Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Vad tror ni om den absorbtionsteknik som används i dessa absorbenter: http://www.rpgeurope.com/products/produ ... plate.html
Om uppgifterna stämmer som företaget själva påstår, att dessa absorbenter dämpar ända ner till 50 Hz utan att behöva vara mer än ca 10 centimeter tjocka, så skulle de vara riktigt intressanta tycker jag då de isåfall inte skulle ta så mycket plats.
I konstruktionen verkar det i mitten av absorbenten ligga ett lager av metall som är avgörande för att de absorberar så pass långt ner i frekvens. Absorbenterna är doch svindyra, men kanske går det att bygga egna med samma princip, på ett relativt enkelt sätt?
[ Bild ]
Belker skrev:goat76 skrev:Vad tror ni om den absorbtionsteknik som används i dessa absorbenter: http://www.rpgeurope.com/products/produ ... plate.html
Om uppgifterna stämmer som företaget själva påstår, att dessa absorbenter dämpar ända ner till 50 Hz utan att behöva vara mer än ca 10 centimeter tjocka, så skulle de vara riktigt intressanta tycker jag då de isåfall inte skulle ta så mycket plats.
I konstruktionen verkar det i mitten av absorbenten ligga ett lager av metall som är avgörande för att de absorberar så pass långt ner i frekvens. Absorbenterna är doch svindyra, men kanske går det att bygga egna med samma princip, på ett relativt enkelt sätt?
[ Bild ]
Var inne på detta ett tag, men efter mycket läsande på framför allt Gearslutz, avblåste jag. Tyckte inte resultaten var övertygande.
https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/667929-my-experiment-metal-panel-absorber.html?s=f0e7c0901465b72a37a0cfcd5976bcc8
goat76 skrev:Belker skrev:goat76 skrev:Vad tror ni om den absorbtionsteknik som används i dessa absorbenter: http://www.rpgeurope.com/products/produ ... plate.html
[ Bild ]
Var inne på detta ett tag, men efter mycket läsande på framför allt Gearslutz, avblåste jag. Tyckte inte resultaten var övertygande.
https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/667929-my-experiment-metal-panel-absorber.html?s=f0e7c0901465b72a37a0cfcd5976bcc8
Synd om det i praktiken inte fungerar lika väl, annars är det en lägenhets-vänligare lösning för relativt låga frekvenser.
I-or skrev:Kul! Till saken hör också att absorbenterna är effektivast vid hörnplacering, men i ditt fall kan det kanske vara svårt att få plats med dem i hörnen.
Zappa skrev:I-or skrev:Kul! Till saken hör också att absorbenterna är effektivast vid hörnplacering, men i ditt fall kan det kanske vara svårt att få plats med dem i hörnen.
I hörnet finns givetvis ett gäng rör också.
Zappa skrev:I-or skrev:Kul! Till saken hör också att absorbenterna är effektivast vid hörnplacering, men i ditt fall kan det kanske vara svårt att få plats med dem i hörnen.
I-or skrev:Zappa skrev:I-or skrev:Kul! Till saken hör också att absorbenterna är effektivast vid hörnplacering, men i ditt fall kan det kanske vara svårt att få plats med dem i hörnen.
Bra, men är de öppna ändarna vända mot hörnen?
goat76 skrev:Zappa skrev:I-or skrev:Kul! Till saken hör också att absorbenterna är effektivast vid hörnplacering, men i ditt fall kan det kanske vara svårt att få plats med dem i hörnen.
Det är en intressant utmaning att få till ett välljudande lyssningsrum utan att åtgärderna antingen är alltför synliga, eller att de på andra vis smälter in bra i vardagsrummet.
JonasB skrev:Håller avstämningen sig där den ska när rören placeras ihop?
Zappa skrev:Här är en mätning utan (höger högtalare = röd, vänster högtalare = svart) samt med en kvartsvågsabsorbent avstämd till ~ 50 Hz (höger högtalare = blå, vänster högtalare = grön). Absorbenten är placerad under soffan, den har längden 157 cm och diametern 15 cm, dvs en basabsorbent med relativt liten volym.
JonasB skrev:Zappa skrev:Här är en mätning utan (höger högtalare = röd, vänster högtalare = svart) samt med en kvartsvågsabsorbent avstämd till ~ 50 Hz (höger högtalare = blå, vänster högtalare = grön). Absorbenten är placerad under soffan, den har längden 157 cm och diametern 15 cm, dvs en basabsorbent med relativt liten volym.
Det går alltså att minska dalar med sådana. Jag trodde att dom tog ner toppar
genstruktur skrev:Speciellt vänster högtalare var det ju stor skillnad på! Snygg lösning
Zappa skrev:genstruktur skrev:Speciellt vänster högtalare var det ju stor skillnad på! Snygg lösning
Ja, toppen kapas några dB och dalen minskar en del. Jag tycker nog att den ljudmässiga skillnaden är större än vad mätningen indikerar. Det var definitivt värt 70 kr, som de två gjutrören på 150x800 mm och plastlocket kostade totalt.
RogerGustavsson skrev:Resultatet verkar skilja sig mot det som visats av andra tidigare. Vad jag kommer ihåg var effekten av några stora gjutrör mindre än vad som framkommit här. Oftast brukar basfällorna vara väldigt stora jämfört med dessa.
Zappa skrev:genstruktur skrev:Speciellt vänster högtalare var det ju stor skillnad på! Snygg lösning
Ja, toppen kapas några dB och dalen minskar en del. Jag tycker nog att den ljudmässiga skillnaden är större än vad mätningen indikerar. Det var definitivt värt 70 kr, som de två gjutrören på 150x800 mm och plastlocket kostade totalt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster