8" eller 10" element som passar i liten sluten låda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK

8" eller 10" element som passar i liten sluten låda

Inläggav MathiasJK » 2021-03-10 10:16

Hallå!

Fick en tanke inatt

Ett av mina inne "ihuvudet pågående" högtalarprojekt behöver ha väldigt hög känslighet under baffelsteget, beroende på mängd baffelsteg och eventuella mellanregister någonstans mellan 98-105dB/2,83V. Det är rätt mycket och jag vet att det redan kommer bli en stor högtalare tack vare trolig MTM konfiguration längst upp.

Så, den enkla vägen är ett stort PA element. Men, baffeln får inte vara bredare än 30cm så det gå bort direkt. Tanken, är då att istället använda sig av flera mindre element. Tex 4st 8" eller 10".

Så, vad finns det inom 8" och 10" som trivs i små slutna lådor, låt oss säga max 20L för 8" och det dubbla för 10". De ska sitta i en golvhögtalare som primärt kommer att användas som topp, det måste dock, viktigt, klara sig hyfsat på egen hand. Dvs användbara 40-45hz. Målet är någonting typ Cerwin Vega i annan form och med helt annat utseende, men det är målet. Något man kan ta med till lila hemma partyt tex.

Så vad har ni för tips? Hifivärlden så dyker väl SBs PFC 8" upp rätt omedelbart som billigast, riktig bang for the buck på PDF men någon som sett något riktigt test av dom? Sen kan ja inte komma på så många mer då jag inte haft kravet på så liten låda någonsin förut..Mina Elsinore har ju 4st HDS830875 per sida, men har för mig enda kvarvarande HDS 8" kräver större låda.

Man skulle kunna använda stort element på sidan, men det blir tydligen lokaliserbart nånstans runt 200hztycer jag ni ha läst och suger därför inte i denna konstruktion.

Så jag vore tacksam för hjälp.

Vad slutimpedansen slutar på ihopkopplade är ju inte jätteviktigt direkt men 4 ohm nominellt(dvs typ 3,5) minst. Högtalaren Ska gå att driva utan svårigheter av ett vanligt steg, även om jag vid denna högtalares tillkommelse lär ha gott om klass A watt för MTM och klass AB(NAD C270) till basdelen.

Gott mit untz untz untz untz!

Tänker mig just nu Nazityskland topp i örnnästet få hörandes infected mushrooms Deamons of pain på repeat i all evighet. Undrar om dom hade älskat låten lika högt som jag gör? Tveksamt med tanke på deras lätt bristande idiologi och IMs härkomst.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: 8" eller 10" element som passar i liten sluten låda

Inläggav paa » 2021-03-10 11:39

Basen i den här lådan funkar i små slutna lådor:
http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=250

Kanske billigare att göra din lösning med aktiva filter än att gödsla på med en massa dyrbara baselement?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-10 12:22

Smalls eleganta analys -72/-73 visade att hög verkningsgrad i kombination med låg undre gränsfrekvens förutsätter stora kavitetsvolymer:

referensverkningsgraden eta0 = 4*pi^2*K*Vb/lambda3^3, där K är ett meritvärde (maximalt 4), Vb är kavitetsvolymen och lambda3 är våglängden i luft vid -3 dB.

Räknar man enligt ovanstående uttryck finner man att en basreflexkonstruktion med 80 liters kavitetsvolym, 45 Hz -3 dB-punkt och 4 ohms resistans maximalt kan få en spänningskänslighet om ca 99 dB (2,83 V, 1 m halvrymd).

Observera att under baffelsteget blir spänningskänsligheten 6 dB lägre än ovan. Passiva högtalare blir helt enkelt jättestora om man vill ha bas och hög referensverkningsgrad. Spänningskänsligheten kan höjas genom att sänka resistansen, men det finns förstås praktiska gränser här också vad gäller den rörliga massan och maximalt tillgänglig ström från förstärkaren.

Intressant är också att inte bara direktstrålande högtalare är slavar under ovanstående uttryck, även hornkonstruktioner fungerar likadant. Meritvärdet K är 1-2 för slutna lådor, 3-4 för basreflex och i bästa fall 0,5-1 för horn. Basreflex är alltså även teoretiskt den effektivast möjliga lösningen för en given kavitetsvolym.
Senast redigerad av I-or 2021-03-10 12:50, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-03-10 12:48

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-10 13:38

Inget av de ovanstående föreslagna elementen klarar känslighetskraven (vilka bara möjligen går att uppnå enligt ovan). För att uppnå maximal känslighet måste man använda element av PA-typ och uttnyttja maximal kavitetsvolym i basreflexkonfiguration.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-10 14:00

Tre parametrar att spela med : undre gränsfrekvens, volym och verkningsgrad/känslighet. Verkar vara omöjligt att få ihop alla tre med TS önskemål. Då får du mathiasJK fundera på vad du prioriterar. Missade, detta hade du med i leken också , baffeln får inte vara bredare än 30cm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-10 22:16

Det finns en parameter till. Resultat skall vara 105 dB känslighet ner till 20 Hz i sluten låda på 20 liter och det utan baffelstöd och känsligheten skall vara vid 1 meter och 2,83 volt.

Lätt som en plätt. Jag överlåter det med varm hand till I-or. 8)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-11 08:58

Baffelstöd är bra att ha. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-11 09:55

Baffel skrev:Baffelstöd är bra att ha. :)

Hur bred baffel tror du det behövs för 20 Hz ? :wink:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-11 10:40

Vid val av baffel bör även vägas in vad ens partner , eller blivande dito, upplever som estetiskt tilltalande. En kraftig tjock baffel eller en smal spinkig. Nog så viktigt i sammanhanget.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-11 11:46

Tangband skrev:
Baffel skrev:Baffelstöd är bra att ha. :)

Hur bred baffel tror du det behövs för 20 Hz ? :wink:

Vid 20 Hz adderar lyssningsrummet en hel del, men det skulle ju inte räknas in. Då återstår frifält.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-11 13:53

petersteindl skrev:Det finns en parameter till. Resultat skall vara 105 dB känslighet ner till 20 Hz i sluten låda på 20 liter och det utan baffelstöd och känsligheten skall vara vid 1 meter och 2,83 volt.

Mvh
Peter

:mrgreen:

Jag tror att det kortfattade svaret på TS fråga är att det inte är möjligt att realisera en högtalare, där samtliga randvillkor uppfylls.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-11 14:46

I-or skrev:
petersteindl skrev:Det finns en parameter till. Resultat skall vara 105 dB känslighet ner till 20 Hz i sluten låda på 20 liter och det utan baffelstöd och känsligheten skall vara vid 1 meter och 2,83 volt.

Mvh
Peter

:mrgreen:

Jag tror att det kortfattade svaret på TS fråga är att det inte är möjligt att realisera en högtalare, där samtliga randvillkor uppfylls.

Impedansen, dear Watson, impedansen är ännu inte ett randvillkor. 8) Kanske 0,1 till 0,2 ohm? :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-11 15:14

Bra försök, men:

MathiasJK skrev:Vad slutimpedansen slutar på ihopkopplade är ju inte jätteviktigt direkt men 4 ohm nominellt(dvs typ 3,5) minst. Högtalaren Ska gå att driva utan svårigheter av ett vanligt steg, även om jag vid denna högtalares tillkommelse lär ha gott om klass A watt för MTM och klass AB(NAD C270) till basdelen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-11 15:42

Klass-A-watt, rör-watt och dieselhästar - den gemensamma nämnaren är att de saknar teknisk definition.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-11 15:47

Det intressanta med dieselhästar är att de före turbons genombrott var mindre värda än bensinhästar för att i dag, med standardmässig turboanvändning, vara mer värda.

Turbohästar (d.v.s. en linjär effektökning med varvtalet) låter bättre och är inte bränsleberoende. :mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-11 16:11

I-or skrev:Bra försök, men:

MathiasJK skrev:Vad slutimpedansen slutar på ihopkopplade är ju inte jätteviktigt direkt men 4 ohm nominellt(dvs typ 3,5) minst. Högtalaren Ska gå att driva utan svårigheter av ett vanligt steg, även om jag vid denna högtalares tillkommelse lär ha gott om klass A watt för MTM och klass AB(NAD C270) till basdelen.

Ja, där står det. Attans. Ska fundera på vad som händer om man byter ut luften mot annan gas.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-03-11 16:38

Vad var det för fel på det jag skrev om aktiv delning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-03-11 17:28

Och var kom 20 Hz från?

TS skrev...
" De ska sitta i en golvhögtalare som primärt kommer att användas som topp, det måste dock, viktigt, klara sig hyfsat på egen hand. Dvs användbara 40-45hz."

Eller missade jag något på vägen?

/Johan

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-11 18:00

paa skrev:Vad var det för fel på det jag skrev om aktiv delning?

Inget alls, aktiv delning underlättar alltid om man har tillräckligt många kanaler att tillgå.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-11 18:01

RSG skrev:Och var kom 20 Hz från?

TS skrev...
" De ska sitta i en golvhögtalare som primärt kommer att användas som topp, det måste dock, viktigt, klara sig hyfsat på egen hand. Dvs användbara 40-45hz."

Eller missade jag något på vägen?

/Johan

Peter måste förstås tillåtas att raljera lite för att göra en poäng.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-11 19:46

:D

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-03-11 20:20

Då hade jag inte missat något asså. :D

Men för att få ett par toppar som klarar sig bra utan basmoduler skulle man väl kunna kliva upp lite i frekvens.
55-60 Hz borde väl kunna räcka till för att köra lite raveparty?

Ett par sånna här Fane FC-123F02 per högtalare med en smula högre avstämning än 45 Hz?
http://www.loudspeakerdatabase.com/FANE/FC-123F02
Borde väl åtminstone kunna få det att sprätta lite i benen?

Sen kanske TS skulle överväga WWMTMWW för att få upp känsligheten i basen?
Rediga burkar blir det 8O !
Och dyrt...

:mrgreen: /Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-11 20:35

Kör en I-or på den ,
Bra försök Johan , men:

...baffeln får inte vara bredare än 30cm så det gå bort direkt

8O... :)

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-03-11 21:06

Mindre än 5 mm överbredd per sida, det löser man med lite kreativt tänkande 8)

Annars så...
http://www.loudspeakerdatabase.com/RCF/MB10G350
Eller?
http://www.loudspeakerdatabase.com/RCF/MB10G251
Någon FaitalPRO variant?
http://www.loudspeakerdatabase.com/Fait ... 30_8%CE%A9
Beyma?
http://www.loudspeakerdatabase.com/Beyma/10G40

Nu har jag spamat färdigt :oops:

/Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-11 21:51

De elementen verkar det ju vara lite fart i :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-03-11 22:23

4 stycken Bremenbasar i 4x25 liter sluten låda kommer inte ens nära. Och då är du uppe i. 100 liter (20 mer än dina tänkta 80 liter).

Inos W87 8” basar i 3x40 liter kommer väl upp till strax över 93 kanske, och sedan skall de kompenseras.

Jag skulle fundera över vad behovet till den höga känsligheten är. I normalt bostadsrum skulle det behövas mindre än 1W för att det skulle vara tokstarkt. Kommer man över 90dB skulle jag kalla högtalaren lättdriven.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-11 22:42

Aha ......... högtalarprojekt behöver ha väldigt hög känslighet

Varför ? Vilken förstärkare tänkte du använda ihop med de tilltänkta högtalarna? Effekt ?

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-03-12 10:02

Mvh
Peter

.Fantastiskt! Sådan humor! Någonsin funderat på karriär inom det? Annars kan du ju testa att läsa första inlägget en gång till. Påvisa gärna var 20hz nämns. Är ju tämligen tydlig med att jag är beredd att offra både bandbredd och och till viss del volym, även om jag önskar så liten volym som är möjligt.

Basarna ska möta upp två element som ska användas som missar och dessa ligger på 90db styck. Om jag har tur, så kanske två element med 93db styck.

Jag vet att du ärr mycket kunnig men om du istället som Isidor kan lägga den tiden på att hjälpa till istället för att vara sarkastisk så hade du åtminstone hos mig haft en bra jävla högre nivå av respekt än vad du har för tillfället. För mkt sarkasm på annans bekostnad straffar sig, ALLTID, i längden. Och du, tro mig att jag vet mer om vad livet kan erbjuda för skit för en än vad du kan..

Behandla din näste som du själv vill bli behandlad eller håll häften. Inte så svårt väl?
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-03-12 10:18

Vad jag saknar är något som går att spela jävligt högt på rent, för mindre fester. 80L var ett önskemål, inte ett fast mål. Krävs det 120l så går det med.

Mina nuvarande har väl någonstans runt 92db med 4*6,5" så det bör väl gå att få ut ett par decibel till med större element? Vill behöva dämpa mellanregistrena så lite som möjligt då det känns halvt ovärt att göra.

PA element är inte uteslutet, problemet med om är ju dock att dom fast är allt annat än vackra med sina packningar frampå, men det ska väl gå att plocka bort och ersätts med någon finare variant i alu i värsta fall, dock mer jobb.

Isidor, som alltid, tack än en gång för att du kan bjuda på kunskap utan att bete dig som du är allsmäktig och på en nivå över alla andra. Sådant har jag riktigt svårt för för det visar att personen inte har haft det svårt på riktigt i sitt liv, oftast. Har man verkligen vart på botten så lär man sig per automatik vad ödmjukhet är.
Söker element:

Nästa

Återgå till DIY-forum