Moderator: Redaktörer
solhaga skrev:Om du bara vill se frekvensspektrats innehåll utan att kunna mäta, så kan en app till smartphone duga.
Jag har använt AudioTools
Morello skrev:Solhaga, din animerade visningsbild är extraordinärt störande.
Zzombie skrev:Tänkte mäta upp mina ESL-988 och hitta dippen runt 70 Hz (total utsläckning) och korrigera den i SoX (om jag fattar hur man gör).
Kanske även kicka upp basen under 50 ett par dB.
solhaga skrev:Morello skrev:Solhaga, din animerade visningsbild är extraordinärt störande.
Bättre så?
pLudio skrev:Zzombie skrev:Tänkte mäta upp mina ESL-988 och hitta dippen runt 70 Hz (total utsläckning) och korrigera den i SoX (om jag fattar hur man gör).
Du kan inte avhjälpa en total utsläckning med EQ utan du får mäta och flytta runt.
Johan_Lindroos skrev:Zzombie, det blir billigt för dig för du behöver inte köpa några grejor.![]()
Zzombie skrev:Testade en schysst subba och irriterade mig på att delningsfiltret inte var tillräckligt bra.
Mycket transparens försvann.
Funderade på att göra ett passivt högpassfilter före slutsteget och koppla in subban direkt på förstegets utgång, men lade det på hyllan.
Går visst att köpa färdiga sådana inbyggda i kontakter.
pLudio skrev:Speciellt elektrostater skulle jag dela av till ett basmodulsystem.
goat76 skrev:Zzombie skrev:Testade en schysst subba och irriterade mig på att delningsfiltret inte var tillräckligt bra.
Mycket transparens försvann.
Funderade på att göra ett passivt högpassfilter före slutsteget och koppla in subban direkt på förstegets utgång, men lade det på hyllan.
Går visst att köpa färdiga sådana inbyggda i kontakter.
Eller så testar du en subwoofer från REL, låter dina frontar spela så djupt de klarar av på egen hand och där subwoofern bara tar vid där frontarna naturligt rullar av. Med crossovern inställd lågt vid rätt frekvens mot frontarna kommer du inte höra någon överlappning.
REL-subben kopplas med högnivå till samma bindningposter på förstärkaren som frontarna.
Zzombie skrev: Tänkte mäta upp mina ESL-988 och hitta dippen runt 70 Hz (total utsläckning) och korrigera den i SOX (om jag fattar hur man gör).
Zzombie skrev:Enligt mobilen rakt ned till ca 45 Hz, sedan faller det.
Dippen är precis där jag sitter. Flyttade soffan och högtalarna mot varandra ca 50 cm. Lite bättre.
Om jag skaffar subba/subbor finns det en dito våningen under som börjar klaga.
pLudio skrev:Johan_Lindroos skrev:Zzombie, det blir billigt för dig för du behöver inte köpa några grejor.![]()
Bara ett basmodulsystem.
Zzombie skrev:Syftet med tråden var först att hitta överkomliga grejer för att kolla frekvenskurvan.
Ville särskilt kolla dippen på ca 15 dB vid 70 Hz. Sekundärt att kicka in lite extra under 50-60 Hz.
Sedan lärde jag mig att det inte är en bra idé att öka vid 70 Hz, eftersom högtalaren redan levererar vid den frekvensen, med överbelastning som följd.
Logiskt. Det går att sänka toppar men inte att lyfta stora dippar.
Sedan fick jag förslag på att skaffa subbor (skaffar helst två), vilket i of sig är en lösning om jag spelar snällt.
Så nu får jag fundera. men tror mer på lösningen att avlasta i sådant fall, med passiva lågnivåfilter före slutsteget.
Jag höjer redan med Tilt -1 på Quaden...dock mer för att dämpa diskanten lite.
Zzombie skrev:Syftet med tråden var först att hitta överkomliga grejer för att kolla frekvenskurvan.
Ville särskilt kolla dippen på ca 15 dB vid 70 Hz. Sekundärt att kicka in lite extra under 50-60 Hz.
Sedan lärde jag mig att det inte är en bra idé att öka vid 70 Hz, eftersom högtalaren redan levererar vid den frekvensen, med överbelastning som följd.
Sedan fick jag förslag på att skaffa subbor (skaffar helst två), vilket i of sig är en lösning om jag spelar snällt.
Så nu får jag fundera. men tror mer på lösningen att avlasta i sådant fall, med passiva lågnivåfilter före slutsteget.
goat76 skrev:Zzombie skrev:Syftet med tråden var först att hitta överkomliga grejer för att kolla frekvenskurvan.
Ja, satsa på den lösning du tror passar bäst för din situation. Du verkar dock vara både nöjd med hur dina högtalare redan låter och verkar inte heller ha några större planer på att ljudsystemet ska prestera bättre vid högre volymer, därav mitt tips att införskaffa dig en REL som endast tar vid där frontarna viker av.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], dewpo och 41 gäster