rajapruk skrev:I-or, men detta är på marginalen va av I-landsproblem? Långt ner i kaninhålet?
Tror inte jag orkar tömma mina slutna baslådor på fluff och mäta om allt och EQ:a om.
Jo det måste du, är du inte seriös i ditt HiFi-intresse... Eller!?

Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:I-or, men detta är på marginalen va av I-landsproblem? Långt ner i kaninhålet?
Tror inte jag orkar tömma mina slutna baslådor på fluff och mäta om allt och EQ:a om.
I-or skrev:rajapruk skrev:I-or, men detta är på marginalen va av I-landsproblem? Långt ner i kaninhålet?
Nej, det bör du absolut inte göra. Bl.a. går avstämningsfrekvensen upp med ca 10 % utan fluffet. Dina basmoduler presterar väl och är dessutom utvecklade för användning av isotermiseringsmaterial. Modifieringar av befintliga konstruktioner bör man generellt sett alltid vara mycket försiktig med.
Morello skrev:Slutfört - hatten av!
Denna tråd är faktiskt.se när forat är som allra bäst. Jag önskar att salig Naqref hade kunnat läsa och deltaga.
I-or skrev:rajapruk skrev:I-or, men detta är på marginalen va av I-landsproblem? Långt ner i kaninhålet?
Nej, det bör du absolut inte göra. Bl.a. går avstämningsfrekvensen upp med ca 10 % utan fluffet. Dina basmoduler presterar väl och är dessutom utvecklade för användning av isotermiseringsmaterial.
Modifieringar av befintliga konstruktioner bör man generellt sett alltid vara mycket försiktig med.
petersteindl skrev:Skall bli spännande att ta del av inkoppling och justering.
Mvh
Peter
I-or skrev:Snyggt! Nu väntar bara inställningarna av delningsfrekvens och equalizer.
Om du inte tänker mäta frekvensgången kan du lägga upp en liten skiss med måtten på rummet inklusive lyssningspositionen och högtalarpositionerna så kan man simulera fram bra grundinställningar som du kan utgå ifrån när du justerar subjektivt.
eljulio skrev:På väg hem.
Var är subben?
Evil_Homer skrev:Dra på trissor vilket snygg bord du har ståendes bakom soffan!![]()
Du kan väl lova mig att du aldrig får för dig att ändra ytan på det.
Morello skrev:Det var inte direkt Ikea-kvalitet på den tiden.
Var är subben?
eljulio skrev:I-or skrev:Snyggt! Nu väntar bara inställningarna av delningsfrekvens och equalizer.
Om du inte tänker mäta frekvensgången kan du lägga upp en liten skiss med måtten på rummet inklusive lyssningspositionen och högtalarpositionerna så kan man simulera fram bra grundinställningar som du kan utgå ifrån när du justerar subjektivt.
Tack, och vad bra! Jag ska mäta upp så noga jag kan och rita in med mått. Lägger upp här, troligen senare ikväll. Lådan är för övrigt helt utan fluff, däremot ett par högtalarelement och anslutningskablar...
Var är subben?
RogerGustavsson skrev:Är subben verkligen på plats? Visst blir man sugen på att bygga. Under min soffa har utrymmet lite andra mått. Skulle inte kunna ha baselementen bredvid varandra på det sättet då bredden på lådan får vara max 49 cm. Längd och höjd kan göras större.
I-or skrev:Dayton verkar generellt ha stabila produktionslinor som producerar element med relativt konsekventa egenskaper, något som framgår ur mätningar från olika källor. I Audio Express mätningar presterar elementen i stort sett identiskt, vilket gör andratonsutsläckningen mycket effektiv, runt 10-14 dB (ca 3-5 ggr) sett som ett genomsnitt över en halvsfär. (Även om selektering från tillverkaren säkerligen inte kan uteslutas.)
AE:s mätningar visar att THD för två element med samma konfiguration som SB-1 för 1 m halvrymd vid 102 dB, 40 Hz ligger omkring 2 % och vid 104 dB, 80 Hz omkring 0,5 %, vilket gör att de förhållandevis billiga Dayton LS10-44 tillsammans presterar lika bra som ett toppklassigt 14"-element både vad gäller maximal luftpumpningskapacitet och distorsion.
Den eleganta distorsionsutsläckningen är alltså så effektiv att man inte behöver fundera på dyrare element.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster