Sub-bas engagerar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav I-or » 2021-02-08 18:19

Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-08 18:24

eljulio skrev:
goat76 skrev:
eljulio skrev:
Nu lade jag mig ned på golvet och mätte noggrannare för att se om det var några mm tillgodo åt rätt håll. Det var det inte! Det var var 14 cm. F***** Soffan är jag sjukt nöjd med så... :|
Nåväl, får be om ursäkt.

Men det är klart. Grundfrågan försvinner ju inte. Går det att bygga högkabla subbar som är platta. Och det verkar ju gå. Sen kanske andra har bättre soffor än jag (läs högre ben) som ger lite större frihet. Men om jag förstår det rätt så är det önskvärt att frihöjden är MINST 16 cm för att få till det vettigt?

Finns det inte en möjlighet att använda förhöjningsklossar under soffans ben, eller blir det visuellt och komfortmässigt icke önskvärt med just den soffan ni har?

EDIT: Ser nu att Baffel hade samma förslag.

Nej, det kommer inte att se bra ut. Kommer att få ett tydligt avslag på det om man säger så... min bättre hälft kommer återigen att ifrågasätta mitt förnuft om förslag om ytterligare "uppgraderingar" av något som detta... :lol:

Jag förstår, jag hade inte heller velat ha klossar under våran soffa så som den ser ut, möjligtvis på en "långkjolad" soffa med benen placerade relativt långt in under soffan så att klossarna inte syntes. Sen återstår ju naturligtvis också hur sittkomforten påverkas av höjningen. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-08 18:26

Max kostnad och max yttermått och max volym är begränsande parametrar förutom höjden under soffan. Vet man dessa så kan man skrida till verket.

Jag skissade på en woofer i tråden som blev låst.
30 liter. 2st Purifi 6,5” med den långa slaglängden + 1 st slavbas 240 mm diameter och Xmax på kanske 20 mm med en vikt på 600 gram. Kan kanske bli en Bremen sub. :D

Elementen kostar dock en del, men jag kan inga priser.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-02-08 18:31

Hur har du mätt avståndet? Är det från golv till underkant på soffans sarg eller golv till plymå / masonitunderdel? Om du har en masonitbotten under plymåerna så kan du borra ett litet hål och kolla avståndet upp till plymåerna, eventuellt har du ett utrymme med några cm av bara luft därbakom.

Dom s.k. Bremen-basarna verkar vara ett gränsfall för ca 15 cm totalhöjd. Text från ett gammalt inlägg på annat forum, där jag fick 221 mm totalthöjd med dåvarande lådor för Bremenbasarna (slaglängden tillkommer vid under-soffa-placering):
"Elementet har hög känslighet, 95dB vid 1 m och 2,83 V (1W). Med ynka 32 W når man alltså ca 110 dB, här har många köpe-subbar redan gett upp, även med inbyggda förstärkare på flera 100 watt, alternativt låter illa.

Magneten är ventilerad och bör helst ha ca 10 cm fritt "utblås" bakåt. Enligt Steindl kan 6-7 cm vara OK. Jag fick till 8 cm med lite "kreativitet" och en låda med minimal bygghöjd 221 mm. Där basarna placeras är det 214 cm i takhöjd och med en 240 cm bred 16:9-duk får jag faktiskt en hel cm i marginal för duken mellan ovankant på centerhögtalaren och underdelen på basarna i taket. (Det var en del räknande ...) "Kreativiteten" var ganska enkel, ett genomgående hål Ø 160 frästes i spånplattan, 19 mm tjocklek, därefter försänks från utsidan en 3 mm tjock plåtrondell Ø 220 mm som lock för hålet." Från: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry144411

Bremen-basen finns numera vad jag vet bara att köpa som begagnad. Ni får gå ut på 1:a maj med fanor och standar och skandera "Ropen skalla, Bremen-bas åt alla!" :wink:

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-08 19:13

petersteindl skrev:Max kostnad och max yttermått och max volym är begränsande parametrar förutom höjden under soffan. Vet man dessa så kan man skrida till verket.

Jag skissade på en woofer i tråden som blev låst.
30 liter. 2st Purifi 6,5” med den långa slaglängden + 1 st slavbas 240 mm diameter och Xmax på kanske 20 mm med en vikt på 600 gram. Kan kanske bli en Bremen sub. :D

Elementen kostar dock en del, men jag kan inga priser.

Mvh
Peter

Spännande Peter!

Maxpris beror ju lite på vad som behövs antar jag? I dagsläget har jag ju "bara" en vanlig stereoförstärkare. Det går att koppla in sub i den, då den har en subingång, men det kanske krävs mer på elektroniksidan? Vad det får kosta totalt, med allt? Ja, det får jag nog fundera ett par svängar eller två på. Men jag förstår att det är viktigt för frågeställningen. Kassan är inte så stark för tillfället, men det här måste ju inte vara klart imorgon. Inte ens i övermorgon... :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-08 19:24

Om du funderar på vad som ger mest välljud för pengarna så kolla med de kunniga här om detta, eller något liknande, är något du kan väga in i ekvationen .

DAYTON AUDIO DSP-LF, BAS-EQ
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/da ... as-eq.html

Kanske. Vet ej om det passar dig/ din lösning. Eller duger till och är vettig.
Vet ej hur van du är att använda en EQ som den men den verkar enkel. Kolla videon. :)

Du kan med tex :
Tillval för iOS - iWoofer Pro
Som tillval kan man köpa iWoofer Pro-appen (finns endast tillgänglig för iOS), så får man dessutom access till automatisk rumskalibrering som applicerar precisa FIR-filter. Man kalibrerar då rummets akustik genom mikrofonen i iPhone. När detta är gjort får man tre val av algoritmer för hur du ska tuna basen: Boomy, Near Field och Linear. Varje algoritm kan optimeras efter rumskorrigeringen med upp till 25 band av EQ´s, så att du kan justera återgivningen efter dina preferenser med extrem noggrannhet.
Senast redigerad av Baffel 2021-02-08 19:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-08 19:36

Adhoc skrev:Hur har du mätt avståndet? Är det från golv till underkant på soffans sarg eller golv till plymå / masonitunderdel? Om du har en masonitbotten under plymåerna så kan du borra ett litet hål och kolla avståndet upp till plymåerna, eventuellt har du ett utrymme med några cm av bara luft därbakom.

Dom s.k. Bremen-basarna verkar vara ett gränsfall för ca 15 cm totalhöjd. Text från ett gammalt inlägg på annat forum, där jag fick 221 mm totalthöjd med dåvarande lådor för Bremenbasarna (slaglängden tillkommer vid under-soffa-placering):
"Elementet har hög känslighet, 95dB vid 1 m och 2,83 V (1W). Med ynka 32 W når man alltså ca 110 dB, här har många köpe-subbar redan gett upp, även med inbyggda förstärkare på flera 100 watt, alternativt låter illa.

Magneten är ventilerad och bör helst ha ca 10 cm fritt "utblås" bakåt. Enligt Steindl kan 6-7 cm vara OK. Jag fick till 8 cm med lite "kreativitet" och en låda med minimal bygghöjd 221 mm. Där basarna placeras är det 214 cm i takhöjd och med en 240 cm bred 16:9-duk får jag faktiskt en hel cm i marginal för duken mellan ovankant på centerhögtalaren och underdelen på basarna i taket. (Det var en del räknande ...) "Kreativiteten" var ganska enkel, ett genomgående hål Ø 160 frästes i spånplattan, 19 mm tjocklek, därefter försänks från utsidan en 3 mm tjock plåtrondell Ø 220 mm som lock för hålet." Från: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry144411

Bremen-basen finns numera vad jag vet bara att köpa som begagnad. Ni får gå ut på 1:a maj med fanor och standar och skandera "Ropen skalla, Bremen-bas åt alla!" :wink:

Det är från golv till underkant ram. Ja, det kan möjligen gå att klämma in mellan underredet och det "mjuka".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-08 19:39

Baffel, Dayton-grunkan kräver att du har en sub+förstärkeri. Det är en platt sub som kan förläggas under en soffa vi spånar på. Vår egna soffa sänkte vi direkt efter leverans. 20 cm luft framtill och kanske 15 där bak är vad som finns tillgängligt efter operationen.

Räcker verkligen en låda om 30 liter med de baselement som det refereras till? Vad kan det bli för SPL neråt 20 Hz?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-08 19:41

Lite bilder kanske inspirerar! :D

Soffan med braskamin
kamin med ägg.jpg
kamin med ägg.jpg (567.05 KiB) Visad 3352 gånger

Soffan med hörnet. Kudden mitt i soffan är typ optimal lyssningsplats. Möjligen är hörnet snett bakom lyssnarplats en reservplacering om det ställs en snygg krukväxt på subben. Men snyggast är om man kan dölja den helt förstås! Oavsett hörn eller under soffan så är avståndet till förstärkaren behändigt kort.
hörnet.jpg
hörnet.jpg (730.42 KiB) Visad 3352 gånger

Soffan med stereobänken. Behändigt avstånd till subben.
soffan med stereo.jpg
soffan med stereo.jpg (587.26 KiB) Visad 3352 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-08 19:44

RogerGustavsson skrev:Baffel, Dayton-grunkan kräver att du har en sub+förstärkeri.

Det har du helt rätt i! :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-08 19:54

Spontant verkar det ju bli en riktigt snygg lösning för de flesta att klämma in en subwoofer under soffan. :)

Min fråga är om det finns några andra nackdelar med den placeringen än själva storleken på lådan man måste förhålla sig till ? Har nån på forumet byggt nåt redan , och hur blev det ? Eventuell fördröjning av subben bör ju enkelt kunna fixas med en dsp :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-08 20:01

eljulio skrev:Hej,

Det är med stort intresse jag har tagit del av tråden som nyligen blev låst. Jag tillhör kategorin "okunnig", men intresserad. Det jag är lite nyfiken på är vilka mått man kan bygga en kompetens sub i? Hur platt kan den vara tex? Och ändå vara högkapabel. Om en sub tex. ska få plats under vår soffa så får den inte bygga mer än ca. 15 cm på höjden. Det är ju väääääldigt platt. Går det ens?

Mvh :D

Audio pro har en med inbyggd dsp :)
https://www.hallbacks.se/produkt/audio- ... v-sub-flat

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-08 20:29

Många förslag blir det :)

https://www.avforums.com/threads/under- ... d.2059824/

Fs 62,6 Hz. Varför använda den som sub? Strunt samma kolla på bilderna. Inspiration inför bygget. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-02-08 21:25, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-08 20:43

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-02-08 20:48

Tangband skrev:Mer inspiration .....
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... kwave-cp8/

Denna kan man väl skruva av benen på i så falll och lägga uppochner på SD kuddar och tjäna 4-5 cm...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-02-08 20:57

Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-08 21:01

Så många subwoofers, så få soffor. :)

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-02-08 21:07

avr7000 skrev:https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/heco-ambient-sub88f-subwoofer-svart.html

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/ho ... /sida.html

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/q- ... alnot.html

Eller en vit pedistal i blankvitt som dina ägg...

[ Bild ]

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/el ... svart.html

Men visst saknas pedalen som gör att man kan öppna locket? :wink:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-02-08 21:21

Kan du inte ställa en stapel platta subbar bakom gardinen till vänster om kaminen?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-08 21:33

Det krävs ju en rejält kompetent historia om det ska vara någon mening med tanke på äggens kapacitet. Det är ju redan bra... men något extra går säkert att få till. Men med det sagt, så lär det krävas en rejält bra sub för att komplettera äggen.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-08 21:34

Belker skrev:Kan du inte ställa en stapel platta subbar bakom gardinen till vänster om kaminen?

Den gardinen är bara någon dm ut från fönstret bakom.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-02-08 21:41

Här är en kandidat till i klassen slim-size. Den har låg induktans, men märkligt kort Xmax. Simulerar även dåligt för basreflex och väl stor låsa för slutet. Men 80 liter sluten låda och eq som plussar 6 dB@30Hz ser ut att funka:

http://www.arkada.com/download/pdf/More ... woofer.pdf

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-08 21:50

eljulio skrev:Det krävs ju en rejält kompetent historia om det ska vara någon mening med tanke på äggens kapacitet. Det är ju redan bra... men något extra går säkert att få till. Men med det sagt, så lär det krävas en rejält bra sub för att komplettera äggen.

I den tråden som låstes p.g.a ett gäng överreagerande herrar (den om subwoofern från Genelec), så sa I-or att det är en ganska enkel historia att bygga en bra subwoofer. Kanske kan han ge dig en lite mer detaljerad beskrivning hur du kan bygga en relativt billig subwoofer själv, samt hur den på bästa sätt delas mot dina ägg?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-08 22:20

Blir så sugen på att såga sönder dina möbler och placera en subwoofer i någon av dem. Den där byrån, eller vad det är, bakom soffan tex. Fast frugan kanske inte blir överförtjust om du ger dig på möblemanget. :) Eller placera någon mer möbel med subwoofer i rummet.., Det som tex avr7000 var inne på.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-08 22:32

Baffel skrev:Blir så sugen på att såga sönder dina möbler och placera en subwoofer i någon av dem. Den där byrån, eller vad det är, bakom soffan tex. Fast frugan kanske inte blir överförtjust om du ger dig på möblemanget. :) Eller placera någon mer möbel med subwoofer i rummet.., Det som tex avr7000 var inne på.

Du blir sugen på att såga i mina möbler!!! :lol: :lol: :lol:

Låg för övrigt och kravlade på golvet precis och under soffan är det mellan soffans stag lite luft undertill, visserligen med ett tyg spänt, men det sviktar lite. Så en till två cm till kan nog fås ut. Den den Sigberg med SD - kuddar under utan ben blir väl max 16 cm med SD-kuddar bara skulle jag tro. Men 25 000 nok är MYCKET pengar... kunde man bygga en motsvarande för 1/3 del av summan? Det hade varit något.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-08 22:38

Detta skrev I-or i en nu låst tråd angående pris , prestanda DIY sub:

Bra baselement + klass D-förstärkeri behöver inte kosta mer än 10 kkr för prestanda som räcker mycket långt. Om man kan tänka sig att beställa element från Staterna (Parts Express), tycker jag att man ska ta sig en titt på Dayton Audios Reference-serie som ger väldigt mycket linjär luftpumpningkapacitet för pengarna. Elementen har väl hög rörlig massa, men i övrigt är det egentligen ingenting att klaga på. Glöm sedan inte bort att ekvalisera.

Ja, alltså, det blir fullt godkänt redan för ca 4 kkr om man väljer rätt grejor. Vid 10 kkr finns det inte mycket att klaga på.

I och för sig gällande "normal" storlek på element.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-08 23:41

En liten nätt subba på 35 liter skulle kanske KUNNA passa. 125 mm hög och golvyta = 1000x500 mm. Avstämningsfrekvens = 20 Hz

2 st Purifi PTT6.5X08-NFA-01 + 4 ST Purifi PTT6.5PR-NF1-01.

Simulerad basmojäng.
Grön kurva är max OUTPUT, 118 - 120 dB output från 100 Hz till 20 Hz. 110 dB vid 16,4 Hz. Det är simulerat och med room gain. Hur mycket room gain det i praktiken blir vet jag inte. Det är enbart så låga frekvenser så det bör bli en del mer oomph än i frifält.
SVART KURVA = TONKURVA på hela subban,
BLÅ FET KURVA = TONKURVA SLAVBASAR.
BREMEN PURIFI WOOFER.jpg
BREMEN PURIFI WOOFER.jpg (574.15 KiB) Visad 3200 gånger

Som sagt, room gain är inkluderat.
Bör kunna passa under soffan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-08 23:42

eljulio skrev:Det krävs ju en rejält kompetent historia om det ska vara någon mening med tanke på äggens kapacitet. Det är ju redan bra... men något extra går säkert att få till. Men med det sagt, så lär det krävas en rejält bra sub för att komplettera äggen.

Mina egna tankar och inte nån sanning för alla , men:

Ja, det är nog en konst i sig att hitta exakt rätt Q på subbens avstämning oavsett princip och att få till delningen helt sömlöst mot äggen.
Jag antar att du har rätt höga krav med tanke på dina ägg - sanningen är kanske att det inte är så lätt att konstruera en subbas som spelar musik på ett så bra sätt att en inkoppling av basmodulen inte kommer att medföra försämringar på vissa områden. Jag tror även man bör jobba med placeringen av subbarna ( som ju bör vara minst 2 st ) för att få till integreringen med äggen och då faller nog tyvärr placeringen under soffan, även om den lösningen är väldigt diskret.

Edit: Peters lösning ovan verkar intressant om du vill ha subben under soffan.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-09 00:19

eljulio skrev:
Baffel skrev:Blir så sugen på att såga sönder dina möbler och placera en subwoofer i någon av dem. Den där byrån, eller vad det är, bakom soffan tex. Fast frugan kanske inte blir överförtjust om du ger dig på möblemanget. :) Eller placera någon mer möbel med subwoofer i rummet.., Det som tex avr7000 var inne på.

Du blir sugen på att såga i mina möbler!!! :lol: :lol: :lol:

He he. :D

Skämt å sido . Ta en titt på vad Peter skissade fram. Han om någon borde veta vad som kommer lira bra i ditt rum ihop med dina högtalare . :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-02-09 01:23

petersteindl skrev:En liten nätt subba på 35 liter skulle kanske KUNNA passa. 125 mm hög och golvyta = 1000x500 mm. Avstämningsfrekvens = 20 Hz

2 st Purifi PTT6.5X08-NFA-01 + 4 ST Purifi PTT6.5PR-NF1-01.

Simulerad basmojäng.
Grön kurva är max OUTPUT, 118 - 120 dB output från 100 Hz till 20 Hz. 110 dB vid 16,4 Hz. Det är simulerat och med room gain. Hur mycket room gain det i praktiken blir vet jag inte. Det är enbart så låga frekvenser så det bör bli en del mer oomph än i frifält.
SVART KURVA = TONKURVA på hela subban,
BLÅ FET KURVA = TONKURVA SLAVBASAR.
BREMEN PURIFI WOOFER.jpg

Som sagt, room gain är inkluderat.
Bör kunna passa under soffan.

Mvh
Peter

Peters förslag är tekniskt sett alldeles perfekt! Jag är själv såld på Purifielementen och har köpt 8 st till mig och ett par kompisar som vi labbar med i OA51 och i "vanlig" högtalare.

Prismässigt blir det dock lite mastigt! 16000 kr med två element, 4 slavar och t ex en Hypex FusionAmp FA501:

https://www.hifikit.se/fusionamp-fa251-7306.html

Dessa har mer svept volym till en kostnad av lite drygt halva priset:

https://www.hifikit.se/sw26dbac76-8.html
https://www.hifikit.se/sb34nrx-00.html
https://www.hifikit.se/fusionamp-fa251-7306.html

Lägre känslighet men det finns effekt nog att styra ut det.

Har inte simulerat lådan men det bör finnas plats under soffan för det som behövs.

Stefan

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi