Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Johan_Lindroos skrev:Mycket fint byggt!![]()
Se bara till att täta hålet för kabelgenomföring ordentligt. Det blev typ 20 gånger för stort.
Edit: Hålen ser jag nu.
Behövs det? Täta med vad? Plastic padding? Tänkte mest att det var praktiskt med utrymme...
eljulio skrev:Fan. Det blir tätning med plastic padding och nya ”snortighta hål. Tack för varningen!!
Kalejdokom skrev:Om det nu är kabelhålen man ser på bilderna så blir det ju "punktering". Lådan måste vara helt tät mellan fram- och baksida av elementet. Hål för kablar skall bara så stora att man med lite våld kan trycka igenom kabeln. Typiskt borrar man med 3-4 mm borr för varje kabel och tätar sedan med lim eller fog runt hålet med kabeln på plats.
PS - fint bygge annars!
rigi skrev:Mycket roligt att se detta bygge. Hög kvalitet och fina bilder+++++
goat76 skrev:Tänk vad små men avgörande saker som kan gå fel, tur att du la upp bilderna och att Johan och de andra såg felet i tid, puh!
Johan_Lindroos skrev:Det kan bli rasslande ljud när en kabel ligger mot en yta. Jag brukar låta kablaget sitta inuti dämpaterialet. Men i ditt fall vet jag inte hur Isidor har tänkt med den saken. Lite grann mineralull kan du nog ha i alla fall.
I övrigt rekommenderar jag anslutningspanel(er).
I-or skrev:Isotermisering är heller ingen bra idé, särskilt för basreflexkonstruktioner, eftersom verkningsgraden blir lidande. Om detta råder vetenskaplig konsensus.
RogerGustavsson skrev:I-or skrev:Isotermisering är heller ingen bra idé, särskilt för basreflexkonstruktioner, eftersom verkningsgraden blir lidande. Om detta råder vetenskaplig konsensus.
Va? Brukar det inte vara tal isotermisering i t.ex . LTS-Basen, Audio Pro's eller Ino's basmoduler?
I-or skrev:RogerGustavsson skrev:I-or skrev:Isotermisering är heller ingen bra idé, särskilt för basreflexkonstruktioner, eftersom verkningsgraden blir lidande. Om detta råder vetenskaplig konsensus.
Va? Brukar det inte vara tal isotermisering i t.ex . LTS-Basen, Audio Pro's eller Ino's basmoduler?
Jo, det har jag sett, men detta är inte i linje med vetenskaplig konsensus. Kortfattat beskrivet så förlorar man betydligt mer via strömningsförluster mellan fibrerna än man vinner på virtuell volymökning via värmeledning (isotermisering): https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=70892&p=2128685&hilit=Thomson#p2128685
I gamla tider med motorsvaga element fanns det också skäl till att få till småsignalparametrarna via fibrös dämpning med en aning virtuell volymökning som positiv bieffekt, men läget har varit ett helt annat i närmare 40 år.
Morello skrev:Vad beträffar isotermisk dämpning av lådan (virtuell volymökning) finns mycket att läsa i denna 18 år gamla tråd. Det var på den gamla goda tiden då Isidor hette Isidor.
viewtopic.php?f=10&t=1107&hilit=isotermisering&start=60
Morello skrev:Vad beträffar isotermisk dämpning av lådan (virtuell volymökning) finns mycket att läsa i denna 18 år gamla tråd. Det var på den gamla goda tiden då Isidor hette Isidor.
viewtopic.php?f=10&t=1107&hilit=isotermisering&start=60
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster