta), vilket ger ca 11-12 respektive 16-17 cm för elementhöjden (mätt till framkant på korgen, centrum av surrounden rör sig bara hälften så mycket som konen). För 11 cm är man begränsad till små element eller lågprofilvarianter, medan man för 16 cm har ganska mycket att välja mellan.

(Detta påminner en hel del om komponentpackning för mobiltelefoner, där enstaka tiondelar av mm är en väsentlig skillnad. Det finns i princip inte plats för någonting därinne.)


Nu lade jag mig ned på golvet och mätte noggrannare för att se om det var några mm tillgodo åt rätt håll. Det var det inte! Det var var 14 cm. F***** Soffan är jag sjukt nöjd med så... :|
Nåväl, får be om ursäkt.

Men det är klart. Grundfrågan försvinner ju inte. Går det att bygga högkabla subbar som är platta. Och det verkar ju gå. Sen kanske andra har bättre soffor än jag (läs högre ben) som ger lite större frihet. Men om jag förstår det rätt så är det önskvärt att frihöjden är MINST 16 cm för att få till det vettigt?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav Baffel » 2021-02-08 17:59

Ställ något under soffans ben och höj upp den några cm? Om det går att få till snyggt . Fixa helt nya ben?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav I-or » 2021-02-08 18:01

Nej, det blir vettigt även med lågprofilelement, bara något dyrare och lite sämre prestanda (framförallt verkar det inte finnas några sådana med ordentliga kortslutningsringar och påföljande låg och linjär induktans). Det är klart att man ska göra detta om man gillar möblemangseffekterna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav Baffel » 2021-02-08 18:04

Jo, det har du säkert rätt i I-or. Fast det beror väl på om det går att få till snyggt eller inte , höjningen dvs. Nya ben lär väl inte vara så dyra. Fast det får ju såklart eljulio med familj avgöra. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav goat76 » 2021-02-08 18:07

eljulio skrev:
I-or skrev:Om avståndet till bakväggen är över ca 1,7 m kommer den första störande reflektionen från taket. Kortare avstånd försvårar lokalisering, men tydligt skillnad till det bättre blir det nog inte förrän avståndet är nedåt 1 m. Det bör ändå gå att undvika lokalisering om man flyttar elementet så långt åt sidan som möjligt.

Det blir stor skillnad vad gäller elementval om man har ca 15 eller ca 20 cm att tillgå. Man behöver ca 2 cm för membranrörelser, ca 1 cm för luftrörelser bakom motorn och ca 1 cm för väggtjocklek (om det kniper kan man halvera detta), vilket ger ca 11-12 respektive 16-17 cm för elementhöjden (mätt till framkant på korgen, centrum av surrounden rör sig bara hälften så mycket som konen). För 11 cm är man begränsad till små element eller lågprofilvarianter, medan man för 16 cm har ganska mycket att välja mellan.

(Detta påminner en hel del om komponentpackning för mobiltelefoner, där enstaka tiondelar av mm är en väsentlig skillnad. Det finns i princip inte plats för någonting därinne.)


Nu lade jag mig ned på golvet och mätte noggrannare för att se om det var några mm tillgodo åt rätt håll. Det var det inte! Det var var 14 cm. F***** Soffan är jag sjukt nöjd med så... :|
Nåväl, får be om ursäkt.

Men det är klart. Grundfrågan försvinner ju inte. Går det att bygga högkabla subbar som är platta. Och det verkar ju gå. Sen kanske andra har bättre soffor än jag (läs högre ben) som ger lite större frihet. Men om jag förstår det rätt så är det önskvärt att frihöjden är MINST 16 cm för att få till det vettigt?


Finns det inte en möjlighet att använda förhöjningsklossar under soffans ben, eller blir det visuellt och komfortmässigt icke önskvärt med just den soffan ni har?

EDIT: Ser nu att Baffel hade samma förslag.
Senast redigerad av goat76 2021-02-08 18:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav eljulio » 2021-02-08 18:18

goat76 skrev:
eljulio skrev:
I-or skrev:Om avståndet till bakväggen är över ca 1,7 m kommer den första störande reflektionen från taket. Kortare avstånd försvårar lokalisering, men tydligt skillnad till det bättre blir det nog inte förrän avståndet är nedåt 1 m. Det bör ändå gå att undvika lokalisering om man flyttar elementet så långt åt sidan som möjligt.

Det blir stor skillnad vad gäller elementval om man har ca 15 eller ca 20 cm att tillgå. Man behöver ca 2 cm för membranrörelser, ca 1 cm för luftrörelser bakom motorn och ca 1 cm för väggtjocklek (om det kniper kan man halvera detta), vilket ger ca 11-12 respektive 16-17 cm för elementhöjden (mätt till framkant på korgen, centrum av surrounden rör sig bara hälften så mycket som konen). För 11 cm är man begränsad till små element eller lågprofilvarianter, medan man för 16 cm har ganska mycket att välja mellan.

(Detta påminner en hel del om komponentpackning för mobiltelefoner, där enstaka tiondelar av mm är en väsentlig skillnad. Det finns i princip inte plats för någonting därinne.)


Nu lade jag mig ned på golvet och mätte noggrannare för att se om det var några mm tillgodo åt rätt håll. Det var det inte! Det var var 14 cm. F***** Soffan är jag sjukt nöjd med så... :|
Nåväl, får be om ursäkt.

Men det är klart. Grundfrågan försvinner ju inte. Går det att bygga högkabla subbar som är platta. Och det verkar ju gå. Sen kanske andra har bättre soffor än jag (läs högre ben) som ger lite större frihet. Men om jag förstår det rätt så är det önskvärt att frihöjden är MINST 16 cm för att få till det vettigt?


Finns det inte en möjlighet att använda förhöjningsklossar under soffans ben, eller blir det visuellt och komfortmässigt icke önskvärt med just den soffan ni har?

EDIT: Ser nu att Baffel hade samma förslag.


Nej, det kommer inte att se bra ut. Kommer att få ett tydligt avslag på det om man säger så... min bättre hälft kommer återigen att ifrågasätta mitt förnuft om förslag om ytterligare "uppgraderingar" av något som detta... :lol:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster