Sänka lufthastigheten med matrixstagning ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Sänka lufthastigheten med matrixstagning ?

Inläggav I-or » 2021-03-03 21:45

paa skrev:
I-or skrev:...Man kan också göra små hål i portväggarna på lämpliga ställen för att komma åt problemet.

Men man tappar väl en eller två dB från portens bidrag i basen när man gör hålen så pass stora att dom börjar göra verkan på pipresonansen?
Kefs port har ju en mjuk mittdel som ska ge ungefär samma funktion, och med samma förlust antar jag?

Stämmer, det finns inga gratisluncher. Det är ingen principiell skillnad mellan en mjuk mittdel och hål. Möjligen har den mjuka mittdelen sina största fördelar i att man reducerar "roughness" och därmed turbulensgenereringen.

Den bästa lösningen är således att undvika eller reducera excitering av pipresonanserna via en genomtänkt placering av den inre portmynningen och/eller via smart användning av akustisk absorption i kaviteten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten

Re: Sänka lufthastigheten med matrixstagning ?

Inläggav Maarten » 2021-03-06 20:16

I-or skrev:Placerar man fluffet framför porten, där strömningshastigheten/energiförlusterna blir maximala, blir resultatet betydligt sämre. Simuleringarna visar "bästa-fallet".

Skälen till varför isotermisering inte fungerar finner du i Putlands doktorsavhandling från University of Queensland: https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-01546159/document.

Det centrala budskapet efter en blytung teoretisk genomgång är som följer: "While the addition of fiber increases the output at infrasonic frequencies, it reduces the output in the bass rolloff region and does not lower the 3 dB rolloff frequency; this conclusion applies not only to the overall effect of the fiber, but also to its thermal capacity alone."

Tack, hade ambitionen att läsa hela eller delar av rapporten men såg snabbt att den var brutal i omfattning och teori. Hade klippt ut några citat från de senare delarna i rapporten avseende simulering av dämpmaterial men kände att jag behövde läsa mer av rapporten för att citaten skulle hänga ihop. Och där fastnade jag. Rejält. Jag känner även att genomläsning kommer bara bekräfta det du redan sammanfattat så jag misstänker att jag prokrastinerar avseende fortsatt läsning :) . Även om det är imponerande med sådana här genomarbetade saker.
Om inte annat får jag som läsare här på faktiskt se att det finns arbeten på helt annan nivå än vad som har diskuterats här under årens lopp (möjligen med något enstaka undantag), vilket har ett värde i sig.
sb17nbac till alla!

Föregående

Återgå till Teknikforum