Moderator: Redaktörer
MathiasJK skrev:Tjena forumet!
DISKANTEN, är den återgivare jag önskar vi kunde börja med att diskutera, om denna tråden nu då får något napp.
//JK
Bessels are historically low-pass or all-pass. A crossover however requires a separate high-pass, and this needs to be derived from the low-pass. There are different ways to derive a high-pass from a low-pass, but here we discuss a natural and traditional one that maximizes the cutoff slope in the high-pass. Deriving this high-pass Bessel, we find that it no longer has linear phase. Other derivations of the high-pass can improve the combined phase response, but with tradeoffs.
RogerGustavsson skrev:Nu är det ju aktiva filter i de senaste exemplen och de tar ingen hänsyn till elementens impedans.
paa skrev:Bessel filtren har sin magi i lågpass-funktionen, högpass Bessel är nån sorts kompromiss:Bessels are historically low-pass or all-pass. A crossover however requires a separate high-pass, and this needs to be derived from the low-pass. There are different ways to derive a high-pass from a low-pass, but here we discuss a natural and traditional one that maximizes the cutoff slope in the high-pass. Deriving this high-pass Bessel, we find that it no longer has linear phase. Other derivations of the high-pass can improve the combined phase response, but with tradeoffs.
Från:
https://www.ranecommercial.com/legacy/note147.html
paa skrev:RogerGustavsson skrev:Nu är det ju aktiva filter i de senaste exemplen och de tar ingen hänsyn till elementens impedans.
Att högpass besselfilter inte erbjuder linjär fas har inget med elementens impedans att göra.
Tangband skrev:Jag har bara hållit på med mätande i 3 år så jag är nog en sk. nybörjare, men...
Det känns som om det blir svårt att svara på din fråga eftersom du möjligen målat in dig i ett snävt hörn angående flacka filter.
Ett 6 dB filter är INTE tekniskt bättre än ett 12 dB/ okt filter och ett 6 dB elektriskt filter är troligen inte ens akustiskt något som liknar ett första ordningens filter. Ett element på en baffel har en mycket krokig tonkurva och skolboks filter fungerar aldrig i verkligheten, inte ens i närheten.
Saker är betydligt mer komplicerade - mitt råd till dig är att skaffa ett aktivt dsp filter och testa själv vad som händer och hur det låter. Gärna kombinerat med mätningar. Jag har själv gjort så i 3 år och det är bästa sättet att lära sig hur det fungerar.
Det finns INGENTING som pekar mot att ett första ordningens filter låter bättre än ett andra eller tredje ordningens filter. Det hela beror på, och det beror på väldigt många saker.
För att försöka svara på din fråga angående diskanter så är kanske en låg resonansfrekvens en bra början. Men det hela är mer komplicerat i verkligheten eftersom diskanten som exempelvis sitter i HYBRIDdist och FUKdist ( Scanspeak med fasplugg ) har låg resonansfrekvens men bör inte delas lägre än 2 kHz då den lätt låter pressat därunder.
SB 26adc kan delas betydligt lägre trots liknande låg resonansfrekvens utan att låta pressad.
Kort sagt- det är en djungel.
I-or skrev:För att svara på TS fråga så behöver man helt enkelt en mer lågfrekvenskapabel diskant om man använder flacka filter, speciellt om detta kombineras med en låg delningsfrekvens. Detta går att utläsa i xmax för diskanten (d.v.s. (hg-hc)/2 (alltså underhängt, vilket de flesta diskanter är) om xmax inte specifikt nämns i specen).
Rent generellt bör man alltid hålla sig borta ifrån diskanter med xmax om 0,2 mm eftersom monteringstoleranserna oftast sänker det faktiska värdet till 0,1 mm eller lägre. Ett hälsosamt xmax om minst 0,5 mm är därför alltid att rekommendera.
paa skrev:MathiasJK skrev:Tjena forumet!
DISKANTEN, är den återgivare jag önskar vi kunde börja med att diskutera, om denna tråden nu då får något napp.
//JK
De allra flesta diskanter faller med andra ordningens filterfunktion under sin resonansfrekvens.
Om man önskar att diskanten ska producera en signal med tonkurva och fasvridning enligt första ordningens filter, så måste man ta hänsyn till den fasvridning som elementets egen tonkurva ger upphov till, och den summerade tonkurvan från element och filter skapar även den akustiska fasvridningen efter minimumfasfunktionen.
Man måste alltså se till att fasen inte vrider för snabbt och för mycket, förrän nivån sjunkit tillräckligt mycket.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster