Moderator: Redaktörer
genstruktur skrev:Hade varit kul att se en mätning 20-500Hz tex.
Evil_Homer skrev:Zappa skrev:genstruktur skrev:Speciellt vänster högtalare var det ju stor skillnad på! Snygg lösning
Ja, toppen kapas några dB och dalen minskar en del. Jag tycker nog att den ljudmässiga skillnaden är större än vad mätningen indikerar. Det var definitivt värt 70 kr, som de två gjutrören på 150x800 mm och plastlocket kostade totalt.
Får man komma med en idé/förslag till dig, kostar inte mer än din tid och tror du skulle få mer effekt av rören.
Rören som sitter på nedre delen av väggen, testa att sätt öppningen neråt istället för uppåt på dessa.
Effekten bör bli störst på dom nedre rören i hörnet.
Skitsmart idé ifrån dig föresten!
Om du tar med waterfall nästa gång du mäter så blir det än tydligare med fördelarna med såna här akustikfixar
Ska fasiken kolla om jag inte har ett rör i källaren, kolla dess avstämning och q, väckte lite experimentlust!
Evil_Homer skrev:Har någon länk till en kalkylator för kvartsvågsrör, skulle vara intressant att se hur simulering vs verklighet stämmer överens.
Har mätt två olika rörlängder och tänkte se hur mycket längre/större diameter man behöver för att nå viss frekvens.
Står även en V5 i källaren men den är lite bökig att slänga upp bara för att mäta lite.
Chopha skrev:Hemma hos mig hade jag två problem kring 40 Hz och 80 Hz. Har ingen tydligare mätning på hur det såg ut innan förutom denna som Ingvar gjorde vid besök.
Zappa skrev:Evil_Homer skrev:Har någon länk till en kalkylator för kvartsvågsrör, skulle vara intressant att se hur simulering vs verklighet stämmer överens.
Har mätt två olika rörlängder och tänkte se hur mycket längre/större diameter man behöver för att nå viss frekvens.
Står även en V5 i källaren men den är lite bökig att slänga upp bara för att mäta lite.
Jag la upp ett kalkylblad som går att hämta med länken nedan. Dokumentet kommer ursprungligen från ESL på HifiForum.nu.
https://drive.google.com/file/d/1XsD7WcVIkQTxC3A_pvJirRAprXqa_PDH/view?usp=sharing
Kronkan skrev:Det lilla programmet är verkligen användbart men man måste sätta sig ner och testa sig fram. Helst bör man också försöka förstå hur akustiken i basområdet fungerar. Programmet hjälper till med detta.
Storleken på absorptionen i en viss frekvens beror ju på var öppningen till kvartsvågsröret placeras samt på var man sitter och lyssnar.
Jag har inte hittat något som är bättre.
Zappa skrev:I syfte att minska en dal mellan 100-400 Hz provade jag att tillverka en membranabsorbent. Den typen valdes pga att jag har ett begränsat djup att använda (omkring 10 cm). Teoretiskt ska absorbenten ha en resonansfrekvens vid 207 Hz och vara verksam mellan 104 och 414 Hz. Det ser ut att stämma skapligt, vid vissa frekvenser minskade dalen betydligt. Gör man absorbenten lite större blir den antagligen ännu effektivare.
Evil_Homer skrev:Kronkan skrev:Det lilla programmet är verkligen användbart men man måste sätta sig ner och testa sig fram. Helst bör man också försöka förstå hur akustiken i basområdet fungerar. Programmet hjälper till med detta.
Storleken på absorptionen i en viss frekvens beror ju på var öppningen till kvartsvågsröret placeras samt på var man sitter och lyssnar.
Jag har inte hittat något som är bättre.
Tvivlar inte på att det är superbra, ska visa hur det ser ut för mig och hur jag önskade det såg ut.
Första bilden är samma information som nedre fast det är delar av dess källkod, även om källkoden är helt nödvändig så blir det svårt att ta in det.
Evil_Homer skrev:Zappa skrev:I syfte att minska en dal mellan 100-400 Hz provade jag att tillverka en membranabsorbent. Den typen valdes pga att jag har ett begränsat djup att använda (omkring 10 cm). Teoretiskt ska absorbenten ha en resonansfrekvens vid 207 Hz och vara verksam mellan 104 och 414 Hz. Det ser ut att stämma skapligt, vid vissa frekvenser minskade dalen betydligt. Gör man absorbenten lite större blir den antagligen ännu effektivare.
Vore intressant att höra upplägget efter du mätt lyssningsplatsen och kommit fram till vad det är du vill åtgärda, mäter du runt om i rummet och ser vart den/de står som starkast och ställer lämplig akustikfix där eller hur gör du?
Thomas_A skrev:Om man nu skulle fylla utrymmet under soffan med rätt längd på rör, skulle det månne ge någon effekt på en 47 Hz topp i rummet? Skulle den längden vara 1,82 meter för en kvartsvågspipa? Tror jag skulle fylla med 3 rör a 250 mm alt 190 mm diameter.
Eller blir effekten minimal?
Zappa skrev:Thomas_A skrev:Om man nu skulle fylla utrymmet under soffan med rätt längd på rör, skulle det månne ge någon effekt på en 47 Hz topp i rummet? Skulle den längden vara 1,82 meter för en kvartsvågspipa? Tror jag skulle fylla med 3 rör a 250 mm alt 190 mm diameter.
Eller blir effekten minimal?
Rör under soffan kan minska rumsresonansen, det funkar bra för mig. För att undersöka om absorbenten kan ge effekt ställde jag in en tongenerator på resonansfrekvensen och kontrollerade om ljudtrycket var starkare vid platsen där jag kunde placera ett rör än andra platser i rummet. Jag använde en Android mobil och gratis appen Spectroid. I mitt fall var ljudtrycket kring 50 Hz klart starkare under soffan än vid många andra platser i rummet. Man ska undvika att placera rör vid högtalarväggen, dämpa bas där brukar vara en dålig idé.
Om man inte har löst dämpmaterial (ungefär 10 %, olika typer av textiler funkar, strumpor, t-shirts m.m.) i den förslutna änden (som måste vara helt tät) kommer Q-faktorn att bli alltför hög. Med löst dämpmaterial bör röret bli ungefär 170 cm i ditt fall. Det låter som att resonansfrekvensen vid 47 Hz kommer från väggar med 3,65 meters avstånd (sidoväggarna?). För att pricka resonansfrekvensen exakt rätt kan man trä på en flyttbar bit rör på röret (se bilden på mitt tjusiga rör) som förflyttas tills rätt resonansfrekvens uppnås. När man mäter och justerar bör röret på tänkt plats, dvs under soffan i ditt fall. Försluter man ena änden av röret med t ex ett plastlock kan man försiktigt trumma på locket för att trigga igång resonansfrekvensen i röret. Mätningen görs vid rörmynningen. Man kan testa att spela resonansfrekvensen med en tongenerator, mäter man vid rörmynningen och några dm utanför röret, bör man se att ljudtrycket stiger några dB vid rörmynningen. Tre rör med 190 mm diameter bör vara fullt tillräckligt, själv har jag blott ett rör med diametern 150 mm. Räkna med att toppen dämpas åtminstone några dB.
Baffel skrev:Du menar att det inte finns någon bas? Ingen bas, inga resonanser.
RogerGustavsson skrev:Dipoler drar inte igång resonanser lika mycket. Klart noterbart när jag gick från basreflexhögtalare till dipoler (panelhögtalare). Givetvis då med högtalare med samma basförmåga.
Strmbrg skrev:Tjingeling!
Jag valde en "metod" som innebär att istället för att först skapa och därefter eliminera basresonenaser, så låter man bli att att skapa dem.
Åtminstone skapa väldigt lite.
"Metoden" heter dipolhögtalare.
Den är väldigt effektiv och dessutom väldigt enkel att tillämpa. Möjligen lite dyrbar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster