Moderator: Redaktörer
Mats skrev:Spotify med CD-kvalitet på gång. Verkligen på tiden...
https://techcrunch.com/2021/02/22/spotify-to-launch-a-new-high-end-subscription-spotify-hifi/
Morello skrev:Annars har vi haft CD-kvalitet sedan 1981 i form av kompaktskivor.
RogerGustavsson skrev:Det är väl inte första gången detta ryktas? Vi får väl vänta och se om det sjösätts?
Kalejdokom skrev:Sist dom grävde av min fiber tog dom även kraftmatningen till huset. Svårt att spela CD med bara stearinljus som bränsle...
Men kul med Spotify Hifi. Nu slipper vi kanske fler gnälltrådar om komprimering.
E skrev:Är det för mycket begärt med välljudande originalutgåvor? Detta borde väl vara högst upp på listan om man vill sälja något extra till konnässörer!
Vad är det för vits med förlustfritt när utgåvorna är söndermastrade? Drar ju mest bara onödig datatrafik.
Mvh E*
Strmbrg skrev:Fysiska CD är lite knicksigt när det kommer an på ”klassisk musik”.
Det vimlar av inspelningar av ett och samma verk. Somliga är tilltalande, andra inte.
Hur säkerställer jag att jag skaffar de CD som tilltalar mig?
Hur skiljer jag agnarna från vetet?
Hur skaffar jag mig överblicken?
För mig som klassisk-lyssnare är strömningstjänster med oförstörd kvalitet utmärkt.
Komprimering och annat sabotage tycks för övrigt inte föreligga i genren.
nuffe skrev:Komprimering/nivå maximering förekommer även på klassisk musik, både CD och framförallt på strömnings tjänster.
Strmbrg skrev:I de fall jag kunnat och idats jämföra egen CD med Tidal hifi, så har jag inte noterat någon skillnad.
Det är möjligt att det finns skillnader, men så länge jag inte märker dem eller störs av kvaliteten så är frågan ointressant.
PS Jag syftar såklart på en ytterligare komprimering utöver den som föreligger i CD-formatet.
Bill50x skrev:nuffe skrev:Komprimering/nivå maximering förekommer även på klassisk musik, både CD och framförallt på strömnings tjänster.
Klassisk musik utan komprimering är nästan omöjligt att spela upp i hemmiljö. De svagare partierna hörs inte och de starka knäcker högtalarna...
/ B
Baffel skrev:Strmbrg skrev:I de fall jag kunnat och idats jämföra egen CD med Tidal hifi, så har jag inte noterat någon skillnad.
Det är möjligt att det finns skillnader, men så länge jag inte märker dem eller störs av kvaliteten så är frågan ointressant.
PS Jag syftar såklart på en ytterligare komprimering utöver den som föreligger i CD-formatet.
Det är inte så lätt att göra den jämförelsen. Helt säker på att det är samma inspelning , samma master från studion, CDn vs Tidal?
Bill50x skrev:nuffe skrev:Komprimering/nivå maximering förekommer även på klassisk musik, både CD och framförallt på strömnings tjänster.
Klassisk musik utan komprimering är nästan omöjligt att spela upp i hemmiljö. De svagare partierna hörs inte och de starka knäcker högtalarna...
/ B
Strmbrg skrev:Skillnader som jag inte noterar är oväsentliga i praktiken.
Är man intresserad av skillnader som sådana så kan de såklart vara intressanta.
För övrigt är mitt fokus inte skillnader utan braighet. Braighet i syfte att eliminera distraktioner när jag lyssnar på musik. Är det inte tillräckligt bra, så spelar inte skillnader någon roll utan det är endast att få det tillräckligt bra som spelar roll.
Många här verkar hoppa över att definiera syftet och fastnar i diverse osorterade fokus.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster