mrGaskill skrev:Forumet har en primitiv, bufflig charm i korrekthetens namn. Lite fellowship of the ring vid diverse sprörsmål.
”Fellowship of the thing”

Moderator: Redaktörer
mrGaskill skrev:Forumet har en primitiv, bufflig charm i korrekthetens namn. Lite fellowship of the ring vid diverse sprörsmål.
meshuggener skrev:Hej
Jag undrar ang w121x. (Kör infraY-8 med det själv)
Enligt hifikit så säljer dom baselementet som ska vara samma lika w121x fast Ingvars är lätt modifierat.
Vad är skillnaden egentligen?
"Baselementet är lätt modifierat av Ingvar för hans bruk.
Vi säljer och nyttjar detta element i en drös olika projekt. Riktigt härlig basförmedlare
https://www.hifikit.se/discovery-30w-4558t00.html
Morello skrev:Hifikit säger ju bara att elementet är modifierat till Ingvars specifikation, vilket ju de facto stämmer - inga gissningar alltså.
meshuggener skrev:Hej
Enligt hifikit så säljer dom baselementet som ska vara samma lika w121x fast Ingvars är lätt modifierat.
Vi säljer och nyttjar detta element i en drös olika projekt. Riktigt härlig basförmedlare
MorganM skrev:Det enda dom har gemensamt är korgen.Resten ha Ingvar omarbetat för bättre prestanda.Det är vad jag läst mig till genom åren 2016-2021.
1. Att basmodulerna under INGA omständigheter skall höras som ljudkällor. Det är grundkravet.
2. Att inspelningar som har basljud som jag VET är distanta, skall återges med det korrekta djupet, med rumsligt fokus och artikulerat! Det är det utmanande kravet.
Alla kommersiellt tillgängliga baselement/bassystem jag hört (oavsett mätkurvor) är bristfälliga på dessa punkter.
Morello skrev:Det finns ganska mycket skrivet om detta. Ingvars variant har bland annat lägre rörlig massa.
paa skrev:Så här skrev Ingvar vid ett tillfälle:1. Att basmodulerna under INGA omständigheter skall höras som ljudkällor. Det är grundkravet.
2. Att inspelningar som har basljud som jag VET är distanta, skall återges med det korrekta djupet, med rumsligt fokus och artikulerat! Det är det utmanande kravet.
Alla kommersiellt tillgängliga baselement/bassystem jag hört (oavsett mätkurvor) är bristfälliga på dessa punkter.
Om han lyckats på dessa punkter så är det ju bara en tolkningsfråga om modifieringen ska kallas lätt eller kraftig, det är ju ändå skillnaden i resultat som måste bedömas.
I-or skrev:Mindre modifieringar av ett baselement får också mindre effekter för prestanda. Många tycks tro att om man ändrar några gram, mm eller några procent för materialegenskaperna så har man hux flux helt överlägsna prestanda. Så är det inte.
Knuttebaloa skrev:meshuggener skrev:Hej
Kan man inte se om där finns väsentliga skillnader genom att studera mätresultat? Scan-speak presenterar väl mätresultat och Ingvars element har väl flera medlemmar här på forumet tillgängliga för eventuella mätningar, om så inte redan gjorts?
paa skrev:MorganM skrev:Det enda dom har gemensamt är korgen.Resten ha Ingvar omarbetat för bättre prestanda.Det är vad jag läst mig till genom åren 2016-2021.
Så här skrev Ingvar vid ett tillfälle:1. Att basmodulerna under INGA omständigheter skall höras som ljudkällor. Det är grundkravet.
Om han lyckats på dessa punkter så är det ju bara en tolkningsfråga om modifieringen ska kallas lätt eller kraftig, det är ju ändå skillnaden i resultat som måste bedömas.
Morello skrev:Elementen har bland olika stor rörlig massa, varför det givetvis blir olika resultat om man nyttjar samma kabinett.
Magnusjohansson skrev:Ta och lägg in 30w-4558t00 i en simulering med likande låda som en Prof-Y så kan man direkt se att 30w-4558t00 och w121 omöjlig kan vara i närheten av varandra. Ganska oseriöst av en butik att påstå dom är nästan lika. Det blir väldigt missledande för någon som inte nördat in sig nog för att förstå skillnader på olika element. Och hur otroligt olika dom kan vara även om dom ser lika ut på bilder och sätts ihop i samma fabrik.
I-or skrev:Visst kan man påstå att elementen har stora likheter i egenskaperna. Motorn har samma Bl^2/Re, aktiv area är densamma, liksom upphängningens egenskaper. Det som skiljer för småsignalegenskaperna är en något lägre rörlig massa, vilken ger en aningen lägre resonansfrekvens och aningen lägre totalt Q-värde.
Även storsignalegenskaperna kommer undantaget de olika spänningskänsligheterna att vara mycket lika, framförallt eftersom xmax är identiskt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster