Basbygge AE TD15H

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav Baffel » 2021-02-25 08:50

I-or skrev:
Detta vore dock inte Faktiskt om vi inte pepprade TS med allsköns orimliga förslag. :mrgreen:

:!: Basvägg, fast inomhus kanske ?

TS Magnusjohansson kan du inte speca upp lite mer i detalj vad du har att spela med? Hur stort är ditt rum? Lite mer vad du har för möjligheter att placera subben? Vad egentligen du vill åstadkomma? Ska du bara ha denna subwoofer när du kör film? Hur tänkte du driva subben?
Är det någon vits med en riktigt fet subwoofer om du tex bor i lägenhet ? Tänker på grannarna.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2021-02-25 09:19

Adhoc skrev:Om Acoustics Elegance och deras element har jag hittills inte stött på någon missnöjd kommentar från användare vad gäller ljud- eller byggkvalitet. Du bör dock kolla upp leveranstiden med John så att Corona-uttråkad inte byts ut till väntan-på-element-uttråkad. Om lite mindre låda är önskvärt kan eventuellt AEs SPB 15 som främst är avsedd för sluten låda var ett alternativ till TD15H. https://aespeakers.com/

(VId gruppköpen jag varit med på har leveranstiden varit acceptabel, ett par-några månader. Det kan ändå var lång tid för en corona-uttråkad.)

Ja. Leveranstiden kanske gör att man får titta på annat. SPB 15 behöver större låda för samma resultat som TD15H. Ca 220L upp till 300L
Fan av Ino audio och DIY..

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2021-02-25 09:24

I-or skrev:
Dock bör man för 18"-element slänga ett öga på BRL 18N862 https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html. Detta element får Ino-basarna att framstå som mycket, mycket beskedliga.

BMS 18N862 Har jag tittat på tidigare och det är intressant. Men i så fall är det slutet som gäller. Basreflex blir väldigt stor. Vill stämma av under 25Hz. Och vill ha fördelarna som basreflex ger. Infra hade varit roligt men inte rimligt för mig idag.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-25 09:30

Dayton själva om Dayton Audio UM18-22

226 liter:
• Vented (home theater): 8 cubic ft. (net internal, not including driver or vent) tuned to 20 Hz, with 3 flared vents 4" diameter by 28.5" long, for an f3 of 18 Hz

226 liter , en hyfsat stor låda det. Hum....

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2021-02-25 09:35

Morello skrev:18" kan jag tycka blir lite otympligt i en bostad av mer typiska dimensioner. Jag skulle hellre anskaffa flera mindre element.

Jag håller med där. Och en 18" i basreflex måste i praktiken bli väldigt stor. Samt att dom kommer leverar mer SPL än vad jag behöver. Vet redan idag vad jag behöver. Har som sagt Prof-x4 och det är inte svårt simulera fram vad dom presterar och då får man en referens baserat på mitt rum osv.

Pratar vi 18" i slutet så är det inte så imponerande som det låter. Blir mycket konrörelse med en massa effekt och trolig distortion som följd för att ens bara matcha prof x-4. (Vid lägre frekvenser då givetvis) Men det är ju sällan 50Hz man saknar SPL.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2021-02-25 09:44

Baffel skrev:Dayton själva om Dayton Audio UM18-22

226 liter:
• Vented (home theater): 8 cubic ft. (net internal, not including driver or vent) tuned to 20 Hz, with 3 flared vents 4" diameter by 28.5" long, for an f3 of 18 Hz

226 liter , en hyfsat stor låda det. Hum....

Dayton Audio UM18-22 faller av redan vid 50Hz. Det säger nog en del om hur bra den är för seriös Hifi om den nu som i detta fallet måste spela med kvalité upp mot 400Hz. Så jag tror inte det är vad jag söker. Dessutom är stor X-max inte lika viktigt i en basreflex. Dayton Audio UM18-22 är konstruerad för att sitta i en liten sluten låda.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-25 09:54

Faller av runt 50 Hz gör ju alla element som figurerat i denna tråd , ser man ju i Maartens graf. Det får man lösa med EQ sen. :)

Så då blir det ju mer frågan om storleken på lådan .

MEN ska du spela upp till 400 Hz . Ja se då blir det självklart något helt annat. Trodde du skulle ha en renodlad subwoofer. Sorry missade det. Nu hänger jag med på vad du är ute efter . Då blir det ju ett helt annat läge . :) Två lådor, stereo, integration övriga element osv osv .

Kommer följa din tråd . Blir spännande. Lycka till.
Senast redigerad av Baffel 2021-02-25 10:03, redigerad totalt 1 gång.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2021-02-25 10:03

Baffel skrev:Faller av runt 50 Hz gör ju alla element som figurerat i denna tråd , ser man ju i Maartens graf. Det får man lösa med EQ sen. :)

MEN ska du spela upp till 400 Hz . Ja se då blir det självklart något helt annat. Trodde du skulle ha en renodlad subwoofer. Sorry missade det. Nu hänger jag med på vad du är ute efter . Då blir det ju ett helt annat läge . :)

Dom skall ju vara basmoduler mot Ino I6. Jag delar vid 78Hz. Men det betyder inte att basarna inte spelar över 78Hz dom spelar fullt hörbart uppåt 400Hz.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-25 10:04

Beror på hur brant du delar ... Hur mycket hör du om du delar 24dB vid 78 Hz vid 400 Hz då?

Varför ska du lira fullt hörbart uppåt 400Hz? Hur tänkte du både på HP och LP filtret ? Det där får någon mer erfaren reda ut . Har för dålig kunskap . :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-02-25 11:39

Baffel skrev:Beror på hur brant du delar ... Hur mycket hör du om du delar 24dB vid 78 Hz vid 400 Hz då?

Varför ska du lira fullt hörbart uppåt 400Hz? Hur tänkte du både på HP och LP filtret ? Det där får någon mer erfaren reda ut . Har för dålig kunskap . :)

Det behöver inte redas ut. Det bara är så att vid en delning så upphör inte ljudet tvärt vid delningsfrekvensen.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-25 11:40

Magnusjohansson skrev:
Baffel skrev:Faller av runt 50 Hz gör ju alla element som figurerat i denna tråd , ser man ju i Maartens graf. Det får man lösa med EQ sen. :)

MEN ska du spela upp till 400 Hz . Ja se då blir det självklart något helt annat. Trodde du skulle ha en renodlad subwoofer. Sorry missade det. Nu hänger jag med på vad du är ute efter . Då blir det ju ett helt annat läge . :)

Dom skall ju vara basmoduler mot Ino I6. Jag delar vid 78Hz. Men det betyder inte att basarna inte spelar över 78Hz dom spelar fullt hörbart uppåt 400Hz.

Vad har Ino i6 för bestyckning?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-25 11:57

juanth skrev:
Baffel skrev:Beror på hur brant du delar ... Hur mycket hör du om du delar 24dB vid 78 Hz vid 400 Hz då?

Det behöver inte redas ut. Det bara är så att vid en delning så upphör inte ljudet tvärt vid delningsfrekvensen.

Behöver man för den delen inte reda ut HUR brant det ska delas? Om inte det spelar roll någon så köp/ fixa det billigaste 6 dB filtret .
Ska HP / LP ha samma branthet ? Behövs både LP OCH HP filter? Vad är optimalt konfigurerat? Hur ska det liras väl ihop med Ino i6 ? Det behöver väl i allra högsta grad redas ut . Om man vill att det ska låta bra.

Faktum är väl enbart en subwoofer som tar hand om de lägsta frekvenserna med ett riktigt brant filter vs två basmoduler som ska lira upp till 400 Hz i stereo då såklart , fullt hörbart och väl integrerat med topparna, är det stor skillnad på. JAG skulle icket ge mig på det senare . För komplicerat . Har för dåliga kunskaper, program, aktiva delningsfilter , mätutrustning osv osv för att få det att bli bra . Obs JAG . Mycket möjligt att TS har det. :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-02-25 13:17

Du snurrar till det Baffel. Jag försökte försiktigt säga att det inte efterfrågas i tråden. TS har troligen bra koll på sin utrustning, I6 Prof-X, och antagligen ett delningsfilter CR80 eller liknande.
Han säger ju att han delar vid 78 Hz, inte 400 Hz, detta leder till att det enligt TS kommer ljud ur modulerna upp mot 400 Hz. Dvs en del av totalljudet. (Hörbart)

TS har dessutom svarat dig: [/quote]

Dom skall ju vara basmoduler mot Ino I6. Jag delar vid 78Hz. Men det betyder inte att basarna inte spelar över 78Hz dom spelar fullt hörbart uppåt 400Hz.[/quote]

Om nu TS kommer att skaffa nya basar i någon form så tror jag att han behöver bestämma sig för vilka basar det är innan han börjar fundera på att ändra delningsfrekvens eller branthet. Troligtvis kommer detta inte ändras.

Jag tror att du Baffel blandar ihop sådant som du vill prata om med vad tråden egentligen handlar om och som efterfrågas.
Kanske dra igång en tråd om delningar för att reda ut saker du undrar över?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-25 13:32

Jo du har har nog rätt . :oops: TS har väl full koll på detta med delning , hur allt ska lira ihop osv. Jag taggar ned.

Följer tråden framöver , utan att lägga mig i. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-02-25 13:38

I-or skrev:
Magnusjohansson skrev:Dayton har flera element med genomtänkta parametrar som passar väl i hemmet, det går inte förneka. Rent känslomässigt har jag lite problem med tanken att försöka ersätta en INO konstruktion med fina Scan-Speak element med Dayton :oops:

Om man skall bortse från det så är Daytons HF och HO element mer åt subwoofer hållet med lite avkall på högre frekvenser. Vad det innebär i praktiken har jag svårt att avgöra.

Dayton Reference Series har till övervägande del bättre prestanda än Inos baselement. .

Hur vet du det, och i vilka avseende?'

Bara nyfiken..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-02-25 14:31

Morello skrev:
Magnusjohansson skrev:

De har väl 6,5" i basen.
Så en smula overkill i lågbasen,,, kanske vissa kan tycka :D :D :D

/Johan

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-25 14:44

steveo1234 skrev:
I-or skrev:
Magnusjohansson skrev:Dayton har flera element med genomtänkta parametrar som passar väl i hemmet, det går inte förneka. Rent känslomässigt har jag lite problem med tanken att försöka ersätta en INO konstruktion med fina Scan-Speak element med Dayton :oops:

Om man skall bortse från det så är Daytons HF och HO element mer åt subwoofer hållet med lite avkall på högre frekvenser. Vad det innebär i praktiken har jag svårt att avgöra.

Dayton Reference Series har till övervägande del bättre prestanda än Inos baselement. .

Bara nyfiken..

Den någorlunda linjära luftpumpningskapaciteten är högre för Daytons 12"-element i Reference-serien och induktansen är sannolikt mer linjär, vilket ger lägre distorsion i den övre delen av passbandet.

Svagheten för Daytons Reference-serie ligger i den väl höga rörliga massan som sänker känsligheten/verkningsgraden i den övre delen av passbandet.

Skillnaden mellan elementen är dock inte större än att de totalt sett är jämförbara, men då fäller förstås Daytons betydligt lägre pris avgörandet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-25 14:51

För en genomtänkt basmodul bör man släppa de passiva bojorna och inkludera ekvalisering redan i utvecklingsstadiet. Då ser man att även ett 18"-element i basreflexkonfiguration fungerar utmärkt med t.ex. en kavitetsvolym om 240 liter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-25 14:53

Det är ungefär som en mindre badkar. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-25 15:16

I-or skrev:För en genomtänkt basmodul bör man släppa de passiva bojorna och inkludera ekvalisering redan i utvecklingsstadiet. Då ser man att även ett 18"-element i basreflexkonfiguration fungerar utmärkt med t.ex. en kavitetsvolym om 240 liter.

