Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Här länkar till olika element . Sen är säkert bra AE TD15H men du ville ha lite fler alternativ
viewtopic.php?f=10&t=71611
Baffel skrev:
Detta element verkar ju många byggt med . Två st eller fyra? Du får ju fyra av de till priset av två AE TD15H.
https://audiostatus.lt/product/sample-product/830452/
Magnusjohansson skrev:Baffel skrev:Här länkar till olika element . Sen är säkert bra AE TD15H men du ville ha lite fler alternativ
viewtopic.php?f=10&t=71611
Tack för detta. Men tror dessa har lite väl tunga koner vilket göra att dom får problem med högre frekvenser. Vissa börjar ju nästan falla redan från 50Hz
paa skrev:Hur många liter blir lådan på?
Magnusjohansson skrev:Dayton har flera element med genomtänkta parametrar som passar väl i hemmet, det går inte förneka. Rent känslomässigt har jag lite problem med tanken att försöka ersätta en INO konstruktion med fina Scan-Speak element med Dayton![]()
Om man skall bortse från det så är Daytons HF och HO element mer åt subwoofer hållet med lite avkall på högre frekvenser. Vad det innebär i praktiken har jag svårt att avgöra.
Magnusjohansson skrev:paa skrev:Hur många liter blir lådan på?
240L
3st 100mm portar ca 400mm långa.
I-or skrev:Dock bör man för 18"-element slänga ett öga på BRL 18N862 https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html. Detta element får Ino-basarna att framstå som mycket, mycket beskedliga.
… data this good is about as good as it gets. Plaudits and Kudos to the engineers at BMS!
… the BMS 18N862-8 is a very well-engineered woofer, as can be seen from the above analysis, plus the overall excellent fit and finish that I observed certainly indicate that this is a very well-crafted product. As I said last month, I was especially impressed with the extent the company went to ensure the cone assemble was positioned nearly perfectly at the magnetic center of the motor.
"Setting up for the distortion measureused ment consisted of mounting the woofer rigidly in free-air, and the SPL set to 104 dB at 1 m (8.5 V) using a noise stimulus (SoundCheck has a built-in noise generator and SPL meter as two of its utilities), and then the distortion measured with the SCM microphone placed 10 cm from the dust cap. This produced the distortion curves shown in Figure 12."
Maarten skrev:är det ca 10% dist vid 1000w eller läser jag fel? Se bild nedan.
]
I-or skrev:Runt 1 % THD, något beroende på distorsionsspektrum.
BMS 18N862 för ca 5 kkr inkl moms och med rimliga fraktkostnader från Frankrike är helt enkelt oslagbart om man har nog med kavitetsvolym. Neodymiummagnet för lite lägre vikt och extremt låg distorsion upp till löjligt höga ljudtrycksnivåer. Jag vill minnas att Mirage här på forumet har två av dessa i en underbart vansinnig IB-konfiguration i källaren.
I-or skrev:Runt 1 % THD, något beroende på distorsionsspektrum.
BMS 18N862 för ca 5 kkr inkl moms och med rimliga fraktkostnader från Frankrike är helt enkelt oslagbart om man har nog med kavitetsvolym. Neodymiummagnet för lite lägre vikt och extremt låg distorsion upp till löjligt höga ljudtrycksnivåer. Jag vill minnas att Mirage här på forumet har två av dessa i en underbart vansinnig IB-konfiguration i källaren.
juanth skrev:I-or skrev:Runt 1 % THD, något beroende på distorsionsspektrum.
Känner du till om BMS har några fina lågdistande 10” eller 12” basar I-or?
AE är verkligen ett spännande fabrikat annars. Det låter som TS har suktat länge efter dem.
Morello skrev:18" kan jag tycka blir lite otympligt i en bostad av mer typiska dimensioner. Jag skulle hellre anskaffa flera mindre element.
juanth skrev::) 12 tummaren rekommenderas till basreflex 30 eller 40 liter i specen alltså, men lådan de mätt i är alltså hur stor?
Slutet är inte tänkbart?
IB i vardagsrumsväggen hos mig skulle nog kunna fungera faktiskt. Det kan bli lite bas i tvättstugan och förrådet men vad gör väl det?
Alltså, det finns förstås fördelar med fler utstrålningspunkter om man kör det vanliga med många ”småelement”
Baffel skrev:Men innan Magnusjohansson berättar hur han bor och hur stort lyssningsrummet är så kan det ju bli lite knas med förslagen. Det vore väl lite trist om Magnusjohansson sätter igång och borra hål i golvet och så helt plötsligt har gumman Agda en fet bas hängande i sitt tak.
Fast gumman Agda kanske är en riktig basknarkande krutgumma.
petersteindl skrev:Borde man inte ha 16 st sådana där 18"-are per varje 50 kbm rumsvolym man har? Why settle for less. Sedan behöver man 16 st 1500 wattare. Sedan behöver man inget mer.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 29 gäster