Överkomligt kit för analys av frekvensspektrum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Re: Överkomligt kit för analys av frekvensspektrum

Inläggav Maarten » 2021-02-27 08:40

goat76 skrev:Fast missar ni nu inte en avgörande parameter?

Om vi exempelvis spelar in en gitarr som spelas med hårda anslag så exciterar instrumentet rummet i inspelningen på ett helt annat sätt än om gitarren spelades försiktigt och mer lågmält. Vi kan därmed höra att gitarren spelades hårt och lät högt i inspelningsrummet oavsett om vi sedan spelar upp uppspelningen på ”realistisk” ljudnivå eller på betydligt lägre nivå, det som däremot skiljer och saknas vid den lägre uppspelningsnivån är väl just det som skulle kunna avhjälpas med en anpassningsbar Fletcher-Munson-kurva i uppspelningskedjan.

Hur många är det egentligen som i sitt lyssningsrum verkligen skulle vilja spela upp all typ av musik på ”realistisk ljudnivå”?
Man bör nog skilja på vad som är realistisk ljudnivå för ett live-sammanhang i en konserthall, och vad som är en mer realistisk uppspelningsnivå i ett normalstort lyssningsrum, så jag kan inte riktigt hålla med om att en, efter ljudnivå, anpassningsbar Fletcher-Munson-kurva skulle vara en rakt igenom dålig idé att ha i ljudanläggningen.

Jo, kanske det? Jag skulle justerat citaten något och mer beaktat vad I-or skrev ovan. Men det här med volymkontrollens inverkan avseende trogenhet mot originalet blir för min del hifi-filosofisk överkurs och suboptimering :). Poängen jag ville ha fram i mitt första inlägg ovan;
Maarten skrev:Med anledning av en mängd diskussioner: Jag förstår inte varför man komplicerar saker och inte bara inte tänker att det är rak frekvensgång i lyssningsposition och minimal distorsion som är målet, baserat på att det är ljudvågor vi hör och det är ljudvågor vi försöker reproducera.
Hela den elektriska kedjan är bara superpositionerade sinusvågor, sen tillkommer informationsförlust i omvandlingen från akustisk till elektrisk signal och vice versa ( dvs 3-dimensionell information i tiden till 1-dimensionell information i tiden och tvärtom vid uppspelning).
Hörsel och psykoakustik är irrelevanta avseende elektriska delar. Gällande informationsförluster finns väl lite olika tricks och angreppssätt, men målet bör ju vara minimalt med ingrepp.

Synsättet ovan gör alla val väldigt enkla i teorin men såklart svårare i praktiken. Men man slipper åtminstone förvirrande tankegångar.
Men jag kanske missar något här?

.. är att håller man sig till att ljudåtergivning är återskapande av vågutbredningen och att målet med HiFi är göra denna så exakt som möjligt, så har man kommit långt och minimerat risk för fel fokus och suboptimeringar (nu hänger den dubbeltydiga benämningen med Almen :)).

Liksom "tillbaka till naturen", eller inom ljudåtergivning; till rak FR i lyssningsposition med minimal distorsion
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-02-27 09:32

goat76 skrev:
E skrev:När jag skruvar ner volymen är det ofta för att inte störa grannar. Skulle det inte motverka syftet med nedskruvandet litet att då höja basregistret?

Om man tittar på Fletcher-Munson-kurvan så ser man att det inte handlar om några extrema kompensationer, så det påverkar nog ganska lite hur mycket mer grannarna hör musiken. Å andra sidan kanske man med en sådan kompensation kan sänka ytterligare något steg på volymkontrollen med bibehållet lyssningsbart resultat.

[ Bild ]

Möjligt. Jag vet inte vad som är extremt och inte, men det är väl ändå +30 dB vid 60 Hz om man jämför 40- med 90-kurvan?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-27 09:38

Det är ju skillnaderna mellan kurvorna som ger den korrektion kurvan ska ha. Kruxet är väl att även en sänkning från säg 100 Phon till 60 Phon ger en betydligt mindre sänkning i den lägre basen och grannarna kommer att få sin del av ljudet ändå.

Fletcher-Munson är väl ersatt av ISO 226:2003 som är mera rättvisande? https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-02-27 09:44

Ja, det var skillnaden jag pekade på. Man sänker med 50 men baskaggen bara med 20, i mitt exempel.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-27 09:45

Men sänker man verkligen med 50 och fortfarande kan lyssna på musik?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-02-27 10:19

Jag vet inte, det kanske var att ta i. Men 40 dB är nästan 40 dB över den akustiska störnivån (om det inte är väldigt dåligt väder utanför). Toppnivåer på 55–60 dB med rimligt dynamiskt material.

Mvh E*

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-27 10:41

E skrev:Jag vet inte, det kanske var att ta i. Men 40 dB är nästan 40 dB över den akustiska störnivån (om det inte är väldigt dåligt väder utanför). Toppnivåer på 55–60 dB med rimligt dynamiskt material.

Mvh E*

Jag tror väl att en vanligare och mer genomsnittlig ”hög” ljudtrycksnivå i en normal lägenhet ligger närmare 80-85 dB, och att låg nivå ligger runt 50-55 dB. Sen vet jag inte om kompensationen verkligen ska vara i skala 1:1 mot Fletcher-Munson-kurvan, kanske räcker det med halva kompenseringen för det mest naturligt låtande resultatet?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi