mats skrev:Ingvar jag citar ingen. Men det finns ju personer som vill ha ett korrekt oc h trist ljud där de kan höra nålar falla och de vet exakt att det är 314 nålar som faller.
Jasså?
Vaddå "...det finns
ju"???
Vem pratar du om egentligen? Du påstår att någon vill ha "trist ljud", men vem är det som vill det?
Vem känner du Mats till, som sagt sig vilja ha trist och stelt eller sjukhussterilt ljud?
Var någontans[/u] har du hört detta "trista ljud" som du klagar på, och vem var det som sa till dig att det var just detta ljud han ville ha?
Om du inte kan svara på någon av dessa frågor så tycker jag du skall sluta upp med att påstå att sådana preferenser finns.
Kanske intressant men det är dötrist. Jag är faktikst skraj för det där korrekta, det är som en perfekt tillvaro. Kul men det känns för perfekt lite kusligt, förstår du?
Vad betyder ordet korrekt för dig egentligen? Jag börjar bli nästan övertygad om att det du talar om är ett väldigt färgat och dåligt återgivet ljud, men hårt mellanregister och kylig klang. Och att du kallar detta för korrekt.
Varför tror du isåfall att detta är korrekt? Tycker du att musik låter så i verkligheten?
Hos dig kanske inte har det där stela korrekta, jag kanske gillar hur du har det. Du har nog lite inte helt korrekt som jag gillar?
Varför skriver du "det där stela korrekta", om och om igen Mats? Vad finns det för skäl att tro att korrekt är stelt? Varför förstår du inte ordens betydelser, och varför bryr du dig inte om att ta reda på dem...
En korrekt återgivning är väl precis lika varm, levande, dynamisk och härlig som musiken var live?

Vem har sått idén i din hjärna Mats, att korrekt återgivet låter stel-färgat???
Varfrån har du fått den befängda iden?
Du förstår det är det där okorrekta i livet som gör det korrekta extra bra. Här vet jag vad jag pratar om fast det är ju taget i livet som helhet.

Nej du Mats, du uttalar dig förklemande och nedvärderande "Du förstår att..." men jag ser inga tecken på att du vet vad du talar om.
Om och om igen visar du att du är fast i tanken (helt oförmågen att befria dig från dina förutfattade meningar) på att en god återgivning återger händelser stelt.

TÄNKT Mats, gör en ansträngning - fundera vad det kan bero på att du inte vill ta till dig ordet återgivning (att ge åter, som det var). Och sen kan du förklara för mig varför du är övertygad om att resultatet blir stelt när man återger någonting som inte alls var stelt från början.
allvarligt så har det där allt för perfekta varit en madröm i mina drömmar och jag har/är lite skraj inte bara inom hifin utan livet i övrigt att allt skall vara så perfekt.
Men Mats, är det inte isåfall dags att du befriar dig från dina demoner snart?
Om du vill gå omkring med en massa förutfattade meningar så är det väl förvisso din sak, men om det leder till att du börjar anklaga andra för att vilja ha "ett korrekt och stelt ljud", så är det inte kul längre. I synnerhet när du inte ens respekterar att de du anklagar vill slippa få skrivet på näsan vad de själva har för preferenser.
Om du Mats vill berätta om vad DU tycker, så är det ok. Men sluta upp med att påstå att andra vill ha något stelt och sjukhussterilt, och sedan nedvärdera dem för det.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).