Låter lagom... :D Kanske ska ta ett snack med min bättre hälft om ett sådant projekt också... ha, ha... näe, soffsubben blir bra för mig.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-25 15:20

Morello skrev:Det är ungefär som ett mindre badkar. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-25 15:42

De 240 literna kommer från TS som tyckte att detta var lämpligt. Man kan banta ned detta en hel del och ändå erhålla en vettig basreflexlösning med ett 18"-element, se t.ex. Maartens simuleringar för 150 liter ovan.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-02-25 16:23

I-or skrev:
steveo1234 skrev:
I-or skrev:

Bara nyfiken..

Den någorlunda linjära luftpumpningskapaciteten är högre för Daytons 12"-element i Reference-serien och induktansen är sannolikt mer linjär, vilket ger lägre distorsion i den övre delen av passbandet.

Svagheten för Daytons Reference-serie ligger i den väl höga rörliga massan som sänker känsligheten/verkningsgraden i den övre delen av passbandet.

Skillnaden mellan elementen är dock inte större än att de totalt sett är jämförbara, men då fäller förstås Daytons betydligt lägre pris avgörandet.

Ok, fair enough. Fast ,jag hade hoppats på att du hade mätningar såklart:) Element har en förmåga att dista rätt olika..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2021-02-25 16:29

Morello skrev:

Den är ju en topp som är steget mellan i14 och ip. Har väll en 5" bas.

Och redan x-4 är ordentlig overkill ihop med i6. Använder kanske max 25% av x-4 vid musiklysning. Men sedan har vi ju då film som numera sätter otroliga krav på bassystemen.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2021-02-25 16:45

steveo1234 skrev:
I-or skrev:

Bara nyfiken..

Det finns inget Dayton element som ens påminner om Ino's 10" eller 12". Har som sagt prof x-4, och jag har klurat en hel den på detta. Att få till kombinationen av förhållandevis liten låda, högt ljudtryck ner lågt i frekvens, och tackla alla problem som portlängder osv. Och som kan delas långt upp i frekvens och spela superbt även där. Och få till en vettig kurva som passar i ett normal rum. Lägg dessutom til hög impedans för att kunna parallellkoppla 3st.

Säger inte att Dayton är dåligt på något vis. Men den jämförelsen blir löjlig.

Det är för övrigt detta som gör det så surt att vara en självbyggare i Sverige ;) Har man hittat till INO så är det van inte lätt att få till något eget man blir nöjd med.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-25 16:50

Hur menar du med löjlig?
-Innehar F-skattsedel-

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2021-02-25 16:54

I-or skrev:De 240 literna kommer från TS som tyckte att detta var lämpligt. Man kan banta ned detta en hel del och ändå erhålla en vettig basreflexlösning med ett 18"-element, se t.ex. Maartens simuleringar för 150 liter ovan.

Vet inte hur man tänker här. Ett BMS 18N862 i en låda på 150 liter ?. Kommer ju börja falla vid 45Hz eller liknade. Om man nu hittar en konstruktion där man får plats med portarna. För dom blir långa.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2021-02-25 16:57

Morello skrev:Hur menar du med löjlig?

Tycke jag försökte beskriva det. Ordet löjlig är kanske lite överdriven. Om vi säger att den är orimlig istället.

Om du tycker jag har fel och kan övertyga mig om annat så är jag öppen för att ändra min åsikt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-25 17:01

Jag har ingen uppfattning om Dayton-elementen, men har konstruerat två olika fullregisterhögtalare med Ino-element (W104 och W85).

Jag tolkar det som att du anser Dayton-elementen är sämre, men i vilket avseende?
-Innehar F-skattsedel-

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2021-02-25 17:07

I-or skrev:För en genomtänkt basmodul bör man släppa de passiva bojorna och inkludera ekvalisering redan i utvecklingsstadiet. Då ser man att även ett 18"-element i basreflexkonfiguration fungerar utmärkt med t.ex. en kavitetsvolym om 240 liter.

Det är en lösning. Men tänker lite att: När man ändå gör en basreflex, att den kan spela rimligt rakt i ett rum av sig självt. Men det kanske inte alls är en dum lösning.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum