Nu har jag ändrat en del från de inledande skisserna och soffbasen, I-or Acoustics SB-1, har följande dimensioner: 1600x600x115 mm (+ 20 mm höga fötter). Materialet är genomgående plywood, 12 mm. Porthöjden är nu reducerad till 14 mm och portlängden är 600 mm. Elementbestyckningen utgörs av 2 x Dayton Audio LS10-44.
Observera att frekvensgången kräver ett elektroniskt lyft om ca 6 dB vid 25 Hz för konstant frifältsfrekvensgång i passbandet. För bästa resultat inkluderande möjlighet för rumskorrektion rekommenderas å det starkaste en parametrisk equalizer, t.ex. miniDSP 2x4 Boxed. (Om man inte ekvaliserar är Vistron DSA-350 ett bra val med inbyggt, men mindre flexibelt och exakt baslyft. Man kan förstås kombinera denna förstärkare med en equalizer också.)
Förstärkaren behöver lämna minst 28 Vrms (100 W i 8 ohm) och 2x200 Wrms i 2 ohm eller 1x400 Wrms i 1 ohm (samtliga talspolar parallellkopplas och den vända basens talspolar kopplas med omvänd polaritet). Mer kraftfulla förstärkare ger i princip endast försumbart högre ljudtryckskapacitet.
Ändringarna har införts för att flytta upp den första akustiska längdresonansen till ca 230 Hz (med elementen mitt i lådan exciterar man inte den första längdmoden vid ca 115 Hz), vilket utsträcker det användbara frekvensområdet med en hel oktav. Dessutom har den första strukturmoden (bananmod) flyttas upp till ca 140 Hz, vilket gör konstruktionen i praktiken helt fri från lådljud i passbandet. Det lilla tornet för det vända elementet kan utföras med 4 st stackade plywoodbitar som sågas till cylinderform. Urtagningarna i centrumstycket (diameter 60 mm) behövs för att utjämna mindre tryckskillnader mellan de båda sidorna. I den tomma änden finns även gott om plats för en inbyggd plate amp som Vistron DSA-350.
Med den valda elementplaceringen mitt i lådan i längdled kommer det akustiska centrumet aningen närmare lyssnaren, men denna förändring är försumbar i sammanhanget (ca 6 cm).

- sb1-3.png (73.6 KiB) Visad 12913 gånger

- sb1-2.png (48.22 KiB) Visad 12913 gånger

- sb1-1.png (20.86 KiB) Visad 12913 gånger