Qobuz

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav galder » 2021-03-10 17:19

Fick det här meddelandet från Qobuz den 3 mars.

"Since we are not open in Sweden you will not be able to start a streaming subscription or to purchase albums. We are sorry and we hope to be able to open in Sweden in the weeks to come, be sure to check regularly our official press release or statements."

Skall bli intressant att testa när det blir tillgängligt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-03-10 17:38

Bra, då kan man ju bli svensk snart. Det skulle kännas bättre, för nu vet jag inte ens om artister jag lyssnar på får rätt statistik/betalt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-10 18:39

Belker skrev:Bra, då kan man ju bli svensk snart. Det skulle kännas bättre, för nu vet jag inte ens om artister jag lyssnar på får rätt statistik/betalt.

Statistiken kan bli fel, tyskarna har blivit storköpare av svensk musik :) men betalt hoppas jag de får oavsett nationalitet på kunden. Jag är tysk på Qobuz. Fast jag kan logga in från Sverige, det kvittar, var bara viktigt när jag lade upp kontot. Betalar via PayPal, det var mitt kontokort som avslöjade mig på HD Tracks en gång i tiden.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-10 18:53

Som tysk ser jag Frida
Bilagor
Skärmavbild 2021-03-10 kl. 17.44.14.png
Skärmavbild 2021-03-10 kl. 17.44.14.png (138.52 KiB) Visad 11796 gånger

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2021-04-02 01:17

Qobuz verkar finnas tillgängligt i Sverige nu, i vart fall finns priser i svenska kronor här: https://www.qobuz.com/se-en/music/streaming/offers

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-02 01:30

Mats skrev:Qobuz verkar finnas tillgängligt i Sverige nu, i vart fall finns priser i svenska kronor här: https://www.qobuz.com/se-en/music/streaming/offers

Intressant, den här gången ser det ju ut att vara på riktigt. :)

Undrar hur länge deras testperiod kan tänkas vara, någon som vet?

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2021-04-02 08:03

Men det går inte att köpa något för nedladdning :(.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-04-02 08:06

Fortfarande ingen app. Det är vad som skulle göra skillnad för mig, eftersom jag redan fulreggat och kör genom Roon.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-02 08:50

goat76 skrev:
Mats skrev:Qobuz verkar finnas tillgängligt i Sverige nu, i vart fall finns priser i svenska kronor här: https://www.qobuz.com/se-en/music/streaming/offers

Prövade för några dagar sedan men någon testperiod gick inte att få.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-02 09:07

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:

Prövade för några dagar sedan men någon testperiod gick inte att få.

Testade precis och samma meddelande kom upp som tidigare, "To sign-up you need to be invited to the list of testers".

Konstigt att de inte väntar med att lägga upp sidan med de svenska priserna till den dagen de är redo att etablera sig i Sverige. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-04-02 10:18

Qobuz är franskt, varför förväntar ni er att det skall vara som ett normalt företag?

/Harry

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-04-02 12:52

Jag brukar kolla denna länk då och då: https://help.qobuz.com/hc/en-us/article ... available-

Vet ju förståss inte om de ändrar den sidan direkt i anslutning till att Sverige släpps på. Sådant brukar det slarvas med.
Anmälde mig också med E-post om meddelande om när så sker.

Fick också svaret: "in the weeks to come", för några veckor sedan, när jag hörde av mig till dem. Men det är väl ett uttryck man inte skall tolka bokstavligt.

Men det är nog inte så långt borta, om de nu testköra också. Så litet tålamod kanske inte är fel att ha. Många? har nog ändå väntat i flera år på detta skulle jag tro.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-02 13:13

galder skrev:Jag brukar kolla denna länk då och då: https://help.qobuz.com/hc/en-us/article ... available-

Vet ju förståss inte om de ändrar den sidan direkt i anslutning till att Sverige släpps på. Sådant brukar det slarvas med.
Anmälde mig också med E-post om meddelande om när så sker.

Fick också svaret: "in the weeks to come", för några veckor sedan, när jag hörde av mig till dem. Men det är väl ett uttryck man inte skall tolka bokstavligt.

Men det är nog inte så långt borta, om de nu testköra också. Så litet tålamod kanske inte är fel att ha. Många? har nog ändå väntat i flera år på detta skulle jag tro.

Jag ställer mig lite frågande till vad det är de egentligen behöver testköra? De finns redan i stora delar av världen och den lilla nordiska marknaden kommer knappast ge dem några större utmaningar, och det gäller nog för dem att de skyndar sig om de ska kunna ta någon del av kakan innan Spotify lanserar sin HiFi-tjänst. :)

Kanske är det några rättighetsfrågor som bromsar upp eftersom de utöver streaming även säljer musiken?

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2021-04-02 13:34

Jag har använt Qobuz i några år nu. Reggad via VPN och jag valde då England. Detta var ju innan de stoppade den möjligheten.
Igår kväll provade jag att regga mig igen men som svensk och det funkade. 1 mån testperiod fick jag.
Dock som Belker skrev ovan, ingen app tillgänglig än men via webbplayer funkar det.

Kralle

Inläggav Kralle » 2021-04-02 20:53

Lassej skrev:Igår kväll provade jag att regga mig igen men som svensk och det funkade. 1 mån testperiod fick jag.

Vilken sida gick du in på för att registrera dig? Lyckas inte här.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2021-04-02 22:49

Kralle skrev:
Lassej skrev:Igår kväll provade jag att regga mig igen men som svensk och det funkade. 1 mån testperiod fick jag.

Jag gick in Qobuz.com. Klickade sedan på ”Try for free”.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-02 23:00

Lassej skrev:
Kralle skrev:

Det måste blivit något fel, eller så är det kanske för att din email-address redan fanns hos Qobuz?
Är du säker på att du inte hade VPN påslagen?

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-04-02 23:25

Testade nyss. Fungerade inte utan fick följande meddelande.

"To sign-up you need to be invited to the list of testers"

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2021-04-02 23:34

goat76 skrev:
Lassej skrev:
Kralle skrev:Vilken sida gick du in på för att registrera dig? Lyckas inte här.

Det måste blivit något fel, eller så är det kanske för att din email-address redan fanns hos Qobuz?
Är du säker på att du inte hade VPN påslagen?

Nej, ingen VPN på den datorn och en annan mailadress, min riktiga. När jag reggade mig för flera år sedan använde jag en annan. I min nya profil står det nu Sweden. Fick som sagt en månad fri nu som går över automatiskt till ett abonnemang (fanns bara ett att välja på) om jag inte avbokar. Var tvungen att regga ett kreditkort, eller paypal, för att starta testperioden.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2021-04-02 23:43

Loggade precis in nu och nu kunde jag även byta abonnemang. Just nu har jag studio premier. När testmånaden är över så kostar det abonnemanget; 199,99kr/mån eller 1799,99kr/ helår.
Bilagor
78CA6351-33A5-4497-AFBD-4635BA70CEF3.png
78CA6351-33A5-4497-AFBD-4635BA70CEF3.png (337.49 KiB) Visad 11511 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-04 10:18

Lassej skrev:Loggade precis in nu och nu kunde jag även byta abonnemang. Just nu har jag studio premier. När testmånaden är över så kostar det abonnemanget; 199,99kr/mån eller 1799,99kr/ helår.

Är du osäker på om du vill behålla Qobuz ett helt år framöver?
Annars sparar man ju rätt bra på att betala hela årsavgiften på 1800 kr istället för månadsvis, närmare bestämt 600 kr vilket då blir jämförbart med att "bara" betala för 9 av 12 månader per år.

Sen finns det ytterligare det där kontot Qobuz kallar "Studio sublime" vilket innebär en helårsavgift på 2500 kr för att få rabatter på köp av musik från deras butik. Med 700 kr mer i årsavgift jämfört med den vanliga årsavgiften så är frågan hur mycket man får i rabatt och om man köper tillräckligt mycket musik för att det ska löna sig.

Ni som har ett Studio sublime-konto, på ett ungefär hur många album behöver man köpa per år innan det börjar löna sig med det kontot? :)

Kralle

Inläggav Kralle » 2021-04-04 10:21

Vi får använda Lassej som bulvan för att skapa svenska konton :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-04 10:46

Kralle skrev:Vi får använda Lassej som bulvan för att skapa svenska konton :)

Det talas om en svensk lansering inom några veckor, överlever vi väntan? :D

Jag är riktigt intresserad av att få testa Qobuz och jämföra deras tjänst med Tidal. Rent ljudmässigt förväntar jag mig inte någon skillnad så länge det är samma utgåvor, men då Qobuz även streamer högupplöst material i 24-bit finns det en chans att det i vissa fall kan röra sig om andra utgåvor med potentiellt högre ljudkvalitet (det kan dock gå åt det andra hållet).

Det viktigaste är dock utbudet och för egen del blir det intressant att se om Qobuz har samma utbud som Tidal av relativt små och mindre kända amerikanska rockband, vilket jag lyssnar hyfsat mycket på.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-04 10:51

goat76 skrev:Jag är riktigt intresserad av att få testa Qobuz och jämföra deras tjänst med Tidal. Rent ljudmässigt förväntar jag mig inte någon skillnad så länge det är samma utgåvor, men då Qobuz även streamer högupplöst material i 24-bit finns det en chans att det i vissa fall kan röra sig om andra utgåvor med potentiellt högre ljudkvalitet (det kan dock gå åt det andra hållet).

Det viktigaste är dock utbudet och för egen del blir det intressant att se om Qobuz har samma utbud som Tidal av relativt små och mindre kända amerikanska rockband, vilket jag lyssnar hyfsat mycket på.

Likadant för mig. Jag har gjort en förfrågan om hur man blir inbjuden till testning eftersom man får upp det där meddelandet, "To sign-up you need to be invited to the list of testers".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-04 10:57

goat76 skrev:
Lassej skrev:Loggade precis in nu och nu kunde jag även byta abonnemang. Just nu har jag studio premier. När testmånaden är över så kostar det abonnemanget; 199,99kr/mån eller 1799,99kr/ helår.

Annars sparar man ju rätt bra på att betala hela årsavgiften på 1800 kr istället för månadsvis, närmare bestämt 600 kr vilket då blir jämförbart med att "bara" betala för 9 av 12 månader per år.

Sen finns det ytterligare det där kontot Qobuz kallar "Studio sublime" vilket innebär en helårsavgift på 2500 kr för att få rabatter på köp av musik från deras butik. Med 700 kr mer i årsavgift jämfört med den vanliga årsavgiften så är frågan hur mycket man får i rabatt och om man köper tillräckligt mycket musik för att det ska löna sig.

Ni som har ett Studio sublime-konto, på ett ungefär hur många album behöver man köpa per år innan det börjar löna sig med det kontot? :)

Du spar runt 70 kronor per högupplöst (fullpris)album, om du ändå nöjer dig med "bara" CD-upplösning spar du runt hälften. Så för min del handlar det om ca tio album (om årsavgiften är 700 spänn högre, jag har inte kollat den uppgiften) och det köper jag ändå. Tror jag köper så många album att det även motiverar ett byte från Apple Music. Men Apple Music är så bekvämt integrerat med Musik att jag ändå tvekar. Hoppas på att Apple ordnar något motsvarande erbjudande vad det lider.
Bilagor
Skärmavbild 2021-04-04 kl. 11.12.52.png
Skärmavbild 2021-04-04 kl. 11.12.52.png (67.37 KiB) Visad 11413 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-04 11:38

hifikg skrev:
goat76 skrev:

Du spar runt 70 kronor per högupplöst (fullpris)album, om du ändå nöjer dig med "bara" CD-upplösning spar du runt hälften. Så för min del handlar det om ca tio album (om årsavgiften är 700 spänn högre, jag har inte kollat den uppgiften) och det köper jag ändå. Tror jag köper så många album att det även motiverar ett byte från Apple Music. Men Apple Music är så bekvämt integrerat med Musik att jag ändå tvekar. Hoppas på att Apple ordnar något motsvarande erbjudande vad det lider.

Okej, då kommer det inte löna sig för just mig med ett "rabatt-konto" då jag aldrig köper över 10 album per år, men för andra som funderar på Qobuz och köper mycket musik ser det ut att kunna vara en bra deal. :)

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2021-04-04 22:20

goat76 skrev:

Jag kommer att välja helår samt även uppdatera till ”studio sublime” Jag köper redan en hel del från Qobuz via mitt gamla VPN reggade konto så för mig lönar det sig. Har idag även Tidal som jag tänker avsluta. Mina favoritalbum på Tidal flyttar jag över till Qobuz med följande program:

https://soundiiz.com/

Så här ser du ut när man går in på min profil. Här kan jag nu byta till Sublime. Man ser även att jag startade min free trail den 2/4 och att den 2/5 går det över till helårsabonnemang.

När jag klickar på Sublime så kommer jag hit. Väljer det dock inte än utan gör det efter testperioden.
Byter till Qobuz från Tidal av flera skäl:

- erbjuder streaming upp till 24/192
- köper en hel del musik. Jag använder streaming mest till att leta ny musik och när jag gillar något vill jag köpa det. Smidigt att jag kan göra det på ett och samma ställe. Jag är lite gammaldags ang att jag vill äga mina musik, i detta fallet filer. Jag ser det lite som att jämföra med gammal hederlig fotofilm när man sparar negativen. Har även skälet att upphovsmännen/kvinnorna även får mer ersättning då.
- gillar inte ägarna bakom Tidal. Läste någonstans att Qobuz ger mer till upphovsmännen/kvinnorna än Spotify/Tidal.
- Qobuz erbjuder även artiklar om musik och artister.

Bild

Bild

När jag i förrgår loggar in på mitt nya svenska konto via roon så gick det inte att söka eller spela musik den vägen. Inga av mina favoriter eller spellistor syns heller. När jag gick i kväll så syns nu min spellistor samt Qobuz egna listor. Jag gissar att de håller på att jobba med integreringen av den svenska delen i detta nu.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-04-04 22:35

Sedan några månader förs varje måndag min Spotify Discover Weekly över till Tidal och Qobuz mha Soundiitz. Detta för att jag ska kunna spela genom Roon. Tidal bommar kanske 5-10%. Qobuz mer. Just nu ligger det 313 låtar i Tidallistan och 284 i Qobuz. Hoppas det blir bättre när Qobuz kommer till Sverige officiellt.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2021-04-05 01:00

Belker skrev:Sedan några månader förs varje måndag min Spotify Discover Weekly över till Tidal och Qobuz mha Soundiitz. Detta för att jag ska kunna spela genom Roon. Tidal bommar kanske 5-10%. Qobuz mer. Just nu ligger det 313 låtar i Tidallistan och 284 i Qobuz. Hoppas det blir bättre när Qobuz kommer till Sverige officiellt.

Jag har kopierat över samtliga album och spellistor. Funkade felfritt.

För du över din Spotify Discover weekly manuellt?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-04-05 12:12

Nej, automatiskt, men det spelar ingen roll. Det är helt enkelt så att det saknas musik på Tidal och Qobuz, som finns på Spotify.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi