Jag tror inte man ska bli alltför hysterisk över utvecklingen som den är idag. Man får inte glömma av kostnaderna för frakt och tull och liknande.
Jag har hört talas om ett antal undersökningar som visar att det inte alls går bäst för de företag som lägger sin produktion i låglöneländer. Jämför man dessa företag mot de som valt att stanna kvar i Sverige (det var Sverige undersökningen gällde är jag rätt säker på) så visar det sig att i många fall har det gått bättre för de företag som låtit produktionen vara kvar.
Det enda problemet är väl att det verkar finnas en anda bland företagsledare att se alltför kortsiktigt. De länder som var låglöneländer för 20 år sedan är det inte längre. Företagen flyttar alltså sin produktion vilket leder till att det inte bli någon kontinuitet i arbetet, arbetarna får inte tid att bilda sig en stolthet i det de håller på med och man tvingas öva upp ny personal vilket verkligen kostar pengar!
Jag är mer oroad över girigheten bland oss konsumenter. Det är inte längre bara smålänningar som frågar "kostar det nå't?". Jämför vad en TV kostade för 20 år sedan mot vad den kostar idag, till exempel. Vi måste börja förstå att vi betalar varandras löner.
Det finns en koppling mellan prispress och pressade företag!