Moderator: Redaktörer
CODY skrev:Hej,
Jag kör streaming via airplay via apple airport. Jag har fyra stycken, till mina anläggningar. Eftersom jag lyssnar dagligen på spotify i en av dem undrar jag om det skulle vara någon avsevärd förbättring att lägga till en dac och låta omvandlingen D/A ske i denna istället för i airporten.
Airporten har ju fått goda vitsord från Ken Rockwell: https://www.kenrockwell.com/apple/airport-express-audio-quality-2014.htm , men på andra ställen på internet kan man få veta att den lider av jitter.
Hur låter jitter? Är det någon som har någon välgrundad uppfattning om hur airportens dac står sig?
CODY skrev:Hej,
Jag kör streaming via airplay via apple airport. Jag har fyra stycken, till mina anläggningar. Eftersom jag lyssnar dagligen på spotify i en av dem undrar jag om det skulle vara någon avsevärd förbättring att lägga till en dac och låta omvandlingen D/A ske i denna istället för i airporten.
Airporten har ju fått goda vitsord från Ken Rockwell: https://www.kenrockwell.com/apple/airport-express-audio-quality-2014.htm , men på andra ställen på internet kan man få veta att den lider av jitter.
Hur låter jitter? Är det någon som har någon välgrundad uppfattning om hur airportens dac står sig?
CODY skrev:Tack! Man skiter alltså i jitter
goat76 skrev:CODY skrev:Tack! Man skiter alltså i jitter
Glöm inte bort att du befinner dig på forumet där man inte hör skillnader på nästan något. Inte ens när en person kan peka ut skillnaderna vid blindtest så rubbas man från de förbestämda gamla sanningarna att det inte går att höra.
Lyssna och testa själv.
goat76 skrev:Lyssna och testa själv.
goat76 skrev:CODY skrev:Tack! Man skiter alltså i jitter
Glöm inte bort att du befinner dig på forumet där man inte hör skillnader på nästan något. Inte ens när en person kan peka ut skillnaderna vid blindtest så rubbas man från de förbestämda gamla sanningarna att det inte går att höra.
Lyssna och testa själv.
I-or skrev:goat76 skrev:CODY skrev:Tack! Man skiter alltså i jitter
Lyssna och testa själv.
Tja, det kan du ju tro. Själv har jag nog alltid varit den känsligaste lyssnaren i de lyssningstester jag har deltagit i (vilket är många). Vissa skillnader detekterar man enkelt, andra inte. Detta är ett inte-fall.
Har du läst rapporten av Benjamin and Gannon som jag länkade till ovan? Någonting får mig att tro att du inte har gjort det.
Morello skrev:Ditt initiala raljerande baserades alltså på - hör och häpna - just ingenting.
Mindre kunskapsförakt och mer teoretiska studier anbefalles.
CODY skrev:Det är bra att ni belyser frågan ordentligt. Min fråga var ju om jitter var hörbart enligt någon som lyssnat genom airporten. Jag tycker att ljudet genom den är oproblematiskt, men sämre än både CD och LP. Sistnämnda är mitt huvudsakliga medium. Ljudkvaliteten är ju förmodligen sämre främst på grund av att jag använder Spotify och inte filer då jag streamar. Och kanske inte på grund av någon brist i airporten
CODY skrev:Det är bra att ni belyser frågan ordentligt. Min fråga var ju om jitter var hörbart enligt någon som lyssnat genom airporten. Jag tycker att ljudet genom den är oproblematiskt, men sämre än både CD och LP. Sistnämnda är mitt huvudsakliga medium. Ljudkvaliteten är ju förmodligen sämre främst på grund av att jag använder Spotify och inte filer då jag streamar. Och kanske inte på grund av någon brist i airporten
I-or skrev:CODY skrev:Det är bra att ni belyser frågan ordentligt. Min fråga var ju om jitter var hörbart enligt någon som lyssnat genom airporten. Jag tycker att ljudet genom den är oproblematiskt, men sämre än både CD och LP. Sistnämnda är mitt huvudsakliga medium. Ljudkvaliteten är ju förmodligen sämre främst på grund av att jag använder Spotify och inte filer då jag streamar. Och kanske inte på grund av någon brist i airporten
Du lär nog kunna höra att frekvensgången för flygplatsen har fallit runt 1,5 dB vid 20 kHz, något som påverkar subjektivt mer än streaming i 320 kb/s.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], hifikg, VintageHiFi och 27 gäster