Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Ungefär så, ja. Det finns flera möjligheter. För säkerhets skull vill man gärna ha ca 6 dB överstyrningsmarginal över xmax, vilket betyder 20 mm från "konens" yttersta punkter till golvet.
sammel skrev:Vill bara säga fin designe I-or.
Snyggt bygge Eljulio.
/Samuel Strågefors
STDI skrev:Hur stabil är soffan? Finns det risk att den fjädrar eller bågnar så att den trycker mot subben när man sätter sig hårt i soffan?
RogerGustavsson skrev:Delningsfilter och DSP kan placeras i skåp. Gör du snickeriet själv eller har du hjälp? Ser ut att vara några timmars jobb...
Baffel skrev:Nu när du ändå håller på att bygga och fixa , hur är det med ditt lyssningsrum. Är det bra utformat sett ur ett rent ljudmässigt perspektiv? Kan det tillföra något positivt med absorbenter? Mer möbler, tjockare / mer mattor ?.osv...Om det behövs dvs![]()
Sen är ju vitsen med soffsubben att den inte syns, att då smacka upp en massa ...glöm det jag just sa.
RogerGustavsson skrev:De flesta SD-kuddar är väl ca 2 cm höga? Finns väl hos BRL numera.
RolffRojs skrev:Man kan skära av en bit av kudden som anpassning till vikten. 28-50kg kuddarna skar jag av c:a en 1/3 av för att anpassa för 30kg lådor.
"Fötterna finns i fyra olika viktklasser:
4-12 kg (25 x 12.5 mm i mått)
12-28 kg (36 x 12.5 mm i mått)
28-50 kg (45 x 12.5 mm i mått)
50-100 kg (36 x 12.5 mm i mått) Grå färg
Om du ligger på gränsen mellan två vikter är det bäst att välja den där du ligger på övre gränsen. Exempel: om du har en högtalare som väger 28 kg, så blir det bäst resultat med fötterna för 12-28 kg, istället för 28-50 kg."
I-or skrev:Det kan vara lämpligt att sikta på en resonansfrekvens för det elastiska montaget om ca 10 Hz, vilket ger en statisk nedfjädring om ca 3 mm. För övrigt är det tveksamt om det behövs, massbelastningen är stor med basmodul, soffa och eljulio på ungefär samma ställe.
juanth skrev:Jag har en känsla av att du kommer att bli mycket nöjd med din sub eljulio.
Jag kan tänka mig att det också är många som är nyfikna och nog gärna skulle kunna tänka sig att droppa in för att lyssna på härligheten.
Johan_Lindroos skrev:Mycket fint byggt!![]()
Se bara till att täta hålet för kabelgenomföring ordentligt. Det blev typ 20 gånger för stort.
Edit: Hålen ser jag nu.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster