Moderator: Redaktörer
VintageHiFi skrev:Strmbrg skrev:Baffel skrev:Känner du för det, för skoj skull , dra samma strumpa över några kablar från Biltema. Testa att jämföra ljudet mellan dem. Du brukar ju gilla att testa på lite olika inom hifi.
Mjä, jag ids inte jämföra på det där viset.
Gissar att du inte vill riskera att inte höra någon skillnad vilket resultatet med största sannolikhet kommer bli
Strmbrg skrev:VintageHiFi skrev:Strmbrg skrev:Mjä, jag ids inte jämföra på det där viset.
Gissar att du inte vill riskera att inte höra någon skillnad vilket resultatet med största sannolikhet kommer bli
![]()
Det kan ligga något i det. Fast allvarligt talat så är jag - hur jävla irrationellt det än må vara - inte särskilt intresserad av skillnadsletande. Jag är bara intresserad av att åstadkomma det odistraherade lyssnandet.
Det vore JÄTTEBRA om det ginge att åstadkomma utan en massa dyra grejor, vilket det dessutom kanske gör.
Strmbrg skrev:VintageHiFi skrev:Strmbrg skrev:Mjä, jag ids inte jämföra på det där viset.
![]()
Det kan ligga något i det. Fast allvarligt talat så är jag - hur jävla irrationellt det än må vara - inte särskilt intresserad av skillnadsletande. Jag är bara intresserad av att åstadkomma det odistraherade lyssnandet.
Det vore JÄTTEBRA om det ginge att åstadkomma utan en massa dyra grejor, vilket det dessutom kanske gör.
Strmbrg skrev:Oljor vet jag inte, men orm har jag på gång i alla fall.
I min envetna - och möjligen ostrukturerade - strävan efter klarhet har jag beställt Supra Sword Excalibur högtalarsladdar.
Det kanske inte ger någonting alls i klarhetsjakten, det uteslutes inte, men då får det vara så då.
Baffel skrev:Nej VintageHiFi, jag vill verkligen vara i tid . Vill ha en klocka som inte drar sig. För mig duger endast :
MICHELLE STARR1 OCTOBER 2020
The most accurate clocks in existence aren't based on a quartz movement or a balance wheel, but the ticking of electrons in an atomic shell. The best of these atomic clocks are accurate to one part in 1018 - so precise, they would not have yet lost a single second in all the billions of years since the Universe began.
There's a potential new kind of clock that could improve this precision by an order of magnitude, to one part in 1019. It's based on the ticking of nuclei of a thorium isotope, but although the idea was first floated in 2003, it's been difficult to execute.
Väntar på den nya klockan så jag kan slänga min gamla kassa. lost a single second in all the billions of years . Sådant skräp kan man ju inte ha.![]()
https://www.sciencealert.com/a-new-meas ... clock-ever
hifikg skrev:Alla mina gamla armbandsur är bättre än något tickande ur som någon bär på sin handled. De går exakt, på pricken rätt! Två gånger per dygn. Jag slutade bära armbandsur runt millenieskiftet.
hifikg skrev:H&M har testat en hel rigg baserad på Ansuz elektronik, högtalare, strömprylar och fötter. Det blir en hel del slantar, men tar man bort de speciella fötterna (kostar bara runt 3000 kronor per styck, så varför skulle man?) så går ljudet från magnifikt till att bli "mycket tråkigare och gråare" och då tog man bara bort fötterna under en strömlist (grenuttag kallar jag det) "Inget flyt i musiken längre, kargt och ensligt, lite kantigt och tråkigt". Dristar man sig till att ta bort fötterna under CD-spelaren blir musiken "betydligt murrigare och konturlösare". Nr 7-8 2021.
hifikg skrev:Det känns förstås viktigt att hänga med "Tillbaka med fötterna: väldigt mycket bättre flyt i musiken, men också en helt annan livlighet, med mer attack i transienterna" att fötter, under en skarvdosa, kunde göra så stor skillnad hade jag ingen aaaaning om. Och när ljudupplevelsen beskrivs som "Större, mer öppet och utklingande, man hör liksom hela toner igen!" inser man lätt att fötterna är vääääldigt bra, eller övriga produkter ett jäkla bös som blir sååå dåliga utan. Jag stryker Ansuz från listan över produkter av intresse!
På bilden syns de oumbärliga fötterna, osäker på om det är en fot eller tre...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster