Audiofila nätverksswitchar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav Baffel » 2021-03-10 09:06

Jag kan gärna lura mig själv om jag med det får bättre ljud . Men 25000 kr? Då måste man ha stark tro. Någon hundralapp för att testa om jag kan lura mig själv hade jag kunnat gett för något liknande. Eller femtio kr.

Fast det där med tro...
Som prästen sa till kärringen. Tror du bara tillräckligt mycket så är allt möjligt . Tron försätter berg .Kärringen gick ned med sitt gamla strykjärn till sjön och sa: Jag tror det kommer flyta om jag kastar i det. Jag tror, jag troooor. Vips i sjön . Sjönk som en gråsten, varpå kärringen säger : Det var väl det jag trodde.

Fast om kärringen kastat i ett strykjärn för 25000 kr så kanske hon hade sett i syner. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-03-10 16:47

Jag kan tänka mig att 25.000:- visst är prisvärt. Dvs. att alla jobbar med rimliga pålägg och där nästan obefintlig försäljningsvolym gör att omständig och irrationell utveckling har gjort att utvecklingskostnaden är orimligt hög i förhållande till försäljningspriset utslaget per tillverkade ex.
Att sen att den är alltför kostsam och faktiskt av någon kan uppfattas som dyr i förhållande till sin funktion är ju väldigt tråkigt.

Men jag ser inte att t.ex. matchning av komponenter skall kosta en massa extra heller hos "vanliga" leverantörer då man faktiskt ändå behöver mäta upp saker ändå för att se att de ligger inom toleranserna. Och då har man inte gjort mer än att para ihop saker och plötsligt blir de tusentals kronor dyrare när det gäller t.ex. rör och högtalarelement.

/Harry Up

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-03-10 17:06

Var och en blir salig på sin tro, och tror man att satsa 25kkr på en switch hjälper så är det väl så (inte mina pengar :) ). Men jag aldrig sett några mätmässiga skillnader och kommer troligtvis aldrig att få se några heller.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-10 19:02

LarsF skrev:Var och en blir salig på sin tro, och tror man att satsa 25kkr på en switch hjälper så är det väl så (inte mina pengar :) ). Men jag aldrig sett några mätmässiga skillnader och kommer troligtvis aldrig att få se några heller.

Du får läsa H&M´s digitalkabeltest. Kan det ha varit nummer 10, 2018? Då får du läsa om de enorma skillnader du inte uppfattar.

Edit: 11, 2018 är det som gäller.
Bilagor
HM1118.png
HM1118.png (431.87 KiB) Visad 1774 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-10 19:16

Den dyraste kabeln de testar är Chord, som får de bästa omdömena och skribenten flikar in att han minsann köpt en sådan utan att ångra sig. Fan tro´t!
Inga nätverkskablar levererar sin fulla potential utan en bra switch för några hundringar. Värt att tänka på när du slår till!
Bilagor
uttdragchord.jpg
uttdragchord.jpg (200.67 KiB) Visad 1771 gånger

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-03-10 19:26

hifikg skrev:Den dyraste kabeln de testar är Chord, som får de bästa omdömena och skribenten flikar in att han minsann köpt en sådan utan att ångra sig. Fan tro´t!
Inga nätverkskablar levererar sin fulla potential utan en bra switch för några hundringar. Värt att tänka på när du slår till!

Hur tänker dom egentligen? Trovärdigheten försvinner totalt för tidning/testare. Har inte läst testet, men såg en driva insändare i senare nummer av tidningen. Man skulle väl säga upp prenumerationen, men jag gillar musikrecensionerna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-10 19:28

LarsF skrev:
hifikg skrev:Den dyraste kabeln de testar är Chord, som får de bästa omdömena och skribenten flikar in att han minsann köpt en sådan utan att ångra sig. Fan tro´t!

Hur tänker dom egentligen? Trovärdigheten försvinner totalt för tidning/testare. Har inte läst testet, men såg en driva insändare i senare nummer av tidningen. Man skulle väl säga upp prenumerationen, men jag gillar musikrecensionerna.

Fasen vad vi är lika, vi kanske är halvbröder :)

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-03-10 19:33

hifikg skrev:
LarsF skrev:

Fasen vad vi är lika, vi kanske är halvbröder :)

:)

jansch

Inläggav jansch » 2021-03-10 19:44

Jag bli illa berörd när jag läser sådant....

Fast samtidigt blir jag djupt imponerad av dessa forskningsresultat som slår världen med häpnat.
Tänka sig att rätt blandning av syrefri koppar i kombination med liverplätering, Taylon(vad är det?) och super ARAY teknik (vad är det? har dom stavat array fel?) kan filtera bort störningar på kabeln och bibehålla nyttosignalen!
Och detta framförallt när uppfattningen är att störsignalen kan förändra musiksignalen... hur går det till? Hur kan kabeln veta vad som är störsignal? Är jävulen kompis med kabeltillverkaren och stör alla andra kablar?

Hjälp! Är det någon som kan förklara?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-10 19:47

"Taylon" är hittepå. Hur mycket man än letar så landar man bara hos Chord.
De håller samma goda klass som Patrick 82, Coconut Audio på sina förklaringar. Fast han skojade bara med oss. Väl?

jansch

Inläggav jansch » 2021-03-10 19:49

Harryup skrev:Jag kan tänka mig att 25.000:- visst är prisvärt. Dvs. att alla jobbar med rimliga pålägg och där nästan obefintlig försäljningsvolym gör att omständig och irrationell utveckling har gjort att utvecklingskostnaden är orimligt hög i förhållande till försäljningspriset utslaget per tillverkade ex.
Att sen att den är alltför kostsam och faktiskt av någon kan uppfattas som dyr i förhållande till sin funktion är ju väldigt tråkigt.

Men jag ser inte att t.ex. matchning av komponenter skall kosta en massa extra heller hos "vanliga" leverantörer då man faktiskt ändå behöver mäta upp saker ändå för att se att de ligger inom toleranserna. Och då har man inte gjort mer än att para ihop saker och plötsligt blir de tusentals kronor dyrare när det gäller t.ex. rör och högtalarelement.

/Harry Up

Prisvärt???
Är inte det en kombination av pris/prestanda i relation till tillgång/efterfrågan?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-10 19:55

Det var en som inte trodde mig så jag saxar det de skrev om switchen också. Håll i hatten!
Jag har sju, åtta meter från fiberuttaget i hallen o därifrån har jag dragit en kabel rakt in i datorn, vilken miss va? Och det är en "gratiskabel" dessutom. Mina köpta filer måste bli fullständigt olyssningsbara.
Bilagor
switch_349kr.png
switch_349kr.png (197.13 KiB) Visad 1753 gånger
Senast redigerad av hifikg 2021-03-10 19:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-10 19:56

Vad är värst. . Att han verkligen tror på det han säger eller han tror inte på det utan hittar bara på för att hålla annonsören glad? Det senare tycker jag . Måhända lite konspiratoriskt att misstänka något sådant.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-10 19:58

Vill du veta hur bra "gratiskabeln" eller "SSSK" kabeln låter?

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-10 20:16

LarsF skrev:

För min del var det längesen dom förlorade sin trovärdighet. Hade dom sagt att kabeln var värd xxxx kronor för att den prydde sin plats
för att den var estetiskt tilltalande må så va hänt. Men när man avsiktligt ljuger för att sälja annonsplatser är ju rent ut sagt pinsamt.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-03-10 20:30

VintageHiFi skrev:
LarsF skrev:

För min del var det längesen dom förlorade sin trovärdighet. Hade dom sagt att kabeln var värd xxxx kronor för att den prydde sin plats
för att den var estetiskt tilltalande må det var hänt. Men när man avsiktligt ljuger för att sälja annonsplatser är ju rent ut sagt pinsamt.

The Chord Company blir i mina ögon blir ett lurendrejeriföretag som inte är riktigt seriösa. Men sådan finns det ju gott om.... Läste nånstans att bland "Audiofiler" så var ljudet av sekundär betydelse, det viktigaste var att det var dyrt, vet inte, kanske ligger nåt i det.

jansch

Inläggav jansch » 2021-03-10 21:31

Kribban skrev:Stötte på det här fenomenet i en Facebookgrupp som jag gick med i. Där hävdar man att en nätverksswitch för 25000 riksdaler ger ett lyft för ljudet. Denna videon delades för att man skulle få grundläggande förståelse för komplexiteten inom detta område. Jag kommenterade men det var inte populärt och mina inlägg raderades
[youtube_quote]https://m.youtube.com/watch?fbclid=IwAR39uSINFyKy77Laypp7-3pc26pJ--m6bvA9Tc6hwwDS7vccbduvSWReKyk&v=l_fsgtV1vEs&feature=youtu.be[/youtube_quote]

Det är en rätt trevlig grupp med mycket kunskaper men många tror på alla möjliga tweaks som för mig låter osannolikt. Jag undviker att kommentera då det finns risk att man blir utslängd. Väldigt frustrerande :lol:

/Kribban

Lyssnade på Youtubeklippet....
Ca 7-8 minuter in i föredraget backade jag tillbaka och började räkna felaktigheter, motsägelser och vad jag kallar för retorikdiarre. 27 st! Är det någon om kan hitta fler?
("Retorikdiarre" är när man beskriver något som helt självklart fast inte är det . T.ex "när jag handlar veckomat för vår familj använder jag en 10 tons lastbil istället för min VW Polo för den har ju bättre förutsättningar")

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-10 22:11

Fast tänk om man får för sig att nu passar jag på att verkligen STORhandla, bra med lastbilen då. :) På samma sätt med nätverksswitchen få för sig att verkligen ...öhh..kommer inte på vad det skulle vara.
Senast redigerad av Baffel 2021-03-10 22:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-03-10 22:13

hcl skrev:Är vi här igen?

I den röda ringhörnan har vi de tekniskt upplysta. De som vet hur all teknik fungerar och vet att digitalt är fullkomligt.

I den blå ringhörnan har vi de upplevelsemässigt upplysta. De som har en skeptisk hållning till att digitalt inte per automatik är perfekt och även förhåller sig intresserade till lyssningsorienterade iakttagelser.

Jag tror att man med säkerhet kan konstatera att det är mycket lätt att vilseledas av lyssningsintryck, men även att en förhärskande majoritet av alla som tycker sig veta tillräckligt mycket om hur tekniken fungerar saknar pinsamt mycket insikt i hur det faktiskt ligger till.

+1

jansch

Inläggav jansch » 2021-03-10 23:00

sportbilsentusiasten skrev:

I den röda ringhörnan har vi de tekniskt upplysta. De som vet hur all teknik fungerar och vet att digitalt är fullkomligt.

I den blå ringhörnan har vi de upplevelsemässigt upplysta. De som har en skeptisk hållning till att digitalt inte per automatik är perfekt och även förhåller sig intresserade till lyssningsorienterade iakttagelser.

Jag tror att man med säkerhet kan konstatera att det är mycket lätt att vilseledas av lyssningsintryck, men även att en förhärskande majoritet av alla som tycker sig veta tillräckligt mycket om hur tekniken fungerar saknar pinsamt mycket insikt i hur det faktiskt ligger till.

+1

Det är bara för dej att berätta hur det faktiskt ligger till...

Berätta t.ex hur en störning på digital nivå kan påverka det musikaliska innehållet i musik. Ta vad som helst som exempel. T.ex "fastare bas" eller "tydlgare separation av instrument" eller ta vad du vill. Jag accepterar alla förklaringar som inte grundar sig på woodoo eller strider mot fysikens grundlagar eller uttalande som "jag TYCKER åtminstone det".
Gör en välgärning och hjäp folk att förstå.....

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-10 23:04

jansch skrev:

+1

Det är bara för dej att berätta hur det faktiskt ligger till...

Berätta t.ex hur en störning på digital nivå kan påverka det musikaliska innehållet i musik. Ta vad som helst som exempel. T.ex "fastare bas" eller "tydlgare separation av instrument" eller ta vad du vill. Jag accepterar alla förklaringar som inte grundar sig på woodoo eller strider mot fysikens grundlagar eller uttalande som "jag TYCKER åtminstone det".
Gör en välgärning och hjäp folk att förstå.....

Om någon skulle få för sig att använda en helt vanlig RJ-45 kabel så är detta vad som väntar, håller den blå ringhörnan med om det så kan vi låta matchen börja :)
För att förtydliga benämns en sådan kabel som SSSK, Sämsta Sortens SkitKabel.
Bilagor
hm_sssk_11_18.jpg
hm_sssk_11_18.jpg (283.78 KiB) Visad 1691 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-10 23:06

Man kan förstås tycka att dataöverföring över ethernet är svårt och mystiskt och man kan såklart även tycka att eftersom man själv inte förstår någonting av ämnet så kan inte någon annan förstå heller - riktigt ödmjukt och insiktsfullt. Tack och lov finns det gott om ingenjörer som faktiskt förstår hur det fungerar - på såväl mjukvaru- som hårdvarunivå. Det är tack vare dessa ingenjörer som marknaden är full av apparater som kommunicerar över ethernet och - hör och häpna - det fungerar!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-10 23:09

Jag vågar min röda USB-kabel på att recensenten (eller någon annan) inte skulle höra skillnad på SSSK kabeln och Chordkabeln för nära 50.000 i ett blindtest. Kastar in mina flummiga vdH-kablar också. Någon som tar utmaningen?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-03-10 23:22

hifikg skrev:Jag vågar min röda USB-kabel på att recensenten (eller någon annan) inte skulle höra skillnad på SSSK kabeln och Chordkabeln för nära 50.000 i ett blindtest. Kastar in mina flummiga vdH-kablar också. Någon som tar utmaningen?

Fråga hcl +en sportbilsentusiast. De verkar veta hur saker faktiskt ligger till. Jag är idel öra.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-03-10 23:23

+1

+1 igen
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-10 23:39

sprudel skrev:

+1

+1 igen

Jag ställer mig i den röda ringhörnan. Någon som vill ställa sig i den blå och visa att den kan höra skillnad på olika, hela och tillräckligt långa... RJ 45 kablar? USB-kablar? RCA-kablar? Högtalarkablar?

jansch

Inläggav jansch » 2021-03-11 01:45

Morello skrev:Man kan förstås tycka att dataöverföring över ethernet är svårt och mystiskt och man kan såklart även tycka att eftersom man själv inte förstår någonting av ämnet så kan inte någon annan förstå heller - riktigt ödmjukt och insiktsfullt. Tack och lov finns det gott om ingenjörer som faktiskt förstår hur det fungerar - på såväl mjukvaru- som hårdvarunivå. Det är tack vare dessa ingenjörer som marknaden är full av apparater som kommunicerar över ethernet och - hör och häpna - det fungerar!

Morello, jag ska försöka att vara ödmjukt - fast det är ju inte lätt för mej som tror på fysikens och matematikens lagar....

En av de stora missuppfattningarna inom digital logik är att tidsbegreppet finns. Finns inte tidsbegreppet finns inte tonhöjd = frekvens. Finns inte frekvens kan inte "musikaliska störningar" uppstå....enkelt uttryckt. Ett fysikaliskt faktum.
Som sagt, tidsbegreppet finns inte. S.k. samples är endast binära numeriska absolutvärden som kan lagras i 20 år eller i 20ms (alltså det man brukar kalla för latency om det är t.ex 20ms).
Endast när omvandling sker till den analoga världen och tidsbegreppet behöver definieras för att "takta ut" samples i t.ex takten 44,1 kHz skapas tid... fast då befinner vi oss i den analoga världen. Då tid är ett av människan skapat begrepp definierat med icke absoluta villkor uppstår felaktigheter men som sagt, då är vi i den analoga världen.

Att vi väljer att presentera digitala "samples" med t.ex 44,1kHz hastighet beror ju på att vi då kan definiera tonhöjd som tänkt. Vi kan ju mycket väl "takta ut" med 22,05kHz och därmed sänka frekvensen med en oktav. Man kan t.ex sänka uttaktingen så alla frekvenser hamnar i millihertz området och där under. Kvaliteten på de binära talen förändras inte, inte ens om taktar ut en "ton" på 1 mHz, med då krävs det ju att Nyquists teorem uppfylls.... i den analoga världen alltså. (Nyquist... jävla fysiklagar som alltid är antingen/eller, inga gråzoner eller tyckanden).

Samma sak med binära numeriska värden, t.ex samles ..... Varför är 1000110 alltid 1000110. Kan det inte vara 1000110,011? Jävla matematiska lagar som inte förstår att en stor kanelbulle borde man kunna betrakta som 2 kanelbullar.... min mage TYCKER ju det!

Slutligen har vi det där med kontrollräkning..... om jag ska skicka över 10 kanelbullar till min bästa kompis kan jag ju fråga honom kan jag ju fråga honom på ett klurigt sätt för att förvissa mig om han verkligen fått 10 kanelbullar. Jag kan t.ex döpa begreppet kanelbulle till ett 8 eller 16 siffrigt binärt tal och be honom göra en beräkning enligt CRC metod och så länge han inte svarar rätt måste han kassera kanelbullarna och jag skicka en ny omgång och begär bekräftelse.
Det blir alltså JAG som bestämmer när jag är nöjd med svaret, antingen tröttnar jag eller så räknar han rätt.
I digitala världen är det standarden eller designern av softvaran som bestämmer om man till slut skall godkänna ett felaktigt svar eller ej, elektroniken tröttnar aldrig.
Tiden då, för visst tar det tid att fråga och svara. Det är inte kritisk, allt handlar om vilket lager av "kanelbullar" vännen har för att hålla sig lugn, kanske 15 eller 300 eller 2 miljoner ... kanelbullar blir ju gamla och torra....men bits och "samples" åldras inte, dom är redo när dom behövs. I digitala världen finns ju inte tidsbegreppet som sådant, 1us eller 100 år spelar ingen roll.

Tja, det blev kanske för mycket skrivet

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-03-11 03:00

Eller också så kanske de digitala problemen är analoga där olika apparater inklusive deras nätdelar påverkar varandra på ett ogynnsamt sätt.
Man kan också tänka sig att de ingenjörer som designat den ytterst enkla apparaten haft lite otur när dom tänkt så att kretskort inte är designade på bästa sätt.
En sak är jag tämligen säker på, det är inte många om ens någon här inne som tror att när det finns skillnader mellan olika digitala apparaters återgivning är att det går att hitta i matematiken eller fysiken. Snarare är det mänskligt tagna genvägar eller undermåliga komponenter som kan vara boven i dramat.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2021-03-11 07:02

jansch skrev:
Tja, det blev kanske för mycket skrivet

Nej verkligen inte. Tack!
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-03-11 07:55

hifikg skrev:
sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:+1

+1 igen

Jag ställer mig i den röda ringhörnan. Någon som vill ställa sig i den blå och visa att den kan höra skillnad på olika, hela och tillräckligt långa... RJ 45 kablar? USB-kablar? RCA-kablar? Högtalarkablar?

Prova själv.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum