Vinylcalle skrev:Jag känner mig färdig med den. Jag tror vi kan dra tillräckligt stora slutsatser på det vi har.
Dvs med nätdel med högre spänning kan man antagligen plocka ut mer effekt (det visar ju ASR´s test t.ex.) men något annat förbättrar det inte, och vart går gränsen för vad man vill lägga på nätdel till denna förstärkare, och om den nu går väldigt varmt med högre spänning riskerar man nog att förkorta livslängden rejält.
När det gäller OP-ampen ska denna vara något bättre, men jag skillnaden är väldigt marginell.
Att ge sig på att modfiera den överlåter jag till någon som inte har typ 500 hifi-apparater att reparera och serva.
Mvh Carl
Det förstår jag Carl. Att jag sedan tycker att ni ska pilla och testa den mer tror jag du förstår .
Det blev ju riktigt förbenat spännande detta , som denna stärkare har tagits upp på forumet . Varför ? Det är väl inget märkvärdigt med denna . En klass d förstärkare för runt 600-700 kr. Prisvärt. Den låter helt helt ok. Basen tex sitter ju bra när man lirar med den , tycker jag .
Huruvida det går att "trimma" upp den, modda den så det ger bättre prestanda har jag ingen aning om. Det sitter Texas instruments chip tpa3255 i Aiyiman och just nu OP amp lm4562 i den. De är väl vad de är . Byta mellan olika lågdistorderande OP ampar vet jag inte vad det kan ge . Kanske olika ljudbild? Det ska jag testa och se om jag kan höra skillnad . Fast jag kommer då inte veta om jag inbillar mig höra skillnad vid OP amp byte, eller så ÄR det verkligen uppenbar stor skillnad . Får se. Har inte hunnit med att pröva än.
Mer kraftfull nätdel då. Kanske, men enligt TI så sticker ju disten (olika om man kör 4 eller 8 ohm högtalare) vid x W ut . Det i sig lär ju inte ändra sig med en kraftfullare nätdel, eller?
Carl. Varför inte
testa en
rörförstärkare , sen har vi en rejäl , REJÄL, diskussion om detta med tex distorsionsnivåer rörförstärkare och hur de trots (i många fall) relativt höga distorsionsnivåer låter ( tycker i alla fall jag) riktigt bra.
Mot nya äventyr . .....