Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Normalt sett fungerar Equalizer APO system wide helt utan problem. Jag har mjukvaran installerad på samtliga datorer i huset (4 stationära och 2 laptops, 5 Win 10 och 1 Win 7-laptop) och man behöver inte göra några speciella inställningar för att mätsignalen från t.ex. Holm ska ekvaliseras vare sig man använder interna ljudkort, USB-dito eller blåtand. Mjukvaran går t.o.m. att använda som delningsfilter istället för trilskande skräpdrivare från Realtek som inte klarar 2.1-ljud.
Sök på "system wide parametric eq" om du har inkompatibel hårdvara.
För övrigt verkar det nyligen ha blivit möjligt med system wide eq för Android: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/jmtc70/guide_how_to_use_systemwide_parametric_eq_on_your/
RolffRojs skrev:Morello skrev:Installeradew ekvalisator APO, men får det inte att fungera. Programmet hänger sig hela tiden och det hackar. Jag förstår inte heller riktigt hur man definierar hur datat skall skickas mellan mjukvarorna och drivaren.
Hur definierar man att datat skall skickas från tex holm impulse till ekvalisatorn och efter det vidare till drivaren?
Realtek ljuddrivrutiner brukar kludda med EQ APO. Om du har dem installerade så är det enklast att bara avinstallera dem och låta Windows sköta drivningen. Avinstallera samtidigt EQ APO och installera det igen. Även denna guiden kan vara till hjälp: https://appuals.com/how-to-fix-equalize ... indows-10/
Morello skrev:Smidigt? Paddor är ju värdelösa - inget tangentbord, inget pekdon och en alldeles för liten skärm med kapacitiv pekskärmsteknik som förstör bilden pga interna reflektioner. En vanlig bärbar dator är mycket bättre i alla upptänkliga avseenden och skärmen hamnar automagiskt i adekvat vinkel mot betraktaren. Jag börjar verkligen avsky alla leksaksdatorer och det faktum att vissa tjänster bara finns tillgängligt för detta skräp - tex "swish", delar av SEB's hemsida osv osv. Är tanken att folk skall använda skräpet som arbetsverktyg också? Tex att rita mönsterkort på en "smartphone".
Morello skrev:Smidigt? Paddor är ju värdelösa - inget tangentbord, inget pekdon och en alldeles för liten skärm med kapacitiv pekskärmsteknik som förstör bilden pga interna reflektioner. En vanlig bärbar dator är mycket bättre i alla upptänkliga avseenden och skärmen hamnar automagiskt i adekvat vinkel mot betraktaren. Jag börjar verkligen avsky alla leksaksdatorer och det faktum att vissa tjänster bara finns tillgängligt för detta skräp - tex "swish", delar av SEB's hemsida osv osv. Är tanken att folk skall använda skräpet som arbetsverktyg också? Tex att rita mönsterkort på en "smartphone".
Bill50x skrev:. För min egen del använder jag inte "paddor" alls, de är lite för klumpiga och tunga för att ersätta en mobiltelefon och för begränsade att ersätta en laptop eller stationär dator.
/ B
Bill50x skrev:Slopa parkeringsavgifterna!
/ B
Baffel skrev:Bill50x skrev:. För min egen del använder jag inte "paddor" alls, de är lite för klumpiga och tunga för att ersätta en mobiltelefon och för begränsade att ersätta en laptop eller stationär dator.
Jag känner de som både har paddor och mobiltelefon.
Morello skrev:Bill50x skrev:Slopa parkeringsavgifterna!
Mynt är enligt mitt ringa förmenande det i särklass smidigaste ifråga om betalning av P-avgift.
Kortbetalning går ofta förfärligt långsamt av någon obegriplig anledning.
Teknik för snabb kortbetalning finns givetvis men är ännu inte implementerad.
Igår pröjsade jag P-avgift med kort i Hammarby sjöstad och det gick faktiskt ganska smidigt, men mynt hade varit ännu raskare!
Morello skrev:Därtill är system som tarvar minimalt med teknisk utrustning samt inte behöver radiokommunikation mycket mer robusta.
Finns P-betalningsprogramvarorna för riktiga datorer, förresten?
goat76 skrev:Riktigt smidig ide att åka hem till sin "riktiga" dator för att betala parkeringsavgiften, då får vi bara hoppas att följande inte sker...
[ Bild ]
Bill50x skrev:Morello skrev:Därtill är system som tarvar minimalt med teknisk utrustning samt inte behöver radiokommunikation mycket mer robusta.
Finns P-betalningsprogramvarorna för riktiga datorer, förresten?
Du släpar runt med en bärbar dator hela tiden? Smidigt...
/ B
Morello skrev:Du kanske inte visste det, men det finns bärbara datorer dessa dagar. En del är så små att de ryms i överrockens ficka.
Morello skrev:
Jag förstår ändå inte var man "kopplar" - hur vet Holm, foobar eller tombstone att data skall gå via ekvalisatorn eller ej?
I-or skrev: (åtminstone om man kör via Windows-mixern). )
RolffRojs skrev:Wavelet verkar bara funka till Android 9 och över: https://forum.xda-developers.com/t/app- ... n.4097957/
Genom Wavelet skall man ha tillgång till AutoEQ, dvs EQ för bästa uppmätt frekvensgång med väldigt många hörlurar. https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq
Jag kör root på en modell från 2015. Android 11 och senaste säkerhetsuppdateringarna. Om jag inte hade kört root så hade jag inte fått säkerhetsuppdateringar de senaste tre åren. Det kan vara värt att tänka på om man tvekar på att roota.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster