Moderator: Redaktörer
RolffRojs skrev:24/44.1 räknas väl som högupplöst och bör då hamna runt 1000kbps
goat76 skrev:RolffRojs skrev:24/44.1 räknas väl som högupplöst och bör då hamna runt 1000kbps
24 BIT 44.1kHz 2120 kbps
pLudio skrev:goat76 skrev:RolffRojs skrev:24/44.1 räknas väl som högupplöst och bör då hamna runt 1000kbps
24 BIT 44.1kHz 2120 kbps
Men den komprimerade bitraten är ungefär hälften så streamern visar nog den.
galder skrev:Testade med VLC Android (laptopen har server-mjukvara).
ffprobe låt.flac
goat76 skrev:pLudio skrev:goat76 skrev:24 BIT 44.1kHz 2120 kbps
Men den komprimerade bitraten är ungefär hälften så streamern visar nog den.
Det låter rimligt.![]()
Men vad dumt att galders DAC visar information om datan innan den har packats upp, för lyssnaren är väl inte den informationen relevant utan vad som faktiskt spelas upp?
galder skrev:goat76 skrev:pLudio skrev:Men den komprimerade bitraten är ungefär hälften så streamern visar nog den.
Det låter rimligt.![]()
Men vad dumt att galders DAC visar information om datan innan den har packats upp, för lyssnaren är väl inte den informationen relevant utan vad som faktiskt spelas upp?
Nope; med bevisligen högupplösta filer så visas de korrekt.
galder skrev:Appen visar strömningshastigheten, inte DAC'en. Den stämmer med bevisligen riktiga högupplösta filer. Och informationen i DAC'en visar korrekt information.
goat76 skrev:galder skrev:Appen visar strömningshastigheten, inte DAC'en. Den stämmer med bevisligen riktiga högupplösta filer. Och informationen i DAC'en visar korrekt information.
Det kan mycket väl vara som så att jag inte riktigt förstår detta, men min streamer visar 4608 Kbps vid uppspelning av filer i 24/96.
hifikg skrev:goat76 skrev:galder skrev:Appen visar strömningshastigheten, inte DAC'en. Den stämmer med bevisligen riktiga högupplösta filer. Och informationen i DAC'en visar korrekt information.
Det kan mycket väl vara som så att jag inte riktigt förstår detta, men min streamer visar 4608 Kbps vid uppspelning av filer i 24/96.
Min visar "bara" sista siffran, dvs 44/88/96 eller 192. Om det är 16 eller 24 bitar får jag hålla reda på själv (eller kolla noga på skärmen, för där finns en liten indikator som växlar färg)
Fast normalt är displayen släckt. Så klart. Vi vet ju alla hur en lysande display inverkar på elektroniken och därmed ljudet!!
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:
Min visar "bara" sista siffran, dvs 44/88/96 eller 192. Om det är 16 eller 24 bitar får jag hålla reda på själv (eller kolla noga på skärmen, för där finns en liten indikator som växlar färg)
Fast normalt är displayen släckt. Så klart. Vi vet ju alla hur en lysande display inverkar på elektroniken och därmed ljudet!!
Min streamer visar all information, eftersom Linn uppfann streaming så borde de ju veta bäst vad som bör visas.
galder skrev:Inte riktigt då 24/96 som det uppgavs att vara.
galder skrev:Såg det också, men hårddisk är väl något annat?
Baffel skrev:Det där Qobuz, är det att lita på då? De säljer inte utspädd vara så att säga?
goat76 skrev:Jag har en fråga som kanske någon tekniskt insatt här på forumet kan svara på?
En wav-fil som ursprungligen är i formatet 24-bit/96kHz, indikerar den en bitrate på 4608 Kbps bara för att det är ett teoretiskt max för formatet, till skillnad mot samma fil konverterad till FLAC med ”variabel” bitrate som exempelvis kan landa på runt 3000 kbps. Visar FLAC-filen då den verklga bitraten för just den ljudfilen eller går den efter uppackning internt upp i spelaren till den ”fasta” bitraten som den ursprungliga wav-filen hade på 4608 kbps?
Användare som besöker denna kategori: doppler och 30 gäster