Baffel skrev:Säkerligen inte men varför detta men? Sa bara att PMC är framgångsrika. Inte om de var bra eller dåliga .
Nästan hela tråden handlar ju om Transmission Line är bra eller dåligt.
Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Säkerligen inte men varför detta men? Sa bara att PMC är framgångsrika. Inte om de var bra eller dåliga .
Baffel skrev:Okej du menar att ekonomiskt framgångsrika företag som säljer TM högtalare är något dåligt i sig. Tja , så kan man ju se det.
imac skrev:Dämpningen påverka lufthastigheten oxå.
Half of transmissionline is to be filled with damping material
Therefore, the velocity of speed in the TML duct drops by 20% to approx. 275 m/sstrong>
imac skrev:...påverka lufthastigheten...
I-or skrev:Ljudhastigheten i kvartsvågspipan sjunker...
STDI skrev:imac skrev:...påverka lufthastigheten...I-or skrev:Ljudhastigheten i kvartsvågspipan sjunker...
imac skrev:...the velocity of speed...
Almen skrev:STDI skrev:imac skrev:...påverka lufthastigheten...I-or skrev:Ljudhastigheten i kvartsvågspipan sjunker...
Du missade kanske följande, som du klippte bort:imac skrev:...the velocity of speed...
Det är väl ganska tydligt att han syftar på ljudhastigheten?
Haha, nu såg jag: "velocity of speed", vad är det?Nåja, han menar nog också ljudhastigheten.
STDI skrev:"Velocity of speed" hjälper också till i förvirringen. Jag tänker nog mest på hur det är med att ljudhastigheten ändras. För vi är väl fortfarande i luft? Men jag är inte riktigt överens med mig själv här.
MacBruce skrev:Baffel skrev:Tja, eller. Men kvartsvågspipor expanderar väl , här ser det ju ut att vara tvärt om , smala av. Det är väl i så fall en TL? Skissen är inte hundraprocentig men ganska nära konstruktionen. Borde inte basen sitta längre ned på baffel så tunneln, röret blir längre? TDL borde ju vetat vad de gjorde i och för sig. Det kanske är någon mysko kompromiss?
TDL var ju kända för att göra just TL konstruktioner.
"Utan jämförelser i övrigt", som sagt. Med *-pipor är det som med bofinken: de kan se ut "hur fan som helst", beroende på vad man anser sig vilja uppnå. 1/4-vågspipor (som jag föredrar att kalla dem) har elementet placerat en bit ned på "pipan", i ett försök att dämpa den första 1/4-vågsresonansen, som annars har en tendens att bli dominant. Placeringen av elementet avser helt enkelt att störa betingelserna för den resonansen. Den "fysiska" placeringen, i mm, är bl.a beroende av hur dämpmaterialet är placerat, med avseende på "isotermiseringen", vilken kan akustiskt "förlänga" en del av pipan. "På min tid" innebar det ett otal "iterationer" innan man blev nöjd — men jag antar att Gates, et al, fixar det i ett nafs med senaste Windows-utgåvan dessa dagar...
"Traditionell" Transmission Line (kan studeras i Sven Tyrlands, i sammanhanget utomordentligt intressanta avhandling) borde ju avse att man strävar mot impedansanpassning i båda ändar av "pipan" — men jag har svårt att se hur det skall åstadkommas för basregistret utan i det närmaste "oändligt stora" horn.
Baffel skrev:Det lurade du på i tre månader, ungefär . Hängivenhet MacBruce, hängivenhet säger jag bara.
Nattlorden skrev:Det roliga med Tyrlands arbete var ju att han hade en "bättre" line än den som slutades med - eftersom det inte var "användbart" med element uppåt eller ha lådan liggande. Det var ett antal personer i Lund som tog fasta på den modellen dock och byggde sub med KEF B-139. Hade en sådan ett tag som jag fick tag på från en i ursprungsgruppen där som byggt två men aldrig kommit loss att bygga klart nr2. Första gången jag såg ett par OA-51 dessutom - för det var sådana han hjälpte upp botten hos med den.
Baffel skrev:Fast sista meningen : not too well designed bass -reflex systems.
Tja ,det är väl ett rimligt antagande att något dåligt designat låter dåligt.
Baffel skrev:Jo, men om jag fattade det hela rätt så är det numera enklare , tack vare bättre programvaror/ beräkningsmodeller, att skapa riktigt bra basreflexlösningar. Säkert spelar även utvecklingen av material/ element in med. Därmed får du det du tar upp att en TL producerar i en BR. . Dessutom med mindre distorsion. Den gamla föreställningen om att BR är "sladdrig" " svamplig" ickeaudiofil och mest dunka på ett simpelt sätt gäller ju inte längre. Det är väl bra, så slipper man krångla med byggnation av TL.
Solveit skrev:Också intressant.
https://transmissionlinespeakers.com/en ... line-pt-1/
JM skrev:Spikrak tonkurva behöver inte vara distorsionsfri.
Hellre initial krokig tonkurva med låg distorsion uträtad med PEQ.
JM
Solveit skrev:Jo frekvensgången blir lite ojämn men det kan jag leva med.
peterh skrev:JM skrev:Spikrak tonkurva behöver inte vara distorsionsfri.
Hellre initial krokig tonkurva med låg distorsion uträtad med PEQ.
JM
Naturtroget ljud är ännu bättre !
I-or skrev:Solveit skrev:Jo frekvensgången blir lite ojämn men det kan jag leva med.
Tramsa inte, en välbyggd kvartsvågspipa får alltid en ojämnare frekvensgång än en likaledes välbyggd basreflexlösning. Detta är ett fysikaliskt faktum. Resultat från okontrollerade mätningar kan i princip "bevisa" vad som helst.
I-or skrev:Solveit skrev:Jo frekvensgången blir lite ojämn men det kan jag leva med.
Tramsa inte, en välbyggd kvartsvågspipa får alltid en ojämnare frekvensgång än en likaledes välbyggd basreflexlösning. Detta är ett fysikaliskt faktum. Resultat från okontrollerade mätningar kan i princip "bevisa" vad som helst.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster