Moderator: Redaktörer
jonas72 skrev:Hej
Har fått problem med min BRAUN PS500 spelare där skivtallriken tilltar pga av att upphängningen (antagligen av ålder) blivit sned.
Har läst att man kan justera detta men blev inte alls klok på hur det skulle ske! Någon som gjort något liknande.
/jonas
jonas72 skrev:Hej,
Jo har varit inne på Vinylengine och läst men hittar inget om just detta (min tyska kanske är dålig med). HAr nu hittat hur man grov/fin justerar men letar nu hur man kan ev fylla på dessa dempare med olja. Det mesta jag hittar säger att man ska låta dessa vara alt byta om man har tur att hitta en ny!
Men det måste gå att fylla på
/jonas
RogerGustavsson skrev:Finns flera tyska forum där problemet tas upp. Det ska tydligen vara hypoidolja som används i växellådor till traktorer av lite äldre datum man ska fylla med. Hur man gör är det ingen som tagit upp vad jag sett.
jonas72 skrev:Hej.
Vet inte om den har läckt (hittar ingen olja) dock så är den sne, vilket jag läst att fler har problem med. Har som sagt justerat (både grovt och fint) men skulle vilja renovera/fylla på olja då jag tror det måste vara huvudproblemet.
Dock är det som ni säger, dom flesta verkar ge upp och nämner endast att försöka hitta en reservdelsmaskin (om du inte kan leva med att grov-justera).
Kommer nog inte gräva vidare utan kommer vara noga med att sätta dit avlastningskilar om den ska stå längre utan användning.
//jonas
jonas72 skrev:Hej
Kan vara en ide, dock är jag rädd att börjar pilla med gammalt gummi som är fylld med olja dessutom:-)
Sedan är det som du säger, fjädrar och det som skulle behöva göras är att montera ned alla 3 för att se om nivån på alla fjädrar är lika etc. Olja borde bara vara att fylla med vanlig olja som det är i fjädringen till MCn för framgaffeln.
Aldrig får man sitta och lyssna![]()
/jonas
paa skrev:Det är ju fjädrarna och inte hydrauldämparna som ställer höjden på chassit. Prova att skruva loss dom tre dämparna och ställ höjden utan dom, sedan kan dämparna återmonteras.
paa skrev:OK, men det kan ändå inte vara oljan som skapar fjädringskraften, utan den sköter säkert bara dämpningen-
Så fel fjäderkraft och fel höjd kan svårligen bero på för lite olja.
paa skrev:Jag hittade äntligen ett inlägg i ett forum från en person som renoverat dämparna:
https://old-fidelity-forum.de/thread-15 ... #pid863564
Lite Google Translate på det där så...
Användare som besöker denna kategori: exlssn och 1 gäst