Ferritblock i Klass D förstärkare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Frisk

Re: Ferritblock i Klass D förstärkare

Inläggav Frisk » 2021-02-13 12:03

Baffel skrev:Frisk. Vad du kan se om denna Vistron är det ok att plugga in i väggen och köra på eller behöver man fixa till den?

Det sett ut ett elsäkerhetsperspektiv.

Brasklapp . Det kanske redan tagits upp i tråden. Missat det i så fall.

Allra minst bör den väl monteras i en isolerande låda så man inte kan komma åt strömförande delar enigt rådande standarder med avseende med hålstorlekar mekanisk stabilitet etc. Men saluförs den i Sverige bör det ju framgå hur och av vem produkten får installeras samt hur den är avsedd att användas, i den svenska manualen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-13 12:07

Den modul som miniDSP verkar använda ICEpowwer250ASX2 har denna text i databladet. Class 2 innebär det att den inte behöver ha jordat uttag?

ICEpower 250ASX2.jpg
ICEpower 250ASX2.jpg (201.53 KiB) Visad 1918 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-13 12:24

Det kan nog vara på sin plats att påpeka att produkter från Vistron , nämnda i denna tråd, är riktade till företag . Företag som vet vad de pysslar med. Svennebanan som inget kan inget om elsäkerhet osv får nog snällt beställa från tex BRL istället. :)

Dessutom så lär nog Vistron bli ganska irriterade om massvis hemmapulare börjar beställa enstaka ex för hemmabruk.

P.s ej riktat till dig RogerGustavsson. Det var mer en allmän iakttagelse , påpekande.
Senast redigerad av Baffel 2021-02-13 12:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-13 12:32

När det gäller ICEpower, går det heller inte att beställa från dem som privatperson.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-13 12:37

Bara viljan finns så....man får väl vara lite klurig och fiffig när/om man beställer. Det går ju att beställa provex. I alla fall vad det gäller Vistron.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-13 14:06

Intressant med ferriter.

Jag har en fråga angående att man måste kunna mäta för att veta hur man placerar ferriter alternativt att de inte gör nytta:

Om man sätter dit ferriter "på måfå" förstår jag att det inte alltid hjälper men kan det bli sämre om man använder den diy-vetenskapliga metoden "på måfå"?
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-02-14 16:40

RogerGustavsson skrev:Du menar att man inte får modulerna så här?

Skruvat tweak med Twist-påsen. Jag hittar ut själv.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-14 22:35

xmag skrev:Intressant med ferriter.

Jag har en fråga angående att man måste kunna mäta för att veta hur man placerar ferriter alternativt att de inte gör nytta:

Om man sätter dit ferriter "på måfå" förstår jag att det inte alltid hjälper men kan det bli sämre om man använder den diy-vetenskapliga metoden "på måfå"?

Ferriter som placeras på primärsidan och sekundärssidan av matningen, t.ex på separat nätdel, kan inte göra skada.
Man bör nog kolla OM de kan göra nytta med ett oscilloskop, d v s att det finns "skräp" på spänningarna högt upp i frekvens. Har du t.ex separat nätdel/ laddare till din dator kan du laborera lite. Ofta ser det för j...ligt ut vid sådär 50kHz och uppåt.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-15 00:27

jansch skrev:

Ferriter som placeras på primärsidan och sekundärssidan av matningen, t.ex på separat nätdel, kan inte göra skada.
Man bör nog kolla OM de kan göra nytta med ett oscilloskop, d v s att det finns "skräp" på spänningarna högt upp i frekvens. Har du t.ex separat nätdel/ laddare till din dator kan du laborera lite. Ofta ser det för j...ligt ut vid sådär 50kHz och uppåt.

OK!

Jag har skräp vid exakt 50hz och har alltid haft det när jag mätt oavsett vad jag gör. Men ferriter kan väl knappast påverka brum vid 50hz?
När jag är klar med min mätutrustning skall jag gå till botten med 50hz-brummet.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-15 00:37

Nätströmmen som levereras har förutom hög spänning dessutom växlande polaritet (50 Hz).
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... vaxelstrom

Brumm från nätet
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... hp?t=14219

Kanske har med det att göra?

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-15 03:18

Baffel skrev:Nätströmmen som levereras har förutom hög spänning dessutom växlande polaritet (50 Hz).
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... vaxelstrom

Brumm från nätet
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... hp?t=14219

Kanske har med det att göra?

Jo, det är det enda stället den störningen kan komma från.

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-02-18 23:36

RogerGustavsson skrev:Den modul som miniDSP verkar använda ICEpowwer250ASX2 har denna text i databladet. Class 2 innebär det att den inte behöver ha jordat uttag?

ICEpower 250ASX2.jpg

Tack för den!
Tog tag i frågan för att inte bara klaga. Skickade ett mail till B&O icepower och frågade angående setupen vid framförallt testerna för EMC enligt EN 55032. Fick ett snabbt svar med en del motfrågor men hoppas ha lite konkret info snart:)
Tittade i jobbets bibliotek efter standarden men fanns inte så oväntat bara industri och kraftstandarder att tillgå.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-18 23:45

Det skulle vara intressant att undersöka en typisk klass D-apparat med avseende på avlyssningssäkerhet - alltså ur ett signalspaningsperspektiv. Jag skulle gissa att ryssen kan sätta upp antennen på minst 100 meters avstånd och sedan konstatera att Frisk spisar ditten eller datten. Jobbar mycket med sådant (RÖS U1 /Tempest nivå A) numera och det är oerhört utmanande jämfört med vanliga krav avseende emission.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-02-18 23:51

Morello skrev:Det skulle vara intressant att undersöka en typisk klass D-apparat med avseende på avlyssningssäkerhet - alltså ur ett signalspaningsperspektiv. Jag skulle gissa att ryssen kan sätta upp antennen på minst 100 meters avstånd och sedan konstatera att Frisk spisar ditten eller datten. Jobbar mycket med sådant (RÖS U1 /Tempest nivå A) numera och det är oerhört utmanande jämfört med vanliga krav avseende emission.

Intressant.

Ja, det vore ytterst pinsamt om de avlyssnade vad klass D- steget spelade, då skulle de ju kunna tro att jag bara lyssnade på Pippi Långstrump...

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-02-22 12:41

Nu har jag fått lite svar från B&O "Tyvärr" fick jag ett helt företagsinlogg, även om jag inte skrivit någon NDA känner jag att jag inte kan dela med mig av allt.

Några av de detaljer jag frågat om tidigare i alla fall

Testerna är gjorda på 1/8 av max-effekt i de rapporter jag kollat i. Signalen har varit rosa brus och lasten ser ut som det var en rent resistiv last.

Generellt ser allt rätt fint ut, men det är marginalen på kabelburen emission är inte jättegod vid ca 300kHz för ett av stegen, dock förstås på rätt sida.

Modulerna är inte testade "nakna" utan monterade i låda vid test. Ungefär ur test uppställningen ser ut tycker jag man kan anta utifrån "designers manual"
sidan 8: https://www.parts-express.com/pedocs/ma ... manual.pdf samt låddesign i rekommendation i dokumentet och bild på s45.

Hela testet beskrivs ju faktiskt ganska väl i design-manualen:
"The device under test is mounted in a shielding box (see appendix 2) and loaded with a resistive load. The test signal is pink noise corresponding to 1/8th of the rated power dissipated in the load."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-22 12:59

Frisk skrev:
Morello skrev:Det skulle vara intressant att undersöka en typisk klass D-apparat med avseende på avlyssningssäkerhet - alltså ur ett signalspaningsperspektiv. Jag skulle gissa att ryssen kan sätta upp antennen på minst 100 meters avstånd och sedan konstatera att Frisk spisar ditten eller datten. Jobbar mycket med sådant (RÖS U1 /Tempest nivå A) numera och det är oerhört utmanande jämfört med vanliga krav avseende emission.

Intressant.

Ja, det vore ytterst pinsamt om de avlyssnade vad klass D- steget spelade, då skulle de ju kunna tro att jag bara lyssnade på Pippi Långstrump...

Jomen typisk klass D (ej Hypex/Purifi och liknande, alltså) använder man ju i ett seriöst system bara i basen hur som helst. Ryssen får då med rimlig filtrering svårt att avgöra om det är Pippi Långstrump eller radarprestanda för Gripen E/F som avhandlas. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-22 19:11

xmag skrev:
jansch skrev:

OK!

Jag har skräp vid exakt 50hz och har alltid haft det när jag mätt oavsett vad jag gör. Men ferriter kan väl knappast påverka brum vid 50hz?
När jag är klar med min mätutrustning skall jag gå till botten med 50hz-brummet.

Att ha "skräp" vid 50 Hz är inte 50Hz!!!!!
ALLT annat som inte är en ren sinus 50Hz är andra frekvenser och i alla normala fall frekvenser över 50Hz.

Jag tror du tänker "fel" och inte har studerat vågformer.
Se det t.ex såhär: om du likriktar en sinus med diodbrygga (helvågslikriktning) kommer du rent teoretiskt ha oändligt höga frekvenskomponenter. Hur kommer det sig då? Jo, när den positiva halvvågen vänder för för att skapa nästa halvvåg kan övergången bara bli "skarp" vid oändligt hög frekvens..... väldigt enkelt beskrivet. Detta är precis som med en "50Hz fyrkantvåg" som kräver oändligt höga frekvenskomponenter för att bli fyrkantig.
Googla på fyrkantvåg på t.ex Wikipedia så får du mer förståelse för detta.

Enkel uttryckt: när en signal beskriven på en tidsaxel har ett skarpt "knä" betyder det oändligt höga frekvenskomponenter. T.ex fyrkantvåg, trekantvåg, sågtand, helvågslikriktning, fykantpulser, mm. I verkligheten är ju oändligt hög frekvens utopi och det kan du konstatera på ett oscilloskop att "knät" är/blir avrundat när du förstorar bilden.

Så har du "skäp" vid 50Hz har du högre frekvenskomponenter.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-22 19:22

Frisk skrev:Nu har jag fått lite svar från B&O "Tyvärr" fick jag ett helt företagsinlogg, även om jag inte skrivit någon NDA känner jag att jag inte kan dela med mig av allt.

Några av de detaljer jag frågat om tidigare i alla fall

Testerna är gjorda på 1/8 av max-effekt i de rapporter jag kollat i. Signalen har varit rosa brus och lasten ser ut som det var en rent resistiv last.

Generellt ser allt rätt fint ut, men det är marginalen på kabelburen emission är inte jättegod vid ca 300kHz för ett av stegen, dock förstås på rätt sida.

Modulerna är inte testade "nakna" utan monterade i låda vid test. Ungefär ur test uppställningen ser ut tycker jag man kan anta utifrån "designers manual"
sidan 8: https://www.parts-express.com/pedocs/ma ... manual.pdf samt låddesign i rekommendation i dokumentet och bild på s45.

Hela testet beskrivs ju faktiskt ganska väl i design-manualen:
"The device under test is mounted in a shielding box (see appendix 2) and loaded with a resistive load. The test signal is pink noise corresponding to 1/8th of the rated power dissipated in the load."

Bara att beställa ett antal . Kan du fixa till och vips så finns frisksteget på marknaden . :D

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-22 20:16

jansch skrev:
xmag skrev:
jansch skrev:

OK!

Att ha "skräp" vid 50 Hz är inte 50Hz!!!!!
ALLT annat som inte är en ren sinus 50Hz är andra frekvenser och i alla normala fall frekvenser över 50Hz.

Jag tror du tänker "fel" och inte har studerat vågformer.
Se det t.ex såhär: om du likriktar en sinus med diodbrygga (helvågslikriktning) kommer du rent teoretiskt ha oändligt höga frekvenskomponenter. Hur kommer det sig då? Jo, när den positiva halvvågen vänder för för att skapa nästa halvvåg kan övergången bara bli "skarp" vid oändligt hög frekvens..... väldigt enkelt beskrivet. Detta är precis som med en "50Hz fyrkantvåg" som kräver oändligt höga frekvenskomponenter för att bli fyrkantig.
Googla på fyrkantvåg på t.ex Wikipedia så får du mer förståelse för detta.

Enkel uttryckt: när en signal beskriven på en tidsaxel har ett skarpt "knä" betyder det oändligt höga frekvenskomponenter. T.ex fyrkantvåg, trekantvåg, sågtand, helvågslikriktning, fykantpulser, mm. I verkligheten är ju oändligt hög frekvens utopi och det kan du konstatera på ett oscilloskop att "knät" är/blir avrundat när du förstorar bilden.

Så har du "skäp" vid 50Hz har du högre frekvenskomponenter.

Tack för klargörandet.
Idag har jag mätt flera gånger på olika sätt och olika inställningar. Jag tycker mig märka att när slutsteget klipper ökar 50hz-toppen. genom att lägga mig lite mer under klippning än tidigare försvinner toppen vid 50hz med samma nätaggregat jag använt i kanske 20 år (en Mascot Type 719). Jag har alltid trott det var nätaggregatet men nu vet jag att det inte var det.

Föregående

Återgå till Teknikforum