Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-03-03 18:41

E skrev:
I-or skrev:Det spelar i sammanhanget ingen roll hur stor kavitetsvolymen är, fysiken är densamma (vad "resonanta material" är förstår åtminstone inte jag). Problemet är att vinsten i virtuell volymökning äts upp och mer därtill av strömningsförluster i det fibrösa materialet. Det är således alltid bättre att utgå från den reella volymen och anpassa element- och portegenskaper efter denna.

Isotermisering ger i sin praktiska tillämpning totalt sett negativa effekter i alla audiosammanhang, små som stora, billiga som dyra. Det enda undantaget är om vill utnyttja förlusterna till att anpassa frekvensgången, men detta är inte en effektiv lösning eftersom man istället bör anpassa elementegenskaper och kavitetsvolym.

Här har jag t.o.m. visat simuleringar för vad följderna av isotermisering blir med ett godtyckligt valt element:

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=70892&hilit=isotermisering#p2129368

Nu har jag inte kollat länken men om det är vad jag tror så skulle jag gissa att Ingvars kommentar är något i stil med att simuleringarna visar hur det kan bli om man gör fel. :wink:

Mvh E*

Säkert, men nog så mycket armviftande (vilket är ganska vanligt förekommande från den sidan i flera andra trådar) ändrar inte på fysiken. Jag lade ned lite tid och jagade upp den absolut tyngsta genomgången jag har sett inom området, Putlands doktorsavhandling från University of Queensland: https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-01546159/document.

Det centrala budskapet efter en blytung teoretisk genomgång är som följer: "While the addition of fiber increases the output at infrasonic frequencies, it reduces the output in the bass rolloff region and does not lower the 3 dB rolloff frequency; this conclusion applies not only to the overall effect of the fiber, but also to its thermal capacity alone."

Case closed.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-03-03 19:03

Vad jag tänker på är att det finns antagligen många olika val att göra, exempelvis av material, fyllnadsgrad och placering. Och att valen görs utifrån ett helhetsperspektiv. Men det kanske är enkelt simulerbart alltihopa?

Hursomhelst passar det säkert bättre i andra trådar.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-03 19:25

Ja, det är enkelt att simulera på en lumpad nivå, vilket jag visade i den länkade tråden. Vi har förändringar i gamma (Cp/Cv), som med "lagom" fyllnadsgrad går från 1,4 till ca 1,15-1,2 och för förlustfaktorn i kaviteten som går från nära noll till ca 0,3, det är allt. Det spelar ingen roll hur man vänder och vrider på parametrarna eller den praktiska tillämpningen - ju mer isotermisering, desto sämre resultat (om man inte måste dämpa ett illa valt element, förstås).

Vill man grotta ned sig i detaljer får man läsa Putlands avhandling, men resultaten blir snarlika. Det man bör ta med sig är att isotermisering sammantaget medför negativa effekter.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-03-03 20:21

I-or skrev:Ja, det är enkelt att simulera på en lumpad nivå, vilket jag visade i den länkade tråden. Vi har förändringar i gamma (Cp/Cv), som med "lagom" fyllnadsgrad går från 1,4 till ca 1,15-1,2 och för förlustfaktorn i kaviteten som går från nära noll till ca 0,3, det är allt. Det spelar ingen roll hur man vänder och vrider på parametrarna eller den praktiska tillämpningen - ju mer isotermisering, desto sämre resultat (om man inte måste dämpa ett illa valt element, förstås).

Vill man grotta ned sig i detaljer får man läsa Putlands avhandling, men resultaten blir snarlika. Det man bör ta med sig är att isotermisering sammantaget medför negativa effekter.

Moff har en lång och stolt tradition inom svensk högtalartillverkning, men vi har nog alla vid det här laget förstått att du ogillar slentrianmässig användning av moff relativt jättemycket. Och på goda grunder tycks det. Men här på faktiskt.io försöker vi ju hålla isär moffets dämpning (via friktiva strömningsförluster) och isotermisering. Jag vill hävda att det är entydigt bättre med mindre lådor, men det kanske bara är jag. Att den minskning av lådvolymen som isotermisering medger inte går att göra utan dämpning, och därmed ingen fri lunch, blir då en empirisk fråga i det specifika fallet. Lådvolym eller distorsion. Pest eller kolera. Aftonbladet eller Expressen. Om vi lämnar mobiltelefoner därhän så är frågan ganska esoterisk i det att det främst handlar om relativt små basmoduler. I fullregisterhögtalare är det dämpningen av reflexer man vill åt och då får man automatiskt isotermisering på köpet. Så tänker jag.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-03-03 21:18

Hur långt ner i frekvens, med användbar nivå, är soffsuben tänkt att spela i rummet?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-03-03 21:44

CCC1CFAA-02CD-4FFA-A1AE-3E4D02458931.jpeg
CCC1CFAA-02CD-4FFA-A1AE-3E4D02458931.jpeg (306.64 KiB) Visad 3563 gånger
Ted_B skrev:Hur långt ner i frekvens, med användbar nivå, är soffsuben tänkt att spela i rummet?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-03 22:08

DQ-20 skrev:
I-or skrev:Ja, det är enkelt att simulera på en lumpad nivå, vilket jag visade i den länkade tråden. Vi har förändringar i gamma (Cp/Cv), som med "lagom" fyllnadsgrad går från 1,4 till ca 1,15-1,2 och för förlustfaktorn i kaviteten som går från nära noll till ca 0,3, det är allt. Det spelar ingen roll hur man vänder och vrider på parametrarna eller den praktiska tillämpningen - ju mer isotermisering, desto sämre resultat (om man inte måste dämpa ett illa valt element, förstås).

Moff har en lång och stolt tradition inom svensk högtalartillverkning, men vi har nog alla vid det här laget förstått att du ogillar slentrianmässig användning av moff relativt jättemycket. Och på goda grunder tycks det. Men här på faktiskt.io försöker vi ju hålla isär moffets dämpning (via friktiva strömningsförluster) och isotermisering. Jag vill hävda att det är entydigt bättre med mindre lådor, men det kanske bara är jag. Att den minskning av lådvolymen som isotermisering medger inte går att göra utan dämpning, och därmed ingen fri lunch, blir då en empirisk fråga i det specifika fallet. Lådvolym eller distorsion. Pest eller kolera. Aftonbladet eller Expressen. Om vi lämnar mobiltelefoner därhän så är frågan ganska esoterisk i det att det främst handlar om relativt små basmoduler. I fullregisterhögtalare är det dämpningen av reflexer man vill åt och då får man automatiskt isotermisering på köpet. Så tänker jag.

DQ-20

Jag ogillar ingenting, utan konstaterar bara att fysiken är vad den är och att isotermisering som sådan inte är en framkomlig väg. Den mindre kaviteten i en liten basmodul förlorar också på isotermisering eftersom den lägre resonansfrekvensen även är kopplad till en lägre generell lågfrekvenskänslighet. Framförallt erhåller man dock en ännu lägre lågfrekvensverkningsgrad. Man eldar för kråkorna, men processen gör alltså även att huset huset blir kallare. 8O

Även i fullregisterhögtalare bör man minimera användningen av fibröst material i kaviteten av verkningsgradsskäl och se till att placera det fibrösa materialet där det gör mest nytta (i partikelhastighetsmaxima).

Utöver ovanstående effekter reducerar man även de olinjäriteter som uppstår via strömningshastighetsberoende strömningsmotstånd och medsvängande fibrer, vilket ger något lägre THD.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-03-03 22:42

juanth skrev:
CCC1CFAA-02CD-4FFA-A1AE-3E4D02458931.jpeg
Ted_B skrev:Hur långt ner i frekvens, med användbar nivå, är soffsuben tänkt att spela i rummet?

Tack, det där har jag ju läst, kommer jag ihåg nu :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-03 23:23

Man bör notera att basmodulen svävar i fri rymd i mina simuleringar och att standardmässiga simuleringar under halvrymdsförhållanden skulle ge 6 dB högre nivåer.

Det visar sig också att i eljulios uppställning motsvarar de simulerade maximala ljudtrycknivåerna i diagrammet ungefär de nivåer som han erhåller i lyssningspositionen. Två långslagiga 10"-element i basreflexkonfiguration med strömningsoptimerad port är ganska kapabelt. Jag skulle gissa att 90 % även av audiofiler skulle vara nöjda med den maximala ljudtrycksnivån.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-04 06:14

I-or skrev:Man bör notera att basmodulen svävar i fri rymd i mina simuleringar och att standardmässiga simuleringar under halvrymdsförhållanden skulle ge 6 dB högre nivåer.

Det visar sig också att i eljulios uppställning motsvarar de simulerade maximala ljudtrycknivåerna i diagrammet ungefär de nivåer som han erhåller i lyssningspositionen. Två långslagiga 10"-element i basreflexkonfiguration med strömningsoptimerad port är ganska kapabelt. Jag skulle gissa att 90 % även av audiofiler skulle vara nöjda med den maximala ljudtrycksnivån.

Vad skulle halvrymdsförhållande ge i ljudtryckskapacitet? Bara kul att veta för min del, då en stannar under soffan oavsett vad. Men andra som kanske funderar på liknande platt konstruktion för väggen kan kanske vara nyfikna? Gissar själv att det blir rätt brutalt... :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-04 13:10

Den maximala ljudtrycksnivån på en meters avstånd för halvrymdsförhållanden blir 6 dB högre än i diagrammet ovan, men det som räknas är alltid vad man erhåller i lyssningspositionen. Man bör också komma ihåg att jag inte anger några fantasinivåer utan begränsar vid xmax, portturbulens och vid maximal kontinuerlig spänning/ström/uteffekt. Även vid xmax har man förvisso en påtaglig distorsion, men ungefär här går en ganska skarp gräns för vad som är uthärdligt i distorsionshänseende.

Egentligen är det fel att tala om utstrålningsförhållanden i rum eftersom rummet inte bara består av ett hörn och det är därför som jag även alltid gör fullständiga simuleringar av rumsbidragen.

Man får inte den för hörnplacering så typiska lågfrekvenshöjningen med placering ute i rummet som i ditt fall, men å andra sidan är avståndet mycket korta ca 1,3 m. Totalt ser det ut så här:

sb1maxspl_lp.jpg
sb1maxspl_lp.jpg (22.85 KiB) Visad 3416 gånger

Som jag var inne på ovan tror jag att även de flesta audiofiler skulle vara fullt nöjda med detta. Hög ljudtrycksnivå blir det om man vill.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-04 13:25

I-or skrev:Den maximala ljudtrycksnivån på en meters avstånd för halvrymdsförhållanden blir 6 dB högre än i diagrammet ovan, men det som räknas är alltid vad man erhåller i lyssningspositionen. Man bör också komma ihåg att jag inte anger några fantasinivåer utan begränsar vid xmax, portturbulens och vid maximal kontinuerlig spänning/ström/uteffekt. Även vid xmax har man förvisso en påtaglig distorsion, men ungefär här går en ganska skarp gräns för vad som är uthärdligt i distorsionshänseende.

Egentligen är det fel att tala om utstrålningsförhållanden i rum eftersom rummet inte bara består av ett hörn och det är därför som jag även alltid gör fullständiga simuleringar av rumsbidragen.

Man får inte den för hörnplacering så typiska lågfrekvenshöjningen med placering ute i rummet som i ditt fall, men å andra sidan är avståndet mycket korta ca 1,3 m. Totalt ser det ut så här:

sb1maxspl_lp.jpg

Som jag var inne på ovan tror jag att även de flesta audiofiler skulle vara fullt nöjda med detta. Hög ljudtrycksnivå blir det om man vill.

Jag tycker det ser ut som en rätt enastående kapacitet och mer än tillräckligt. I alla fall för mina behov. Men på detta forum finns det ju undantag när det gäller basbehov... :lol:

Nu ska bara de där s*** kablarna komma också...

ps. bara jag inte slår huvudet i taket när jag drar på!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-03-04 13:59

I-or skrev:Jag ogillar ingenting, utan konstaterar bara att fysiken är vad den är och att isotermisering som sådan inte är en framkomlig väg. Den mindre kaviteten i en liten basmodul förlorar också på isotermisering eftersom den lägre resonansfrekvensen även är kopplad till en lägre generell lågfrekvenskänslighet. Framförallt erhåller man dock en ännu lägre lågfrekvensverkningsgrad. Man eldar för kråkorna, men processen gör alltså även att huset huset blir kallare. 8O

Även i fullregisterhögtalare bör man minimera användningen av fibröst material i kaviteten av verkningsgradsskäl och se till att placera det fibrösa materialet där det gör mest nytta (i partikelhastighetsmaxima).

Utöver ovanstående effekter reducerar man även de olinjäriteter som uppstår via strömningshastighetsberoende strömningsmotstånd och medsvängande fibrer, vilket ger något lägre THD.

Isotermisering är framkomlig så tillvida att den, som du själv skriver, sänker gamma (ökar värmekapaciteten i låddan). Min enda poäng var att denna effekt finns och att kan vara värdefull i verkliga fall där man inte fritt kan välja a) elementets småsignalparametrar, b) lådans storlek och/eller c) har tillgång till ”elektronisk nivåekvilibrering”. Ett helt vanligt amatörbygge m a o, och sannolikt många kommersiella högtalare. Att det ur verkningsgradssynpunkt är dödfött vid i princip varje frekvens är jag helt med på - konstigt vore ju annars... :D Samtidigt känns det som högtalarbyggeri befinner sig i en brytningstid där ganska avancerad högkvalitativ signalbehandling finns tillgänglig för även ganska fattiga amatörer. Det finns då ganska starka skäl att konstruera högtalare som förutsätter detta, snarare än att se eq som en åtgärd post hoc. Frågan är om man vill. Nostalgi har ju också ett egenvärde. Nu ska jag inte stjäla mer fokus från denna underbara byggtrend. Sorry för OT.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-04 14:17

Framför allt är det ju så att i de fall man behöver absorption (tex vilken som helst två- eller trevägskonstruktion) får isotermiseringen på köpet - oavsett om man önskar den eller ej.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-04 14:46

DQ-20 skrev:Isotermisering är framkomlig så tillvida att den, som du själv skriver, sänker gamma (ökar värmekapaciteten i låddan). Min enda poäng var att denna effekt finns och att kan vara värdefull i verkliga fall där man inte fritt kan välja a) elementets småsignalparametrar, b) lådans storlek och/eller c) har tillgång till ”elektronisk nivåekvilibrering”. Ett helt vanligt amatörbygge m a o, och sannolikt många kommersiella högtalare. Att det ur verkningsgradssynpunkt är dödfött vid i princip varje frekvens är jag helt med på - konstigt vore ju annars... :D Samtidigt känns det som högtalarbyggeri befinner sig i en brytningstid där ganska avancerad högkvalitativ signalbehandling finns tillgänglig för även ganska fattiga amatörer. Det finns då ganska starka skäl att konstruera högtalare som förutsätter detta, snarare än att se eq som en åtgärd post hoc. Frågan är om man vill. Nostalgi har ju också ett egenvärde. Nu ska jag inte stjäla mer fokus från denna underbara byggtrend. Sorry för OT.

/DQ-20

Om det inte framgått tidigare så bygger mitt resonemang angående nackdelarna med isotermisering inte alls på några elektroniska trick. Isotermisering är alltså negativt även för en rent passiv konstruktion. Både spänningskänsligheten och verkningsgraden förlorar på användning av fluff, se simuleringar i den länkade tråden.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-04 14:52

Morello skrev:Framför allt är det ju så att i de fall man behöver absorption (tex vilken som helst två- eller trevägskonstruktion) får isotermiseringen på köpet - oavsett om man önskar den eller ej.

Ja, men man gör fortfarande bäst i att minimera användningen av absorberande material genom en genomtänkt placering av detsamma eftersom man då erhåller bästa möjliga lågfrekvenskänslighet/-verkningsgrad.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-04 15:04

Ja, så är det förstås. Vad skulle du rekommendera för material för att maximera kvoten mellan absorption och isotermiserande effekt?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-03-04 16:12

I-or skrev:Om det inte framgått tidigare så bygger mitt resonemang angående nackdelarna med isotermisering inte alls på några elektroniska trick. Isotermisering är alltså negativt även för en rent passiv konstruktion. Både spänningskänsligheten och verkningsgraden förlorar på användning av fluff, se simuleringar i den länkade tråden.

Jag kunde inte hålla mig. Mitt ord är inget värt tycks det.

Om du med "isotermisering" menar "moff" i lådan (vedertagen term på faktiskt.io, ersätter "fluff") som ger både isotermisering och dämpning - "ja". Men endast om man ser till känslighet/verkningsgraden. Om tonkurva och lådstorlek också är något man bryr sig om så "njae". När det gäller dina simuleringar så är det ju väldigt bra illustrationer men det var lite oklart när det gäller basreflexlösningen: om man antar en förlustfaktor på 0,3, dvs (QL ca 1,66) även för basreflexlådan så verkar det ha moffats alldeles för mycket, dvs. att förlusterna inte är fullt så stora vid fh. Förluster icke desto mindre hur man än vänder på det.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-04 16:28

Morello skrev:Ja, så är det förstås. Vad skulle du rekommendera för material för att maximera kvoten mellan absorption och isotermiserande effekt?

Bara för att ingen ska få för sig att detta handlar om basmoduler, så bör det poängteras att följande endast gäller för fullregisterhögtalare, där våglängden är jämförbar med kavitetsdimensionerna. Basmoduler fungerar bäst helt utan isotermiseringsfluff eller absorbent både i passiv och aktiv skepnad.

Det bästa är att använda en mindre mängd högabsorberande material med relativt högt strömningsmotstånd (mineralull) precis där det behövs, alltså i partikelhastighetsmaximum för de kavitetsresonanser som är extra besvärliga. I praktiken kommer detta att betyda att man bör placera materialet någonstans mot centrum av lådan. Detta går att simulera ganska exakt med bra FEM-program även om man kan göra en hel del med enklare geometriska analyser också.
(En central placering av baselementet i den största dimensionen är också fördelaktigt för att undvika excitering av den första och med svårkontrollerade kavitetsmoden.)

På detta sätt uppnås maximal dämpning av besvärliga kavitetsresonanser samtidigt som man minimerar lågfrekvensförlusterna. I praktiken vinner man kanske 2-4 dB i lågfrekvenskänslighet mot även väl utförda fluffade lösningar. Dessutom reducerar man potentiella problem med diverse olinjäriteter som de fibrösa materialen kan ge upphov till. Naturligtvis väljer man ett element som inte förlitar sig på akustisk dämpning för frekvensgången. Elektromagnetisk dämpning är av effektivitetsskäl alltid att föredra framför akustisk eller mekanisk dito.

Nackdelen förutom det extra beräkningsarbetet är att man får lite extra pyssel med att göra någon sorts ställning för mineralullen. Vill man ha en enklare lösning placerar man en lite större mängd mineralull konventionellt längs väggarna och accepterar någon dB högre förluster.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-04 16:31

DQ-20 skrev:
I-or skrev:Om det inte framgått tidigare så bygger mitt resonemang angående nackdelarna med isotermisering inte alls på några elektroniska trick. Isotermisering är alltså negativt även för en rent passiv konstruktion. Både spänningskänsligheten och verkningsgraden förlorar på användning av fluff, se simuleringar i den länkade tråden.

Jag kunde inte hålla mig. Mitt ord är inget värt tycks det.

Om du med "isotermisering" menar "moff" i lådan (vedertagen term på faktiskt.io, ersätter "fluff") som ger både isotermisering och dämpning - "ja". Men endast om man ser till känslighet/verkningsgraden. Om tonkurva och lådstorlek också är något man bryr sig om så "njae". När det gäller dina simuleringar så är det ju väldigt bra illustrationer men det var lite oklart när det gäller basreflexlösningen: om man antar en förlustfaktor på 0,3, dvs (QL ca 1,66) även för basreflexlådan så verkar det ha moffats alldeles för mycket, dvs. att förlusterna inte är fullt så stora vid fh. Förluster icke desto mindre hur man än vänder på det.

/DQ-20

En hysteresförlustfaktor om 0,3 motsvarar ett Q-värde om 3,33. En ganska normal fluffningsgrad alltså. För övrigt stämmer simuleringsresultaten väl (för en god isotermiseringslösning) både med en uppsjö mätdata som jag har tillgång till och med Putlands avhandling.

Illa vore väl annars. 8)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-03-04 18:04

I-or skrev:En hysteresförlustfaktor om 0,3 motsvarar ett Q-värde om 3,33. En ganska normal fluffningsgrad alltså. För övrigt stämmer simuleringsresultaten väl (för en god isotermiseringslösning) både med en uppsjö mätdata som jag har tillgång till och med Putlands avhandling.

Illa vore väl annars. 8)

Om du säger det så. 8)

/DQ-20

PS. Den där Putland går utanpå det mesta. En märklig man.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-03-04 18:39

I-or skrev:Det bästa är att använda en mindre mängd högabsorberande material med relativt högt strömningsmotstånd (mineralull) precis där det behövs, alltså i partikelhastighetsmaximum för de kavitetsresonanser som är extra besvärliga. I praktiken kommer detta att betyda att man bör placera materialet någonstans mot centrum av lådan.

Jag har dämpvadd, typ Acoustic ull, mellan två "Svenska flaggor" hyfsat nära mitten av subwooferlådan. Dämpvadden upptar uppskattningsvis 25-30% av volymen. Är det lagom mängd, förutom att jag har dämpvadd ända ut mot väggarna? Är det lönt att byta ut dämpvadden mot mineralull? Jag delar gärna högt, runt 150-200Hz.

Från Allrams moff/fluff/vadd-tråd↓

Moffdmpning.gif
Moffdmpning.gif (148.05 KiB) Visad 3260 gånger

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-05 12:18

eljulio skrev:
I-or skrev:Den maximala ljudtrycksnivån på en meters avstånd för halvrymdsförhållanden blir 6 dB högre än i diagrammet ovan, men det som räknas är alltid vad man erhåller i lyssningspositionen. Man bör också komma ihåg att jag inte anger några fantasinivåer utan begränsar vid xmax, portturbulens och vid maximal kontinuerlig spänning/ström/uteffekt. Även vid xmax har man förvisso en påtaglig distorsion, men ungefär här går en ganska skarp gräns för vad som är uthärdligt i distorsionshänseende.

sb1maxspl_lp.jpg

Jag tycker det ser ut som en rätt enastående kapacitet och mer än tillräckligt. I alla fall för mina behov. Men på detta forum finns det ju undantag när det gäller basbehov... :lol:

Är det inkoppling och första provlyssning idag ? :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-05 12:29

Tangband skrev:
eljulio skrev:

sb1maxspl_lp.jpg

Är det inkoppling och första provlyssning idag ? :)

Vad det verkar inte tyvärr. Kablar har inte kommit ännu och från söndag är jag bortrest några dagar. Jäkligt surt. Hade varit gott att få koppla in den. Står just nu under soffan och "samlar" damm.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-05 12:52

Du skulle kunna koppla in den utan filter och motionera den lite, det lär ta ett tag innan den är inkörd.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-05 13:47

RogerGustavsson skrev:Du skulle kunna koppla in den utan filter och motionera den lite, det lär ta ett tag innan den är inkörd.

Ja, det kanske jag reda ut! Får testa ikväll med det jag har hemma.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-05 13:56

Om jag bara ska få igång den, så blir det till att koppla på den till A800, förstärkaren och sen från den till Naim XS, suboutinågen (RCA) antar jag? Sen får den spela som den är bara innan DSP och filtret kan kopplas in. Utöver 4polig din - med hona rca, svartröd saknar jag även XLR-anslutning med ingång för rca.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-05 16:03

Så här är det tillfälligt inkopplat nu, innan filter och dsp kopplas på.. Något knas? Annars kan man lugnt påstå att filter och DSP behövs.... :lol:

framsida förstärkare.jpg
framsida förstärkare.jpg (1.42 MiB) Visad 3051 gånger

högtalarkabel förstärkare ingång.jpg
högtalarkabel förstärkare ingång.jpg (1.64 MiB) Visad 3051 gånger

rca in.jpg
rca in.jpg (1.26 MiB) Visad 3051 gånger

rca.jpg
rca.jpg (1.42 MiB) Visad 3051 gånger

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-05 16:25

Det blir ju rätt taktilt om man säger så vid pådrag... 8O :lol: :lol: 8) Kanske ändå ska använda mina SD-kuddar...

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-03-05 16:36

Antagligen är det klokast att vänta in I-ors svar men var inte tanken att A800 skulle bryggkopplas? Det görs genom att man ställer Mode-omställaren på A800:ans baksida till Bridge mono samt kopplar högtalarkablarna enligt bilden ovanför högtalarterminalerna. Både filter och DSP är en förutsättning för ett bra resultat, räkna med att I-or kommer att guida dig.
Senast redigerad av Zappa 2021-03-05 16:42, redigerad totalt 1 gång.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum