Moderator: Redaktörer
Possible worlds skrev:I-or
Tankat hem appen nu. Den är tämligen krånglig i använda. Behöver koppla samman den med BubbleUPnP för att kunna använda Tidal. Men ibland sker ändå inte sammankopplingen.![]()
Är fortfarande intresserad av idén och att anpassa hörlurar efter mina egna hörselgångar. Hur börjar man? T ex vissa låga bas- eller höga diskantljud? Och när vet man att ens hörsel reagerar negativt, så att en särskild del av bas- och/eller diskantregistret ska höjas/sänkas?
jansch skrev:Du får nog räkna med ett ganska tufft "jobb". Under sådär 3-4 kHz behöver du normalt inte åtgärda något alls utom möjligtvis att anpassa basen med en vanlig baskontroll.
E skrev:jansch skrev:Du får nog räkna med ett ganska tufft "jobb". Under sådär 3-4 kHz behöver du normalt inte åtgärda något alls utom möjligtvis att anpassa basen med en vanlig baskontroll.
Börjar inte det förväntade huvudstödet (den effekt huvudet har på frontalt anländande ljud) redan under 500 Hz? Dvs +3 dB 500–1000 Hz ungefär:
[ Bild ]
Fast 3 dB är förstås ett mindre ingrepp jämfört med de stora som krävs för ytterörat inkl hörselgången.
Mvh E*
E skrev:PS. Om man inte har en neutral högtalare i ett bra rum, kanske man kunde lyssna på högtalarna live och jämföra med en mätmikronupptagning som man gjort i lyssningsposition, i lurarna?
jansch skrev:Nej, det är alltså först när när hörselgångens dimensioner börjar påverka som stora dalar/toppar blir individuella och en personlig korrigering krävs.
I normala fall räcker det med en baskontroll för att kompensera tunn eller fet bas och använda mellanregister som referens.
jansch skrev:Osäkerhetsområdet på bilden är mycket större i amplitud än vad som visas.
jansch skrev:E skrev:PS. Om man inte har en neutral högtalare i ett bra rum, kanske man kunde lyssna på högtalarna live och jämföra med en mätmikronupptagning som man gjort i lyssningsposition, i lurarna?
Det går tyvärr inte att använda mätmikrofon då den dels stör/ger fel förutsättningar dels är hörselgången ett tryckfält och samtidigt en resonator... enkelt uttryckt.
Man kan mäta med sond i örat (ett tunt plast eller stålrör kopplat till mikrofon) dock detta är inte helt lätt och hör hemma i professionell labmiljö och dessutom är dyra "leksaker" och eländiga att kalibrera.
Possible worlds skrev:I-or
Tankat hem appen nu. Den är tämligen krånglig i använda. Behöver koppla samman den med BubbleUPnP för att kunna använda Tidal. Men ibland sker ändå inte sammankopplingen.![]()
Är fortfarande intresserad av idén och att anpassa hörlurar efter mina egna hörselgångar. Hur börjar man? T ex vissa låga bas- eller höga diskantljud? Och när vet man att ens hörsel reagerar negativt, så att en särskild del av bas- och/eller diskantregistret ska höjas/sänkas?
I-or skrev:För övrigt får man ekvalisera ända från 20 Hz och uppåt eftersom frekvensgången egentligen inte stämmer någonstans för typiska lurar. Dock kommer korrektionerna i mellanregistret vanligtvis vara betydligt mindre än i den övre diskanten.
jansch skrev:Bilden förstår jag inte då om den exkluderar hörselgången. Det odefinierade området är just området där individuella hörselgångar kräver anpassning. OCH där de individuella skillnaderna kan vara rejält större än vad bilden visar.
I-or skrev:
Ja, som jag skrev ovan är Neutron Player inte att rekommendera för strömningstjänster. Om man vill ha bästa lösningen för dessa bör man titta på en Windows-padda med t.ex. Equalizer APO.
I-or skrev:Ja, som jag skrev ovan är Neutron Player inte att rekommendera för strömningstjänster. Om man vill ha bästa lösningen för dessa bör man titta på en Windows-padda med t.ex. Equalizer APO.
E skrev:Kanske mätte man så 2003.![]()
PerStromgren har nog tillgång till hela MoLt-artikeln, bilden är hans.
Klart är att bilden visar huvudstödet i mellanregistret och -3 dB frifältskorrigering (0–-10 dB) i diskanten.
Hur mättes lurarna i MoLt 3+4/2020?
Mvh E*
Morello skrev:Installeradew ekvalisator APO, men får det inte att fungera. Programmet hänger sig hela tiden och det hackar. Jag förstår inte heller riktigt hur man definierar hur datat skall skickas mellan mjukvarorna och drivaren.
Hur definierar man att datat skall skickas från tex holm impulse till ekvalisatorn och efter det vidare till drivaren?
I-or skrev:För övrigt verkar det nyligen ha blivit möjligt med system wide eq för Android: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/jmtc70/guide_how_to_use_systemwide_parametric_eq_on_your/
I-or skrev:För övrigt verkar det nyligen ha blivit möjligt med system wide eq för Android: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/jmtc70/guide_how_to_use_systemwide_parametric_eq_on_your/
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster