Moderator: Redaktörer
JonasB skrev:RogerGustavsson skrev:Eftersom du vill ha något i den analoga domänen mellan försteg och slutsteg måste du göra en analog till digital omvandling, mixtra i någon form av DSP och så en tur digitalt till analogt för att mata slutstegen. Utan läsa hela tråden igen, vad var det du ville göra med DSP:n?
Dela mellan frontar och basmoduler, subsonic-filter till basmodulerna, justera delay (en av basarna) och sänka frekvenskurva en aning runt 60hz.
Kalejdokom skrev:DAC:en har jag inte koll på men jag hade lite problem med brus innan jag fick rätt nivå på in- och utsignaler.
På vilket sätt kan man höra om DAC:en inte är speciellt bra? Hos mig är ljudet perfekt!
RogerGustavsson skrev:Hur tänker du när du listar ljudkort för dator? Brusnivåer är inte alltid ett problem, det gäller att ha koll. Det brusar inget hos mig med den billiga miniDSP:n. Man ska undvika stora höjningar som tär på det digitala utrymmet.
Kalejdokom skrev:JonasB skrev:RogerGustavsson skrev:Eftersom du vill ha något i den analoga domänen mellan försteg och slutsteg måste du göra en analog till digital omvandling, mixtra i någon form av DSP och så en tur digitalt till analogt för att mata slutstegen. Utan läsa hela tråden igen, vad var det du ville göra med DSP:n?
Dela mellan frontar och basmoduler, subsonic-filter till basmodulerna, justera delay (en av basarna) och sänka frekvenskurva en aning runt 60hz.
Exakt det där gör jag med en MiniDSP 2x4HD. Den kostar väl drygt ett par tusen och har alla möjligheter. Eller har jag läst tråden för slarvigt...
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -dac.2674/
RolffRojs skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php/dirac_minidsp_drc88a_med_tillaggsmodul_bass_management_120954.htm
7500:-
JonasB skrev:RolffRojs skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php/dirac_minidsp_drc88a_med_tillaggsmodul_bass_management_120954.htm
7500:-
I recensionen skriver Amirm: "With a SINAD of 90 dB, you are good using it on an amp having a SINAD of 80 dB. If the amp is any better than that, then the minidsp degrades its performance."
Om han menar sitt eget SINAD-index så ligger mitt slutsteg på 101 dB. Jag kanske är för kräsen
JonasB skrev:Aha!
Någon som har dsp-408 och vet hur högpassfiltret vid 20hz funkar? När jag sätter filtret på 20hz är frekvenskurvan rak och när jag sätter den på 21hz så går kurvan ned -3db vid 21hz (butterworth). Om jag sätter 20hz, hamnar delningen lägre än -3db vid 20hz eller är det bara en miss i simultionen?
När man väljer 20hz och branthet 6db/oktav så försvinner högpassfiltret.
goat76 skrev:JonasB skrev:Aha!
Någon som har dsp-408 och vet hur högpassfiltret vid 20hz funkar? När jag sätter filtret på 20hz är frekvenskurvan rak och när jag sätter den på 21hz så går kurvan ned -3db vid 21hz (butterworth). Om jag sätter 20hz, hamnar delningen lägre än -3db vid 20hz eller är det bara en miss i simultionen?
Är den inte specad 20-20000Hz, om du har högpassfiltret vid 20Hz så gör den väl ingenting förren du överstiger den gränsen, kan jag tänka mig?
JonasB skrev:goat76 skrev:JonasB skrev:Aha!
Är den inte specad 20-20000Hz, om du har högpassfiltret vid 20Hz så gör den väl ingenting förren du överstiger den gränsen, kan jag tänka mig?
Det går att välja ingräppspunkt 20-20000hz. När man mixtrar med peqn så syns iaf justeringar när jag väljer 20hz.
goat76 skrev:JonasB skrev:goat76 skrev:
Det går att välja ingräppspunkt 20-20000hz. När man mixtrar med peqn så syns iaf justeringar när jag väljer 20hz.
Okej, vi får väl se om det dyker upp någon med samma apparat/mjukvara, men du vill alltså ha högpassfiltrerat nere vid 20Hz eller undrar du bara varför det blir som det blir när du ändrar branthet?
JonasB skrev:goat76 skrev:JonasB skrev:
Okej, vi får väl se om det dyker upp någon med samma apparat/mjukvara, men du vill alltså ha högpassfiltrerat nere vid 20Hz eller undrar du bara varför det blir som det blir när du ändrar branthet?
Jag har bara provat appen, har inte dspn. Det skulle vara fint om filtret hamnade under 20hz vilket jag inte tror. Vill egentligen ha lite lägre högpassfilter än 20hz. Enligt instruktionerna ska man välja 6db-filter vid 20hz om man inte vill ha något filter och den funktionen är ok.
RogerGustavsson skrev:Är det högpassfiltret som är på 6 dB/oktav? Väldigt lite nytta med det i så fall.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster