Hur ser man om ett element är anpassat för låg delning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK

Hur ser man om ett element är anpassat för låg delning?

Inläggav MathiasJK » 2021-03-05 14:12

Tjena forumet!

Tänkte starta en av dessa trådarna det finns gott om på diyaudio, men kunskapsnivån där är skylåg jämfört med skyhög här.
JAg har en underlig facination av element som går att använda med ett första ordningens filter elektriskt, det känns som på något sätt ett element som klarar av att delar hur man vill, och på så sett kan är detta något man kan ser tänkas ge en lite större frihet. Fungerar det med 6dB/oct så fungerar såväl 24dB/oct elektriskt.

Tanken är att tråden ska handla om hur man ser/mäter/märker att element kommer fungera ihop med ett enpoligt elektriskt filter. Och jag tänkte att diskanten bör vara lättast att alla som isåfall eftersom det bara behöver sig av ett HP filter.

Hur ser man att en diskant kan var lämpad för ett 6dB/oct Filter? Kan man få ut något ur produktens PDF fil? Säg hos Morel som är kända för att ofta användas 6dB/oct elektriskt? Hos något annat fabrikat?
ÄR det mäta enbart som gäller, och dessutom i den specifika applikationen?? DVS köp världens alla element, testa dom och så ska du nog hitta ett som passar?!

Det måste finnas något ni lite kunnigare ser som inte jag riktigt ser i om vad som gör ett element värt för första ordningen elektriskt? Elsinore använder det, Duntech/Dunlavy använder det osh så gör Ino fast som med Elsie, elliptiskt.

Jag påstår inte att komplicerade filter inte låter bättre eller sämre, men JAG är fascinerad av första ordningens tvångade samarbete mellan filtret och elementen och därför vill jag veta mera då det är åt detta håller mitt byggen allt mer vänder sig emot.. Det är svårt att tala emot 4 så enormt välkända högtalare har så pass gemensamt filter...

Jag hoppas denna tråden kan hållas konstruktiv och ENBART låga ordningars delningsfilter och inte något annat, inte ens hur usla dom är även om det rent tekniskt handlar om låga ordningars filter. Vissa gillar dom, andra inte och jag tillhör senare skaran ihop med ett gäng andra byggare.

Vi börjar med diskanten tycker jag, då det bör vara absolut lättaste elementet att få till ett enormt fint ljud ur med hjälp av i stort sett inga komponenter allt. Förhoppningsvis är detta en tråd som mer har intresse kring, för jag e fast, jag vet inte hur jag ska komma åt mera information kring det..
Känner att jag måste ha mer på benen och i hjärnman om dom innan jag kan börja applicera dom i mina högtalare.

Hur ser man att en diskant är kapabel till 6db/oct @ 2-3khz? Hur ser man om frekvenskurvan med vaveguide bör fungera att då till en låg plana ut kurvan samtidigt som WGs boost bör göra den än mer tålig för ett förste ordningens filter. Märk noga att jag skriver första ordningensfilter och 6db/oct utan akustiskt eller elektriskt efter sig. Om det är vare sig elektrist eller akustiskt gör ingen större skillnad, utan jag vill mer veta hur man hittar element som kan passa med mycket simpla filter.

Ni som har dom, Tänk e Pi60 filter, en spole i serie till basen ett elliptiskt filter till diskanten, som trots sina 5 delar, inklusive motstånd, mycket väl hör hemma till det jag vill diskutera hör.

Helt enkelt, hur man gör för att komma undan med så enkla filter som möjligt varesig de av tvång är elliptiska eller andre ordningen akustiskt, de flesta av dom har sin grund i det första ordningens elektriska filter.

DISKANTEN, är den återgivare jag önskar vi kunde börja med att diskutera, om denna tråden nu då får något napp.

//JK

Vad har ni herrar med monoklar och cylinderhattar att bidra med?

Edit, alla högtalare här nämnda av mig nu och ui framtiden, plus egna nämnda egna byggen kommer vara tiskorrekta fysiskt, såsom tex Pi60.
Det kommer också med 99%sannolikhet inneha waveguide då vinsterna med den gör det vida värt det.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Tangband
Semesterfirare

Re: Hur ser man om ett element är anpassat för låg delning?

Inläggav Tangband » 2021-03-05 16:28

Jag har bara hållit på med mätande i 3 år så jag är nog en sk. nybörjare, men...

Det känns som om det blir svårt att svara på din fråga eftersom du möjligen målat in dig i ett snävt hörn angående flacka filter.

Ett 6 dB filter är INTE tekniskt bättre än ett 12 dB/ okt filter och ett 6 dB elektriskt filter är troligen inte ens akustiskt något som liknar ett första ordningens filter. Ett element på en baffel har en mycket krokig tonkurva och skolboks filter fungerar aldrig i verkligheten, inte ens i närheten.

Saker är betydligt mer komplicerade - mitt råd till dig är att skaffa ett aktivt dsp filter och testa själv vad som händer och hur det låter. Gärna kombinerat med mätningar. Jag har själv gjort så i 3 år och det är bästa sättet att lära sig hur det fungerar.

Det finns INGENTING som pekar mot att ett första ordningens filter låter bättre än ett andra eller tredje ordningens filter. Det hela beror på, och det beror på väldigt många saker.

För att försöka svara på din fråga angående diskanter så är kanske en låg resonansfrekvens en bra början. Men det hela är mer komplicerat i verkligheten eftersom diskanten som exempelvis sitter i HYBRIDdist och FUKdist ( Scanspeak med fasplugg ) har låg resonansfrekvens men bör inte delas lägre än 2 kHz då den lätt låter pressat därunder.
SB 26adc kan delas betydligt lägre trots liknande låg resonansfrekvens utan att låta pressad.

Kort sagt- det är en djungel.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-03-05 16:46

När det gäller diskanten har jag inte så mycket att bidra med, förutom att även den uslaste piezo-diskanten för en hundring fyller sin funktion om den avänds rätt. I mina Dahlquist DQ10:or används dessa diskanter från 12,5 kHz och uppåt och jag har testat att ersätta dessa för att även täcka in området från ca 6kHz i ett enda element men det lät sämre. Vad jag vill ha sagt är att även billigt skräp kan låta bra i rätt sammanhang. Och ibland kan det vara billigare/enklare att fylla på de allra högsta tonerna med något billigt än ett element som ska klara hela resan upp från några få kHz. Fast det blir ett mer komplext delningsfilter förstås.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-05 17:38

Rubriken är väl lite missvisande? Låg delning kan lika gärna innebära en låg delningsfrekvens. För att kunna köra med ett första ordningens filter krävs det väl att elementets undre resonansfrekvens ligger långt under där man tänker dela? I regel har många diskanter en impedanspuckel som motverkar filtrets kondensator. Den akustiska flanken blir då allt annat än textboksmässig.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-05 17:42

Som nämndes tidigare skaffa ett aktivt filter, gärna ett som har möjlighet att justeras med läsplatta eller dator.
Dom brukar ha Grafisk EQ och PEQ förutom att vara delningsfilter mycket enkelt att testa & labba med
utan att det kostar en förmögenhet i spolar, kondensatorer & motstånd.
Senast redigerad av VintageHiFi 2021-03-05 17:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-05 17:48

Många planarelement kan delas med första ordningens filter. Det är så på t.ex. flertalet Magnepan. De jag kör nu har första ordningens filter på mellanregistren, från 200 Hz.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-05 18:28

För att svara på TS fråga så behöver man helt enkelt en mer lågfrekvenskapabel diskant om man använder flacka filter, speciellt om detta kombineras med en låg delningsfrekvens. Detta går att utläsa i xmax för diskanten (d.v.s. (hg-hc)/2 (alltså underhängt, vilket de flesta diskanter är) om xmax inte specifikt nämns i specen).

Rent generellt bör man alltid hålla sig borta ifrån diskanter med xmax om 0,2 mm eftersom monteringstoleranserna oftast sänker det faktiska värdet till 0,1 mm eller lägre. Ett hälsosamt xmax om minst 0,5 mm är därför alltid att rekommendera.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-06 17:54

Intressant att jag också läste trådtiteln som om det gällde delning vid låg frekvens. Nu är ju det inte så dumt egentligen, för frågeställningen hänger ju ihop. Som redan har nämnts är det svårt att dela en diskant med första ordningens filter vid relativt låg frekvens. Därför tycker jag att det endast bör tillämpas i 3-vägssystem där man har ett mellanregister med linjär SPL-kurva långt upp i diskantregistret. Då är det lättare att få till en bra övergång från mellan- till diskantregistret. Många basar har för kraftig uppbrytning ovan ca 1000 Hz vilket försvårar delning med flacka filter.

Jag tycker nog som Tangband att det är fel ingång att först välja typ av filter innan man valt element. Om man är seriöst ute efter bästa välljud måste man tyvärr gå den långa vägen och mäta upp elementen i tänkt låda/baffel och sedan arbeta sig fram till lämplig delningsfrekvens och branthet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-06 18:36

Det är förstås en helt annan sak att man inte bör välja flacka filterflanker eftersom detta i praktiken endast leder till massor av nackdelar.

Om man trots allt ändå vill göra detta måste man se till att välja ett kapabelt diskantelement. Förutom de förskjutningsrelaterade problemen (stort xmax krävs) kommer man självklart också att få en betydligt större termisk belastning och för att reducera denna är det fördelaktigt med en hög verkningsgrad (känsligheten anpassas med en effektresistor som har mycket lägre temperaturberoende för resistansen än talspolen).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-03-06 19:50

Finns det några egentliga nackdelar med branta filter? Visst blir det mer fasvridning men... Jag tycker att fördelarna (avseende effekttålighet, distorsion, interferensproblem), verkar överväga rejält. Sen hade väl brickwall filter (t ex långa FIR, som iofs medför fördröjning) väl varit trevligt för att helt slippa lobing och andra interferensproblem? Eller är det feltänk? Hur ska man resonera kring delning?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-03-06 20:09

MathiasJK skrev:Tjena forumet!

DISKANTEN, är den återgivare jag önskar vi kunde börja med att diskutera, om denna tråden nu då får något napp.

//JK

De allra flesta diskanter faller med andra ordningens filterfunktion under sin resonansfrekvens.
Om man önskar att diskanten ska producera en signal med tonkurva och fasvridning enligt första ordningens filter, så måste man ta hänsyn till den fasvridning som elementets egen tonkurva ger upphov till, och den summerade tonkurvan från element och filter skapar även den akustiska fasvridningen efter minimumfasfunktionen.
Man måste alltså se till att fasen inte vrider för snabbt och för mycket, förrän nivån sjunkit tillräckligt mycket.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-03-06 21:08

Nu är ju min kunskapsnivå blyg men håller på och leker med mina tvåvägs och delar just nu diskanten med Bessel 12db vid 4200hz mot Purifis 5000hz BW18db
och det låter helt magiskt!
Inte riktigt på papperet Harsch XO men nästan.
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ch-xo.html
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-03-07 00:31

Bessel filtren har sin magi i lågpass-funktionen, högpass Bessel är nån sorts kompromiss:

Bessels are historically low-pass or all-pass. A crossover however requires a separate high-pass, and this needs to be derived from the low-pass. There are different ways to derive a high-pass from a low-pass, but here we discuss a natural and traditional one that maximizes the cutoff slope in the high-pass. Deriving this high-pass Bessel, we find that it no longer has linear phase. Other derivations of the high-pass can improve the combined phase response, but with tradeoffs.

Från:
https://www.ranecommercial.com/legacy/note147.html
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-07 10:06

Nu är det ju aktiva filter i de senaste exemplen och de tar ingen hänsyn till elementens impedans.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-03-07 10:38

RogerGustavsson skrev:Nu är det ju aktiva filter i de senaste exemplen och de tar ingen hänsyn till elementens impedans.

Att högpass besselfilter inte erbjuder linjär fas har inget med elementens impedans att göra.
Numera pensionär.

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-03-07 11:00

paa skrev:Bessel filtren har sin magi i lågpass-funktionen, högpass Bessel är nån sorts kompromiss:

Bessels are historically low-pass or all-pass. A crossover however requires a separate high-pass, and this needs to be derived from the low-pass. There are different ways to derive a high-pass from a low-pass, but here we discuss a natural and traditional one that maximizes the cutoff slope in the high-pass. Deriving this high-pass Bessel, we find that it no longer has linear phase. Other derivations of the high-pass can improve the combined phase response, but with tradeoffs.

Från:
https://www.ranecommercial.com/legacy/note147.html

Tack, väldigt bra, tydlig och pedagogisk länk, som visar (den generiska) matematiken bakom filter, varav Bessel, LR, BW etc, samt tydliggör det nära släktskapet mellan LR och Bessel, samt hur man kan laborera med koefficienter för att erhålla önskad funktion!
Det är dock överföringsfunktioner artikeln avhandlar och inte delningsfilter per se. Dvs, den går inte in på resistorer, kondingar och spolar, samt element med dess impedans. Det är ju ett senare steg.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-07 11:15

paa skrev:
RogerGustavsson skrev:Nu är det ju aktiva filter i de senaste exemplen och de tar ingen hänsyn till elementens impedans.

Att högpass besselfilter inte erbjuder linjär fas har inget med elementens impedans att göra.

Det var inte så jag menade men det blev ett kliv från passiva filter till aktiva. Det ger rätt olika resultat på frekvensgången.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-03-07 12:27

Besselfilter har ju alla sina goda egenskaper som lågpassfilter, och ju högre ordnings filter desto bättre funktion även när det gäller fasgång och t.ex rippel.
När man kommer till att komplettera lågpassdelen med en högpassdel så börjar svårigheterna. En högpassdel av besseltyp summerar inte korrekt med lågpassfiltret till en jämn frekvensgång, utan man måste börja trixa med högpassdelen, och alltsammans riskerar att bli lite hemslöjdsaktigt.
Numera pensionär.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-03-08 16:59

Tangband skrev:Jag har bara hållit på med mätande i 3 år så jag är nog en sk. nybörjare, men...

Det känns som om det blir svårt att svara på din fråga eftersom du möjligen målat in dig i ett snävt hörn angående flacka filter.

Ett 6 dB filter är INTE tekniskt bättre än ett 12 dB/ okt filter och ett 6 dB elektriskt filter är troligen inte ens akustiskt något som liknar ett första ordningens filter. Ett element på en baffel har en mycket krokig tonkurva och skolboks filter fungerar aldrig i verkligheten, inte ens i närheten.

Saker är betydligt mer komplicerade - mitt råd till dig är att skaffa ett aktivt dsp filter och testa själv vad som händer och hur det låter. Gärna kombinerat med mätningar. Jag har själv gjort så i 3 år och det är bästa sättet att lära sig hur det fungerar.

Det finns INGENTING som pekar mot att ett första ordningens filter låter bättre än ett andra eller tredje ordningens filter. Det hela beror på, och det beror på väldigt många saker.

För att försöka svara på din fråga angående diskanter så är kanske en låg resonansfrekvens en bra början. Men det hela är mer komplicerat i verkligheten eftersom diskanten som exempelvis sitter i HYBRIDdist och FUKdist ( Scanspeak med fasplugg ) har låg resonansfrekvens men bör inte delas lägre än 2 kHz då den lätt låter pressat därunder.
SB 26adc kan delas betydligt lägre trots liknande låg resonansfrekvens utan att låta pressad.

Kort sagt- det är en djungel.

Käre TB.

Jag har full mätutrustning och vet mycket väl hur filter fungerar och att 6dB/och sällan blir det akustiskt. Det är djupare kunskap än så jag söker.. Skolboksfilter behöver du inte nämna för det är inte det tråden handlar om, eller hur?

Aktivt filter kommer aldrig finns i mina högtalare för att det är enligt mig bra på vissa saker men det finns saker ett passivt filter kan göra som inte ett aktivt kan göra. Dessutom så tycker jag att det är att välja den lätta vägen. Jag är ute efter att lära.mig så mycket som möjligt, inte få en högtalare att låta okej på kortast snabbast möjliga tid...

Är fullt medveten om krokigheten diffraktionen bidrar med på baffel, men Dunlavy tex, använder sig av "tappat ordet" sugkretsar för att plana ut kurvan.

Hur kan du så konkret skriva att ett 6db filter INTE är bättre än ett 12dB/och filter? Hur vet du detta? Kan du bevisa det?

Roger
Korrekt,
Du riken kunde varit mycket bättre men detta va vad som fick plats.

Jo jag vet detta med impedans toppen, Elsinore lödder det via elliptiskt filter dvs en djup dipp precis där toppen är. Tror även det är så Pi60 har det löst, fast bara simulerat Pi60 elektriskt i Xsim utan några mätningar men såg likadant ut som på Elsinore.

ÄN EN GÅNG, JAG ÄR INTE UTE EFTER DISKUSSION OM SKOLBOKSFILTER EFTERSOM DET ÄR NÅGOT JAG ALDRIG TÄNKT ANVÄNDA. SÖKER ANNAN KUNSKAP, UPPENBAR ATT LÄSA I FÖRSTA INLÄGGET.

Resterande svarar jag på om en liten stund
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-03-08 18:30

I-or skrev:För att svara på TS fråga så behöver man helt enkelt en mer lågfrekvenskapabel diskant om man använder flacka filter, speciellt om detta kombineras med en låg delningsfrekvens. Detta går att utläsa i xmax för diskanten (d.v.s. (hg-hc)/2 (alltså underhängt, vilket de flesta diskanter är) om xmax inte specifikt nämns i specen).

Rent generellt bör man alltid hålla sig borta ifrån diskanter med xmax om 0,2 mm eftersom monteringstoleranserna oftast sänker det faktiska värdet till 0,1 mm eller lägre. Ett hälsosamt xmax om minst 0,5 mm är därför alltid att rekommendera.

Tack än en gång Isidor. Du verkar vara den första som förstår vad det är jag är ute efter att få veta mera om.
Ställer frågan till dig för Ah vet att du vet svaret. Jag har skrivit ner och kollat upp alla element Dunlavy använde sig av, och man kan tex se på vissa mellanregister att dom har något liknande 6sb/ofta filter som högpass, är det något man kan utläsa något ur eller ät det pga differanswr i mätmetoder(IEC, Seas sätt att mäta på i låda etc)

Det hade ju vart smidigt om man kunde få en hint utav det. Tex vissa av Morels diskanter har ju väldigt flackt högpass.
Söker element:

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-03-08 18:36

paa skrev:
MathiasJK skrev:Tjena forumet!

//JK

De allra flesta diskanter faller med andra ordningens filterfunktion under sin resonansfrekvens.
Om man önskar att diskanten ska producera en signal med tonkurva och fasvridning enligt första ordningens filter, så måste man ta hänsyn till den fasvridning som elementets egen tonkurva ger upphov till, och den summerade tonkurvan från element och filter skapar även den akustiska fasvridningen efter minimumfasfunktionen.
Man måste alltså se till att fasen inte vrider för snabbt och för mycket, förrän nivån sjunkit tillräckligt mycket.

Tack PAA för ännu en som förstår vad det är jag undrar över. Ska klura på detta inlägg ett bra tag.
Söker element:

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-03-08 18:43

Måste få fråga är det en tvåvägs eller trevägs du tänker dig?
Jag har ju provat massa delningar via nanoDigi och även nu 6db 2000hz på Purifi och 6db på Dayton diskanten vid 6000.
Lite höftat bara efter grovmätning och det låter bra.
Kör jag typ 24db LR delat så krymper ljudbilden och blir tråkig så jag förstår och gillar låg delning.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-03-08 23:05

Sorry Ts.

Solveit: har du en egen tråd om ditt bygge?
Du mäter inte i lyssningspositionen antar jag. I ditt första inlägg nämner du en hög delning av purifi. Om du LTas mäter vid lyssningspositionen så lär du se en dipp i frekvens gången över 2kHz, beroende på att elementet faller av i sidoriktningarna. Kanske är det denna som du upplever som behaglig. Filter konstruktion består av mer än en rak frekvensgång i närfältsmätningar, eller simulering.

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-03-09 00:05

Jag lägger in den i en annan tråd jag har med diverse mätningar.
viewtopic.php?f=10&t=71723

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-03-09 03:22

3 vägs. Allt annat mindre är inte intressant.Men förstår ja inte sambandet med dina nano digi grejjer ocwh mätt där? Är trött btw
Söker element:

Återgå till DIY-forum