Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:W o DSP
RolffRojs skrev:Pga av det som dem kallar Automatic ISO 226:2003 Compensation = Low Level Enhancement - LLE
Eller på vanlig svenska: Laudnäss
"It is well known and documented in research, that the perceived sound balance is dependent on the level at which sound is reproduced. Best example is that with traditional loudspeakers, when listening at quieter levels, there is very little experienced bass and treble reproduction, although at louder level the bass and treble is clearly present. Since we are in control of the entire sound-reproduction chain of the speakers, we can predict the exposed level of sound at the listeners ears, which means we are able to compensate for this effect completely and very accurately. However, we will only do this compensation at low levels (<70dB), where we know most listeners will not perform their critical listening.
sladdbarn skrev:Men det har väl inget med att lådan, egentligen, är alldeles för liten?
RolffRojs skrev:sladdbarn skrev:Men det har väl inget med att lådan, egentligen, är alldeles för liten?
Jag chansade på att min tanke var rätt. Det bakre elementet spelar väl bara med upp <70dB. Man är väl inte så känslig för dist i basen under 70dB. 13 liter bör funka bra för ett ensamt 6" element.
sladdbarn skrev:RolffRojs skrev:sladdbarn skrev:Men det har väl inget med att lådan, egentligen, är alldeles för liten?
Jag chansade på att min tanke var rätt. Det bakre elementet spelar väl bara med upp <70dB. Man är väl inte så känslig för dist i basen under 70dB. 13 liter bör funka bra för ett ensamt 6" element.
Det är dubbla 6-tummare, en fram och en bak.
sladdbarn skrev:Enligt recensioner så verkar https://www.buchardtaudio.com/products/a500-white onekligen vara en mycket trevlig högtalare.
Lådan är 365 x 180 x 280 mm, dvs ca 18 liter stor yttermått, vilket borde innebära 18*0,7 = 13 liter innemått på ett ungefär.
I den lådan på 13 liter huserar två st 6 tummare från SB Acoustics, det borde resultera i ovanligt högt Qtc (närme 0,9?)
Den spelar ner till 25Hz. Högtalaren är aktiv.
Hur lyckas Buchardt få välljud och bas så långt ner i frekvens med den lilla lådan och det höga qtc´et?
sladdbarn skrev:avr7000 skrev:W o DSP
W?
sladdbarn skrev:RolffRojs skrev:sladdbarn skrev:Men det har väl inget med att lådan, egentligen, är alldeles för liten?
DQ-20 skrev:sladdbarn skrev:RolffRojs skrev:
Episkt.
RolffRojs skrev:Operating principle: 2.5-way Or 3-way sealed enclosure står det på hemsidan. Kan man gissa på att den går från 2.5 till 3 när man höjer volymen? Dvs bakre elementet tar över basområdet?
sladdbarn skrev:DQ-20 skrev:sladdbarn skrev:
Episkt.
Tillfälligt ordblind
sladdbarn skrev:Jo. Vi kan nog konstatera att aktiv delning / dsp kommer att växa ordentligt framöver.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 24 gäster