Baffel skrev:Inte den xmag testade, eller i min specifika i länk , utan tänkte mer på klass d förstärkare i min första länk , där olika förstärkare listas. . Om det går att kolla med oscilloskop ifall de skickar ut mög. Ok erkänner , det var nog ett lite rörigt inlägg.
Den xmag testade ser väl ut att vara bra.

Bra jobbat med mätningarna xmag!
TACK!
Jag kommer efterhand att mäta fler stärkare. Men jag köper de inte på Ebay utan där man kan betala med sitt eget kort.
De flesta förstärkare som finns på marknaden släpper ut så lite förvrängning och brus att det inte kan höras. Om de gjorde det skulle de inte sälja dem eller så blir konstruktören illa sedd som en som inte kan. Det jag gör är egentligen en akademisk struntfråga, dvs att mäta hur lågt "skräpet" ligger som vi ändå inte kan höra. Att jag gör det beror på att jag är såld på att mäta...
Vad jag från början var ute efter var att få tag på en mikrofonförstärkare med rak frekvens- och faskurva. Det beror på att mätjiggen jag håller på att ta fram nu inte kommer att kunna kalibrera mikrofonförstärkaren, därför måste den vara perfekt. Med Mätro-1 hade jag en kalibrering också för mikrofonförstärkaren. Orsaken till att jag tar bort den och andra funktioner är den att Mätro var svår och krånglig att bygga. Dessutom krävde den en 6 kanals vridbrytare med 5 lägen. Sådana är svindyra. Till Mätro-1 hade jag en säljare med ett överskottslager av sådana men de är sedan många år slut.
Alltså, jag byggde mätverktyget från början för att kunna mäta frekvensens- och fasens rakhet. Sedan var jag fast.