Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Maarten skrev:Diskanten är ju bra ut så behåll den.
Basen... Kolla mer på distortionsmätningar och beakta dessa mer. Sådant begränsar på ett sätt man inte kan korrigera på annat sätt.
JohBro01 skrev:Vilken WF182BD är det du har i OA52?
04 eller 10?
Solveit skrev:Du ska mäta med Stepped Sine i REW för att få mer rättvis bild av disten.
JohBro01 skrev:Juanth
10 är ett annat högtalarelement jämfört med 04.
Samma impedans 8ohm med en annan cone
’’Cone made of a new paper/glass fiber mix with improved consistency and stability’’
Se länken i första inlägget
Plus lite andra T/S parametrar
Johan
juanth skrev:Maarten skrev:Diskanten är ju bra ut så behåll den.
Basen... Kolla mer på distortionsmätningar och beakta dessa mer. Sådant begränsar på ett sätt man inte kan korrigera på annat sätt.
Wavecorbasen är nog svårslagen vad det gäller distorsion i sin prisklass.
Här har jag mätt på 30 cm på 52.N
Det blev inte riktigt 95 dB dock, utan kring 93 dB
Vid 80 Hz ligger tredjetons dist på -63 dB i min mätning.
Maarten skrev:juanth skrev:Maarten skrev:Diskanten är ju bra ut så behåll den.
Tack, mätningar är alltid tacksamt att ha som diskussionsunderlag. Se om du kan göra såsom Solveit föreslog och ifall det blir skillnad.
Min kommentar var mer av generell karaktär, att man ofta tittar på box simulering och missar distorsionen.
Mätningen ovan visar ju runt 0,5-0,6 % @93db vilket väl är varken bra eller dåligt. Det finns ju jämförande mätningar i andra trådar.
Men det är svårt att hitta riktigt bra element och egentligen är det väl bara Purifi som lyckats hålla nere distortion och samtidigt medge bra kapacitet.
juanth skrev:Maarten skrev:juanth skrev:
Tack, mätningar är alltid tacksamt att ha som diskussionsunderlag. Se om du kan göra såsom Solveit föreslog och ifall det blir skillnad.
Min kommentar var mer av generell karaktär, att man ofta tittar på box simulering och missar distorsionen.
Mätningen ovan visar ju runt 0,5-0,6 % @93db vilket väl är varken bra eller dåligt. Det finns ju jämförande mätningar i andra trådar.
Men det är svårt att hitta riktigt bra element och egentligen är det väl bara Purifi som lyckats hålla nere distortion och samtidigt medge bra kapacitet.
Njaej.. nu ska jag iofs mäta på ett mera korrekt sätt då men -57 dB tex vid 200Hz motsvarar: se bild. Och vid 100 Hz -50 dB (0,31%)
http://www.sengpielaudio.com/calculator-thd.htm
Hifi-högtalare av någorlunda hygglig storlek och till priser över 10 kkr paret, THD vid 85 dB, 1 m, frifält, f > 200 Hz
Mycket svagt resultat: > 1 %
Svagt resultat: 0,5-1 %
Ordinärt resultat: 0,2-0,5 %
Gott resultat: 0,1-0,2 %
Mycket gott resultat: 0,05-0,1 %
Toppklass: < 0,05 %
JohBro01 skrev:Hur mäter jag upp rummet på enklaste eller bästa sätt?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 3 gäster